دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

با این چند روش ساده ظروف برنجی تو برق بنداز 

دوشنبه، 09 بهمن 1402
ظروف برنجی، جذابیت ظاهری بسیار زیادی دارند و در طب سنتی هم اشاره شده که از آن‌ها برای سرو غذا استفاده شود. اما آلیاژ برنج، بعد از مدتی تیره و کدر می‌شود. این تغییر رنگ، به‌علت واکنش با آب و اکسیژن است و برای رفع آن، باید تمیز کردن ظروف برنجی به‌شکل اصولی را بشناسید. ما در این مطلب از ساعد نیوز به شما یاد میدهیم تا ظروفتان برق بیندازید

ظروف برنجی دارای بدنه ای از جنس آلیاژ برنج (ترکیبی از مس و روی) هستند و استفاده از آنها در طب سنتی به شدت توصیه می شود. در گذشته از ظروف برنجی مانند:قاشق، قوری، کتری و سماور استفاده می کردند اما امروزه از این ظروف به عنوان ظروف دکوری و زینتی استفاده می کنند.ظروف برنجی در مدت زمان کوتاهی به دلیل جذب کردن چربی و خاک، تیره و کدر می شوند و تغییر رنگ می دهند پس باید از ظرف برنجی مراقبت کنید تا تیره نشود و خراش نیفتد و روش های تمیز کردن این ظروف را از این بخش رازهای خانه داری ساعد نیوز بیاموزید.

اقدامات لازم پیش از تمیز کردن ظرف برنجی


برای شروع تمیز کردن ظروف برنجی این موارد را در نظر داشته باشید.

  1. مهم ترین نکته در تمیز کردن ظروف برنجی، پاک کردن سریع ظرف است. هرچه زودتر لکه‌ها پاک شوند، احتمال اینکه به ظروف آسیب وارد کنند کمتر است.

  2. مطمئن شوید که ظرفتان روکش ندارد و برنج اصل است. در بخش بعد به شما خواهیم گفت چطور تشخیص دهید فلز برنج شما اصل است.

  3. ظرف برنجی را پولیش کنید.

خیلی از سازندگان این ظروف، برای این‌که ظرف تیره و کدر نشود، روی آن را با لایه‌ای لاک می‌پوشانند. اگر دیدید که ظرف شما در قسمتی دچار کدری شده، پس یعنی فاقد لایه‌ی لاکی است. به‌جز این‌ کار، می‌توانید از یک آهنربا کمک بگیرید. چنانچه آهنربا به ظرف بچسبد، یعنی ظرف شما از برنج اصل تشکیل نشده و صرفا روکش برنجی دارد. به‌جز این‌ کار، می‌توانید به یک فلزکار رجوع کنید تا ظرف را بررسی کند و به شما اطلاع دهد.

برای پولیش کردن ظرف، از پولیشی کمک بگیرید که برای برنج ساخته شده است. معمولا روی بطری پولیش نوشته شده که چطور از آن استفاده کنید. برای پولیش و تمیز کردن ظروف برنجی، از پشم پولاد استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که پیش از آغاز پولیش‌کاری، ظرف را با آب و مایع ظرفشویی بشویی

تمیز کردن ظروف برنجی


برای تمیز کردن ظروف برنجی از روش های زیر کمک بگیرید:

استفاده از لیمو و نمک


برای تمیز کردن ظروف برنج اصل یک لیمو ترش را نصف کنید و مقداری نمک روی برش لیمو بپاشید و لیمو نمکی را روی ظرف برنجی بکشید.

نمک و آب لیمو سبب از بین رفتن جرم های روی ظرف برنجی می شود. برای ظرف های بزرگ از دو نیمه لیمو ترش یا به مقدار کافی لیمو ترش نمک پاشیده شده استفاده کنید.

سپس نمک و لیمو روی ظرف برنجی را با یک پارچه نرم و خشک تمیز کنید و در صورت نیاز ظرف برنجی را بشویید و به خوبی خشک کنید.

جلا دادن ظروف برنجی با خمیردندان


حواستان باشد که برای این‌کار از خمیردندان ساده و سفید استفاده کنید. خمیردندان را روی ظروف برنجی خود بمالید و دقایقی که گذشت، با کهنه تمیز پاک کنید. سپس با آب سرد ظرف را آبکشی کنید و باز هم با یک پارچه تمیز دیگر خشک کنید.

استفاده از آرد و سرکه سفید


یکی از بهترین روش های پیشنهادی این بخش از نمناک استفاده از آرد و سرکه سفید است؛ درون یک ظرف آرد و نمک و مقدار کافی سرکه سفید بریزید تا خمیری شود، سپس این خمیر را یک ساعت روی ظرف برنجی بگذارید تا ظرف برنجی تمیز شود. در آخر خمیر را از روی تمامی قسمت های ظرف برنجی به خوبی پاک کنید و ظرف را کاملا خشک نمایید.

برق انداختن ظروف برنجی با سس گوجه یا کچاپ


اگر کدری روی ظرف خیلی قدیمی و کهنه نیست، می‌توانید از ترکیب سس گوجه با نمک دریا استفاده کنید. بعد از این‌که چند دقیقه آن را اسکراب کردید، ظرف را بشویید و خشک کنید.

استفاده از مایع ظرفشویی


ظرف برنجی را درون یک ظرف بزرگ دارای مخلوط آب گرم و 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی بگذارید، 10 دقیقه صبر کنید تا خیس بخورد. سپس ظرف برنجی را بشویید و کامل خشک کنید. می توانید درون یک اسپری پلاستیکی مقدار آب و چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و روی ظرف اسپری کنید و سپس ظرف را شسته و خشک کنید.

استفاده از ماست


برای از بین رفتن لکه ظروف برنجی، با ماست سطح ظرف را بپوشانید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس آن را با آب بشویید و خشک کنید.

اسید لاکتیک موجود در ماست باعث از بین رفتن لکه ظروف برنجی می شود.

تمیز کردن ظروف برنجی لاکی


با یک دستمال نرم گرد و خاک و چربی ظروف برنجی لاکی را تمیز کنید.

سپس سطوح ظرفتان را با یک پارچه پنبه ای آغشته به مخلوطی از مواد شوینده مایع و آب تمیز کنید.

می توانید برای برق انداختن ظروف برنجی با روکش لاکی از محلول آب و صابون کمک بگیرید.

تمامی مواد شوینده را از روی سطح ظرف با آب و یک پارچه تمیز پاک کرده و ظرفتان را خشک کنید.

برای حذف روکش لاکی ظرف از آب داغ استفاده نمایید یا ظرفتان را درون یک قابلمه پر از آب قرار دهید تا برای چند دقیقه بجوشد زیرا آب داغ روکش لاکی ظرفتان را نرم می کند.

سپس ظرف را خارج کرده و اجازه دهید تا سرد شود. اینگونه روکش لاکی به راحتی از سطح ظرف جدا می شود.

برای حذف لایه لاکی در محوطه باز و یا دارای تهویه مناسب و با استفاده از دستکش، ظرف برنجی را روی یک روزنامه قرار داده و تمامی سطوح ظرفتان، را پاک کننده جلا بمالید و اجازه دهید 1 الی 2 دقیقه بماند، سپس با یک پارچه نرم ظرف را تمیز کنید.

برای جلا دادن ظرف برنجی باید تمامی لکه های روی ظرف، تمیز شده باشد. با جلادهنده های صنعتی یا یک لیمو ظرفتان را جلا دهید.

برای تمیزکردن گوشه ظرف از یک مسواک نرم استفاده کنید.

سرکه و آمونیاک برای تمیز کردن ظروف برنجی عتیقه بسیار کاربرد دارد.

برای اینکه ظرفتان درخشندگی اولیه خود را از دست ندهد، به طور مداوم ظرف را با یک پارچه نرم تمیز کنید.

ظروف برنجی را پس از شست و شو با یک پارچه نرم و به آرامی آن را خشک کنید.

جمع‌بندی


در این مقاله، نحوه‌ی برق انداختن و تمیز کردن ظروف برنجی در منزل را با هم مرور کردیم. اگر برق زدن ظروف برای شما هم مهم است، توصیه می‌کنیم که حتما از این راهنمایی‌ها استفاده کنید. چنانچه شما روش دیگری برای برق انداختن ظروف می شناسید در قسمت نظرات برای ما درج کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 03 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید