با این ترفندها املای کلمات آلمانی را یاد بگیرید

  یکشنبه، 22 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
با این ترفندها املای کلمات آلمانی را یاد بگیرید
آموزش زبان آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. بعضی کلمات آن قدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند، و تلفظ کردن کلمه‌هایی که تاکنون به گوشتان هم نخورده‌اند غیر ممکن می‌نماید.

املا کلمات در زبان آلمانی

در حالت کلی، املای کلمات در زبان زبان آلمانی همانطور که تلفظ می شوند، نوشته هم می شود، املای کلمه در زبان آلمانی یک تلفظ ممکن را دارد و هر تلفظ فقط به یک روش نوشته می شود. استتثنائات بسیار کمی در این مورد وجود دارند، که اینجا با آنها سرو کار داریم.

  • نشان دادن طول مصوت

طول مصوت در املای کلمات آلمانی به طور نامسنجمی نشان داده شده است—کلمات زیر را با یکدیگر مقایسه کنید. تمام این کلمات به ترتیب دارای صدای بلند a, e, o, u هستند:

Saal, Stahl, Tal, Tee, Mehl, beten, Boot, Lohn, bot, Fuß, Schuh

h عموماً بعد از یک مصوت استفاده می شود تا نشان دهد که آن مصوت، بلند است، هرچند این دلالت گاهی غیر ضروریست، مثل: Mahlen (کوبیدن) و malen (نقاشی کشیدن)، sieh (نگاه کن) و sie (آن زن/ آنها). این در زبان آلمانی
Dehnungs(<dehnen بلندکردن یا کشیدن نام دارد.
در کلمات کمی a, e و o ، مضاعف شده اند تا نشان دهند که مصوت های بلندی هستند، مثل: Saal, Beet, Boot. در غیراین صورت یک صامت که بعد از a, e و o می آید، معمولاً نشان دهندۀ این است که این مصوت ها بلندند، مثل: Tag, Gen, Kot, beten, boten . متقابلاً، یک مصوت کوتاه، بعد از دو یا چند صامت (حروف بیصدا) می آید که می توانند یکسان یا متفاوت باشند، مثل:

Männer, Pommern, sprechen, fanden, Stadt, Wespe .

  • استفاده از Umlaut

آلمانی تنها زبانیست که از نشان تشخیص استفاده می کند، یعنی Umlaut . Umlaut در متون چاپی به صورت دو نقطه در بالای مصوت پدیدار می شوند، اما در نسخه های خطی،به جای دونقطه، به صورت دو سرکش کوتاه نوشته می شوند. Umlautها فقط در مصوت های a, o, u و صدای ترکیبی (مصوت مرکب) au،پدیدار می شوند که همگی حروف صداداری هستند که در قسمت پشتی دهان تلفظ می شوند. بنا به دلایل تاریخی، در کلمات اشتقاقی که دارای a, o, u یا au هستند، مصوت جلوتر و یا در دهان بالاتر می آید و این در هجی کلمات با amulaut کردن این مصوت ها، منعکس می شود. این اتفاق، با مقایسۀ شکل مفرد و جمع اسم های خاصی با یکدیگر، بهتر نشان داده می شود، برای مثال:

Bach>Bäche,Loch>Löcher,Buch>Bücher,Bäuche('goose>geese را باهم مقایسه کنید)

در این مثال ها، تغییر در مصوت باعث ایجاد تغییر در تلفظ ch از تلفظ سخت به تلفظ نرم می شود.

  • استفاده از حروف بزرگ

تمام اسم ها با حروف بزرگ نوشته می شوند. مثل: Bruder, Mutter, Sofa.

صفت های مربوط به ملیت با حروف بزرگ نوشته می شوند، اما اسم های مربوط به ملیت افراد با حروف بزرگ نوشته نمی شوند، مثل: eine deustsche Frau(یک زن آلمانی)، Sie ist Deutsche (آن زن آلمانیست).

برای نوشتن با حروف بزرگ/کوچک، فعل های groß و kleinschreiben به عنوان مثال آورده شده اند.

Er kann Deutsch; hier wird ‘Deutsch’ großgeschrieben.

او به زبان آلمانی حرف می زند. "آلمانی" اینجا با حرف بزرگ نوشته شده است.

Beethoven ist ein bekannter deutscher Komponist; hier wird ‘deutsch’ kleingeschrieben.

بیتوون یک آهنگساز معروف آلمانی است، "آلمانی" اینجا با حرف کوچک نوشته شده است.

از آنجا که، آلمان مدرن بنا به دلایل تاریخی، برای مخاطب قرار دادن به شکل مؤدبانه از ‘they’ استفاده می کند تا بین ‘they/them/to them/ their’و ‘you/ to you/ your تمایز قائل شود ، شکل های دومی با حروف بزرگ نوشته می شوند، مثل: Sie,Ihnen, Ihr .

تصویر
  • استفاده از خط ربط

در زبان انگیسی کلمات مرکب به ندرت با خط از یکدیگر جدا می شوند، ما اغلب درمورد استفاده از خط ربط در یک کلمۀ مرکب یا نوشتن آن به صورت دو کلمه ای و یا نوشتن آن به صورت یک کلمه تردید داریم، برای مثال:

Wohnzimmer(سالن استراحت) (lounge-room, lounge room, loungeroom)،

Küchentür (kitchen door) در آشپزخانه

spottbillig(dirt cheap)بسیار کثیف.

در زبان آلمانی محدودیتی برای اینکه این کلمات مرکب چقدر می توانند بلند باشند، وجود ندارد، مثل: Gerichtsberichterstatter (مکاتبات حقوقی).

زمانی که از یک خط ربط استفاده می شود، مثل این جملات:

an Sonn- und Feiertagen (یکشنبه ها و در روزهای تعطیل)

auf- und zumachen (باز و بسته کردن در)

متوجه می شویم که این جملات، به جای an Sonntagen und Feiertagen و aufmachen und zumachen استفاده شده اند (خلاصه شدۀ جملات اول هستند) و قسمت دوم کلمۀ مرکب را دیگر تکرار نمی کنند.

تصویر
  • املای جدید

زبان آلمانی، املای کلماتش (Rechtschreibung) را برای اولین بار در طول صد سال در سال 1998اصلاح کرد. این اصلاح که die Rechtschreibreforms نام دارد، بسیار بحث برانگیز بود. اگرچه، تمام نهادهای دولتی، مدارس و انتشاراتی ها به توصیه های جدید عمل می کنند، اما بسیاری از افراد از انجام آن سر باز می زنند، و البته هرچیز که تا قبل از سال 1998 چاپ شده بود، از املای قبلی تبعیت بود. تفاوت های املای جدید و قدیم، بسیار جزئی هستند.
تا امروز، مهمترین تغییر در املای کلمات در سال 1998، استفاده از ß بود که به آن scharfes یا ess tset گفته می شد (یعنی: آلمانی ‘sz’ ، به عنوان سمبلی که از یک s و zبلند در متون چاپی و دست نویس آلمان قدیم نشأت گرفته).
تحت قوانین جدیدی ،از ß فقط بعد از مصوت های بلند و صداهای ترکیبی استفاده می شود، مثل:

schießen, Spaß, stoßen draußen, fleißig, scheußlich .

در نتیجه، املاهایی از قبیل Schoß و schoss، Fuß و Fluss به خواننده نشان می دهند که تفاوتی در طول مصوت وجود دارد. گاهی اوقات ß و ss در یک کلمۀ هم خانواده، که نشان دهندۀ طول یک مصوت است، با هم جابه جا می شوند، مثل: schießen (شلیک کردن)، schoss (شلیک).

تحت قوانین املای قدیمی،از ß مثل الان، در بعد از مصوت های بلند و نیز در آخر کلمات، بدون درنظرگرفتن مصوت قبلی و قبل از حروفی که آخر فعل می آیند (-t و –te/-ten)، استفاده می شد، برای مثال کلمات schoß, Fluß, paßt, mußte الان بدین شکل هستند: schoss, Fluss, past, musste .
دیگر تغیراملایی مهم مربوط به استفاده از حروف بزرگ است که به خاطر آن یک ناهماهنگی خاصی شکل گرفته بود. تصمیم بر این بود که هر کلمه ای که می توانست به عنوان اسم درنظر گرفته شود، باید با حرف بزرگ نوشته شود، چیزی که در گذشته کمی متناقض بود، مثل: auf deutsch>auf Deutsch,heuteabend>heute Abend.

تغییرات دیگر به خاطر اینکه بسیار جزئی هستند نیازی به ذکر آن ها نیست، اما اگر زمانی ناهماهنگی هایی را در املای کلمات دیدید (مثلwieviel/wie viel"چقدر" ،"سوار دوچرخه شدن" radfahren/Rad fahren)، درواقع شما شاهد تفاوت هایی بین املای جدید و قدیم کلمات هستید. اگر دیکشنریتان، هر کتاب درسی دیگری که در آن کنکاش می کنید یا کتابی که درحال مطالعه اش هستید، قبل یا بعد از سال 1998 چاپ شده بود، فقط کافیست آن را یادداشت کنید.

  • الفبا

ترکیب ‘eh’ در تلفظ های پایین، نزدیک به تلفظ ‘bay’ درزبان انگلیسی ست، اما تمایلی به ادغام کردن دو صدا ندارد- این یک مصوت کاملاً بلند است.

en n ah

a

oh o beh b
peh p tseh c
koo q deh d
air r eh e
es s ef f
teh t geh g
oo u heh h
fow v ee i
veh w yot j
iks x kah k
üpsilon y el l
tset z em m

اگر کلمه ای که داخلش یک Umlaut دارد را می خوانید، حروف را به این صورت بخوانید: kämpft- kah, air, em, peh, ef, teh .این معمول تر از kah, uh-Umlaut, em, peh, ef, teh است که البته نوشتن به این سبک ممکن نیز هست. حروف الفبا خنثی هستند.

Das I im Wort Voigtländer wird nicht ausgesprochen.

در اینجا، i در کلمۀ Voigtländer تلفظ نمی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان