آتش تند تحولات در قفقاز جنوبی؛ از مانور مشترک نظامی ارمنستان با آمریکا تا احتمال درگیری نظامی ایران با آذربایجان

  چهارشنبه، 22 شهریور 1402 ID  کد خبر 356302
آتش تند تحولات در قفقاز جنوبی؛ از مانور مشترک نظامی ارمنستان با آمریکا تا احتمال درگیری نظامی ایران با آذربایجان
با داغ تر شدن آتش تند تب تحولات در قفقاز جنوبی خبرهای گوناگونی از این منطقه مخابره می شود. دکتر احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز در گفتگویی اختصاصی با ساعنیوز توضیح می دهد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز در گفتگویی اختصاصی با ساعدنیوز و در واکنش به تحولات اخیر در قفقاز جنوبی و حضور نیروهای آمریکایی در خاک ارمنستان و برگزاری مانور مشترک نظامی گفت: در مورد مانوری که توسط ارمنستان و آمریکا انجام می شود چند نکته قابل ملاحظه است. این یک تمرین نظامی است که کمتر از 100 نیرو در آن شرکت دارند. سلاح هایی که در این تمرین نظامی به کار برده شده است، خیلی سلاح های سبکی است. هدف آمریکا از این تمرین نظامی، روسیه زدایی در منطقه و تهدید منافع ایران است. آمریکایی ها از این طریق می خواهند جای پایی برای خودشان در قفقاز باز کنند و به دریای کاسپین و آسیای میانه دسترسی داشته باشند و منافع ایران، روسیه و چین را تهدید کنند. با توجه به گذاری که در جهان رخ داده و قدرت به شرق انتقال پیدا کرده، آمریکایی ها در تلاش هستند تا در این جبهه با ما مقابله کنند. درباره این تمرین نظامی باید در نظر داشته باشیم، آذربایجان و گرجستان در حال گسترش تعامل و همکاری های خود با ناتو و آمریکا هستند. در درجه اول، گرجستان بیشترین سطح همکاری را با ناتو و آمریکا دارد و در درجه بعدی، آذربایجان سطح بالایی از همکاری را با ناتو دارد.

مانوور مشترک آمریکا و ارمنستان

موحدیان افزود: کسانی که تا به حال درباره نفوذ رژیم صهیونیستی در آذربایجان، استقرار سامانه های پهپادی اسرائیل در مرزهای مشترک ایران و آذربایجان، خرید سلاح علیف از اسرائیل و همکاری های نظامی باکو و تلاویو سکوت کرده بودند و چیزی نمی گفتند، اینها صلاحیت این را ندارند که درباره حضور ناگهانی آمریکا در ارمنستان جوسازی کنند. این افراد دنبال جنجال قومی و قبیله ای هستند و مزدور علیف و اردوغان و پانترک های تجزیه طلب هستند که چشم شان را بر همکاری های رژیم صهیونیستی و آمریکا با باکو بستند و حالا برای این که به یک طرف ماجرا حمله کنند، یکهو از خواب بیدار شدند منافع اردوغان و علیف را حمایت می کنند و ارمنستان را مورد انتقاد قرار می دهند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: ما اگرچه این تمرین نظامی را دوستانه تلقی نمی کنیم و حتی برای ارمنستان هم مثبت ارزیابی نمی کنیم چون ارمنستان را از دوستان واقعی اش از جمله ایران دور میکند، ولی به هر حال ما متوجه این هم هستیم که این همکاری ها در سطح گسترده تر توسط آذربایجان و گرجستان پیگیری می شود. لذا کسانی که درباره همکاریهای آذربایجان و گرجستان با ناتو و آمریکا سکوت کرده بودند الان فریادهایشان خیلی صادقانه تلقی نمی شود.

مانوور نظامی ارمنستان

موحدیان با اشاره به روابط پرتنش روسیه و ارمنستان در چند سال اخیر گفت: روسیه از این مانوور دلگیر است. ارمنستان هم چند گلایه از روسیه دارد. ارمنستان می گوید که من به همراه روسیه عضو CSTO سازمان امنیت جمعی هستیم. وقتی در سال 2020، باکو به ارمنستان حمله کرد، روسیه باید از ما دفاع می کرد. همان طور که در هنگام وقوع کودتای نظامی در قزاقستان، روسیه نیروی نظامی فرستاد ولی در مورد حمله آذربایجان، نیرویی فرستاده نشد. گلایه دیگر ارمنستان از روسیه این است که بر اساس توافق 2020، قرار بود که کوریدور ارتباطی لاچین، ارمنستان را به منطقه آرتساخ یا قره باغ کوهستانی که 120 هزار ارمنی در آنجا زندگی می کنند، وصل کند. الان این مسیر بسته شده است و ایست بازرسی گذاشته است و این 120 هزار نفر با مشکلات جدی در زمینه تأمین مایحتاج روزانه خودشان از جمله آب و غذا و سوخت مواجه هستند. روسیه در برابر باکو هیچ واکنشی نداشته و فقط یک کامیون حاوی 15 تن کمک ها از مسیر جمهوری آذربایجان به آرتساخ رفت. در صورتی که ارامنه خواهان باز شدن مسیر لاچین هستند. این دو مورد ارامنه را ناراحت کرده ودر این زمینه محق هستند ولی این رفتار تمرین نظامی با آمریکا شتابزده است و هیچ کمکی به ثبات ارمنستان نمی کند چون آمریکا هیچ دغدغه ای برای حفظ ثبات و امنیت ارمنستان ندارد. در واقع، ارمنستان برای آمریکا یک زمین بازی است جهت زمین زدن ایران و روسیه و چین. حتی اگر وضعیت داخلی ارمنستان به هم بخورد و حتی اگر آذربایجان دوباره حمله کند، آمریکا دخالت خاصی نخواهد کرد. آمریکا هدف خودش را در زمینه تقابل با ایران، روسیه و چین دنبال خواهد کرد و دغدغه ای در مورد ثبات و امنیت ارمنستان ندارد.

عکس علیف در کنار پهپاد اسرائیلی

این کارشناس مسائل قفقاز درباره احتمال شعله ور شدن دوباره آتش جنگ در قفقاز جنوبی گفت: در مورد این که آیا درگیری خواهد شد یا نه و این که آیا مرز ایران با ارمنستان قطع خواهد شد یا نه؟ مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که مسیر ارتباطی ما با ارمنستان قدمتی چند هزار ساله دارد. لذا ایران در این مورد با هیچ کشوری شوخی ندارد. بارها هم اعلام کردیم که اگر این مرز قطع بشود و تغییرات ژئوپلتیکی رخ دهد، ایران تحمل نمی کند و دخالت خواهد کرد. باید توجه داشته باشیم که آذربایجان در سال 2020، توجیه اش آزاد کردن خاک اشغالی خودش بود. افکار عمومی را با خودش همراه می کرد. اما این دفعه می خواهد به خاک یک کشور دیگرحمله کند که طبق اسناد و شواهد بین المللی خاک ارمنستان است. لذا یک تجاوز آشکار است. ایران هم می داند که اگر این مسیر قطع شود، در محاصره کشورهای ترک قرار خواهد گرفت و مسیر ارتباطی اش با اروپا قطع می شود و کوریدور شمال به جنوب به خطر خواهد افتاد و ما باید به ترکیه و باکو در زمینه های دیگر باج بدهیم تا این مسیر قطع نشود.

موحدیان افزود: بنابراین، اصلاً به نفع ما نیست که این مسیر قطع شود. کوریدور شمال به جنوب کم اثر می شود و از طریق دالان تورانی قطع می شود. تجزیه طلب ها، وهابی ها و تکفیری ها در مرزهای شمالغرب ایران دست بازتری برای تهدید ثبات و امنیت و وحدت ایران می توانند داشته باشند. ایران همه این ها را می داند و اجازه نمی دهد که تجاوز بشود. فرقی نمی کند که حمله به خاک ارمنستان از لب مرز استان سیونیک اتفاق بیفتد یا 20 کیلومتر بالاتر. به هر حال، ایران ابزارهای نظامی لازم برای مدیریت این تجاوز و مقابله با آن را در هر نقطه ای در اختیار دارد. نقل و انتقالات نظامی که امروز تصاویرش منتشر شد و گشت زنی پهپادی همگی در همین راستا است و نشان می دهد که ایران در این زمینه کاملاً جدی است.

این تحلیلگر مسائل خارجی تصریح کرد: چند تا متغیر وجود دارد که بر روی احتمال حمله یا عدم حمله آذربایجان به ارمنستان تأثیر می گذارد. از یک طرف، آذربایجان به ایجاد آشوب و ناآرامی در ایران دل بسته است. از مرداد ماه دارند تبلیغ می کنند در ایران ناآرامی ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر، روی ناآرامی ها در مناطق آذری نشین ایران خیلی حساب باز کرده اند. رژیم صهیونیستی در این زمینه نقشی جدی ایفا می کند. حتی در رسانه هایشان تبلیغ می کنند که برخوردهای خیابانی و درگیری میان افراد باحجاب و بی حجاب را برجسته می کنند تا جو لازم را ایجاد نمایند. روی دریاچه ارومیه هم یک سری دروغ پراکنی کردند وهیچ نتیجه ای نگرفتند.

موحدیان تأکید کرد: آنها منتظرند که در این یکی دو هفته تا بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در ایران آشوب هایی رخ دهد و حتی دانشگاه ها ناآرام شود. احتمال چنین آشوب هایی با توجه به دستگیری لیدرهای آشوب طلب و تجزیه طلب ها، به صفر رسیده است. افشاگری هایی که در مورد دروغ هایی که درباره آسیب به جمجمه خانم امینی صورت گرفته است. این افشاگری ها و برخوردها احتمال آشوب را پائین آورده است. از طرفی، گروه های تروریستی تجزیه طلب در مرزهای مناطق کردنشین در حال تخلیه هستند و در سیستان و بلوچستان هم شیطنت ها هم مهار شده است. شانس چندانی را نمی بینم که آنها بخواهند روی آشوب ها حساب باز کنند. بنابراین، متغیر اصلی اقدام باکو برای حمله به ارمنستان همین ثبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ایران است. این ها به دنبال آن هستند که در ایران آشوب ایجاد کنند اگر نشد یک مشکل اقتصادی ایجاد کنند. باکو، ترکیه و رژیم صهیونیستی علاقمند هستند که ایران درگیر مسائل داخلی شود و تمرکزش از مسائل مرزی با ارمنستان پرت شود. با توجه به این که فقط یکی دو هفته ای تا شروع فصل سرما مانده است و بعد از شروع فصل سرما احتمال درگیری پائین خواهد بود، پیشبینی ام این است که نخواهند توانست کار خاصی صورت دهند. اما حتی احتمال این که درگیری گسترده و حرکات ایذائی شروع شود، بعد از شلوغ کاری رسانه ای، برای جلوگیری از سرافکندگی وجود دارد. مثل شهریور پارسال حملات مختصر و چند روزه ای در نقاط مختلف ارمنستان خصوصاً در آرتساخ داشته باشند، سمت دریاچه سیاه و اشغال منابع آبی در شرق ارمنستان را صورت دهند. اینها همه احتمالاتی است که مطرح است.

این تحلیلگر در پایان گفت: من معتقدم که حتی در صورتی که اتفاقی در ایران نیفتد، این مشکل برطرف نخواهد شد و این مشکل ادامه دار هست تا وقتی که باکو سیاست خارجی خودش را بر اساس نیازها و منافع ترکیه، رژیم صهیونیستی و انگلیس هماهنگ می کند. وضعیت به این منوال ادامه خواهد یافت. منافع خود باکو اقتضاء می کند که ثبات و امنیت حاکم باشد و این کشور از طریق خاک ایران با هزینه نزدیک به صفر دسترسی به نخجوان دارد و ترکیه هم این دسترسی را دارد. شیطنت اینها نشان می دهد که این کشورها اهداف خطرناک و شومی را برای به خطر انداختن منافع استراتژیک ایران در سر دارند. اگر فقط به دنبال تعاملات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی معمول بودند، جمهوری اسلامی همیشه استقبال کرده است. اما اگر بخواهند با اشغال جنوب ارمنستان، امنیت و ثبات را تهدید کنند، ایران با قاطعیت واکنش نشان خواهد داد.


5 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (414 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (59 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (42 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (6 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس