دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

با شیوع ویروس کرونا چگونه از خشکی دست جلوگیری کنیم؟ 

پنجشنبه، 04 اردیبهشت 1399
حالا که برای پیشگیری از ویروس کرونا مرتب دستان خود را می­‌شوریم، چطور می­‌توانیم از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنیم؟

همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان که منجر به کووید-19 می­ شود، خبرگزاری­ های رسمی بهداشت تاکید دارند که شستن مداوم و صحیح دست­ ها یکی از موثرترین روش­ های پیشگیری از شیوع عفونت و بیماری است.
طبق توصیه­ های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، باید به ­منظور جلوگیری از شیوع میکروب ها دست کم 20 ثانیه دستان خود را ضدعفونی کنیم. می­ توان برای زدودن میکروب از مواد الکلی برای ضدعفونی دست ­ها استفاده کرد که دست کم حاوی الکل 60% باشد اما هیچ ­چیز به ­اندازه­ ی آب و صابون در پاک کردن گرد و غبار یا مواد شیمیایی مضر موثر نیست. به­ علاوه، مواد ضدعفونی­ کننده تمام گونه­ های میکروب را از بین نمی­ برد.
با این­که شستن مداوم دست­ ها روشی مطمئن برای دور کردن بیماری است، به ­گفته­ ی متخصصین امراض پوست می­ تواند منجر به خشکی پوست یا تشدید آن شود. در این­جا نکاتی در رابطه با این­که چطور پس از شستشو از دستان خود مراقبت کنیم، آمده است.

چرا شستشو و ضدعفونی کردن مرتب دست­ ها باعث خشکی پوست می­ شود؟

رئیس امراض پوستی در مرکز بهداشتی استنفورد، آب و صابون میکروب و گردو غبار را از سطح پوست پاک می ­کند اما همچنین لایه­ ی طبیعی و محافظت ­کننده­ ی چربی را از بین می ­برد که باعث خشکی پوست می­ شود. او می­ گوید به ­عنوان یک متخصص در حیطه ­ی پزشکی، تقریبا روزی صد بار دستان خود را می­ شوید.

پوست دست در اثر شستشوی زیاد خشک و زمخت می­ شود و ترک برمی­ دارد. با تشکیل شکاف روی پوست، احتمال قرار گرفتن در معرض عفونت از طریق شکاف بالا می­ رود و همچنین منجر به بروز بیماری ­هایی مانند اگزما می ­شود.

هنگام خارش پوست دست چه کرمی استفاده کنم؟

عضو انجمن بین المللی جراحی پیوند مو حمام کردن با استفاده از آب ولرم و استفاده از مواد پاک کننده ملایم و فاقد شوینده صابونی را برای افرادی که دچار اگزمای پوست دست شده اند، مفید دانست و افزود: لباس هایی بپوشید که نرم، لطیف و خنک باشند و از پوسیدن لباس های پشمی اجتناب شود.او خاطرنشان کرد: از پوست خود در برابر گردوغبار، آب، حلال ها، مواد پاک کننده و آسیب های پوستی محافظت کنید و هنگام خارش از یک کرم یا پماد استروئیدی مانند کرم پیمکرولیموسکه (Pimecrolimus cream) – که یک کرم ضدالتهابی جدید است و عوارض جانبی آن نسبت به استروئیدهای موضعی کمتر است، استفاده کنید.


داروهایی برای کاهش التهاب بر اثر اگزمای پوستی

دکتر نیلفروش زاده داروهایی چون فلوکلوگزاسیلین یا اریترومایسین و قرص آنتی هیستامین را در کاهش التهاب بر اثر اگزمای پوستی را کمک کننده دانست و گفت: در موارد شدید اگزمای پوستی، استروئیدهای خوراکی معمولاً برای دوره های کوتاه مدت توصیه می شود.

او فوتوکموتراپی (Photochemotherapy)را هم یک روش درمانی برای مشکلات پوستی در موارد اگزمای شدید عنوان کرد و اظهار داشت: آزاتیوپرین، سیکلوسپورین و یا دیگر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هم در این مواقع می توانند مؤثر باشند. از طرفی پماد تاکرولیموس و کرم پیمکرولیموس نیز از جمله داروهایی هستند که سیستم ایمنی را از طریق مهار کلسی نئورین، آرام می سازند.رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی در آخر گفت: با توجه به شیوع رو به رشد کرونا همانطور که بارها تذکر داده شده، قرنطینه ی خانگی را جدی بگیرید و از عبور و مرور و سفر غیر ضروری اجتناب کنید تا به نشر ویروس و بروز فاجعه دامن نزنید.



پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل اکسپت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
گام به گام مراحل چاپ کتاب