دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

ورزش /

این دختر به عنوان اولین بانوی ایرانی فوتبال گزارش کرد! + فیلم لحظه گزارش 

چهارشنبه، 20 تیر 1403
ساعدنیوز: فرنوش جعفری، اولین گزارشگر زنی که فرصت گزارش دیدارهای یورو 2024 از آپارات اسپرت را به‌دست آورده، در این ویدئوی کوتاه از تجربه این اتفاق صحبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، فرنوش جعفری اولین گزارشگر زن فوتبال در ایران است. او در گفت‌وگو با خبرورزشی درباره این تجربه گفت: حتما این تجربه برای من تجربه‌ای خوب و منحصر به فرد بود. گاهی شاید فکر کنیم وقتی به آرزویی می‌رسیم، از پس آن برنخواهیم آمد اما وقتی وارد چالش با آن می‌شوید می‌توانید به مرور جایگاه خود را پیدا کنید. این تجربه برای من از همین جنس بود و توانستم خودم را در این فضا پیدا کنم.

وی افزود: این تجربه، تجربه دل‌پذیری است به‌خصوص اگر روی آن تسلط داشته باشید. این اتفاق به‌خوبی برای من رخ داد و با آن کنار آمدم. با اینکه بازی پرفشاری را هم برای گزارشگری به من سپردند اما شکر خدا بازی خوبی از کار درآمد که این اتفاق، لذت این تجربه را برایم دوچندان کرد. به‌شخصه در زندگی‌ام همیشه از چالش‌های سخت استقبال کرده‌ام. به همین دلیل اگر یک بازی آسان را به من سپرده بودند، شاید این اندازه تجربه‌اش برایم لذت‌بخش نمی‌شد.

جعفری درباره استرس‌ برای گزارشگری این دیدار فوتبال تأکید کرد: قطعا در شروع گزارش استرس داشتم و طبیعی هم بود. بالاخره برایم جای سوال بود که قرار گرفتنم در این موقعیت چقدر از سوی مخاطب مورد پذیرش قرار می‌گیرد و آیا از پس این چالش با موفقیت برخواهم آمد یا خیر. خیلی مهم بود اشتباهاتی که پیش‌تر احساس می‌کردم دیگران در گزارش‌های خود دارند، در گزارش خودم تکرار نکنم. همه این دغدغه‌ها پیش از شروع گزارش در ذهنم بود و رفته‌رفته حین گزارش، استرس‌هایم کمتر شد.

این گزارشگر زن فوتبال درباره بازخوردهایی که بعد از پخش این گزارش شاهد بوده نیز توضیح داد: بیشتر بازخوردها مثبت بود، این که چقدر روی بازی تسلط داشتم و به‌درستی هم از اطلاعات استفاده می‌کردم. خیلی‌ها هم محبت داشتند و صدایم را قابل قبول دانستند. عده‌ای هم بودند که گفتند باید روی صدایت بیشتر کار کنی تا از حالت زیر بودنی که مربوط به صدای همه خانم‌هاست، فاصله بگیرد. برخی هم بودند که پیشنهاد می‌کردند در کنار ارجاع به فکت‌ها و اطلاعات، بهتر است تحلیل هم به مخاطب ارائه کنم.

وی ادامه داد: از آنجایی که همه تجربه‌های من تا قبل از این دیدار، گزارش‌های رادیویی بود، این ویژگی روی سبک گزارشم تأثیر داشته و برخی می‌گفتند برای گزارش تلویزیونی دیگر باید از مختصات یک گزارش رادیویی فاصله بگیری که به نظرم نکته درستی است. در رادیو، مخاطب تصویر را نمی‌بیند و گزارشگر باید همه جزییات را گزارش کند اما در تلویزیون گاهی باید گزارشگر سکوت کند و بیشتر به توصیف فضا بسنده کند. این توصیه‌ها و بازخوردها برای خودم بسیار ارزشمند بود. در مجموع هم نظرها بر این بود که برای گزارش اول، عملکرد خوبی داشتم.

جعفری با تأکید بر پذیرش نقدهای منفی گفت: اساسا در زندگی بیشتر علاقه دارم نقدها به کارم را بشنوم تا تعریف‌ها را. نقد کردن محترمانه، خیلی حال من را خوب می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفسم می‌شود. احساس می‌کنم این نقدها باعث پیشرفت من می‌شود.

وی افزود: اینکه اولین گزارشگر خانم در حوزه فوتبال آقایان هستم، برایم یک شادی بی‌حدوحصر دارد. گویی کنار یکی از هدف‌های بزرگم، حالا تیک زده‌ام. همین چند ماهه پیش هم تصورش را نداشتم که قرار است در یورو 2024 یک بازی مهم را گزارش کنم. حالا به یک آرزوی بزرگم رسیده‌ام و این تجربه بسیار برایم خوشایند است.

وی تأکید کرد: هنوز هم برای من در زمینه گزارشگری و مهمتر از آن عشق و علاقه به فوتبال، عادل فردوسی‌پور الگوست و ای کاش نبوغی که او در کارش داشته و دارد، ما هم می‌داشتیم تا سریع‌تر به نقطه ایده‌آلی که مدنظر داریم برسیم.

جعفری درباره نقل قول تازه منتشرشده از فردوسی‌پور درباره بازگشت به عرصه گزارشگری هم گفت: به‌نظرم این اتفاق مبارک‌ترین اتفاقی است که برای عاشقان فوتبال می‌تواند رخ دهد. بودن عادل فردوسی‌پور می‌تواند حکم یک مرجع را برای همه علاقه‌مندان به گزارشگری داشته باشد، در عین اینکه لذت تماشای فوتبال را هم برای‌مان دوچندان می‌کند.

وی در عین حال تأکید کرد: ما همین امروز در گزارشگری فوتبال چهره‌های موفقی مانند فرشاد محمدی‌مرام، نیما تاجیک، سعید زلفی و شهاب وهابی را داریم که گزارشگران خیلی خوبی هستند اما زمانی در سایه نام و اعتبار عادل فردوسی‌پور قرار داشتند و از زمانی که او دیگر گزارش نکرد، این استعدادها از سایه سنگین نامش بیرون آمدند و دیده شدند. با وجود این شرایط باز هم بازگشت یک صدای ایده‌آل و معتبر، سطح گزارش‌گری را برای همه گزارشگران بالا خواهد برد.

این گزارشگر که فرصت گزارشگری در آپارات اسپرت را به دست آورده درباره امکان تسهیل شرایط برای گزارشگری در تلویزیون هم گفت:‌ واقعیت این است که به این اتفاق خوش‌بین هستم. گاهی برای اتخاذ برخی تصمیمات ترسی وجود دارد که برای اولین گامش جسارت وجود دارد. وقتی اولین قدم برداشته شود و جامعه و مسئولان متوجه بازخوردهای آن شوند، گام‌های بعدی را راحت‌تر می‌توان برداشت.

جعفری افزود:‌ برخی‌ها شاید همچنان ملاحظات و نگرانی‌هایی برای گزارشگری خانم‌ها در تلویزیون داشته باشند اما وقتی این مسیر باز شود و ببینند که فوتبال برای خانم‌ها هم می‌تواند جدی باشد و صرفا به‌عنوان تفریح و تفنن به آن نگاه نمی‌کنند، نگاه آن‌ها هم می‌تواند تغییر کند.

  برچسب ها: زنان یورو 2024

2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 26 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدئو) خاطره جالب و شنیدنی بسکتبالیست بلند قامت ایران ، حامد حدادی در برنامه"شب آهنگی" از گریم متفاوت و عجیب در سریال مختارنامه/ پیش خانواده آبروش رفته کلا
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
لیست جهیزیۀ جالب عروس در عصر قاجار؛ از سنگ‌پای نقره تا شربت‌خوری و چای‌خوری پاریسی+عکس
چیدمان میز عصرانه با کیک و شیرینی های خانگی به روش برونا بیانکاردی/ تزئین خوراکی ها و میزآرایی فوق العاده نامزد نیمار حرف نداره! +عکس
ترجمه تخصصی متن
(فیلم) پزشکیان در جمع نمایندگان مجلس: اگر بیخودی از من تعریف کنید تصور می‌کنم کسی شدم ...
ویدیو/ شاهکار بی‌نظیر در لشکرکشی ایران به یونان/ اتصال قارۀ آسیا به اروپا توسط اولین پل‌های موقت تاریخ باستان به دستور خشایارشاه
هدیه فوق‌لاکچری معروف‌ترین داماد جهان به ساقدوش‌هایش+عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند چوب گلف را در "بازار" پیدا کنند