دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

آیا شوهر می تواند مانع اشتغال زن بشود؟ / مشکلات بزرگ شاغل شدن خانم های متاهل! 

چهارشنبه، 25 مهر 1403
کد خبر: 413359
ساعدنیوز: بسیاری از زنان شاغل بعد از ازدواج برای کار کردن یا ادامه کار با شوهر خود دچار مشکل می‌شوند، حال سوال اینجاست که آیا مرد می‌تواند مانع کار کردن همسرش شود؟

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین؛ فریده مهرالحسنی وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید: بر اساس قانون اساسی زنان نیز مانند مردان در اتنخاب شغل آزاد هستند. نمی‌توان آنها را مجبور به رها کردن شغل کرد، اما باید دانست گاهی تشکیل خانواده و مصلحت خانواده به عنوان یک عامل مهمتر اقتضا می‌کند که زن از شاغل بودن دست کشیده و مستقیما به امور خانوادگی بپردازد. بنابراین شوهر می‌تواند بر مبنای قانون و مصلحت طرفین و با اثبات موارد مقرر در ماده 1117 قانون مدنی مانع اشتغال همسر خود شود.

حمایت قانون از زنی که شوهر مخالف کار کردن اوست!

این وکیل می‌گوید: طبق ماده 1117 قانون مدنی، شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد، منع کند. بر اساس ماده فوق مرد مطلقا نمی‌تواند مانع از اشتغال زن شود و برای اینکه بتواند مانع از فعالیت شغلی زن شود باید با اقامه دعوا و ثبت دادخواست یکی از شروط زیر رادر دادگاه اثبات کند :

1. اشتغال زن مخالف مصلحت خانواده باشد، به این معنا که اشتغال زن در خارج از منزل با تربیت فرزندان یا تمکین وی در تعارض باشد.

2. اشتغال زن با حیثیت زن منافات داشته باشد.

3. اشتغال زن با حیثیت مرد منافات داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: خلاف مصلحت خانواده بودن شغل زن یا منافات داشتن با حیثیت زن یا مرد، دارای معیار ثابت و مشخصی نیست و بر اساس عرف و شان خانوادگی و بر اساس نظر قاضی از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است.

مهرالحسنی می‌گوید: اختیار شوهر محدود به مشاغلی نیست که زن پس از ازدواج انتخاب می‌کند و شامل مشاغل انتخاب شده پیش از ازدواج نیز می‌شود. به عبارت دیگر، آگاهی مرد به اشتغال زن و رضایت ضمنی به ان حق مرد را ساقط نمی‌کند و او می‌تواند پس از ازدواج، زن خود را از شغلی که حین ازدواج داشته منع کند. حتی اگر زن حین عقد اجازه کار کردن یا به اصطلاح حق اشتغال را از همسر خود کسب کرده باز هم مرد می‌تواند با اثبات موارد سه گانه ماده 1117 قانون مدنی مانع از اشتغال زن شود.

وی ادامه می‌دهد: البته حق منع اشتغال زن توسط مرد، دایمی نبوده و در صورتی که زن در مشاغل بعدی مصلحت خانواده را رعایت کرده و شغل وی مخالف حیثیت خودش یا همسرش نباشد مرد نمی‌تواند مانع اشتغال وی شود.

مهرالحسنی می‌گوید: اثبات منافی حیثیت یا مصلحت نبودن شغل زن برعهده مرد است و وی بدون ارائه دلیل قابل قبول نمی‌تواند با اشتغال همسر خود مخالفت کند. وی می‌افزاید: مخالفت شغل زن با مصلحت خانواده متفاوت از حیثیت زن و مرد است و ممکن است شغلی مخالف مصلحت خانواده باشد اما مخالف حیثیت نباشد و بالعکس!


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 25 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات پدر حامد بهداد بازیگر نقش شهید جهان‌آرا در سریال کیمیا در خانه و مجلس ترحیمش+عکس/روحش شاد
آفرودسواری سردار آزمون و همسرش آناهیتا با یک جیپ کلاسیک آمریکایی در جزیره زیبای کیش به همراه دوستان خانوادگی شان +عکس
چیدمان شیک میز صبحانه سحر دولتشاهی و میلاد کی مرام و حلیم خوری آنها در یک جشن خصوصی+عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
(ویدئو) واکنش مبینا نعمت‌زاده به انتشار جنجالی کارنامه تحصیلی و نمراتش/ من عادت دارم پشت سرم حرف بزنند
خلاقیت خنده‌دار نگهبان پاساژ برای خوابیدن راحت و بدون دردسر حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا بگیرن😂😂
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC