عوارض کفش های غیر استاندارد چیست؟

  جمعه، 10 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
عوارض کفش های غیر استاندارد چیست؟
اگر تا به حال درد پا، میخچه یا پینه و بد شکلی پاها را تجربه کرده‌اید باید در انتخاب کفش هایی که استفاده می‌کنید تجدید نظر کنید. درست است که برای بسیاری از افراد مسئله‌ی زیبایی در خرید کفش بسیار اهمیت دارد اما شما همیشه باید سلامتی خود را در اولویت اول انتخاب قرار دهید.

انحراف شست پا

این عارضه عبارت است از یک استخوان یا بافت بزرگ شده اطراف انگشت بزرگ پا. با گذر زمان، انحراف انگشت می تواند باعث شود انگشت بزرگ پا به سمت داخل بچرخد که منجر به درد و ورم می شود. این عارضه بیشتر در زنان و در اثر پوشیدن کفش های نامناسب و به ویژه نوک تیز ایجاد می شود.

میخچه

پینه ای ست که رو یا بین انگشتان ظاهر می شود. علت ظهور میخچه، فشاری ست که به صورت دایره وار به پوست وارد می شود و این فشار به مرور زمان به میخچه تبدیل شده و مرکز آن همان کانون فشار است.اگر این فشار برای مدتی طولانی به پا وارد شود، حتی بعد از رفع فشار نیز پوست به تولید این میخچه ها ادامه می دهد. میخچه علل مختلفی دارد که شایع ترین آنها استفاده از کفش نامناسب به ویژه کفش های تنگ و نوک تیز و کفش هایی ست که جنس آنها تنفس خوبی برای پا ایجاد نمی کند.

انگشت چکشی پا

در این عارضه انگشتان شروع به جمع شدن به داخل می کنند و به جای اینکه در کفش صاف قرار بگیرند، به سمت داخل خم می‍ شوند. این عارضه بیشتر در انگشت دوم مشاهده می شود و باعث فشار روی پا می گردد. علت اصلی بروز این مشکل، پوشیدن کفش هایی هستند که از سایز مناسبی برخوردار نبوده و انگشت فضای کافی برای صاف قرار گرفتن را ندارد.

فرو رفتن ناخن در گوشت پا

اگر کفش های شما خیلی تنگ یا کوتاه باشد، فشار اضافی وارد شده به انگشتان می تواند منجر به فرورفتن ناخن در گوشت پا شود. این عارضه می تواند باعث شود پوست اطراف ناخن، قرمز و عفونی شود.
این مشکل در کسانی که پاهای بزرگی دارند شایع تر است اما می تواند در پاهای دیگر نیز رخ دهد. برای جلوگیری از این مشکل مطمئن شوید که کفش مناسبی به پا دارید و ناخن هایتان را بیش از حد کوتاه نکرده و لبه ی آنها را گرد نمی کنید

گره ای دردناک:

گره دردناک یا متورم پشت پاشنه. موقعیت غیر طبیعی پا بر روی پاشنه پا یا روی مفاصل انگشتان کوچک تر فشار وارد می کند و باعث ایجاد کرنش و درد پا می شود.

آسیب های ناشی از پیچ خوردگی مچ پا:

همه با پوشیدن کفش های پاشنه بلند خطر رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی قوزک پا یا شکستگی قوزک پا را افزایش می دهند. پیچ خوردگی شدید ممکن است موجب پارگی رباط ها شود. خطر ابتلا به آرتروز زانو با رگ به رگ شدن مکرر و یا شکستگی قوزک پا افزایش می یابد.هنگامی که به طور معمول بدون کفش ایستاده ایم، وزن بدن از طریق مفاصل و ستون فقرات از طریق محور ثابت به نام محور حمل بار عبور می کند.ین محور به طور چشمگیری در یک فرد با پاشنه های بلند تغییر می کند و وزن بدن از یک محور تغییر یافته عبور می کند و باعث می شود ستون فقرات به جلو خم شود تا مرکز ثقل را حفظ کند، در نتیجه باعث کمر درد و بدشکلی می شود. درد زیر پاشنه به خاطر بیماری که التهاب کف پا نامیده می شود، در زنان دارای کفش هایی با پاشنه های بلند رایج تر است.

کفش های صاف و نازک:

استفاده از کفش هایی با پاشنه های نازک مانند راه رفتن بر روی مقوا است. بدون هیچ پشتیبانی قوسی پا، و این مانع از عملکرد بهینه پا می شود و می تواند منجر به مشکلات زانو، کفل و کمر شود. کف پای ضعیف نیز همراه با مشکل درد پاشنه به نام التهاب کف پا در ارتباط است.

دمپایی:

دمپایی ها حمایت بسیار کمیاز پا دارند. افراد مبتلا به دیابت نباید فلیپ فلاپ هایی داشته باشند، چون کاهش و خراش ساده می تواند منجر به مشکلات جدی شود. علاوه بر این، بسیاری از دمپایی ها هیچ پشتیبانی ندارند. آن ها هم خار پاشنه پا را بدتر می کنند.

کفش های مسطح:

کفش و گیوه ها پایه سفت و محکمی دارند که با پیاده روی از بین می رود. پاهای شما در حال تلاش برای خم شدن در یک روش خاص است، اما کفش به خاطر این که سفت و سخت است، با شما مبارزه می کند. اگر پاشنه بسیار بالاتر از ناحیه پنجه باشد، کفش همچنین می تواند تمام مشکلات کفش های پاشنه بلندی را ایجاد کند.

کفش با اندازه اشتباه:

از هر 10 زن، 9 نفرشان کفشی دارند که بسیار کوچک هستند.عواقب آن همیشه فقط باعث درد، تاول ها، پینه، میخچه نمی شود، بلکه باعث مشکلات دیگری هم می شود. اصطکاک مداوم می تواند مفاصل را تحریک کند و به ورم مفاصل منجر شود.

کفش های غیر استاندارد شامل:

  • کفشهای پاشنه بلند
  • کفشهای نوک تیز
  • کفشهای تخت
  • کفشهای بزرگ و یا خیلی تنگ
  • کفشهایی سکویی
  • صندل به ویژه برای افراد دیابتی و افرادی که اختلال حس کف پا دارند.

کفش هایی با کف غلتان به ویژه برای افراد مسن, افرادی که مشکل تعادلی دارند, افرادی که سابقه ناپایداری و پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات دارند, مناسب نیستند.

بهتر است قبل از خرید کفش ابتدا از سلامت ساختاری پای خود اطمینان حاصل فرمایید پس از کارشناسان این رشته و متخصیص پا پزشکی در این رابطه مشورت بگیرید.

کفی کفش طبی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و بتواند شوک وارده به کف پا را جذب کند. به طور کلی، نیرویی که در حال راه رفتن از زمین و کف پا به بدن منتقل می شود، معمولا حدود دو برابر وزن بدن است. این نیرو در حالت دویدن حتی تا 10 برابر وزن بدن هم به اندام ها منتقل خواهد شد. بنابراین کفی کفش می تواند نقش مهمی در انتقال و پخش نیرو از زمین به کف پا و در نهایت به بدن داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (376 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (104 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (82 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (30 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز