دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

با فواید و مضرات زیره بیشتر آشنا شوید 

سه شنبه، 12 شهریور 1398
خواص زیره سبز و سیاه چیست خاصیت زیره سیاه و سبز برای سلامی فواید زیره برای مردان خواص زیره برای لاغری را در سایت ساعد نیوز می خوانید.

فواید زیره

  • طبع زيره سياه خيلي گرم و خشک است .
  • زيره سياه داراي خواص مدر، بادشکن ، مقوي ، زيادکننده شير، قاعده آور، نيرودهنده ، ضد کرم ، هضم کننده ، ضد تشنج ، قابض ، معرق ، مقوي معده ، قاطع اسپرم است .
  • زيره سياه در موارد بلع هوا، نفخ شکم ، برطرف کردن سوءهاضمه ، تسهيل هضم غذا، دل پيچه کودکان ، انگل معده و روده ، دفع بادهاي کليه و مثانه ، تنگي نفس ، خفقان سرد، سکسکه نفخي ، استسقاء به کار مي رود.
  • زيره سیاه يک داروي سنتي براي رفع سوءهاضمه خصوصاً نفخ شکم است .
  • خوردن زيره سیاه يا روغن آن در رفع سوءهاضمه و دل دردهاي کودکان مفيد است .
  • زيره سیاه داراي خاصيت ضدگرفتگي دارد و براي رفع گرفتگي هاي دوران قاعدگي مفيد است .
  • مقوي بدن و چاق کننده است . معده را گرم و تقويت مي کند و کرم تنيا را دفع مي کند. و اثر قابل ملاحظه اي در جلوگيري از ايجاد بادهاي اضافي در روده و درمان اسهال دارد.
  • دم کرده يک قاشق مرباخوري ميوه له شده زيره سياه در نيم ليتر آب جوش براي تنبلي اعمال گوارشي 2 ـ 1 گرم ، بي اشتهايي ، باد يا درد روده مصرف مي شود و دانه زيره را يا مي جوند و يا از گرد گياه مخلوطي در آب ميل مي نمايند.
  • مصرف دم کرده زيره سياه و يا جويدن آن در رفع و کاهش دردهاي ناشي از قاعدگي، دردهاي روده وبي اشتهايي بسيار مؤثر است،مصرف زيره سياه يا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهاي کودکان و تنگي نفس نيز، کاربرد فراواني دارد، دم کرده زيره سياه همراه با گياه " اوجي " در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحريک پذيري روده مفيد است. اين گياه داراي خواص ضد عفوني کنندگي، ضد کرم، ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوي و نيروبخش است؛ بنابراين مصرف آن به افراد داراي مشکلات مذکور توصيه مي شود.

منبع کلسیم

زیره سیاه با دارا بودن کلسیم در سلامتی بدن تاثیر زیادی دارد و کلسیم از مواد معدنی بوده و باعث افزایش تراکم استخوان ها می شود.

کلسیم موجود در زیره سیاه از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده و سلامت استخوان های شما را حفظ می نماید.

غنی از منیزیم

در زیره سیاه به میزان بالایی منیزیم وجود دارد که انرژی بدن را افزایش می دهد. منیزیم زیره سیاه باعث آرامش اعصاب شده و گوارش را بهبود می بخشد.

مصرف منظم منیزیم بسیاری از نیازههای بدن را به مواد معدنی تامین کرده و عملکرد صحیح سیستم های بدن مفید می باشد.

خواص زیره برای لاغری

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید از رژیم غذایی خوب و اصولی بهره ببرند و زیره سیاه برای شکست کالری های اضافی و لاغرتر کردن بدن عالی می باشد.

برای بهره بردن از رژیم غذایی سالم می توانید زیره سیاه را بر روی ماست و سالاد خود بپاشید.

حفظ سلامت قلب

در زیره سیاه به میزان زیادی فیبر و پتاسیم وجود دارد که برای افزایش سلامت قلب مفید می باشد. فیبر زیره سیاه سطح کلسترول خون را پایین آورده و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

مصرف منظم زیره سیاه مانع از سکته و حمله قلبی می شود.

افزایش انرژی

زیره سیاه بدلیل داشتن مواد مغذی و منیزیم انرژی را افزایش می دهد.

اگر روزانه فعالیت های سنگین انجام می دهید و نیاز به انرژی بیشتری دارید مصرف زیره سیاه به شما برای افزایش کالری بدن توصیه می شود و زیره سیاه برای بدن فواید بسیاری دارد.

خاصیت زیره سیاه برای عصب

مصرف زیره سیاه برای اختلالات و مشکلات عصبی جلوگیری می کند و در درمان بیماری عصبی پارکینسون را نقش مهمی دارد.

زیره حاوی انواع مواد مغذی بوده و بسیاری از نیازهای بدن را رفع می نماید و مصرف منظم زیره بدن را در برابر بیماری ها مقاوم می کند.

افزایش سلامت قلب و عروق

زیره سیاه تاثیر زیادی بر سلامتی دستگاه قلبی عروقی داشته و مصرف آن برای افرادی که به بیماری های قلبی دچار هستند، توصیه می شود.

در زیره سیاه پتاسیم به میزان زیادی وجود دارد که باعث تقویت عظلات و افزایش سلامت قلب می شود.

مضرات زیره

1 – سوزش سر دل

زیره به عنوان یک درمان خوب برای بسیاری از مشکلات گوارشی است. زیره به عنوان یک تسهیل کننده خروج گاز معده از دستگاه گوارش شناخته می شود. اما در عین این خواص درمانی ممکن است موجب یک سری دیگر از مشکلات گوارشی گردد. سوزش سر دل یکی از این مشکلات است که ممکن است با مصرف بیش از اندازه زیره بروز کند.

2 – آروغ زدن

اثر ضد نفخ زیره ممکن است سبب آروغ زدن نیز شود. علت آروغ زدن در بیشتر موارد به سبب ورود هوا به همراه غذا یا نوشیدنی به معده است. بنابراین گاز روده و معده از طریق دهان خارج می گردد. هرچند آروغ زدن مشکل خاصی نمی باشد اما ممکن است سبب خجالت زدگی شود!

3 – آسیب به کبد

روغن موجود در دانه زیره به شدت ناپایدار است و مصرف بیش از اندازه زیره در دوره زمانی طولانی مدت می تواند سبب آسیب به کبد و کلیه ها شود. از این روغن در حیوانات برای جلوگیری و یا درمان اسپاسم عضلانی استفاده می شود.

4 – سقط جنین

مصرف بیش از اندازه زیره ممکن است سبب سقط جنین در زنان باردار و یا القا زایمان زودرس شود. بنابراین زنان باردار نباید مقادیر زیادی از این دانه را استفاده کنند.

5 – اثرات اعتیاد آور

مقادیر بیش از اندازه زیره می تواند اعتیاد آور باشد چرا که زیره دارای خواص مخدر است. همچنین می تواند منجر به خواب آلودگی، حالت تهوع و مخدوش شدن ذهن شود.

6 – قاعدگی سنگین

مصرف مقادیر زیاد از دانه زیره منجر به خونریزی زیاد در دوران قاعدگی می گردد. در این دوران بهتر است با احتیاط مصرف شود.


6 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه