دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

حوادث /

این 3 قاتل اعدامی به عشق امام حسین (ع) قصاص نشدند / شاهین رحمان سامان 3 زن و مرد را جداگانه کشته بودند + جزییات 

پنجشنبه، 11 مرداد 1403
کد خبر: 400786
ساعدعدنیوز: اولیای‌دم قربانیان جنایت، پس از محاکمه و صدور حکم قصاص در دوراهی سختی قرار می‌گیرند؛ بخشش یا قصاص. برخی فقط با اجرای حکم داغی که بر دل دارند را آرام کرده و برخی با بخشش، آرامش را مهمان دل خود می‌کنند. در چند سال اخیر با پویش‌های قوه قضاییه از جمله به عشق امام حسین(ع) می‌بخشم، تعداد زیادی از محکومان به قصاص از مجازات مرگ رها شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از رکنا، شاهین، رحمان و سامان 3 محکوم به قصاص بودند که در استان هرمزگان با تلاش تیم صلح‌و‌سازش از زیر تیغ بیرون آمده و به زندگی سلامی دوباره کردند.

قاضی الهام پوردهقان فراشاه، معاون اجرای احکام دادگستری هرمزگان گفت‌: با شناسایی محکومان به قصاص که از کار خود پشیمان بوده و این تغییر رفتارشان در زندان ثابت شده و شرایط بازگشت به جامعه را داشته باشند، تلاش برای جلب رضایت آنها را آغاز می‌کنیم.

خیرین استان هم در این مسیر در کنار دستگاه قضا کمک کرده تا بتوانیم در صورت درخواست وجه‌المصالحه آن را فراهم کنیم. امسال با تلاش‌های انجام شده سه محکوم به قصاص با گذشت اولیای‌دم از مجازات رها شدند.

این تلاش‌ها ادامه دارد و امیدواریم در پویش به عشق حسین(ع) می‌بخشم شاهد بخشش‌های دیگری هم باشیم.کری‌خوانی مرگبار

عصر یک روز بهاری سال 1390درگیری دو گروه از جوانان در خیابان 22 بهمن بندرعباس به پلیس گزارش شد.

بررسی‌های اولیه نشان داد، در این درگیری پسر 22ساله‌ای مجروح و به بیمارستان منتقل شده است. تحقیقات برای شناسایی افراد حاضر در نزاع آغاز شده بود که از بیمارستان خبر رسید مهران به خاطر اصابت چاقو به گردنش و خونریزی شدید فوت کرده است.

به این ترتیب پرونده قتلی تشکیل شد که 13سال طول کشید تا به سرانجام خوشی برسد.

بررسی‌ها پلیس را در برابر جوان 20 ساله‌ای به نام شاهین قرار داد که بعد از قتل متواری شده بود. جست‌وجوها برای دستگیری‌اش آغاز و بعد از یک هفته در خانه یکی از دوستانش شناسایی و بازداشت شد. پسر جوان در تحقیقات مدعی شد ناخواسته مرتکب قتل شده است.

چندی بعد شاهین در دادگاه کیفری یک استان هرمزگان پای میز محاکمه ایستاد.

در این جلسه اولیای‌دم مهران برای او حکم قصاص خواستند و تاکید کردند؛ حاضر به بخشش نیستند.متهم به قتل هم اظهار کرد؛ با مهران از قبل کری‌خوانی داشتیم‌.

روز حادثه با دوستانم در حال عبور از خیابان 22 بهمن بودم که با مهران و دوستانش رو‌به‌رو شدیم. به خاطر اختلاف قدیمی دو طرف دعوا کرده و من سعی کردم دعوا را پایان دهم که با ادامه درگیری چاقویی از جیب بیرون آوردم تا مهران را بترسانم اما تیغه‌اش بر گردن او نشست و قاتل شدم.قضات دادگاه حکم به قصاص شاهین داده و این حکم در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد.

در حالی که پسر اعدامی از عمل خود پشیمان بود و ناخواسته جان جوانی را گرفته بود، تلاش تیم صلح‌و‌سازش دادگستری هرمزگان به سرپرستی، قاضی الهام پوردهقان فراشاه، معاون اجرای احکام دادگستری آغاز و پس از 13 سال اولیای‌دم رضایت خود را اعلام کردند.

با بخشش اولیای‌دم، شاهین که حالا 33 ساله است آزاد شد.

وسوسه سرقت طلا

دومین پرونده به خرداد 1398 و وقوع قتل دختر جوانی در جزیره کیش برمی‌گردد.

این پرونده دو قاتل داشت که یکی از آنها سال گذشته رضایت گرفت و دومین قاتل با تلاش واحد صلح‌و‌سازش و قبل از اجرای حکم موفق به اخذ رضایت و‌ رهایی از قصاص شد.براساس محتویات پرونده، خرداد 1398 بود که قتل دختری به پلیس کیش گزارش شد.

بررسی‌ها نشان داد دختر 23 ساله به نام سیما در خانه نامزدش مهمان بوده که با هجوم دزدان به آنجا به قتل رسیده بود. رحمان در تشریح ماجرا گفت: من مغازه لباس‌فروشی در جزیره کیش دارم و سیما مشتری مغازه‌ام بود.

به او علاقه‌مند شدم و خواستگاری کردم که جواب مثبت داد. آن شب برای شام به خانه‌ام آمد که من برای خرید بیرون رفته و وقتی برگشتم، وسایل به هم ریخته بود.

سیما با دست و پا و دهان بسته در یکی از اتاق‌ها بود که وقتی دهانش را باز کردم متوجه شدم نفس نمی‌کشد. دزدان طلاهای سیما و وسایل با ارزش مرا سرقت کرده بودند.

جسد دختر جوان به پزشکی قانونی منتقل و مشخص شد او به آسم مبتلا بوده است.

تیم جنایی که به اظهارات رحمان مشکوک شده بودند، تحقیقات را روی او متمرکز کردند. سرانجام پسر جوان لب به اعتراف گشود و گفت: وسوسه‌های دوستم شروین باعث این قتل شد. وضع مالی‌ام به هم ریخته بود و شروین پیشنهاد داد از سیما که وضع مالی خوبی داشت سرقت کنیم. اول قبول نکردم اما وسوسه‌های شروین مرا ترغیب به این کار کرد.

آن شب به بهانه خرید از خانه بیرون رفتم و بعد لباس‌هایم را عوض کرده و با شروین ماسک زده و به خانه برگشتیم‌. بدون حرفی دست و پا و دهان سیما را بستیم و داخل اتاقی برده و طلاهایش را سرقت کردیم‌. بعد برای صحنه‌سازی خانه را به هم ریختیم. چند دقیقه بعد که برگشتم، سیما نفس نمی‌کشید. من از آسم او خبر نداشتم.

با این اعتراف، شروین هم دستگیر و دو پسرجوان به اتهام مشارکت در قتل حکم قصاص گرفتند.شروین سال گذشته رضایت اولیای‌دم را کسب کرد اما رحمان در یک قدمی چوبه دار قرار داشت که با تلاش تیم صلح‌و‌سازش موفق به جلب رضایت بعد از پنج سال شد.

آزادی در روز عاشورا

آخرین محکوم به قصاص که با بخشش اولیای‌دم از مرگ نجات پیدا کرد، مردی بود که به خاطر خشم آنی همکارش را کشت و 10 سال زیر تیغ بود .

سامان، بهارسال1393پس از درگیری باهمکارش در شهرکی صنعتی دربندرعباس، با میله آهنی به سر او ضربه زد که باعث مرگش شد. او پس از دستگیری مدعی شد؛ چند روزی بود با سعید اختلاف مالی پیدا کرده و کار به درگیری لفظی کشید.

روز حادثه دوباره درگیر شدیم که با میله آهنی که دم دستم بود ضربه‌ای به سرش زدم.سامان پس از محاکمه حکم قصاص گرفت اما اولیای‌دم در این مدت نه راضی به بخشش بودند و نه قصاص. سرانجام بعداز10سال تلاش واحد صلح‌و‌سازش دادگستری هرمزگان به نتیجه رسید و اولیای‌دم رضایت خود را اعلام کردند.

به این ترتیب سامان در روز عاشورا حکم آزادی خود را گرفت.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 11 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
ترجمه تخصصی کتاب
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
نگاهی به اولین واکنش‌ کاخ سفید و ارتش رژیم‌صهیونیستی به شهادت اسماعیل هنیه در تهران/ شهادت صمیمی‌ترین رفیق حاج قاسم سلیمانی در تهران
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
مسافرتهای لاکچری و خارج از کشور نرگس محمدی و علی اوجی؛ از تایلند و دوبی تا فرانسه و کانادا+عکس/ جایی مونده شما دو تا نرفته باشید؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی