ساعدنیوز
ساعدنیوز

این کودک 17 هزارساله «چشم آبی» بوده است+عکس

  دوشنبه، 07 آبان 1403 ID  کد خبر 415620
این کودک 17 هزارساله «چشم آبی» بوده است+عکس
ساعدنیوز: بقایای حفظشده‌ی نوزاد پسری که 17000 سال پیش در ایتالیای کنونی درگذشت نشان می‌دهد که او چشمان آبی، پوست تیره و موهای مجعد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، دانشمندان تاریخچه زندگی یک نوزاد عصر یخبندان متعلق به حدود 17000 سال پیش در جنوب ایتالیا را کشف کردند و نشان دادند این کودک به احتمال زیاد به دلیل یک بیماری مادرزادی قلبی جانش را از دست داده است.

بر اساس مطالعه جدیدی که به تازگی در مجله «ارتباطات طبیعت» (Nature Communications) منتشر شده، بقایای این کودک نشانه‌هایی از رشد ضعیف و ازدواج خویشاوندی دارد، در حالی که تجزیه و تحلیل DNA کودک نشان داده که او پسر است و احتمالاً چشم‌های آبی، پوست تیره و موهای مجعد قهوه‌ای تیره داشته است.

مائورو کالاتینی، باستان‌شناس دانشگاه سی‌یِنا و یکی از نویسندگان این مطالعه، سال 1998 حین حفاری در غار گروتّا دِلِ مورا در مونوپولی، شهری در جنوب شرقی ایتالیا، گور این کودک را یافت. گور این کودک با دو تخته سنگ پوشانده شده بود و بقایای استخوانی نوزاد به خوبی حفظ شده بود. هیچ گورنهاده‌ای در گور وجود نداشت و این تنها گور یافت‌شده در غار بود.

یافتن بقایای یک کودک، مدت کوتاهی پس از آخرین بیشینه‌ی یخچالی 20000 سال پیش که بخوبی حفظ شده باشد نادر است. مکان‌هایی مانند جنوب ایتالیا آن زمان کمی گرمتر از سایر نقاط اروپای قاره‌ای بود و احتمالاً پناهگاهی برای افرادی بود که نوزاد پسر را دفن کردند.

تجزیه و تحلیل اسکلتی نشان داد این کودک حدود 1 سال و 4 ماهگی فوت کرده است. دندان‌های کودک 9 خط برجسته یا نشانگر مشکلات فیزیولوژیکی داشت که نشان می‌داد او حتی در دوران رشد در رحم مادرش، زندگی سختی را تجربه کرده است.

اُوِن الکساندر هِگِنز، باستان‌شناس دانشگاه بولونیا و اَلِساندرا مودی، انسان‌شناس دانشگاه فلورانس، گفتند: «تحلیل دقیق دندان‌های نوزاد به ما این امکان را داد که سلامت و استرسی را که کودک در دوران نوزادی و یا مادرش در دوران بارداری تجربه کرده، بفهمیم؛ فرصتی که بندرت پیش می‌آید.»

برخی از سختی‌ها، به‌ویژه در دوران بارداری، ممکن است نشأت‌گرفته از مادر کودک باشد. این تیم به بررسی ایزوتوپ‌ها یا تنوع عناصر با تعداد نوترون‌های متفاوت در هسته‌ها، در مینای دندان پسر پرداختند. ایزوتوپ‌های آب آشامیدنی و رژیم غذایی به دندان‌های یک فرد در حال رشد ختم می‌شوند که سرنخ‌هایی از محل زندگی فرد ارائه می‌دهد. تحلیل ایزوتوپ استرانتیوم نشان داد مادر در آخرین دوره بارداری خود در محل زندگی خود باقی مانده و کاهش حرکات مادر ممکن است ناشی از سلامتی ضعیف باشد که به نوبه خود ممکن است بر جنین او نیز اثر گذاشته باشد.

به علاوه، آنالیز DNA نشان داده که این پسر از نظر ژنتیکی با گروهی از شکارچی‌گردآورندگان عصر یخبندان مرتبط بوده که از یک گروه اجدادی به نام خوشه ویلابرونا بودند. وجود اجداد ویلابرونا در 17000 سال پیش به این معناست که برای نخستین بار محققان با اطمینان می‌دانند چنین گروه‌هایی حتی قبل از پایان عصر یخبندان در شبه‌جزیره ایتالیا حضور داشتند. به گفته محققان، این پسر به احتمال زیاد متعلق به یک گروه کوچک اجدادی بوده که در نهایت سیسیل و جنوب ایتالیا را شکل می‌دادند. از آنجا که این گروه کوچک بود، ازدواج فامیلی بین آن‌ها غیرعادی نبود، همانطور که والدین پسر هم‌خون بودند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (1062 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (139 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (93 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (65 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) واکنش تحسین برانگیز هادی چوپان به حمله اسرائیل: شهادت برای مادرمان ایران تسلیت ندارد تبریک دارد/ پرسنل غیور ارتش و نیروی انتظامی شهادت هم رزمتان مبارک! (53 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (50 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران امین زندگانی، بازیگر جوکر که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (47 نظر) پریوش نظریه: من به خاطر دخترم جدا شدم/ ما آدم هم نبودیم اصلا چیز شرم آوری نیست/ ترجیح دادم که بچم تو یه محیط آروم بزرگ بشه+فیلم (40 نظر) لاله صبوری: همسرم پویا آمریکایی هست جدا از هم زندگی میکنیم من متعلق به اونجا نیستم با اینکه شرایط رفتن رو دارم!+فیلم (36 نظر) خلاقیت جذاب و هوشمندانه شهرداری در ایجاد دستگاهی برای گرم کردن دست شهروندان در زمستان+عکس/ ذهن پویا در خدمت به مردم👌 (36 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف «گرانترین گنجینه انگلستان» که هزار سال در یک دره مدفون شده بود+عکس
این کودک 17 هزارساله «چشم آبی» بوده است+عکس
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 8 آبان 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 8 آبان ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 8 آبان ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 8 آبان 1403 + فیلم
رژیم لبنیات برای ورزشکاران
فال انبیاء روزانه سه شنبه 8 آبان 1403
سکته مغزی: دومین علت مرگ ایرانی‌ ها / زنگ خطر کاهش 10 سال سن سکته مغزی در ایران
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 8 آبان 1403
20 تا از شایع ترین تداخلات دارویی که می تواند کشنده باشد + رایج ترین علائم تداخل دارویی
10 علت که می‌گوید نباید در خانه سگ نگهدارید! / نگهداری سگ در خانه چه مضراتی دارد؟
7 نکته در مراقبت از گربه‌های خانگی که باید بدانید / در آوردن گربه به خانه عجله نکنید
4 روش کاربردی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی / نکات کلی برای نگهداری از ماشین ظرفشویی
این 15 ترفند کمک می کند تا بدون آرایش زیبا و جوان باشید
منتخب روز   
غمگین ترین و دردناک ترین سکانس فیلم عاشقانه شهرزاد/ مرگ جمشید خان در آغوش رفیق صمیمی اش با حسرت لبخند شهرزاد اشکال حک شده روی دیوار که نشان میدهند مصری‌های باستان شکل وسایل نقلیه آینده را پیش بینی کرده اند! رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است! آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی جزئیات دقیق و کامل دوئل مرگبار به خاطر عشق دختر صاحبکار / قتل بی‌رحمانه جوان 26 ساله به دست دوستش جزئیات کامل عملیات ناموفق گروگان گیری مسلحانه / پسر 18 ساله به سلامت آزاد شد قتل توسط فردی که 4ماه از آزادی اش می گذشت بازگشت مجدد موج شدید فیلترینگ / آقای رئیس جمهور! فقط 2 ساعت فیلترینگ را برداشتید رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂