در هنگام خرید کفش طبی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  جمعه، 10 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
در هنگام خرید کفش طبی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
بسیاری از افرادی که به نوعی مشکلاتی در پای خود دارند به دنبال کفش های طبی هستند. بعضی ها هم هستند که هیچ ناراحتی در پای خود ندارند ولی میخواهند کفش مناسبی داشته باشند تا در آینده مشکلی در پای خود نداشته باشند. 

بسیاری از افرادی که به نوعی مشکلاتی در پای خود دارند به دنبال کفش های طبی هستند. بعضی ها هم هستند که هیچ ناراحتی در پای خود ندارند ولی میخواهند کفش مناسبی داشته باشند تا در آینده مشکلی در پای خود نداشته باشند. افرادی که مشکلی در پای خود داشته و بدنبال کفش طبی هستند باید بدانند که انواع مختلفی از کفش هایی که پسوند طبی هم دارند در بازار وجود دارند. صرف اینکه نام کفشی طبی است یا از داروخانه تهیه شده و یا ازفروشگاهی تهیه شده که ادعای فروش کفش طبی دارد به معنای آن نیست که کفش مورد نظر واقعا خصوصیاتی را که میخواهیم داشته باشد. یعنی بتواند مشکل پای ما راکمتر کند.بیماری های مختلفی در پا وجود دارند و مشکلات ناشی از بعضی را میتوان با استفاده از کفش مناسب برطرف کرد. در هر بیماری پا، ممکن است نیاز به استفاده از کفشی با خصوصیات خاص باشد که با بیماری دیگر متفاوت است ولی خصوصیات مشترکی وجود دارند که تمام کفش های طبی باید واجد آنها باشند.

مهمترین خصوصیات کفش طبی یا ارتوپدی

  • پنجه پهن و با ارتفاع
  • کفی قابل تعویض
  • پشتی سفت و محکم
  • کف داخلی با شکل مناسب
  • پاشنه مناسب
  • کف قوسی شکل کفش
  • سطح داخلی یکنواخت
  • کفش نفس کش
  • یقه و زبانی نرم

استحکام کفش طبی

کفش طبی باید دارای استحکام لازم باشد تا شوک وارد شده به کف پا را جذب کند . نیرویی منتقله از زمین و کف پا هنگام راه رفتن به بدن ، دو برابر وزن بدن است. این نیرو انتقال یافته به اندام 10 برابر وزن بدن در حالت دویدن می شود بنابراین کفی کفش اهمیت زیادی در انتقال و پخش نیرو از زمین به کف پا و به بدن دارد.

اندازه کفش طبی

در صورتی که کفش طبی تنگ باشد و به پاها فشار وارد نماید و خونرسانی به پا را کاهش می دهد و پا را زخم می کند . اگر کفش طبی برای پا گشاد باشد و پا درون بازی کند سبب ساییدگی و ایجاد اختلال در انتقال نیروخواهد شد. پس باید کفشتان اندازه پا باشد و فروشنده کفش گشاد یا تنگ را با راهکارهایی مانند بهبود سایز با قالب زدن یا کفی گذاشتن به شما ندهد.

کفی کفش طبی

کفش طبی باید سبک، ضخیم و دارای خاصیت الاستیکی برای جذب ضربه به خصوص در ناحیه پاشنه باشد و با ویژگی های کف و قوس کف پا متناسب باشد.

کفش های پاشنه چوبی

به هیچ وجه کفش هایی با پاشنه یا کفی از جنس چوب یا MDF نپوشید ، حتی اگر این کفش ها طبی بودند. زیرا جنس چوب و MDF (ام دی اف) سبب آزار پاشنه پا و ایجاد درد در پاشنه می شود. در حالی که کفش هایی که پاشنه و کفی هایی با خاصیت الاستیکی دارند پاشنه و کف پا را اذیت نمی کنند.

شکل مناسب کف داخلی کفش

کف داخلی کفش باید قوس هایی هماهنگ با قوس های کف پا داشته باشد. هنگامی که این کفش را بپوشید باید وزن بدن به صورت متناسب بر روی تمام سطح کف آن پخش شود و سبب احساس راحتی در پا گردد. قوس طولی مهم ترین قوس کف پا است. بنابراین کف داخلی کفش در قسمت میانی و داخلی باید برجسته تر باشد.

فضای مناسب قسمت جلویی کفش طبی برای انگشتان

قسمت جلویی کفش طبی باید فضای مناسبی برای انگشتان پا داشته باشد و این فضا نه آنقدر تنگ باشد که انگشتان روی هم بیفتند و فشرده شوند و نه آنقدر گشاد و باز باشد که در برابر ضربه های احتمالی مراقبت حاصل نشود. فضای خالی بین نوک انگشت شست و نوک کفش طبی باید حدود یک سانتی متر باشد تا ازوارد شدن فشار به انگشت ها هنگام راه رفتن جلوگیری شود.

جنس چرم و انعطاف کفش طبی

کفش طبی باید از جنس چرم و انعطاف پذیری برخور دار باشد تا سرما و گرما را به خوبی به پا منتقل کند. اکنون ، جنس های ترکیبی مختلف و با قیمت کمتری که دارای این خاصیت هستند برای رویه کفش های طبی در نظر گرفته شده است.

پنجه کفش یا Toe box

مهم ترین قسمت کفش طبی پنجه کفش یا Toe box است . همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته شده است کم بودن عرض یا ارتفاع پنجه کفش سبب ایجاد بیماری های مختلفی مانند انگشت چکشی، میخچه و هالوکس والگوس می شود. انگشتان پا باید در پنجه کفش فضای کافی برای باز شدن از هم و بالا و پایین رفتن را داشته باشند. از کفش های پنجه گرد بجای کفش های نوک تیز استفاده کنید.

کفش طبی با کفی Insole قابل تعویض

کفش طبی با کفی Insole قابل تعویض بخرید زیرا با عوض کردن کفی، می توان به کم و زیاد کردن اندازه و حجم کفش پرداخت شما می توانید در صورت ورم کردن پا، جا برای پا با عوض کردن کفی باز کنید و یا در صورت مشکلات به وجود آمده در پا کفی ساده را با کفی های درمانی جایگزین کنید. هنگامی که پا عرق می کند و کفش نمناک می شود، برای جلوگیری از ابتلا پا به بیماری های قارچی در اثر رطوبت می توان کفی کفش را عوض کرد.

سفت و محکم بودن پشتی کفش طبی

پشتی کفش Heel counter قسمتی از کفش است که در پشت پاشنه پا می باشد. پشتی کفش باید سفت و محکم باشد. هنگام خرید پشتی کفش را با شست خود فشار دهید. اگرپشتی کفش فرو نرفت، پشتی محکم است.

استفاده از کفش ها و کفی های طبی برای افرادی با مشکلات زیر بسیار مناسب است:

۱) کسانی که دارای ناهنجاری های متحرک مانند صافی کف پا هستند.

۲) کسانی که دارای ناهنجاری های ثابت و درد پای همیشگی و مشکلاتی همچون خار پاشنه و التهاب کیسه زلالی زیر پاشنه هستند.

۳) در بعضی از مواقع و شرایط همچون بارداری، بعضی از خانم ها به دلیل اضافه وزن ناگهانی باید از این گونه کفش ها و کفی ها استفاده کنند.

استفاده از کفی های طبی برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال که کف پای آنها در حال شکل گیری است بسیار مناسب است زیرا از تغییر شکل پا جلوگیری و نیز سبب برخورداری از کف پایی استاندارد تا آخر عمر می شود.

کفی کفش طبی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و بتواند شوک وارده به کف پا را جذب کند.به طور کلی، نیرویی که در حال راه رفتن از زمین و کف پا به بدن منتقل می شود، معمولا حدود دو برابر وزن بدن است. این نیرو در حالت دویدن حتی تا ۱۰ برابر وزن بدن هم به اندام ها منتقل خواهد شد. بنابراین کفی کفش می تواند نقش مهمی در انتقال و پخش نیرو از زمین به کف پا و در نهایت به بدن داشته باشد.کفش طبی مناسب باید کاملا اندازه پا باشد، نه تنگ تر و نه گشادتر

اگر کفش شما بیش از حد تنگ باشد یا پاهایتان را فشار دهد، خونرسانی در ناحیه پا مختل خواهد شد. ایجاد نقاط فشاری و زخم ناشی از آن هم می تواند از دیگر عوارض پوشیدن کفش های طبی یا غیرطبی تنگ باشد. گشاد بودن کفش طبی و بازی کردن پا درون آن هم باعث ساییدگی و ایجاد اختلال در انتقال نیرو می شود. پس حواستان باشد فروشنده کفش بزرگ تر یا کوچک تری را به شما تحمیل نکند و قول بهبود سایز با قالب زدن یا کفی گذاشتن را به شما ندهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (379 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (124 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (112 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (41 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز