دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

هنر و رسانه /

اذان هنرمند ممنوع‌الکارِ ایرانی جهانی شد! 

شنبه، 16 فروردین 1399
کد خبر: 72765
چند ماه پیش کلیپی از شهر بالاکان آذربایجان که روی آن صداى اذان مهدی یراحی میکس شده بود، روی یوتیوب قرار می‌گیرد. اما از چند روز پیش، رسانه‌های مختلفى این کلیپ را به عنوان گرانادای اسپانیا پخش مى کنند که بعد از نیم قرن صدای اذان در مسجد این شهر پخش شده. این ویدیو با وجود این سؤتفاهم به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرد و همه گیر می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از برترین ها، چند ماه پیش کلیپی از شهر بالاکان آذربایجان که روي آن صداى اذان مهدی یراحی میکس شده بود، روي یوتیوب قرار می گيرد. اما از چند روز پيش، رسانه های مختلفى این کلیپ را به عنوان گرانادای اسپانیا پخش مى كنند كه بعد از نیم قرن صدای اذان در مسجد اين شهر پخش شده. اين ويديو با وجود اين سؤتفاهم به شدت مورد استقبال قرار می گيرد و همه گير می شود.

تا جايى که آن را حتى به "محمدطيب اردوغان" هم نشان می دهند و "فخرالدین آلتون" رییس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، از تماشای این ويدئو توسط اردوغان و تحت تاثیر قرار گرفتنش فیلم می گيرد و آن را توییت می كند.اين ويديو خیلی لایک و ریتوئيت مى شود و در هشتگ های ترکی اينستا حسابى ديده مى شود.

اما کاربرهایی متوجه می شوند که کلیپ مربوط به گرانادای اسپانیا نبوده و متعلق به آذربایجان است و اذان در آنجا خوانده نشده و "مهدی یراحى" آهنگساز و خواننده ى "ایرانی" این اذان را ساخته و خوانده است و به وفور برای تصحیح این خبر و کلیپ این ويديو بازبخش مى شود و درباره اش توضیح می دهند.

جالب اينجاست كه در ميان كامنت ها بسيارى از افراد غير ايرانى اذان مهدى يراحى را مى شناسند و به آن اشاره مى كنند.

در ماه رمضان دو سال قبل هم سیبل جان، خواننده زن مشهور ترك در پستی که برای کشورش دعا کرد، صداى اذان گفتن مهدى يراحى را در صفحه شخصى اش به اشتراك گذاشت.

همچنين اكانت رسمى اينستاگرام، سه سال قبل، ماه مبارک رمضان در کشورمان ایران را با صدای مهدی یراحی به دنیا نشان داد.

اگر در گوگل ترندز اسم مهدى يراحى را سرچ كنيد، مي بينيد كه اذان او طى يكسال گذشته به كرات در بسيارى از كشورهاى آسيايى همچون ازبكستان و... و البته بسيارى از كشورهاى اروپايى چون فرانسه و... مورد جستجوهام فراوان قرار گرفته و بسيار شنيده شده است.

قدرت فراگيري اين اذان به قدرى ست كه اگر كسى در بسيارى از شبکه های اجتماعی تیتر "زیباترین اذانی که در دنیا شنیده ام" را جستجو و پست را باز کند اذان "مهدی یراحى" شنيده مي شود.

اين كه اثرى در حدو اندازه ى "اذان" با آن ميزان از حساسيت، شش سال پيش توسط خواننده اى ايرانى خوانده مى شود كه مى تواند با آن همه سابقه و خاطره اى كه از گذشته تا هنوز توسط اذان هاى مختلفى كه خوانده شده و در اذهان مردم دنيا از مسلمان و غيرمسلمان حك شده است، رقابت كند و چنان فراگير و مشمول شود كه در اقصى نقاط جهان هم شنيده شود، نه تنها ساده نيست بلكه نشان گر آن است كه هنر اصيل از نمونه هاى تقليدى و تكرارى اش قابل تفكيك است و آن چه ناب و حقيقيست بي ادعا و بدون جنجال و سروصداهاى متداول، راه خود را به سمت جهانى شدن باز مى كند.

همه اينها در حالى است كه آقاى "يراحى" به دليل ابراز نقد و نظرهاى اجتماعى در آثارش و پا فشارى بر روش و نگرش خود، طى يك سال و نيمِ گذشته دو بار از فعاليت هنرى منع شده و البته همچنان از سوى مقامات حق كار و فعاليت هنرى در سرزمينش "ايران" را ندارد.


17 پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
heydari
4 سال پیش

بسیار عالی هستن ایشون.چه اذانشون چه اهنگ های دیگشون. زمان شهادت سردار سلیمانی اذان ایشون رو روی فیلم‌نماز اقای خامنه ای میکس کرده بودن واقعا حال عجیبی داشت.
پاسخ
ساراموسوی
4 سال پیش

عزیزم🌹
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی