با حس دلتنگی بعد از جدایی چه کنیم؟

  چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
با حس دلتنگی بعد از جدایی چه کنیم؟
درمان دلتنگی پس از جدایی ممکن است یک فرایند پرزحمت و طولانی باشد اما با درخواست کمک از یک مشاوره روانشناس به خوبی می‌توانید با شکست عشقی خود مقابله کنید. از گام‌های بالا پیروی کنید تا بتوانید به همان اندازه حس بهتری داشته باشید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، حس دلتنگی و علایم افسردگی پس از جدایی غیرعادی نیست. بسیاری از مردم نگران انتخاب هایشان و اینکه آینده چه چیزی را برای آن ها به ارمغان می آورد هستند: آیا هرگز عشق دیگری وجود خواهد داشت؟ اگر وجود دارد به همان اندازه خوب خواهد بود؟ آیا هرگز کسی من را آن گونه که او درک می کرد، درک خواهد کرد؟

دیگر پرسش هایی که ممکن است از خود بپرسید عبارت اند از: ” اگر تا همیشه چنین حسی داشته باشم چه؟ آیا بهتر است پیش عشق سابقم بازگردم؟” این نوع تفکرات کاملاً طبیعی هستند. اگرچه بعد از جدایی به دنبال تسکین فوری احساسات و تفکرات ناراحت کننده بودن طبیعی است، اما درواقع این دوران برای درون گرایی و درون اندیشی زمان مناسبی است.

به جای ارتباط فوری با عشق سابق خود، گامی به عقب بردارید و با خود صادق باشید. در مورد جدایی با او حتماً دلیلی وجود دارد. مطمئناً در این رابطه چیزهایی وجود داشته که شما دوست داشتید اما دلیلی هم برای پایان رابطه وجود دارد و این یک شکست نیست، بلکه یک جدایی است.

در همه ادوار مردم با جدایی دست وپنجه نرم می کنند. شما اولین کسی نیستید که به یک رابطه عاشقانه پایان می دهید. دلیلی برای پایان رابطه وجود داشته و شما از این جدایی درس خواهید گرفت.

شاید اکنون نمی دانید علت جدایی چه بوده و عیبی هم ندارد. نیازی نیست که بدانید. باید پذیرش خود را در این مورد بالا ببرید. شما در روند بهبودی هستید و این بهبودی از طریق درون گرایی آغاز می شود. هنگامی که تفکرات منفی مانند ” چه می شود اگر؟” در ذهن شما شروع می شود، اندک زمانی را صرف کنید تا خود را به زمان حال بازگردانید. بر روی زمان حال تمرکز کنید. امروز چه کاری می توانید انجام دهید؟ قطعاً تمرین ذهن آگاهی می تواند در کاهش دلتنگی بعد از جدایی مفید باشد.

با شخص جدیدی قرار ملاقات نگذارید، خود را ملاقات کنید

اگرچه برای کاهش احساس دلتنگی بعد از جدایی شاید تصمیم فوری برای شروع رابطه دوستی جدید و گذاشتن قرار ملاقات وسوسه انگیز باشد، اما این همیشه بهترین ایده نیست. صرف وقت برای تأمل در مورد شروع رابطه، بهترین روش برای خودشناسی است. همچنین، این وقت گذاشتن ها به شما کمک می کند تا در مورد انتظارات و خواسته های خود برای شروع رابطه جدید بیشتر فکر کنید. این زمان تنهایی، فرصت مناسبی برای رسیدگی به کارهایی است که قبل از پایان رابطه فرصت پرداختن به آن ها را نداشتید.

به عنوان مثال، می توانید دوباره به باشگاه بروید تا میزان استرس خود را کم کنید و زمان را صرف سرگرمی های لذت بخش و بودن در کنار دوستان صمیمی تان کنید. ممکن است زمان مناسبی برای آغاز رفتن به یک کلاس یا دوره ی آموزشی، نوشتن یک کتاب و راه اندازی یک وبلاگ باشد. به جای پرداختن به روابط گذشته، سرگرم شدن به کارهای جدید، شما را یاری خواهد کرد که آینده را بدون یار سابقتان تصور کنید.

دوستانتان ممکن است شما را وادار به بیرون رفتن، خوش گذراندن و “فراموش کردن” عشق سابقتان کنند. در این مورد مراقب باشید. بیرون رفتن با دوستان و خوش گذراندن خوب است اما دوران بعد از جدایی می تواند شما را وارد مرحله آسیب پذیری سازد. ممکن است تصمیماتی بگیرید که بعداً پشیمان شوید. به علاوه شما این فرصت را به خود نخواهید داد که در مورد این رابطه تازه تمام شده تأمل کنید و آن را بسنجید و بهبود دهید.

بر داشته های خود تمرکز کنید

در ابتدا به علت غوطه ور شدن در احساس دلتنگی بعد از جدایی ، فکر کردن یا برنامه ریزی در مورد آینده، کاری دشوار است. به همین خاطر، دید تونلی شما ممکن است به شما فقط اجازه دیدن نقاط منفی زندگی را دهد. به جای تمرکز بر روی دلایل جدایی، انرژی دوباره خود را برای قدردانی ازآنچه دارید معطوف کنید.

می توانید برای چیز کوچکی شکرگزار باشید. ممکن است این گونه باشد که به خاطر یک دوست خوب یا شاید به خاطر توانایی هایی که دارید و به دیگران اختصاص می دهید شکرگزار باشید.

گاهی اوقات که از دلتنگی بعد از جدایی رنج می برید، انجام کاری خیر برای یک دوست یا یک عزیز می تواند در دور کردن حواستان مؤثر باشد. یا اینکه قرار ملاقاتی با خودتان داشته باشید و کاری مهربانانه برای خودتان انجام دهید تا روحیه تان را بهتر کند.

شما یک زندگی کامل و چیزهای زیادی برای کشف کردن پیش روی خوددارید که شما را شاد خواهند کرد. فهرستی از چیزهایی که شما قدردان آن هستید را تهیه کنید. یادآوری داشته های خود، سطح بهبودی جسمی و ذهنی شما را ارتقا می بخشد.

لازم نیست این لیست سپاسگزاری پر از چیزهای خارق العاده و یا منحصربه فرد باشد. در حقیقت، بهترین چیزها برای قدردانی ممکن است مواردی باشند که هرروزه آن ها را می بینید. ممکن است شما برای لذت بردن از نور آفتاب یک روز گرم، ساعتی دیرتر خوابیدن و یا خوردن یک بیسکویت شکلاتی خوشمزه سپاسگزار باشید.

واقعیت را بپذیرید

بعد از جدایی ممکن است ایده بازگشت به سمت یار سابقتان تسلی دهنده باشد، اما این امر با تلاش هایتان برای ادامه حرکت روبه جلو در تضاد است. زمانی که شما به گذشته تان چسبیده اید حرکت به سمت جلو دشوار است. مهم است به یاد داشته باشید که رابطه به هر دلیلی پایان یافته و فکر کردن راجع به گذشته قرار نیست حال شما را خوب کند یا تأثیری در زندگی آینده شما داشته باشد.

البته در این مورد امیدهایی نیز وجود دارد و دوباره با عشق سابقتان بودن غیرممکن نیست، اما برای بهبود اوضاع، هردوی شما به زمان تنهایی نیاز دارید تا راجع به اشتباهات گذشته خود فکر کنید و ببینید در صورت برگشت به رابطه قبلی چگونه رفتار بهتری خواهید داشت.

حفظ یک دید متعادل در مورد رابطه مهم است. به یادآوردن تمام خوشی ها آسان است و شما بابت اینکه آن لحظات خوش را هرگز دوباره نخواهید داشت اذیت می شوید. بعضی از افراد تنها بر روی جنبه های منفی جدایی تمرکز می کنند. اما در هر رابطه ای خوشی و ناخوشی وجود دارد.

اصولاً هنگام رنج بردن از دلتنگی پس از جدایی تمایل داریم اتفاقات گذشته را مطلوب تر از واقعیت حقیقی آن ببینیم. به خاطرات خوش گذشته رابطه به نیکی یاد کنید نه به عنوان نشانه ای مبنی بر اینکه شما دوباره باهم خواهید بود.

نیازی نیست برای اینکه بتوانید از عشق قبلی تان دست بکشید از او یک شخص ترسناک بسازید، فقط لازم است به خود اجازه دهید، به یاد داشته باشید خصوصیات رابطه شما چگونه بود که درنهایت منجر به پایان رابطه شد.

دلتنگی بعد از جدایی چقدر طول می کشد؟

درمان دلتنگی پس از جدایی ممکن است یک فرایند پرزحمت و طولانی باشد اما با درخواست کمک از یک مشاوره روانشناس به خوبی می توانید با شکست عشقی خود مقابله کنید. از گام های بالا پیروی کنید تا بتوانید به همان اندازه حس بهتری داشته باشید. تلاش شما برای بهبود رابطه پایان یافته گذشته، فرایند بهبود دلتنگی بعد از جدایی را به تأخیر می اندازد . پس به دام این تله گرفتار نشوید.

برای اینکه فردی پس از جدایی به حالت سلامت روان بازگردد، زمان مشخصی وجود ندارد. بنابراین با احساساتی مانند: حال شما باید تا آلان خوب می شد، خود را تحت فشار قرار ندهید. هیچ ” بایدی” در طول این فرایند به شما کمک نخواهد کرد.

ممکن است هر زمان که به عشق سابقتان فکر کنید دچار احساس دلتنگی و پشیمانی شوید و این حس کاملاً طبیعی است. اگر شما به این احساسات توجه نکنید، به مرورزمان کم می شوند و شما به سمت جلو و بهبود حرکت خواهید کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان