با نوجوانی که دزدی می کند چگونه برخورد کنیم؟

  پنجشنبه، 09 بهمن 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
با نوجوانی که دزدی می کند چگونه برخورد کنیم؟
برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، به فرزند خود کمک کنید که در خانه احساس دوست داشتن، مهم بودن و پذیرش کند. این موضوع را در اولویت قرار دهید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، برداشتن وسایل دیگران، زمانی دزدی محسوب می شود که فرد به حدی از توانایی ذهنی رسیده باشد تا بتواند مفهوم مالکیت را درک کند. برداشتن وسایل دیگران، در کودکان سنین پایین تر، معمولاً به این خاطر که آن ها با مفهوم مالکیت چندان آشنا نیستند با این حال این موضوع اگرچه نیازمند توجه و بررسی است، اما نام دزدی برای رفتار آن ها در نظر گرفته نمی شود.

دزدی در نوجوان می تواند چند حالت مختلف داشته باشد، ممکن است شما متوجه این موضوع شده باشید که فرزندتان از جیب شما یا همسرتان پول برمی دارد و یا او را در حال دزدی از یک مغازه یا فرد دیگر دیده باشید. گاهی نیز ممکن است دیگران به شما در این زمینه اطلاع داده باشند. جدی ترین حالت دزدی نیز، زمانی است که فرزند شما با قانون درگیر شده باشد و یا به صورت دزدی بیمارگون خود را نشان دهد. والدین بهتر است قبل از هرگونه اتقاق ناگوار اقدامات پیش گیرانه ای مثل تغییر سبک تربیتی یا تغییراتی در زندگی نوجوان را در نظر بگیرید که در ادامه راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد.

چرا نوجوانان دزدی می کنند؟

  • خجالت یا اضطراب:

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، بیان می کند که خجالت یا اضطراب در مورد برخی موارد مانند کاندوم، تامپون، پیشگیری از بارداری اضطراری یا آزمایش بارداری می تواند نوجوان شما را به سرقت این موارد سوق دهد. ممکن است نوجوان شما برای مراجعه به کلینیک این وسایل یا درخواست از شما احساس شرم کند، بنابراین آن ها احساس می کنند که تنها راه حل آن ها دزدی است.

  • تجربه هیجان:

هیجان اعمال بد نیز می تواند انگیزه ای برای نوجوان شما باشد. مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، بیان می کند که غالباً، نوجوانان از هیجان انجام کاری اشتباه و شرکت در رفتارهای پرخطر لذت می برند. بیشتر نوجوانان به چیزهایی که محدود هستند، علاقه مند هستند. بنابراین سرقت ممکن است یکی از راه هایی باشد که آن ها مرزها را از بین می برند و تلاش می کنند ببینند که چقدر می توانند از مرزها دور شوند.

  • کمبودها:

بعضی اوقات آن ها فقط آن چه را که شخص دیگری بدست آورده است، می خواهند.

  • احساس دوست داشته نشدن:

بسیاری از نوجوانان دزدی می کنند، زیرا احساس می کنند کسی آن ها را دوست ندارد یا به چیزی تعلق ندارند. مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، دلیل دزدی را این گونه بیان می کند که آن ها فکر می کنند حق دارند دیگران را آزار دهند، زیرا در درون خود احساس صدمه می کنند. نوجوانان در تلاش اند تا دردی را که احساس می کنند، جبران کنند. مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی می کند امری حساس بوده که نیاز به تخصص و دانش روانشناسی داشته و طبق اصول مشخصی پیگیری شود.

  • حسادت:

دزدی کردن نوجوانان ممکن است به دلیل حسادت باشد.

  • نیاز به پول:

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، بیان می کند که دزدی نوجوانان ممکن است به این دلیل باشد که آن ها می خواهند هدیه ای برای دوستان یا خانواده خود تهیه کنند تا احساس پذیرش کنند اما پولی برای خرید آن ها ندارند. در نتیجه دزدی می کنند.

  • فشار همسالان:

نوجوانان می توانند دزدی را از روی احساس خطر یا شجاعت در مقابل همسالان انجام دهند، یا شاید توسط همسالان خود به دزدی ترغیب شوند.

  • عادت های مخرب:

تأمین بودجه ي عادت های منفی مانند قمار، بازی های آنلاین یا تأمین بودجه سیگار یا الکل می تواند از دلایل دزدی باشد که در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، بررسی می شود.

  • ترس از وابستگی:

دزدی نوجوان می تواند از ترس وابستگی باشد. آن ها دزدی می کنند تا احساس وابستگی به کسی نکنند. به ویژه اگر نارضایتی یا احساس بد نسبت به افرادی که به آن ها اعتماد دارند، مانند خانواده، وجود داشته باشد.

  • ضعف در اعتماد:

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند بیان می کند که دزدی ممکن است به این دلیل باشد که آن ها نتوانند به دیگران اعتماد کنند یا روابط نزدیکی برقرار کنند.

برخورد با نوجوانی که دزدی کرده است:

برخورد با نوجوانی که دزدی کرده است طبق اصول و قواعدی مشخص باید پیگیری شود و موارد زیر می تواند تا حدی این قواعد را برایتان روشن سازد.

  1. هنگامی که شک می کنید چیزی در مورد دزدی وجود دارد، در صورت امکان، شواهد خود را جمع آوری کنید. دریابید که نوجوان بیشتر از حد معمول خرج می کند یا خیر. بهتر است اگر مکالمه ای با نوجوان در مورد دزدی انجام می شود، زمانی باشد که هیچ شکی باقی نمانده است.
  2. در صورت مواجهه با شواهد، اگر فرزند شما اصرار دارد كه پول اضافه را در جای دیگری دریافت كرده است، به او فرصتی می دهید تا در مورد آن فكر كند و سپس با او صحبت جدی کنید.
  3. از آن ها بخواهید که چرا دزدی می کنند؟ به چه چیزی نیاز داشتند که بخاطر آن اقدام به دزدیدن کرده اند؟
  4. به نوجوان توضیح دهید که سرقت غیرقانونی است، یک جرم است و نوجوان می تواند سابقه کیفری بدست آورد که بر شانس اشتغال در آینده و شهرت آن ها تأثیر می گذارد. از بین بردن برچسب “دزد” که یک بار گرفتار آن شوند، بسیار دشوار است.
  5. در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، توضیح دهید که اعتماد پایه و اساس همه روابط است. برای احساس نزدیکی به به دیگران باید به آن ها اعتماد کنیم. هنگامی که اعتماد شکسته شود، برقراری مجدد آن دشوار است و دزدی اعتماد دیگران نسبت به آن ها را از بین می برد.
  6. برای نوجوان روشن كنید كه دزدی کردن، برخلاف ارزش های خانوادگی و انتظارات جامعه شما است.
  7. از القای این که آینده آن ها در زندان است یا صحبت با نوجوان به عنوان یک دزد، جلوگیری کنید.
  8. توضیح دهید که چقدر مهم است که آن ها هرگز دوباره سرقت نکنند.

جبران عواقب دزدی:

  1. به آن ها بگویید که به نوعی باید تمام پولی را که دزدیده شده، جبران کنند.
  2. بررسی کنید فرزند شما قادر است بپذیرد چه اشتباهی انجام داده است. به آن ها كمك كنيد تا راه هاي اصلاحي را پیدا کنند.
  3. مطمئن باشید که هر عواقبی که شما برای برخورد با نوجوانی که دزدی کرده است، برنامه ریزی می کنید، متناسب با جرم است.
  4. اگر نوجوان نتواند آن چه را که دزدیده شده است برگرداند، معادل پولی را به صورت اقساط از پول جیبی او کم کنید.
  5. عواقبی مانند ممنوعیت از تماشای تلویزیون، تلفن یا رایانه، یا محرومیت آن ها از جمع های خانوادگی برای مدتی مشخص، از جبران هایی است که در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، توصیه می شود.
  6. دارایی های شخصی مانند کنسول ، تلفن همراه ، رایانه ، تلویزیون یا بازی های آن ها را برای مدت معینی حذف کنید.
  7. به فرزند خود بگویید که در صورت دروغ گفتن در مورد سرقت ، چه عواقب دیگری به همراه خواهد داشت.

هنگامی که نوجوان دزدی را تکرار می کند:

  1. با پلیس صحبت کنید و از آن ها مشاوره بخواهید. پلیس می تواند با فرزند شما در مورد سرقت صحبت کند.
  2. شاید بازدید یک نهاد مجرم نوجوانان در جلوگیری از دزدی نوجوانان، مفید باشد.
  3. به نوجوان کمک کنید تا با پیدا کردن کار نیمه وقت، کمک به کار خانوادگی یا کار کردن در تابستان، درامد و پس اندازی کسب کند .
  4. برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، به فرزند خود کمک کنید که در خانه احساس دوست داشتن، مهم بودن و پذیرش کند. این موضوع را در اولویت قرار دهید.
  5. نوجوان خود را درگیر فعالیت های سالم درسی کنید. نوجوان خود را تشویق کنید تا با پیوستن به تیم ورزشی یا باشگاه در مدرسه، انرژی خود را در بهبود مهارت ها و توانایی های خود متمرکز کند.
  6. با نوجوان خود وقت با کیفیت بگذرانید. سرقت می تواند به عنوان فریادی برای توجه نوجوان شما دیده شود. این کمبود را نادیده نگیرید. درعوض، سعی کنید وقت خود را با کیفیت و مناسب با نوجوان خود به طور مداوم سپری کنید. به نوجوان خود نشان دهید که به آن ها اهمیت می دهید و به آن ها پیشنهاد می دهید یک فعالیت مورد علاقه را با هم انجام دهید.
  7. اگر فهمیدید که شرم دلیل دزدی آن ها است، در مدت مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، می توانید در مورد پیشگیری از بارداری، کاندوم، تامپون و غیره با نوجوان خود صحبت کنید. بگذارید نوجوان شما سؤالات خود را بپرسد. اگر این مسئله بخشی از انگیزه آن ها برای سرقت است،در مورد رابطه جنسی با نوجوان خود صحبت کنید.

مشاوره برای نوجوانی که دزدی می کند :

  1. اگرنوجوان شما سرقت می کند، با یک مشاور خانواده یا درمانگر صحبت کنید. برخی از نوجوانان به دلیل مسائل عمیق تری که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، سرقت می کنند. اجازه ندهید که دزدی نوجوانتان به یک عادت تبدیل شود، زیرا این امر می تواند منجر به عواقب جدی تر و برای نوجوان شما شود. جهت مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، از یک مشاور کمک بگیرید.

اختلال مربوط به سلامت روان و دزدی در نوجوانان:

برخی از نوجوانان می توانند به بیماری کلپتومانیا مبتلا شوند، یک اختلال نادر اجباری است که فرد قبل از سرقت احساس اضطراب یا تنش می کند و پس از سرقت احساس تسکین یا احساس رضایت می کند. اگر گمان می کنید که نوجوان شما درگیر این عارضه است، برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، با پزشک یا یک درمانگر صحبت کنید.

دروغ و دزدی در نوجوانان :

نوجوانی که دزدی می کند، اغلب مجبور است برای ترس از فاش نشدن اشتباهی که کرده است، دروغ نیز بگوید . چرا نوجوانان دروغ می گویند؟ سعی کنید با رفع دلایل دروغ گفتن نوجوان ، در برخورد با نوجوانی که دزدی می کند ، او را تشویق به صداقت و پذیرش عواقب کارش کنید:

  • برای جلوگیری از سرزنش شدن:

نوجوانان میدانند که وقتی می شنوید آن ها در امتحانات خود به خوبی عمل کرده اند، خوشحال تر هستید و در صورت انجام اشتباه، آن ها را سرزنش یا تنبیه می کنید. در برخورد با نوجوان خود، شخصی که آن ها را تخریب می کند، کتک می زند یا تنبیه های مخرب در نظر می گیرد، نباشید.

  • برای محافظت از خود:

نوجوان زمانی دروغ می گوید که از واکنش شما می ترسد و می خواهد از خود محافظت کند. برای برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، باید به او این اطمینان را دهید که بهتر از خودش می توانید از او محافظت کنید.

  • برای جلب توجه:

دروغ گفتن از احساس بیماری، یا اغراق در دستیابی به موفقیت در مدرسه، می تواند توجه زیادی را به آن ها جلب کند و این می تواند اعتماد به نفس آن ها را تقویت کند، حتی اگر واقعیت نداشته باشد.

  • برای جلوگیری از دردسر:

اگرنوجوان شما کاری را انجام داده است که می دانند اشتباه است، ممکن است برای جلوگیری از عواقب اعمالش، دروغ بگوید. در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، باید به او این اطمینان را دهید که صداقت داشتن در برابر شما او را از افتادن در دردسرهای جدی محافظت می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان