دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

آیا روغن موتور خودرو فاسد می شود؟! 

سه شنبه، 24 بهمن 1402
تاریخ انقضای روغن موتور و فاسد شدن آن، موضوع مهمی است که قصد داریم در این مقاله از ساعد نیوز به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

برخلاف مایع خنک‌کننده و روغن ترمز که عمر طولانی دارند عمر مفید روغن موتور محدود است. روغن موتور دارای تاریخ انقضا است و در نهایت فاسد می‌شود. در ادامه بیشتر در این باره بحث می کنیم.

آیا روغن موتور منقضی و فاسد می‌شود؟


سوالی که ذهن بسیاری از افراد دارای خودرو را درگیر کرده است، تاریخ مصرف روغن موتور است. اگر دارای خودرو هستید، به احتمال زیاد با مشکل منقضی شدن تاریخ مصرف روغن موتور مواجه شده‌اید. زمانی که تاریخ مصرف روغن موتور می‌گذرد، آلودگی زیاد در آن ایجاد می‌شود. فرقی نمی‌کند که این روغن در سیستم گردش روغن خودرو در حال کار باشد و یا در بطری خود بدون استفاده باقی بماند.

حتی مهم نیست که خودرو کار کند و یا نوع بطری نیز 1 یا 4 لیتری باشد. زمانی که تاریخ مصرف روغن به اتمام می‌رسد، کاربرد خود را از دست داده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. نکته قابل توجه در روغن موتورها این است که همه‌ی آن‌ها دارای تاریخ انقضا هستند، اما با توجه به طبیعی و یا مصنوعی بودن آن‌ها، تاریخ انقضا متفاوت است.

عمر مفید روغن موتور و زمان تعویض آن


عمر مفید روغن موتور نیمه سنتتیک و مصنوعی هفت تا هشت سال است. البته طول عمر واقعی روغن موتور به عوامل مختلفی از جمله نحوه نگهداری و نوع روغن بستگی دارد.تاریخ مصرف روغن موتور یا همان تاریخ انقضا، زمانی است که روغن موتور کارایی خود را از دست می‌دهد. به‌طور متوسط انواع معمولی روغن موتور حدود پنج سال در ظروف باز نشده دوام می‌آورند.

روغن موتور در ماشین چقدر ماندگاری دارد؟


شرایط رانندگی بزرگترین تعیین‌کننده مدت ماندگاری روغن در موتور خودروی شما محسوب می‌شود. برای مثال عمر مفید روغن موتور بهران پیشتاز در خودرو به‌سرعت تخلیه مواد افزودنی در روغن مرتبط است. روغن موتور در ساده‌ترین شکل خود از روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. همچنین زمان تعویض روغن موتور اسپیدی 10w40 هر 120 هزار کیلومتر است.

مواد افزودنی روغن شامل خنثی‌کننده‌های اسید، پخش‌کننده‌ها و مواد‌شوینده هستند که مصرف می‌شوند.زمانی که این مواد افزودنی تمام شوند روغن محافظت کافی از موتور خودروی شما نخواهد داشت. به این ترتیب روغن موتور فاسد باید هرچه زودتر تعویض شود.

به‌طور کلی شرایط رانندگی بزرگترین فاکتور تعیین کننده زمان تعویض روغن موتور و در واقع عمر مفید روغن موتور است. سفرهای کوتاه و شرایط رانندگی در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد روی مدت زمان تعویض روغن موتور تاثیر دارند.اما به‌طور میانگین عمر مفید روغن موتور هر 5000 کیلومتر است.

سخن پایانی


خرابی روغن موتور در عملکرد آن تاثیر خوبی ندارد و ممکن است که آلایندگی موتور را افزایش داده و عملکرد آن را دچار اختلال کند. بنابراین در زمان پایان تاریخ مصرف روغن موتور، سریعا باید برای تعویض آن اقدام کنید. همچنین در نظر داشته باشید که فاسد شدن روغن موتور می‌تواند سیستم روغن‌رسانی را معیوب کند که قدرت موتور را به شدت کاهش می‌دهد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویراستاری تخصصی مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
ترجمه تخصصی متن
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی