دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

این روزها جلوی بچه‌ها چه لباسی نپوشیم؟ 

چهارشنبه، 17 مرداد 1403
کد خبر: 401796
ساعدنیوز: این گرمای هوا انگار تا عاصی‌مان نکند، خیال رفتن از شهر و دیار ما را ندارد، حال وقتی از خستگی گرمازدگی خودمان را به آغوش خانه می‌رسانیم، گرمای هوا در خانه لباستان را نَبَرد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، این دو هفته اخیر آنقدر هوا گرم بود که دوست داشتید زودتر به خانه برسید و جلوی باد کولر همراه با خوردن شربتی خنک، گرما را از وجودتان بیرون کنید، منتها وقتی چشمتان به فرزندانتان می‌افتاد، می‌ماندید می‌شود حجم لباس‌های خانه را کم کرد یا نه؟ حال شما جز کدام دسته از والدین هستید، لباس بدن‌نما می‌پوشید یا لباسی کمی پوشیده، اصلاً در این روزهای گرم در خانه چگونه در مقابل فرزندانتان لباس می‌پوشید؟ درباره این چالش تربیتی _ اخلاقی با کارشناس فقه تربیتی حجت‌الاسلام هادی عجمی گفت‌وگو کردیم. با ما همراه باشید:

پادشاه ماندن در خانه به انتخاب شماست

البته ابتدای گزارش ما یک مقداری با حال و هوای گرمای این روزهای خانه متفاوت است.اگر می‌خواهید در خانه پدر و مادری باشید که جایگاه سلطان را داشته باشد و در نهایت فرزندانتان حسابی به شما احترام بگذارند، دعایی در صحیفه سجادیه است که یک نقشه راه برای پادشاه، ملکه و وزرای خانه دارد. مطابق با این فراز دعا، ایجاد جایگاه درست پدر و مادر در نگاه فرزندان علاوه بر اینکه آرامش برای پدر و مادر دارد، باعث می‌شود ادب فرزندان نسبت به والدین حفظ ‌شود.بنابراین اگر شما آقای پدر و خانم مادر راهبرد دعای 24 صحیفه سجادیه را رعایت کنید، اقتدارتان در خانه حفظ می‌شود. در بخشی از این دعا می‌خوانیم « اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیْبَهَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبِرَّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّؤُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِی لِوَالِدَیَّ وَ بِرِّی بِهِمَا»؛ خدایا! چنانم قرار ده که از پدر و مادرم مانند ترسیدن از پادشاه ستمکار بترسم و به هر دو همچون مادری مهربان نیکی کنم و اطاعت و نیکوکاری‌ام را به آنان... .

سقف خانه شما را هم بلند کردند!

به زبان امروزی فرزند در این قالب دعا از خدا برای پدر و مادرش می‌خواهد که خدایا در چشمان من پدر و مادر یک حالت سلطان را داشته باشند؛ یعنی عظمت و جایگاه داشته باشند، اما در عین حال خیلی از کمک کردن به آن‌ها لذت ببرم. همین چند جمله یک راهبرد تربیت اسلامی است.بله!‌ تربیت صحیح این است که فرزندان نسبت به پدر و مادر نگاهشان این باشد. از طرفی اقتدار برای پدر و مادر قائل باشند و از سویی دیگر ارتباط عاطفی با آن‌ها داشته باشند تا اگر برای پدر و مادر کاری انجام دادند از آن لذت ببرند. البته این روزها اگر سقف برخی خانه‌ها را برداریم و از بالا به محیط خانه نگاه کنیم شاید ببینیم فرزندان، پدر یا مادرشان را با نام کوچک صدا می‌زنند یا آن‌ها را مورد تمسخر قرار می‌دهند و برایشان جوک می‌سازند! طبیعی است این فرزند وقتی به سن نوجوانی برسد، دیگر جایگاهی برای والدینش قائل نیست و احترامی به پدر و مادرش نمی‌گذارد.حال شما از خودتان نمی‌پرسیدید چرا این طوری شد، ما که این طوری برای پدر و مادرمان نبودیم! اما یادمان باشد احترام امامزاده را متولی نگه می‌دارد، پس حافظ احترام در خانه، خود پدر و مادر هستند.

کمی جهت دوربین را عوض کنید

ین‌ها را گفتیم تا به بحث گرمای هوا بی‌حد و اندازه امروز برسیم و دوربین خطاب را به سوی شما پدر و مادر گرامی بچرخانیم.حجت‌الاسلام عجمی با تأکید بر اینکه پدر و مادر در خانه مطابق با سیره قرآن، باید عزیز و رحیم باشند، می‌گوید که این عزیز بودن در خانه به معنای این است که آن‌ها جایگاه پدر و مادری داشته باشند و حریمی برای آن قائل باشند. منتها نکته طلایی این است که رعایت این حریم‌ها توسط رفتار خود پدر و مادر به وجود می‌آید.حال فرض کنید پدر و مادر با هم شوخی می‌کنند، منتها باید مواظب باشند هر شوخی‌ای را جلوی فرزندشان نگویند، این احترام به گفتار جلوی فرزندان، در واقع احترامی است که پدر و مادر به خودشان گذاشته‌اند.باز دوباره برگردیم به بحث گرمای بی‌سابقه هوا در این روزهای مردادماه سال 1403 و اندر حکایت‌های حد و حدود لباس پوشیدن در خانه!

ایرانی‌ها قائل به حیا در خانه‌هایشان هستند

درباره پوشش پدر و مادر به خصوص در مقابل جنس مخالف؛ یعنی پدر در مقابل دخترانش، مادر در مقابل پسرانش چند مسأله وجود دارد، نکته اول اینکه یک حداقلی از پوشش که لازم شرعی است که الحمدلله جامعه ایرانی به آن پایبند است و همه مردم رعایت می‌کنند.این کارشناس فقه تربیتی می‌افزاید:‌ آیا یک پدر جایز است به بهانه گرما تنها با یک شلوارک کوتاه بگردد و مدعی شود که حداقل شرعی را رعایت کرده است؟! آیا او به این فکر کرده است که چه بر سر ابهت پدری‌اش در خانه می‌آید. شاید الان کودک در سن پایین چیزی نگوید و والدینش فکر کنند که فرزندشان او ادب کرده است، در حالی که این گونه نیست.بلکه ابهت در دراز مدت خودش را نشان می‌دهد و پدر و مادر باید جایگاه خودشان را حفظ کنند، این جایگاه فقط در کلام و رفتار نیست، یک بخش قابل توجه آن در پوشش است، زیرا این پوشش ما است که به طرف مقابل اجازه می‌دهد چطور با ما برخورد کند و توجه داشته باشیم حریم بیشتری نسبت به فرزندانمان به خصوص جنس مخالف لازم است.

شاید در اینجای بحث به ذهن شما هم خطور کند، این روزها که فضای جامعه به گونه‌ای است که برخی موارد را کودکانمان با چشمانشان می‌بینند، چرا در خانه پسر از مادرش یا دختر از پدرش نبیند؟حجت‌الاسلام عجمی اینچنین پاسخ می‌دهد که فلسفه ارتباط محرم و نامحرم با فلسفه ارتباط بچه‌ها با مادر متفاوت است، ولو اینکه اشتباهی در بیرون انجام بگیرد و بچه هم اشتباه قلمداد ‌کند، اما اگر از سوی والدین انجام شود، او این کار اشتباه را به عنوان تأیید دریافت کرده و اینجاست که بچه در بحث تربیت جنسی ضربه بسیار زیادی در بُعد بی‌حیایی خواهد خورد.بنابراین در این گرمای آتشین هوا حواسمان باشد که چگونه از امنیت روانی فرزندانمان حفاظت کنیم تا در آینده همین حرکت ساده، باعث حرف شنوی فرزندانمان از ما در سنین نوجوانی و جوانی شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 17 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
رهبر انقلاب خطاب به دوستشان که سرزده به منزل ایشان آمدند: ما شب پختنی نمی‌خوریم، شما هم از قبل نگفته بودید که ما شام آماده کنیم
پیک نیک رؤیایی آیتک سلامت رقیب ایرانی زهرا گونش در یک باغ پرشکوفه زیبا/ ستاره چشم رنگی تیم ملی والیبال هوادارانش را با این ویدئوی حال خوب کن سورپرایز کرد
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
ترجمه تخصصی کتاب
مراحل سابمیت مقاله
کارت عروسی ساده با متن احساسی شیلا خداداد و فرزین سرکارات/ خانم بازیگر این متن را از بین چند متن انتخاب کرد
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی