آیا میتوان برای همه گوشی ها از قلم لمسی استفاده کرد؟

  دوشنبه، 05 تیر 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
آیا میتوان برای همه گوشی ها از قلم لمسی استفاده کرد؟
یکی دیگر از لوازم جانبی گوشی موبایل، قلم لمسی است. قلم لمسی موبایل یک وسیله پرکاربرد در میان طراحان گرافیک است. افرادی که اکثر وقت خود را صرف طراحی، چه از روی سرگرمی و چه حرفه‌ای می‌گذارند، به این محصول علاقه‌مند هستند. در ادامه ساعدنیوز به این موضوع که میتوان برای همه گوشی ها از قلم لمسی استفاده کرد یا نه مطالبی را ارائه خواهد داد. همراه ما باشید.

حتما برای شما هم کاربردهای قلم گوشی جالب به نظر می‌رسد. با این قلم‌ها می‌توان خیلی راحت روی صفحه گوشی یا تبلت طراحی کرد، یادداشت نوشت و ... حتی برخی از قلم‌ها هم وجود دارند که به گوشی متصل می‌شوند و کاربردهای بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال با آن‌ها می‌توانید از راه دور و تنها با فشردن دکمه قلم عکس بگیرید؛ اما آیا قلم لمسی برای همه گوشی ها کار میکند؟ آیا برای گوشی‌های سامسونگ یا آیفون تنها باید به سراغ قلم‌های خاصی برویم؟ اصلا قلم‌های لمسی چگونه عمل می‌کنند؟ اگر شما هم قصد خرید یک قلم لمسی را دارید، باید حتما پاسخ این سوالات را بدانید. پس با ما در ادامه همراه باشید.

قلم لمسی

آیا در تمام گوشی‌ها می‌توان از قلم لمسی استفاده کرد؟

به‌طور کلی بیشتر گوشی‌ها که دارای صفحه هوشمند خازنی(لمسی) هستند، با قلم‌ لمسی سازگاری دارند؛ البته این موضوع تا حد زیادی به نوع گوشی و قلم شما هم بستگی دارد. مثلا قلم‌های غیرفعال را می‌توان برای همه نوع گوشی‌ها مورداستفاده قرار داد؛ اما قلم‌های فعال را نه. حتما می‌پرسید که قلم‌های فعال وغیرفعال چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در ادامه این دو نوع قلم را معرفی می‌کنیم.

قلم‌های لمسی غیرفعال؛ ساده‌ترین نوع قلم گوشی

قلم‌های لمسی غیرفعال شبیه به یک خودکار ساده هستند. می‌توانید به جای انگشتان خود آن‌ها را روی صفحه نمایش‌های لمسی بکشید تا برنامه‌ای را اجرا کنید، طرحی بزنید یا حتی در برنامه‌های مختلف بنویسید. به غیر از این موارد قلم‌های غیرفعال هیچ قابلیت‌ خاص دیگری ندارند. به همین دلیل اصلا نیازی به وصل‌شدن به گوشی، شارژ کردن، باتری و غیره هم پیدا نمی‌کنند. پس اگر یک گوشی لمسی دارید و با انگشتان‌تان برای لمس صفحه آن استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که قلم لمسی غیرفعال با آن سازگار است. فرقی هم نمی‌کند که گوشی یا تبلت شما از برند اپل، سامسونگ، شیائومی یا غیره باشد.

قلم‌های لمسی فعال؛ پیشرفته‌ترین نوع قلم گوشی

قلم‌های لمسی فعال یا active stylus پیشرفته‌تر از قلم‌های غیرفعال هستند. این قلم‌ها قابلیت اتصال به گوشی را دارند و با وجود سیستم‌عامل، حافظه داخلی و غیره کاربردهای بسیار زیادی پیدا می‌کنند. پاک‌کن الکترونیکی، بزرگنمایی، اجرای دستورات خاص وغیره از قابلیت‌های جالب این نوع قلم‌ها به شمار می‌روند. به علاوه، با این نوع قلم‌ها می‌توان خطوط کاملا متفاوتی را روی صفحه نمایش کشید؛ چرا که حساس به فشار هستند. هرچه بیشتر آن‌ها را روی صفحه فشار دهید، خطوط ضخیم‌تری را می‌کشند و برعکس. به همین دلیل است که بیشتر کاربران و به ویژه طراحان از این قلم‌های لمسی فعال استفاده می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های استایلوس‌های فعال این است که معمولا با قابلیت بلوتوث به گوشی متصل می‌شوند و نیاز به باتری دارند. مسلم است که نمی‌توان از هر قلم لمسی فعال در هر گوشی لمسی استفاده کرد. معمولا این قلم‌ها تنها با گوشی‌های خاصی سازگاری دارند. برای مثال اپل پنسیل‌ها تنها در تبلت‌های اپل قابل استفاده هستند و نمی‌توان از آن‌ها برای گوشی برند دیگری استفاده کرد. مراحل فعال کردن قلم‌های لمسی اکتیو هم بسته به مدل آن‌ها متفاوت است.

استفاده از قلم لمسی برای گوشی هوشمند

آیا استفاده از قلم سامسونگ در گوشی‌های دیگر امکان‌پذیر است؟

قلم‌های لمسی برند سامسونگ یا همان S penها قابلیت‌های بسیار ویژه‌ای دارند. به خصوص اگر با تنظیمات قلم سامسونگ آشنا باشید. به همین دلیل بسیاری ازکاربران تمایل دارند که از این قلم‌ها در گوشی‌های غیرسامسونگ خود استفاده کنند؛ اما آیا قلم لمسی برای همه گوشی ها کار میکند؟ متاسفانه S penها به صورت اختصاصی برای گوشی‌های برند سامسونگ طراحی شده‌اند. پس از آن‌ها نمی‌توانید برای آیفون‌ها، گوشی‌های شیائومی و غیره استفاده کنید. این موضوع به دلیل ساختار متفاوت گوشی‌های سامسونگ، اپل و غیره است. برای مثال در محصولات اپل از صفحه نمایش‌های لمسی خازنی استفاده می‌شود. در حالی که تبلت‌ها و گوشی‌های سامسونگ یک دیجیتالیزر فعال در زیر نمایشگر خود دارند. جالب است بدانید که قلم های سامسونگ حتی برای تمام گوشی‌های این برند هم قابل استفاده نیستند. برای مثال قلم‌های S Pen Fold Edition تنها با Galaxy Z Fold سازگار هستند. قبلا گوشی‌های سامسونگ که با S pen سازگار بودند، به همراه قلم عرضه می‌شدند؛ اما امروزه شما می‌توانید قلم‌های S Pen Pro Edition را به صورت جداگانه برای گوشی خود خریداری کنید. این قلم خوشبختانه در بسیاری از مدل‌های سامسونگ قابل استفاده هستند، از جمله:

  • Galaxy Z Fold3

  • تب S7

  • تب S8

  • S21 Ultra

  • S22 Ultra

  • گلکسی نوت 20

  • گلکسی نوت 20 اولترا

باید بدانید که اگر می‌خواهید از قلمی به غیر از قلم خود تبلت یا گوشی سامسونگ استفاده کنید، نیاز است گزینۀ Allow multiple S Pens را در تنظیمات فعال کنید.

برای آیفون از چه قلمی می‌توان استفاده کرد؟

تا اینجای مطلب «آیا قلم لمسی برای همه گوشی ها کار میکند، دانستید که نمی‌توان از قلم‌های سامسونگ در گوشی‌های آیفون استفاده کرد. جالب است بدانید که حتی اپل پنسیل (قلم‌ اپل) هم در آیفون‌ها کارایی ندارد. اپل پنسیل‌ها فقط با مدل‌های مختلف iPad سازگار هستند. در واقع آیفون‌ها و آیپدها از فناوری متفاوتی در نمایشگرهای خود استفاده کرده‌اند. به همین دلیل هم قلم‌های اپل تنها برای آیپدها کارایی دارند. با این حال، نگران نباشید. در بازار قلم‌های لمسی زیادی هستند که از آن‌ها می‌توانید برای آیفون خود استفاده کنید. از جمله:

Adonit Pixel؛ قلمی برای آیفون

قلم Adonit Pixel با نوک 1.9 میلی‌متری ظریف گزینه ایده‌آلی برای طراحی است. به ویژه که با داشتن سطح حساسیت فشاری 2048 طراحی خطوط با ضخامت‌های مختلف را هم امکان‌پذیر می‌کند. این قلم هم‌چنین دکمه‌های میانبری دارد که برای پاک‌کردن، اسکرول، کپی، بزرگنمایی و غیره می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. قلم پیکسل ادونیت به همراه یک شارژر عرضه می‌شود. برای شارژکردن کامل آن باید 90 دقیقه منتظر بمانید. سپس تا 11 ساعت می‌توانید از آن استفاده کنید.

WiWU Picasso active stylus P339؛ قلمی برای اندروید و آیفون

از قلم WiWU Picasso active stylus P339 هم می‌توانید در گوشی‌های آیفون و هم اندرویدی استفاده کنید. نوک این قلم هم با قطر 1.45 میلی‌متر بدون ایجاد صدا یا خش اضافه طرح‌ها و خطوط موردنظر شما را روی صفحه پیاده‌سازی می‌کند. عمر باتری لیتیومی این قلم برای 10 ساعت استفاده کافی است. شارژ آن هم بین 1 تا 1.5 ساعت زمان می‌برد.

Wiwu Pencil One (passive stylus)؛ قلم لمسی مناسب برای اندروید و آیفون

Wiwu Pencil One یک قلم لمسی غیرفعال است که با محصولات اندرویدی، آیفون‌ها و مایکروسافت سازگاری دارد. از این قلم می‌توانید برای طراحی، یادداشت نویسی وغیره استفاده کنید. هر زمان هم که احساس کردید، نوک قلم دقت اولیه را ندارد، کافی است آن را عوض کنید.

قلم لمسی چگونه کار می‌کند؟

اگرچه فناوری به کار رفته در قلم‌های لمسی با توجه به نوع آن‌ها متفاوت است؛ اما به صورت ساده و کلی به این سوال پاسخ می‌دهیم. صفحات نمایشگر گوشی‌ها و تبلت‌ها از یک میدان الکترواستاتیکی استفاده می‌کنند. زمانی که انگشت شما با صفحه تماس پیدا می‌کند، این میدان مغناطیسی دچار تنش و تغییر می‌شود. به این ترتیب، به محض این که انگشت خود را روی صفحه می‌گذارید، اثر آن ثبت شده و دستور متناسب با آن اجرا خواهد شد. قلم‌های خازنی هم درست مثل انگشت انسان طراحی شده‌اند. بلافاصله بعد از این که روی صفحه نمایشگر گوشی قرار می‌گیرند، باعث تغییر در میدان الکترواستاتیکی آن خواهند شد.

چرا باید از قلم‌ها استفاده کنیم؟

با قلم‌ها می‌توانید خیلی دقیق‌تر روی صفحه گوشی یا تبلت خود بنویسید یا طراحی کنید. استفاده از این قلم‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر و روان‌تر برنامه‌ها را اجرا کنید. اگرچه می‌توان این کارها را با سرانگشت هم انجام داد؛ اما مسلما خروجی قلم‌ها بسیار ظریف‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران به خصوص طراح تمایل به استفاده از قلم لمسی دارند.

آیا استفاده از قلم در گوشی های هوشمند ارزش دارد ؟

در واقع شما می توانید کار هایی مانند ترجمه متن، بزرگ‌نمایی صفحه، ورودی دست‌نویس، انتخاب متن هوشمند، و حاشیه‌نویسی روی صفحه و موارد مشابه را با قلم بهتر انجام دهید. تمامی این موارد با دست نیز امکان پذیر است اما ظرافت قلم را همراه نخواهد داشت . انتخاب دقیق و پیمایش سریع صفحه نمایش با قلم بسیار بهتر است.

آیا قلم S Pen سامسونگ روی دستگاه های دیگر یا حتی گوشی های دیگر سامسونگ کار می کند؟

خیر. قلم S ارائه شده به همراه تلفن هوشمند یا تبلت سامسونگ نوت را نمی توان روی گوشی های دیگر سامسونگ یا هر برند دیگری از گوشی استفاده کرد.در واقع S Pen دارای حسگرهای شناسایی خود در تلفن ها و تبلت های سامسونگ است که گوشی های بدون پشتیبانی از S Pen با آن کار نمی کنند.

نوک قلم از چه چیزی ساخته شده است؟

قلم‌های خازنی (که غیرفعال نیز نامیده می‌شوند) فرآیند نوک انگشت دست را با استفاده از نوک لاستیکی یا فوم رسانا تقلید می‌کنند. در برخی از قلم ها از فلز رسانای مس نیز استفاده شده است . این قلم ها نیازی به برق ندارند و می توان آنها را روی هر سطح چند لمسی که با انگشت می توان استفاده کرد، استفاده کرد. معمولاً صفحه نمایش های خازنی که در تلفن های هوشمند و رایانه های لوحی رایج است می توانند از این قلم ها استفاده کنند.

سخن پایانی

بنابراین در این مطلب به سوال تکراری بسیاری از کاربران پاسخ دادیم که آیا قلم لمسی برای همه گوشی ها کار میکند. حالا دیگر می‌دانید که قبل از خرید قلم باید نوع آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که آیا با گوشی شما سازگار است یا خیر. برای این کار می‌توانید از مشاوران فروش یا صفحات توضیح محصول کمک بگیرید. برای مثال اگر قصد خرید یک قلم لمسی از فروشگاه جانبی را دارید، کافی است که متن توضیحات آن محصول را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را به دست آورید. شما قصد دارید برای گوشی خود چه قلمی بخرید؟ اگر قلم مناسب و باکیفیتی می‌شناسید، لطفا آن را در بخش نظرات به دیگر کاربران هم معرفی کنید تا بتوانند خرید بهتری داشته باشند. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (385 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (60 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (44 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (16 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس