دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

با فواید و مضرات شاهی بیشتر آشنا شوید 

شنبه، 16 شهریور 1398
شاهی که به نام لپیدیوم ساتیوم نیز معروف است، یک گیاه خوراکی است که رشد سریعی دارد. ساقه‌ها‌، تخم‌ها و برگ‌های شاهی، خوراکی هستند اما فقط ساقه‌ها و برگ‌ها را می‌توان به صورت خام و در سالاد خورد یا برای دیگر اهداف آشپزی مصرف کرد. می‌توان تخم شاهی را قبل از خوردن، برشته کرد یا پخت.

فواید شاهی

۱. خواص دارویی

برگ ها، ساقه ها و تخم شاهی در تهیه داروهای سنتی به کار می روند. برای مثال، تخم شاهی به عنوان درمانی برای کاهش علائم آسم و همچنین بهبود عملکرد ریه ها در افراد مبتلا به آسم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین شاهی می تواند برای درمان افراد مبتلا به هموروئید نیز به کار رود.

۲. خواص شاهی برای تنظیم سیکل قاعدگی

تخم شاهی دارای مواد شیمیایی گیاهی است که شبیه به استروژن هستند، بنابراین مصرف آن ها به تنظیم سیکل نامنظم قاعدگی کمک می کند.

۳. سوء هاضمه

تخم شاهی را می توان برای کاهش علائم یبوست و سوء هاضمه مصرف کرد.

۴. درمان عفونت تنفسی

تخم شاهی را می توان جوید یا این که با عسل ترکیب کرد که به عنوان اکسپکتورانت برای درمان سرماخوردگی، سردرد، آسم، گلودرد و سرفه به کار می رود.

۵. خواص شاهی برای درمان کمبود آهن

تخم شاهی برای درمان افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن به کار می رود. مصرف تخم شاهی به افزایش هموگلوبین کمک می کند.

۶. مصارف آشپزی

شاهی، طعمی فلفلی، معطر و تیز دارد. می توان آن را به صورت خام در سالاد ها و ساندویچ ها خورد یا این که به عنوان گیاه معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کرد. تخم شاهی را می توان قبل از خوردن، با نمک بو داد.

۷. درمان پوستی

تخم شاهی را می توان با آب و عسل ترکیب کرد تا خمیر سفتی به دست بیاید. سپس برای درمان آفتاب سوختگی، تحریکات پوستی، خشکی پوست و ترک لب ها این خمیر را روی پوست قرار داد.

۸. خواص شاهی برای درمان ریزش مو

شاهی، منبعی سرشار از پروتئین و آهن است که برای درمان افراد مبتلا به ریزش مو به کار می رود.

۹. تقویت سیستم ایمنی

مصرف ساقه، برگ و تخم شاهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

۱۰. تولید شیر

مصرف شاهی به تحریک غده های شیری و تولید شیر در مادران شیرده کمک می کند. به دلیل داشتن این خواص، مادران شیرده برای افزایش تولید شیر، به خوردن غذاهای حاوی شاهی توصیه می شوند. همچنین، به دلیل پروتئین و آهن بالای شاهی، آن را بعد از زایمان، به مادران شیرده می دهند.

۱۱. افزایش دهنده میل جنسی

مصرف شاهی به افزایش و تقویت میل جنسی کمک می کند.

۱۲. درمان مشکلات گوارشی

شاهی می تواند به عنوان ماده مسهل برای افراد مبتلا به یبوست به کار رود. تخم شاهی را می توان با عسل ترکیب کرد که برای درمان اسهال و اسهال خونی مورد استفاده قرار می گیرد. شاهی را معمولا با آب گرم ترکیب می کنند که برای درمان کولیک به ویژه در کودکان مفید است.

۱۳. ضد سرطان

تخم شاهی حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب زدن رادیکال های آزاد به سلول های بدن جلوگیری می کند. به دلیل داشتن این خاصیت، می تواند به عنوان یک داروی محافظ در برابر شیمی درمانی و به منظور محافظت از بدن در برابر پیشرفت سرطان به کار رود.

۱۴. ارزش تغذیه ای شاهی

شاهی منبعی عالی از اسید فولیک، ویتامین C، فیبر رژیمی، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین A، فولات و ویتامین E است. تخم شاهی بسیار مغذی است و حاوی اسید اسکوربیک، توکوفرول، اسید فولیک، اسیدهای چرب لینولئیک، آهن، بتاکاروتن و آراکیدیک است.

۱۵. خواص شاهی برای تقویت حافظه

تخم شاهی حاوی اسید چرب آراکیدیک و اسید لینولئیک است و بنابراین در تقویت حافظه نقش دارد.

۱۶. منبع ویتامین C

آیا می دانستید شاهی یکی از برترین منابع ویتامین C است؟ در واقع، مقدار ویتامین C موجود در شاهی از مقدار ویتامین C موجود در یک پرتقال بیشتر است. بنابراین، برای حفظ ویتامین C بدن بسیار ضروری است، چون ویتامین C یکی از مهم ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت بدن است. مصرف ویتامین C در کاهش احتمال آسیب سلول های خونی، ترمیم بافت مغز، و هر بیماری دیگری حائز اهمیت است.

۱۷. پیشگیری از آب مروارید

مقدار زیاد ویتامین C موجود در شاهی برای حفظ سلامت چشم ها مفید است. مطالعه ای که در اروپا انجام شد نشان می دهد ویتامین C موجود در شاهی می تواند برای حفاظت از چشم در برابر بیماری هایی مانند آب مروارید مفید باشد، و از این رو سلامت چشم ها را حفظ می کند.

۱۸. کاهش علائم آسم

ویتامین C موجود در شاهی درمان خوبی برای آسم کودکان است. مطالعه ای که بر روی کودکان انجام شد نشان داد کودکانی که در روز دست کم ۰.۲ میلی گرم ویتامین C مصرف می کنند حجم بازدمی اجباری شان (FEV) افزایش پیدا می کند. این مطالعه ثابت کرد ویتامین C می تواند برای کاهش علائم آسم کودکان بسیار مفید باشد.

۱۹. خواص شاهی برای کاهش آسیب اکسیداتیو

ویتامین C موجود در شاهی، اگر با ویتامین E که در آن هست ترکیب شود، برای کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول های قرمز خون بسیار موثر است. در یک مطالعه ی تحقیقاتی اخیرا اثبات شده است که شاهی می تواند برای حفظ سلامت خون مفید باشد، در نتیجه اندام های مختلف بدن به درستی کار خواهند کرد.

۲۰. خواص شاهی برای سلامت مغز

مصرف خوراکی های سرشار از ویتامین C، من جمله شاهی، برای حفاظت از شما در برابر بیماری هایی که می توانند بسیار کشنده باشند مانند آلزایمر یا هر آسیب مغزی دیگری بسیار مفید باشد، و پیامد های ناشی از آسیب مغزی را بهبود ببخشد. بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، کسانی که سطح ویتامین C پایین تری دارند بیشتر در ابتلا به آسیب مغزی جراحتی پایدار آسیب پذیر هستند. در واقع، بعضی از مطالعات نیز حاکی از آن هستند که ویتامین C در فعالیت نورون ها نقشی حیاتی ایفا می کند.

مضرات شاهی

افراد مبتلا به زخم یا التهاب معده و روده بایستی از زیاده روی در مصرف شاهی خودداری کنند.

استفاده از اسانس شاهی یا مقادیر درمانی آن، در زنان باردار و کودکان کمتر از 4 سال ممنوع است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل اکسپت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل سابمیت مقاله
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن