ساعدنیوز
ساعدنیوز

سایه سنگین نتانیاهو و تلاش بنت برای خروج از آن!

  چهارشنبه، 05 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
منصور براتی : سایه سنگین نتانیاهو و تلاش بنت برای خروج از آن!
تصویب بودجه یک و نیم میلیاردی در دولت نفتالی بنت برای مقابله نظامی با ایران و جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای کشورمان بازتاب گسترده ای داشته است. به نظر می رسد، اسرائیل دغدغه های جدی تری درباره پررنگ تر شدن سایه اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد. در گفتگو با منصور براتی کارشناس مسائل خاورمیانه و پژوهشگر اندیشکده جریان به این مسأله پرداختیم.

کابینه بنت خصوصاً بنی گانتس وزیر دفاع و یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به صراحت در دیدار با مقامات آمریکایی مخالفت خودشان را با احیای برجام اعلام کرده اند.

ساعد نیوز: رژیم صهیونیستی از تصویب بودجه یک و نیم میلیاردی برای مقابله نظامی با ایران و جلوگیری از پیشرفت ایران در زمینه فناوری هسته ای صحبت کرده است. بعد از روی کار آمدن نفتالی بنت در اسرائیل به نظر می رسد رژیم صهیونیستی تغییر تاکتیک را در زمینه مقابله با جمهوری اسلامی در دستور کار قرار داده است. تا چه اندازه تهدید اخیر با واقعیت های موجود مطابقت دارد و نظر شما درباره ایده تغییر تاکتیک چیست؟

منصور براتی: به نظر می رسد که کابینه جدید در اسرائیل به رهبری آقای نفتالی بنت یک سری ملاحظاتی دارد که لازم است آنها را در تحلیل تقابل رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی و در پاسخ به سؤال شما، مد نظر قرار دهیم. یک مسأله به شخصیت خود بنت و نوع نگاه او به ایران بازمیگردد. بنت در دولت اول نتانیاهو، در کسوت وزیر دفاع اسرائیل حضور داشت. در دوران وزارت بنت، چند اتفاق درباره پرونده ایران رخ داد. برای چندین سال، سیاست اسرائیل در تقابل با ایران پیش از آمدن بنت، خرابکاری، ترور و ضربه زدن به صورت غیرمستقیم بود. وقتی آقای بنت به عنوان وزیر دفاع اسرائیل در کابینه نتانیاهو انتخاب شد، همه دستگاه ها، اتاق فکرها و کمیسیون های موجود در وزارت خارجه را در دفتری به نام دفتر ایران در وزارت دفاع اسرائیل تجمیع کرد. در این دوران شاهد تغییر دکترین دفاعی و نظامی اسرائیل در تقابل با جمهوری اسلامی ایران هستیم. بنت از تاکتیکی به نام حمله به اختاپوس پرده برداری می کند. وی معتقد است که به جای حمله به بازوهای ایران در منطقه اعم از حزب الله لبنان یا دیگر گروه های مقاومت، بهترین کار این است که خود ایران، هدف قرار داده شود و دیگر تقابل فقط به رویارویی با پروکسی ها و نایبان جمهوری اسلامی ایران در منطقه محدود نشود. این نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود. امروز کسی در صدر دولت رژیم صهیونیستی قرار دارد که دارای چنین افکاری است. نکته دوم درباره شکل و ساختار کابینه جدید اسرائیل است. بدنه این کابینه از افراد کم تجربه و جوان تشکیل شده است که البته برخی نیز مثل خود بنت، دارای سابقه وزارت هستند. ولی در مقایسه با کابینه نتانیاهو که از سال 2009 به صورت بی وقفه در عرصه سیاست اسرائیل حضور داشته اند، بی تجربه محسوب می شوند.

اقداماتی مثل تصویب یک و نیم میلیارد دلار بودجه برای تقابل مستقیم با ایران از سوی این کابینه، در اصل تلاشی است برای خارج شدن از سایه کابینه نتانیاهو. نتانیاهو به کابینه بنت در حوزه امنیتی نقدهای جدی دارد و آن را متهم به کم کاری در حوزه امنیت اسرائیل می کند. با این اقدام، کابینه بنت می خواهد جدیت خودش درباره مسأله تأمین امنیت اسرائیل را نشان دهد. موضوع سوم، چشم انداز احیای برجام و مذاکرات آتی دولت جدید با 1+5 در وین است. دیروز در خبرها بود که آقای باقری کنی به وین سفر کرده است و به زودی مذاکرات ایران و غربی ها برای احیای توافق هسته ای از سر گرفته خواهد شد. کابینه بنت خصوصاً بنی گانتس وزیر دفاع و یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به صراحت در دیدار با مقامات آمریکایی مخالفت خودشان را با احیای برجام اعلام کرده اند. ولی آمریکا در این مورد با اسرائیل همسو نیست. به نظر می رسد که یکی از دلایل مهم تصویب این بودجه برای تقابل با ایران، تلاش برای کم کردن آسیب های احتمالی به منافع اسرائیل در دوران بعد از احیای برجام است. به هر صورت، ایران بعد از احیای برجام، به منابع دلاری و درآمدهای نفتی خودش دسترسی خواهد کرد و این تراکنش های آزاد بین المللی برای ایران در دوران بعد از احیای برجام میتواند تهدیدی برای اسرائیل محسوب شود.

تصویر

با آمدن بایدن و فشاری که دولت جدید آمریکا بر روی عربستان برای عادی سازی روابط اش با ایران آورد، اسرائیل دلایل بیشتری برای همکاری با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد داشت.

ساعد نیوز: برخی از تحلیلگران معتقدند که پیشرفت گفتگوهای ایران و عربستان و خصوصاً بحث بر سر عادی سازی روابط اعراب با سوریه، اسرائیل را به تکاپو انداخته است. خصوصاً بحث پیشروی این رژیم در زمینه شهرک سازی و تنش آفرینی در مرزهای شمالغربی ما نشان از وارد شدن تقابل ایران و اسرائیل به فاز جدیدی است. آیا اصولاً امکان درگیری نظامی مستقیم میان ایران و اسرائیل وجود دارد؟

منصور براتی: اگر بخواهم بخش آخر سؤالتان در همین اول بدهم، باید بگویم که با شرایطی که وجود دارد، بعید است که دو طرف تمایلی برای رویارویی مستقیم داشته باشند. اقدامات اسرائیل بر علیه جمهوری اسلامی ایران، در همان سطح خرابکاری، ترور شخصیت های علمی و حملات سایبری و حمله به کشتی ها ادامه خواهد یافت. ایران نیز به نظر علاقه ای به اقدامات تند بر علیه رژیم صهیونیستی ندارد. اگر صحبت هایی رد و بدل می شود همه اینها کاربرد دفاعی دارند. نکته مهم درباره مذاکرات ایران و عربستان برای عادی سازی روابط دیپلماتیک این است که این مذاکرات، بر سیاست های جدید تلاویو تأثیر داشته است. قبل از برجام، اختلاف ایران با عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بسیار زیاد بود و ایران تحت تحریم های شدیدی قرار داشت و نوعی اجماع بین المللی بر علیه ایران وجود داشت. آمریکایی ها با همکاری هایی که با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داشتند، عملاً این کشورها را از حیث امنیت شان در برابر ایران تأمین می کردند. یک نوع اطمینان خاطری برای این کشورها درباره امنیت شان وجود داشت. بعد از برجام، این اجماع از بین رفت و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس احساس ناامنی کردند. چرا که احساس می کردند که کشورهای غربی دیگر در برابر ایران، از این کشورها دفاع نخواهند کرد. بنابراین، ما شاهد نزدیک شدن این کشورها به اسرائیل بودیم. در سال 2018 زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، این ترس از ایران در کشورهای عربی کمتر شد ولی ارتباط اسرائیل با کشورهای عربی افزایش یافت. با آمدن بایدن و فشاری که دولت جدید آمریکا بر روی عربستان برای عادی سازی روابط اش با ایران آورد، اسرائیل دلایل بیشتری برای همکاری با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد داشت. اگر قبلاً این رابطه جنبه سلبی داشت، این بار اسرائیل این روابط را در سطح ایجابی دنبال خواهد کرد. انتظار من این است که این روابط با کشورهای عربی در سال آینده میلادی بسیار نزدیک تر شود و حتی در برخی موارد، رژیم صهیونیستی حاضر خواهد بود که امتیازاتی نیز به این کشورها برای تحکیم روابط فیمابین اعطا کند.

تصویر

تصور من این است که تقابل میان اسرائیل و ایران در مرزهای شمالغربی به سمت تقابل تمام عیار نظامی نخواهد رفت و رژیم صهیونیستی از این مرزها برای خرابکاری، ترور و نفوذ برای حملات سایبری استفاده خواهد کرد.

ساعد نیوز: ایران نسبت به حضور اسرائیل در مرزهای شمالغربی خود به شدت معترض است و به همین دلیل، تنش هایی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است. برخی رسانه ها از تلاش اسرائیل برای تأسیس پایگاه هوایی و جاسوسی در مناطق آزاد شده قره باغ تحت پوشش کارخانه های تولیدی خبر می دهند. آذربایجان چه اندازه تاب آوری سیاسی، اقتصادی و نظامی برای دادن هزینه حضور رژیم صهیونیستی در خاکش و تقابل با ابربازیگر منطقه ای مانند ایران دارد؟

منصور براتی: ایران نسبت به حضور رژِم صهیونیستی در مرزهای شمال غربی خودش حساسیت فرآوانی دارد. هرچند حضور اسرائیل در مرزهای ایران فقط به شمالغرب ختم نمی شود و در راستای توافق ابراهیم، این رژیم در مرزهای جنوبی ما نیز حضور خواهد داشت و چه بسا در امارات و بحرین صاحب پایگاه نظامی شود. اما مسأله آذربایجان از چند لحاظ قابل تحلیل است. اسرائیل سیاست اتحاد پیرامونی را از سال ها قبل، در دستور کار داشته است. این سیاست به زمانی برمی گردد که تقابل کشورهای عربی با اسرائیل در نقطه جوش قرار داشت، و رژیم صهیونیستی برای دفع تهدیدات موجود تصمیم گرفت با کشورهای مسلمان غیرعرب مانند ایران زمان پهلوی، ترکیه و برخی کشورهای مسلمان آفریقایی روابط خودش را توسعه دهد. ارتباط باکو با اسرائیل نیز در همین کانتکست قابل تحلیل است. آنها تمایل زیادی برای توسعه روابط با آذربایجان دارند. در یک سال اخیر این ارتباط قوی تر شده است. در جنگ 44 روزه قره باغ در سال 2020، اسرائیل بیشترین کمک نظامی را به آذربایجان کرد. دادن پهبادهای پیشرفته که خُب یکی از دلایل پیروزی آذربایجان بود. مدتی قبل از جنگ، ارمنستان با اسرائیل برای بازگشایی سفارت این کشور در ایراوان توافق کرده بود ولی در جریان جنگ 44 روزه و حجم کمک های رژیم صهیونیستی، ایراوان به اعتراض این سفارتخانه را بست! همین مسأله، نشان از سطح بالای روابط فیمابین اسرائیل و آذربایجان دارد. تصور من این است که تقابل میان اسرائیل و ایران در مرزهای شمالغربی به سمت تقابل تمام عیار نظامی نخواهد رفت و رژیم صهیونیستی از این مرزها برای خرابکاری، ترور و نفوذ برای حملات سایبری استفاده خواهد کرد. اگر پایگاهی هم احداث شود این پایگاه شکل نظامی نخواهد داشت و بیشتر پایگاه اطلاعاتی خواهد بود. اسرائیل تمایل زیادی برای برانگیختن حساسیت بیشتر ایران را ندارد چون عواقب این موضوع بیشتر متوجه آذربایجان خواهد بود. اگر حضور نظامی این کشور در مرزهای شمالغرب مطرح باشد، این حضور به صورت نامحسوس خواهد بود و آذربایجان هم این موضوع را انکار خواهد کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (288 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (229 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (77 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (58 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ساقدوشی رحمان و رحیم در عروسیِ هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت+عکس/چقد هم به خودشون رسیدن ... خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده