آیا بیت کوین میتواند جایگزین دلار شود؟

  چهارشنبه، 23 مهر 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
آیا بیت کوین میتواند جایگزین دلار شود؟
در حال حاضر آینده‌ی کوتاه مدت بیت کوین به شدت به دلار وابسته است. شاید تا یک یا دو سال آینده این ارتباط معکوس دیگر وجود نداشته باشد ولی فعلاً به دلیل انتخابات آمریکا و تغییر ساختار اجتماعی-اقتصادی این کشور، دلار نقش بسیار تعیین کننده‌ای در صنعت مالی پیدا کرده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، با رشد اخیر شاخص دلار، یک ارتباط معکوس میان بیت کوین و دلار آمریکا در نمودار زیر قابل مشاهده است. هرچند این بار، حجم پول (M1 Money) هم قابل مشاهده می باشد.

تصویر

نمودار بالا به وضوح نشان می دهد که افت اخیر قیمت بیت کوین و مواجه شدن آن با فشار فروش سنگین، در همان زمانی رخ داد که ارزش دلار، حرکت صعودی خود را در بازار آغاز کرده بود. در تاریخ 1 سپتامبر، به سادگی می توان این ارتباط وارونه را دید زیرا در این تاریخ، بیت کوین در شکستن مرز 12000 دلار ناکام بود و ارزش دلار به همراه حجم پول، ]در نمودار[ از بیت کوین سبقت گرفت.

ممکن است بانک مرکزی آمریکا کنترل رشد حجم پول را از دست داده باشد

همزمان با گسترش موج دوم کووید-19، چشم انداز اقتصادی جهان هم هنوز مسیری را نشان می دهد که مقصد آن نامشخص است. در میانه ی این آشفتگی اقتصادی، دولت آمریکا، سرمایه گذاران را تشویق می کند تا پول خود را در دلار سرمایه گذاری کنند. در عین حال، صحبت هایی از یک برنامه ی محرک مالی به میان آمده است و حمایت از دلار در شرایط کنونی، احتمالاً شرایط را وخیم تر می کند.

دلیل آن این است که شاید فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا، دیگر کنترل رشد حجم پول را در اختیار نداشته باشد. مایک ویلسون (Mike Wilson)، کارمند شرکت مورگان استنلی (Morgan Stanley)، ماه گذشته اظهار داشت:

منصفانه است اگر بگوییم که تاکنون رشد حجم پول را تا این اندازه زیاد ندیده ایم

این یک مشکل بزرگ است؛ چرا که اگر بانک مرکزی اختیار رشد حجم پول را از دست داده باشد، در صورتی که امسال سر و کله ی تورم پیدا شود، توانایی مهار تورم را هم نخواهد داشت.

روند نگران کننده ی بیت کوین و حجم پول در نمودار پایین نشان داده شده است.

تصویر

با وجود اینکه حجم پول، میزان پول نقد و کوین های لیکویید در گردش را تعیین می کند، این نقدینگی است که ترکیبی گسترده از دارایی های لیکویید و غیرلیکویید می باشد؛ و به دلیل همین تعریف وسیع نقدینگی است که اقتصاددانان و سرمایه گذاران برای تشخیص میزان کل حجم پول و تورم های آتی، تغییرات آن را ]به جای حجم پول[ بررسی می کنند.

پس اتفاقی که افتاد، این بود که بیت کوین در گذر زمان به نقدینگی نزدیک شده بود که نشان می داد پادشاه ارزهای دیجیتال، قصد کنترل دارایی هایی فراتر از پول نقد را داشت.

ولیسون افزود:

خطر یک تورم بزرگ تا کنون به این اندازه بالا نبوده است.

در وضعیت کنونی، یک محرک مالی دیگر به هیچ وجه نمی تواند شرایطی را فراهم کند که ارزش دلار در آینده تأمین شود. اگر اجرای محرک مذکور، در ماه های آتی به نفع ارز فیات تمام نشود، دلار مجدداً یک روند نزولی را تجربه خواهد کرد و ورق به نفع بیت کوین برخواهد گشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (465 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (333 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (60 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند