این دختر به عنوان اولین بانوی ایرانی فوتبال گزارش کرد! + فیلم لحظه گزارش

  چهارشنبه، 20 تیر 1403
این دختر به عنوان اولین بانوی ایرانی فوتبال گزارش کرد! + فیلم لحظه گزارش
ساعدنیوز: فرنوش جعفری، اولین گزارشگر زنی که فرصت گزارش دیدارهای یورو 2024 از آپارات اسپرت را به‌دست آورده، در این ویدئوی کوتاه از تجربه این اتفاق صحبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، فرنوش جعفری اولین گزارشگر زن فوتبال در ایران است. او در گفت‌وگو با خبرورزشی درباره این تجربه گفت: حتما این تجربه برای من تجربه‌ای خوب و منحصر به فرد بود. گاهی شاید فکر کنیم وقتی به آرزویی می‌رسیم، از پس آن برنخواهیم آمد اما وقتی وارد چالش با آن می‌شوید می‌توانید به مرور جایگاه خود را پیدا کنید. این تجربه برای من از همین جنس بود و توانستم خودم را در این فضا پیدا کنم.

وی افزود: این تجربه، تجربه دل‌پذیری است به‌خصوص اگر روی آن تسلط داشته باشید. این اتفاق به‌خوبی برای من رخ داد و با آن کنار آمدم. با اینکه بازی پرفشاری را هم برای گزارشگری به من سپردند اما شکر خدا بازی خوبی از کار درآمد که این اتفاق، لذت این تجربه را برایم دوچندان کرد. به‌شخصه در زندگی‌ام همیشه از چالش‌های سخت استقبال کرده‌ام. به همین دلیل اگر یک بازی آسان را به من سپرده بودند، شاید این اندازه تجربه‌اش برایم لذت‌بخش نمی‌شد.

جعفری درباره استرس‌ برای گزارشگری این دیدار فوتبال تأکید کرد: قطعا در شروع گزارش استرس داشتم و طبیعی هم بود. بالاخره برایم جای سوال بود که قرار گرفتنم در این موقعیت چقدر از سوی مخاطب مورد پذیرش قرار می‌گیرد و آیا از پس این چالش با موفقیت برخواهم آمد یا خیر. خیلی مهم بود اشتباهاتی که پیش‌تر احساس می‌کردم دیگران در گزارش‌های خود دارند، در گزارش خودم تکرار نکنم. همه این دغدغه‌ها پیش از شروع گزارش در ذهنم بود و رفته‌رفته حین گزارش، استرس‌هایم کمتر شد.

این گزارشگر زن فوتبال درباره بازخوردهایی که بعد از پخش این گزارش شاهد بوده نیز توضیح داد: بیشتر بازخوردها مثبت بود، این که چقدر روی بازی تسلط داشتم و به‌درستی هم از اطلاعات استفاده می‌کردم. خیلی‌ها هم محبت داشتند و صدایم را قابل قبول دانستند. عده‌ای هم بودند که گفتند باید روی صدایت بیشتر کار کنی تا از حالت زیر بودنی که مربوط به صدای همه خانم‌هاست، فاصله بگیرد. برخی هم بودند که پیشنهاد می‌کردند در کنار ارجاع به فکت‌ها و اطلاعات، بهتر است تحلیل هم به مخاطب ارائه کنم.

وی ادامه داد: از آنجایی که همه تجربه‌های من تا قبل از این دیدار، گزارش‌های رادیویی بود، این ویژگی روی سبک گزارشم تأثیر داشته و برخی می‌گفتند برای گزارش تلویزیونی دیگر باید از مختصات یک گزارش رادیویی فاصله بگیری که به نظرم نکته درستی است. در رادیو، مخاطب تصویر را نمی‌بیند و گزارشگر باید همه جزییات را گزارش کند اما در تلویزیون گاهی باید گزارشگر سکوت کند و بیشتر به توصیف فضا بسنده کند. این توصیه‌ها و بازخوردها برای خودم بسیار ارزشمند بود. در مجموع هم نظرها بر این بود که برای گزارش اول، عملکرد خوبی داشتم.

جعفری با تأکید بر پذیرش نقدهای منفی گفت: اساسا در زندگی بیشتر علاقه دارم نقدها به کارم را بشنوم تا تعریف‌ها را. نقد کردن محترمانه، خیلی حال من را خوب می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفسم می‌شود. احساس می‌کنم این نقدها باعث پیشرفت من می‌شود.

وی افزود: اینکه اولین گزارشگر خانم در حوزه فوتبال آقایان هستم، برایم یک شادی بی‌حدوحصر دارد. گویی کنار یکی از هدف‌های بزرگم، حالا تیک زده‌ام. همین چند ماهه پیش هم تصورش را نداشتم که قرار است در یورو 2024 یک بازی مهم را گزارش کنم. حالا به یک آرزوی بزرگم رسیده‌ام و این تجربه بسیار برایم خوشایند است.

وی تأکید کرد: هنوز هم برای من در زمینه گزارشگری و مهمتر از آن عشق و علاقه به فوتبال، عادل فردوسی‌پور الگوست و ای کاش نبوغی که او در کارش داشته و دارد، ما هم می‌داشتیم تا سریع‌تر به نقطه ایده‌آلی که مدنظر داریم برسیم.

جعفری درباره نقل قول تازه منتشرشده از فردوسی‌پور درباره بازگشت به عرصه گزارشگری هم گفت: به‌نظرم این اتفاق مبارک‌ترین اتفاقی است که برای عاشقان فوتبال می‌تواند رخ دهد. بودن عادل فردوسی‌پور می‌تواند حکم یک مرجع را برای همه علاقه‌مندان به گزارشگری داشته باشد، در عین اینکه لذت تماشای فوتبال را هم برای‌مان دوچندان می‌کند.

وی در عین حال تأکید کرد: ما همین امروز در گزارشگری فوتبال چهره‌های موفقی مانند فرشاد محمدی‌مرام، نیما تاجیک، سعید زلفی و شهاب وهابی را داریم که گزارشگران خیلی خوبی هستند اما زمانی در سایه نام و اعتبار عادل فردوسی‌پور قرار داشتند و از زمانی که او دیگر گزارش نکرد، این استعدادها از سایه سنگین نامش بیرون آمدند و دیده شدند. با وجود این شرایط باز هم بازگشت یک صدای ایده‌آل و معتبر، سطح گزارش‌گری را برای همه گزارشگران بالا خواهد برد.

این گزارشگر که فرصت گزارشگری در آپارات اسپرت را به دست آورده درباره امکان تسهیل شرایط برای گزارشگری در تلویزیون هم گفت:‌ واقعیت این است که به این اتفاق خوش‌بین هستم. گاهی برای اتخاذ برخی تصمیمات ترسی وجود دارد که برای اولین گامش جسارت وجود دارد. وقتی اولین قدم برداشته شود و جامعه و مسئولان متوجه بازخوردهای آن شوند، گام‌های بعدی را راحت‌تر می‌توان برداشت.

جعفری افزود:‌ برخی‌ها شاید همچنان ملاحظات و نگرانی‌هایی برای گزارشگری خانم‌ها در تلویزیون داشته باشند اما وقتی این مسیر باز شود و ببینند که فوتبال برای خانم‌ها هم می‌تواند جدی باشد و صرفا به‌عنوان تفریح و تفنن به آن نگاه نمی‌کنند، نگاه آن‌ها هم می‌تواند تغییر کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (709 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (252 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (198 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (126 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (124 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (111 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (95 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (71 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (66 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (61 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (25 نظر) حضور بازیگران و ورزشکاران در ضیافت باشکوه نذری رضا گلزار بدون آیسان آقاخانی+عکس/ از یکتا ناصر و منوچهر هادی تا سعید معروف (24 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (21 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (20 نظر)
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر روز سه‌شنبه 26 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال روزانه امروز سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه‌شنبه 26 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 26 تیر 1403
رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید
تغییر چهره جذاب مومویِ چشم آبیِ سریال بچه مهندس در کنار همسر خوش تیپ و جنتلمنش بعد از 6 سال +عکس
زن خائن در آبادان شوهرش را زنده زنده آتش زد / جنایتی هولناک برای پنهان ماندن رابطه شیطانی
معتاد کارتن خوابی که از پول گذشت اما دروغ نگفت!!
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبائی
فراخوان دانشگاه الزهرا (ع) برای ثبت‌نام کاروان دانشجویی اربعین
ویدیو/ آموزش ساخت آلاچیق خوشگل با پالت چوبی در سه سوت/ حتماً تا آخر ببینید، انصافاً هم هنرمنده هم خلاق
ویدیو/ راز موفقیت یونس ژائله مدیرعامل شیرین عسل به روایت خودش/ سرمایه نداشتم، فرش خانه‌ام را فروختم...
(ویدئو) نبوغ دیجیتال در عصر رنسانس/ ربات نقاش داوینچی، شاهکار قرن پانزدهم که هنوز هم دنیا را به حیرت وا می دارد!
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟