دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

آیا حمزه یوسف می تواند استقلال را برای اسکاتلند به ارمغان بیاورد؟ 

چهارشنبه، 16 فروردین 1402
کد خبر: 335536
ساعدنیوز: حمزه یوسف پاکستانی الاصل به عنوان نخست وزیر اسکاتلند انتخاب شده است. یوسف یک استقلال طلب است. دکتر الهام عابدینی کارشناس مسائل بریتانیا توضیح می دهد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر الهام عابدینی کارشناس مسائل بریتانیا در گفتگو با خبرنگار ساعدنیوز و در تحلیل تحولات اخیر سیاسی در اسکاتلند گفت: حمزه یوسف سال هاست که عضو پارلمان اسکاتلند است و به حزب ملی اسکاتلند موسوم به SNP تعلق دارد. حزب ملی اسکاتلند حامی استقلال اسکاتلند است و در سال های اخیر که برگزیت رخ داد به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. این حزب معتقد است که اسکاتلند باید یک کشور مستقل شود و به صورت مستقل به اتحادیه اروپا بپیوندد. یکی از مواردی که اعضای حزب ملی اسکاتلند بر آن تأکید دارند این است که در همه پرسی برگزیت، اکثریت اسکاتلندی ها با برگزیت مخالف بودند. اما حالا مجبورند که اصطلاحاً تر و خشک با هم بسوزند و مردم اسکاتلند که با برگزیت مخالف بودند از مزایای عضویت در اتحادیه اروپا محروم شده اند.

عابدینی تصریح کرد: حمزه یوسف در این انتخابات درون حزبی که منجر به انتخاب او به عنوان رهبر حزب ملی اسکاتلند شد، مورد حمایت مقامات ارشد حزب ملی اسکاتلند از جمله خانم نیکولا استروجن نخست وزیر اسبق اسکاتلند بوده است. استروجن تلاش های زیادی کرد برای این که اسکاتلند به سمت استقلال و برگزاری دوباره همه ­پرسی برود. همین که شخصی مثل استروجن که 8 سال وزیر اول کشور اسکاتلند بوده به سمت این دیدگاه ها برود، و از رسیدن حمزه یوسف به مقام نخست وزیری و ریاست حزب ملی اسکاتلند حمایت کرده است، نشان می دهد که افکار حمزه یوسف نیز در همان سمتی سیر می کند که نخست وزیر اسبق اسکاتلند قرار دارد و به شدت به دنبال این است که اسکاتلند کشوری مستقل شود.

این کارشناس مسائل بریتانیا در واکنش به انتخاب یک مسلمان به سمت نخست وزیری در اسکاتلند گفت: درباره این که حمزه یوسف اولین مسلمانی است که در اسکاتلند به مقام وزیر اولی رسیده است باید به این نکته دقت کنیم که این نخستین باری نیست که در کلیت بریتانیا این اتفاق می افتد. همزمان با این که بریتانیا کشوری است که در سال های اخیر شاهد افزایش بیسابقه آمار حملات اسلام هراسانه، اقدامات تبعیض آمیز و نیز برخوردهای فیزیکی با مسلمانان بوده است، اما همچنان به دلیل تکثر زیادی که در مهاجران از ملیت های مختلف وجود دارد و به دلیل سابقه طولانی استعمار بریتانیا در کشورهایی مانند هند، و بعد از استقلال مستعمرات بریتانیا شرایط راحت تری برای جذب مهاجر پیش رو داشته اند، بریتانیا یک کشور متکثر است. می شود گفت که در بحث اسلام هراسی با وجود افزایش آن، همچنان در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی، رویکردهای ضدمهاجرتی و ضددینی به صورت خیلی جدی و سیستماتیک ندارد. همین الان شهردار لندن هم یک فرد اصالتاً غیربریتانیایی است. او هم یک پاکستانی الاصل و مسلمان است. تفاوتش با حمزه یوسف این است که نخست وزیر اسکاتلند علنی و آشکار مسلمان است و بعد از ادای سوگندش نماز جماعتی را در دفتر کارش برگزار کرد و عکس هایی هم از این رویداد منتشر شد ولی چنین رفتاری را از سوی صادق خان شهردار لندن ندیده ایم. بنابراین، این اولین باری نیست که این اتفاق می افتد. علاوه بر این، ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا نیز یک هندی تبار است. پیشتر هم در سطح وزار و معاونان وزرا و در پارلمان بیشتر دیده شده بود.

دکتر عابدینی درباره تأثیر درگیری های تاریخی-تمدنی هند و پاکستان در مراودات نخست وزیر هندی بریتانیا و نخست وزیر پاکستانی اسکاتلند گفت: عرصه رقابت بین سوناک و حمزه یوسف را خیلی فنی تر از این می دانم هرچند این مسائلی که درباره رقابت تاریخی هند و پاکستان مطرح کردید هم قابل تأمل است. به هر صورت این ها خیلی مسائل شخصی است و خیلی نمی شود علمی و تحلیلی به این قضایا نگاه کرد. اما با توجه به رویکرد این دو فرد و حزب شان خصوصاً درباره مسأله جدایی اسکاتلند از بریتانیا حتماً اصطکاک و چالش هایی بین آنها وجود خواهد داشت. به ویژه سال گذشته دیوان عالی بریتانیا یک رأی تاریخی داد و در آن رأی اش، دادخواست اسکاتلند مبنی بر این که بدون اجازه پارلمان بریتانیا که در لندن قرار دارد، بتوانند همه پرسی دوم را برگزار کنند رد شد. با توجه به این موضوع، کار سخت شده و انتظار اصطکاک بیشتری بین دولت مرکزی بریتانیا و دولت اسکاتلند می رود. به این دلیل که مجبور هستند که حتماً پارلمان و ریشی سوناک را راضی کنند که همه پرسی به صورت مجدد در اسکاتلند برگزار شود. این در شرایطی است که دولتهای پیشین بریتانیا خصوصاً دولت بوریس جانسون به شدت با جدایی اسکاتلند مخالف بودند. عمده دلیل مطرح شده از سوی دولت مرکزی بریتانیا این بوده است که بعد از برگزیت، شرایط از لحاظ اقتصادی ثبات لازم را برای چنین رویدادی را ندارد.

وی در پایان درباره احتمال جدایی اسکاتلند از بریتانیا و تحولات آتی در این کشور گفت: امروز بریتانیا به صورت جدی با مشکل تورم مواجه است. کرونا باعث اختلال شده است. محدودیت های کرونایی و برگزیت با همدیگر در زنجیره تولید و تأمین کالا در بریتانیا اختلال ایجاد کرده است. و با توجه به همه این مشکلات می گفتند که بریتانیا نمی تواند یک چنین زلزله سیاسی شدیدی را تحمل کند. فکر می کنم که با توجه به این که همچنان این وضعیت برای بریتانیا حاکم است و شرایط اقتصادی سخت است و تکلیف ترانزیت کالا بین اروپا و بریتانیا مشخص نشده علیرغم این که یک توافقی بعد از برگزیت صورت گرفته است. همچنان آن عناصری که باعث مخالفت دولت مرکزی بریتانیا با جدایی اسکاتلند می شود پا برجا است و به نظر نمی­رسد که اینها در کوتاه مدت حل شود. بنابراین، من فکر میکنم که بعید به نظر می رسد که در کوتاه مدت انتظار برگزاری همه پرسی در اسکاتلند را داشت. اما حتماً اصطکاک وجود خواهد داشت و حتماً شاهد اظهارنظر تند حمزه یوسف و حزب اس ان پی اسکاتلند درباره ضرورت استقلال و برگزاری همه پرسی خواهیم بود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید