ساعدنیوز
ساعدنیوز

از نشست شرم الشیخ تا اجلاس نقب؛ اسرائیل و تقابل با ایران پس از احیای برجام

  دوشنبه، 08 فروردین 1401 ID  کد خبر 198181
از نشست شرم الشیخ تا اجلاس نقب؛ اسرائیل و تقابل با ایران پس از احیای برجام
تحرکات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر نشان می دهد که احیای برجام در عمل منافع استراتژیک این رژیم را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. در این میان، شکاف های واشنگتن و تلاویو در خصوص برخی مسائل آشکارتر از همیشه است. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل به این موضوع پرداخته است.

رژیم صهیونیستی و متحدین این رژیم معتقدند که برداشته شدن تحریم ها و گشایش های اقتصادی می تواند دست ایران را در حمایت حداکثری از گروه های مخالف رژیم صهیونیستی در منطقه اعم از حزب الله لبنان، حماس و دولت سوریه باز کند.

ساعدنیوز: پیش از برگزاری نشست امنیتی نقب در اسرائیل، هفته قبل، جلسه ای در شرم الشیخ با حضور نفتالی بنت، رئیس جمهور مصر و ولیعهد امارات برگزار شد که پوشش خبری بسیار کمی داشت و گمانه زنی های موجود در خصوص محتوای گفتگوها و دلایل برگزاری این نشست همه برآمده از اطلاعاتی است که از منابع امنیتی و سرویس های اطلاعاتی درز پیدا کرده است. دلیل برگزاری این نشست چه بوده است و اسرائیل مشخصاً در شرم الشیخ به دنبال چه بود؟

دکتر منصور براتی: با توجه به روند رو به جلو و مثبت مذاکرات وین و احتمال بالای احیای برجام در روزهای آتی، عملاً اسرائیلی ها متوجه این موضوع شده اند که احیای برجام در عمل تحقق خواهد یافت و دیگر نمی توانند جلوی این اتفاق را بگیرند؛ بنابراین، مقامات اسرائیل بر روی اتخاذ یک استراتژی مؤثر برای مقابله با بهره مندی حداکثری ایران از مزایای اقتصادی، سیاسی و نظامی برجام متمرکز هستند. فارغ از خوب یا بد بودن توافق هسته ای و مباحثی که حول و حوش برجام در داخل وجود دارد، این یک واقعیت کتمان ناپذیر است که برجام یک سری مزایا برای جمهوری اسلامی ایران در ساحت های مختلف به همراه دارد و اسرائیل و متحدان منطقه ای این کشور نسبت به این مسأله کاملاً آگاه هستند.

با نهایی شدن توافق وین برای احیای برجام، یک سری تحریم ها خصوصاً تحریم های تسلیحاتی و تحریم های مربوط به خرید قطعات هواپیما طبق یک توافق زمانمند رفع خواهد شد و اسرائیل به شدت نگران این موضوع است. اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تلاش هستند تا با جلوگیری از خروج سپاه از فهرست تروریسم آمریکا، جلوی این کار را بگیرند. نگرانی اصلی اسرائیل و متحدانش در این خصوص موضوع اصلی نشست شرم الشیخ بوده است. رژیم صهیونیستی و متحدین این رژیم معتقدند که برداشته شدن تحریم ها و گشایش های اقتصادی می تواند دست ایران را در حمایت حداکثری از گروه های مخالف رژیم صهیونیستی در منطقه اعم از حزب الله لبنان، حماس و دولت سوریه باز کند. بنابراین، نشست شرم الشیخ در اصل تلاشی بود برای رسیدن به یک نقطه مشترک در اتخاذ استراتژی مؤثر در مقابله با این تهدید.

نشست شرم الشیخ از این نظر، مقدمه برگزاری اجلاس امنیتی نقب در اسرائیل بود. اسرائیل در شرم الشیخ تلاش کرد تا حضور مصر را نیز در نقب، علاوه بر کشورهایی که طی پیمان ابراهیم روابط شان را با اسرائیل عادی کرده اند، قطعی کند. به نظر می رسد که بنت در متقاعد کردن السیسی موفق بوده است و گفته می شود که آقای سامح حسن شکری وزیر امور خارجه مصر امروز دوشنبه 8 فروردین ماه 1401 وارد اسرائیل می شود.

عدم پوشش خبری نشست شرم الشیخ در واقع تحت تأثیر حمله ای بود که در بئر شبع اتفاق افتاد و طی آن، 4 شهروند اسرائیلی کشته شدند و در نهایت مشخص شد که شخص ضارب یک فلسطینی است که او نیز توسط نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. وقوع این حادثه ضربه اساسی به دولت بنت وارد کرد چرا که در سال های اخیر، شاهد چنین رویدادی نبوده ایم. بنت به همین دلیل، زیر سؤال رفت و بسیاری از رسانه ها از ناتوانی دولت بنت در تأمین شهروندان اسرائیلی صحبت کردند. همین مسأله باعث شد که بنت نتواند آن طور که می خواست از نشست شرم الشیخ به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک در همراه کردن کشورهای منطقه با اسرائیل در تقابل با ایران بهره برداری کند.

تصویر

دولت بایدن در رویکردی جدید در تلاش است تا محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان طرف فلسطینی صلح طلب در مقابل حماس که آمریکا آن را عنصر نامطلوب و طرفدار نابودی اسرائیل می داند، به جایگاه خودش بازگردد و فرایند احیای راه حل دو دولت طی شود.

ساعدنیوز: سفر آقای بلینکن به اسرائیل برای حضور در اجلاس نقب پیش از نهایی سازی توافق وین با ایران نیز بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است. وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا علاوه بر دیدار با مقامات اسرائیل اعم از هرتسوگ، بنت و لاپید، با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد و در توئیت هایی که در صفحه شخصی خودش در توئیتر منتشر کرد، بارها از عبارت "فلسطین" استفاده کرد. به نظر حضرتعالی پیام مشخص ایالات متحده آمریکا به اسرائیل در این دیدارها چه بوده است؟

دکتر منصور براتی: وقتی ما به سیاست ایالات متحده آمریکا در خصوص مسأله فلسطین نگاه می کنیم، تأکید هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بر راه حل دو دولت Two-State-Solution را مشاهده میکنیم. البته ترامپ از این قاعده مستثنی است، چرا که او به صورتی نامتعارف در 4 سال ریاست جمهوری خودش در تلاش برای تضعیف راه حل دو دولت بود. بنابراین، دولت های آمریکا در تلاش بوده اند تا در کنار حمایت از اسرائیل، مفهوم "راه حل دو دولت" را حفظ کنند. در دوران ترامپ، با طرح صلح یا معامله قرن ترامپ این مفهوم اخیر آسیب جدی دید. چرا که دولت آمریکا تحت ریاست ترامپ بر روی غلبه و حاکمیت روایت اسرائیل از مناقشه فلسطین متمرکز شد و همین رویکرد بود که در نهایت به امضای توافق ابراهیم در اوت 2020 انجامید. امارات متحده عربی و بحرین روابط خودشان را با اسرائیل عادی کردند و در ادامه سودان و مراکش نیز به این دو دولت پیوستند و حتی بحث عادی سازی روابط کوزوو با اسرائیل نیز مطرح شد.

بعد از تغییر دولت آمریکا و بر روی کار آمدنِ بایدن در کاخ سفید، ما شاهد یک چرخش بزرگ در سیاست آمریکا در خصوص مسأله فلسطین بودیم. راه حل دو دولت بار دیگر برجسته شد. دولت بایدن مدتی در این خصوص تأمل کرد و نسبت به توافق ابراهیم نیز بی توجهی نشان داد و به نوعی با این کار، این مطلب را هم القاء کند که از توافق ابراهیم چندان هم رضایت ندارد و این طور نیست که لزوماً طرح صلح ترامپ زمینه توافق ابراهیم را فراهم کرده باشد. دولت بایدن بر این اعتقاد است که طرح صلح ترامپ در تناقض آشکار با راه حل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی قرار دارد.

ترامپ در دوره ریاست جمهوری خودش، به رام الله و تشکیلات خودگردان فلسطین بی توجه بود در حالی که تشکیلات خودگردان در عمل، یک طرف معاهده صلح اسلو بود. در این دوره، ارتباط ترامپ با محمود عباس و تشکیلات خودگردان قطع شد و کمک های آمریکا به فلسطینی ها نیز در پی آن قطع شد و کار به جایی رسید که کمک های مالی نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل متحد نیز تحت تأثیر همین رویکرد ترامپ قطع شد و این آش به اندازه ای شور بود که حتی اسرائیلی های طرفدار صلح در داخل اسرائیل به این موضوع معترض شدند.

به همین دلیل، دولت بایدن در رویکردی جدید در تلاش است تا محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان طرف فلسطینی صلح طلب در مقابل حماس که آمریکا آن را عنصر نامطلوب و طرفدار نابودی اسرائیل می داند، به جایگاه خودش بازگردد و فرایند احیای راه حل دو دولت طی شود. به همین دلیل، بایدن راهی جز تقویت تشکیلات خودگردان فلسطینی در پیش روی خود ندارد. به همین دلیل است که بلینکن بعد از دیدار با مقامات اسرائیل با محمود عباس نیز دیدار کرده است.

درباره مطلبی که در خصوص توئیت های بلینکن گفتید، باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کنم. این که بلینکن از لفظ Palestine استفاده کرده است، این در اصل یک پیام به مقامات اسرائیلی است. عموماً در انگلیسی از Palestinians به جای Palestine استفاده می شود تا موجودیت کشوری به نام فلسطین نادیده گرفته شود. دولت جدید آمریکا مخالف این روند متناقض با راه حل دو دولت است و آقای بلینکن در توئیت هایش به صورت غیرمستقیم به این موضوع اشاره داشته است. بایدن به اسرائیل فشار می آورد تا شهرک سازی در کرانه باختری را متوقف کند، چرا که طبق معاهده اسلو کرانه باختری جزوی از خاک فلسطین است. موضوع دیگر هم بازگشایی کنسولگری فلسطین در قدس شرقی است. در دوران ترامپ، این کنسولگری بسته شد ولی بایدن در تلاش است تا با فشار بر اسرائیل این کنسولگری را بازگشایی کند.

تصویر

من معتقدم که با توجه به این که اسرائیل عملاً در خصوص اصل احیای برجام نتوانسته کاری از پیش ببرد، و اراده سیاسی در آمریکا بر احیای برجام قرار گرفته است، باید منتظر اقدامات خرابکارانه متعاقب توسط رژیم صهیونیستی در ایران باشیم. طبیعتاً مسئولان امنیتی کشور باید با جدیت این موضوع را بررسی کنند و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

ساعدنیوز: به نظر می رسد این اختلاف نظرهای شدید میان اسرائیل و دولت بایدن خصوصاً در مسأله برجام می تواند به اقدامات رادیکال از سوی رژیم اشغالگر قدس بیانجامد. آیا بعد از احیای برجام و با در نظر گرفتن مخالفت اسرائیل با دولت بایدن در این خصوص، این امکان وجود دارد که اسرائیل اقداماتی خرابکارانه بر علیه ایران را به صورت خودسرانه و بدون هماهنگی با واشنگتن در دستور کار قرار دهد؟

دکتر منصور براتی: این اصلی ترین موضوع مطرح در اجلاس نقب است. احیای برجام یک دستاورد دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و در مقابل این دستاورد، اسرائیل در تلاش است تا در اجلاس نقب به یک موضع واحد با کشورهای حاضر در خصوص تبعات رفع تحریم های ایران برای اسرائیل و متحدینش در منطقه برسد. اسرائیل اعلام کرده است که در نقب به دنبال گوشزد کردن سه موضوع است: نقش مخرب ایران در منطقه، ضرورت جلوگیری از هسته ای شدن ایران و عدم خروج سپاه از فهرست تروریسم آمریکا. جلوگیری از خروج سپاه از فهرست تروریسم آمریکا در اولویت قرار دارد و مقامات اسرائیلی این موضوع را با جدیت تمام دنبال می کنند.

بله من معتقدم که با توجه به این که اسرائیل عملاً در خصوص اصل احیای برجام نتوانسته کاری از پیش ببرد، و اراده سیاسی در آمریکا بر احیای برجام قرار گرفته است، باید منتظر اقدامات خرابکارانه متعاقب توسط رژیم صهیونیستی در ایران باشیم. طبیعتاً مسئولان امنیتی کشور باید با جدیت این موضوع را بررسی کنند و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. با توجه به مواضعی که دولت بایدن در این خصوص اختیار کرده، بعید نیست که اسرائیل بدون هماهنگی با کاخ سفید اقداماتی را علیه ایران صورت دهد.

یادآوری این نکته نیز حائز اهمیت است که مقابله با ایران فقط خواست حاکمان اسرائیل نیست و در متن جامعه اسرائیل نیز طبق نظرسنجی اخیر مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل INSS که یکی از اصلیترین اتاق فکرهای رژیم صهیونیستی محسوب می شود، در پاسخ به سؤال "در صورت احیای برجام و هسته ای شدن ایران، واکنش اسرائیل باید چه باشد؟" 35 درصد شهروندان شرکت کننده در این نظرسنجی گفته اند که باید با هماهنگی با آمریکا بر علیه ایران اقدام لازم صورت بگیرد و 27 درصد از اقدام بدون هماهنگی دفاع کرده اند!

به نظر می رسد که افکار عمومی در اسرائیل نیز تا حدودی با مقامات تلاویو همراستا است. ولی در مقطع فعلی در خصوص توان اجرای این طرح نمی توانیم اظهارنظر کنیم. البته اسرائیل پیشتر خرابکاریهایی را در سایت های اتمی و سایت های نظامی کشورمان صورت داده است و برخی شخصیت های علمی برجسته را نیز ترور کرده است. بنابراین، لازم است که هشیارتر باشیم چرا که یکی از سیاستهای اصلی پسااحیای برجام رژیم صهیونیستی بلاشک خرابکاری در ایران است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (224 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (195 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (97 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (84 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (64 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (47 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در مشهد+عکس/ روحشان شاد این دختر ریش و سبیل دار هم بلاخره عروس شد! +عکس/فقط تغییراتشو ببین! آنکارا تسلیم سیل شد! به رخ کشیدن هنر آشپزی و پختن غذاهای رنگارنگ به سبک صبا راد+ویدئو/ ماشالله خانوم هنرمند خلاقیت منحصربفرد شاطر خوش‌ذوق کرمانی در پخت نان خرگوشی برای کودکان در صف نانوایی +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😍 لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم عکس‌های 48 سالگی «ملکه میسول سو» در سریال جومونگ 3 رونمایی مازیار لرستانی از تیپ پسرانه‌اش در 10 سالگی در تبریز+عکس 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لیوان برای نسترن ها حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس شباهت بی حد و اندازه فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان به مادرش/مگه داریم انقدر شباهت+عکس تصاویری از بازیگران نون خ 5 در مراسم تجلیل و نشست خبری سریال/ 7 نفر دست و پای‌شان شکست! رونمایی از پسر جنتلمن و دو متری شقایق فراهانی روی زانو های مامانش/ ماشالا اصلا بهش نمیاد همچین پسر بزرگی😳 وقتی حاضران مراسم خاکسپاری، خودشان زیر خاک دفن شدند +ویدئو رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! رونمایی از بدل نقی معمولی در پایتخت 5+عکس/این نقیه یا نقی اینه؟ رونمایی از عکس سر مجلسی مراسم عروسی بهاره رهنما و همسر دومش+عکس/ چرا هر کدوم یه طرف رو نگاه میکنن🙄 خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا برای حفظ درختان قدیمی یک منطقه از نابودی/ دکترای افتخاری طبیعت دوستی حقته+ عکس نگاهی به آرایش باقی مانده دست و ناخن یک شهبانوی مصری با حنا بعد از گذشت 3300 سال/ واقعا حیرت انگیزه+عکس دکوراسیون خاص گوشه ای از خانه سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری با مبل دایره ای شکل/ نبات چه شیرین خوابه +عکس موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ خاطره جالب ژاله صامتی از دردسر نقش عروس بودنش در یک فیلم+ویدیو/ بازیگر نقش داماد ول کن نبود که باید با هم ازدواج کنیم آشپزی سالم آیسان خانوم برای رضا گلزار از ذرت و گوجه تا..../ چقدر به تغذیه آقاشون میرسه +عکس دردسر جدید برای نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چرا خواننده سرشناس کرد از سعید آقاخانی شکایت کرد؟+ویدیو رونمایی از ورژن ایرانی افسانه جومونگ با نوابغ طنز کشور +فیلم/ نگفتید از خنده میمیریم🤣 رونمایی از پوشش و ظاهر یک مرد گدا در دوره قاجار+عکس به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید تغییر استایل امیرمحمد متقیان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس نگاهی به حیاط باصفا و دلباز بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به زندگی فوق لاکچری همسر امام خمینی(نوه وزیر خزانه داری ناصرالدین شاه) در خانه پدری‌شان پیش از ازدواج؛ از کالسکه اختصاصی تا یادگیری زبان فرانسه+ویدیو موتور اسکوتر خوش رنگ محسن مسلمان ستاره تیم ملی/ موتور سواری آقای فوتبالیست به جای ماشین های آنچنانی+عکس واکنش فخری سریال بانوی عمارت به پیشنهاد ازدواج با یک مرد به عنوان زن دومش/ مریم مومن،: زاپاس کسی نمیشم!+فیلم همسر رهبر معظم انقلاب: من نمیخواهم پارتی بازی کنم+ فیلم ژست و استایل خاص و دیدنی بازیگران در عکس سلفی با برج ایفل/ از پوشش جالب مژده لواسانی تا خلاقیت بامزه لیلا بلوکات و نیما شاهرخ شاهی رونمایی از همسر و دختر باکلاس تهمینه میلانی برای اولین بار/ جشن تولد ساده و خلوت در یک رستوران شیک ایرانی+عکس تشویق بی امان نسرین مقانلو در کنسرت بعد از 2 سال عزاداری برای پسرش +ویدئو بوسه زیباترین دختر ایرانی روی صورت احسان علیخانی/ این صحنه دیدن داره😍+ویدئو زیبایی دلنشین نوه چشم رنگی و ناز محمود پاک نیت در آغوش پدربزرگش/ چقدر خوشگل و بانمکه+عکس
تیتر امروز   
3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته آنکارا تسلیم سیل شد!
منتخب روز   
لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده