با شوهر همیشه خسته و کسل خود چه کنیم؟

  سه شنبه، 01 آذر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
با شوهر همیشه خسته و کسل خود چه کنیم؟
احساس نداشتن انگیزه، ناامیدی، افسردگی، خستگی جسمی یا روانی و...، باعث می‌شود که زن یا شوهر در زندگی‌مشترک بی‌حوصله شود. بسیاری از زوج ها نمی‌دانند که در رفتار با همسر بی‌حوصله باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهند. برای اینکه در این زمینه بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

عوامل بسیاری از جمه بی حوصلگی یکی از زوجین در زندگی باعث ازبین رفتن میل و اشتیاق به زندگی در روابط زناشویی می شود که باید با آگاهی، از بروز این موارد جلوگیری کرد و با تکیه بر همدیگر زندگی خوب را درست کرد.اما در این میان یکی از زوجین خود باعث ازبین رفتن امید در زندگی مشترک می شود. به گونه ای که به عنوان مثال دختر یا پسری که با هزار امید و آرزو وارد زندگی مشترک می شوند و با خیال خودشان می خواهند زندگی شاد را داشته باشند با کمحالی، بی حوصلگی و یا کم حرفی همسر خود مواجه شده و تمام انگیزه های آنان برای زندگی از بین می رود.بسیاری از خانم هایی که به مراکز مشاوره ازدواج مراجعه کرده از این موضوع که همسرانشان بسیار خسته، بیحال و کم حرف هستند و به گفته های آنان به بهانه هایی همچون خستگی گوش نکرده و یا از زیر کمک کردن و گوش دادن به درد و دل های همسرشان شونه خالی می کنند.

شوهر بی حوصله و خسته کیست؟

در مباحث روانشناسی علل این رفتار ریشه در کودکی دارد. احساس رها شدگی اکثرا از سمت والدین. طلاق پدر و مادر، ترک منزل توسط مادر یا محل کار دور پدر و ماموریت ها باعث جدایی کودک از والدین خود می شود.گاهی ممکن است که بی حوصلگی همسرتان ریشه در ویژگی های شخصیتی آن داشته باشد. شاید همسر شما فردی درون گرا باشد و این ویژگی ربطی به بی حوصلگی ندارد.اگر همسر شما نیز نسبت به شما در زندگی بی حوصله و خسته است. بهتر است قبل از هر کاری به دنبال ریشه و علت اصلی بی حوصله او بگردید. برای داشتن یک زندگی و رابطه سالم همراه با شور و اشتیاق لازم است که هر دو زوج با تکیه بر یکدیگر رابطه شان را درست کنند.

مرد بی حوصله

نشانه های بی حوصلگی همسران

همسران بی حوصله ویژگی های متفاوتی دارند. 4 نشانه اصلی آن را نام برده ایم.

  1. نبود صمیمیت و مهربانی
  2. صادق نبودن و دروغگویی
  3. نبود ارتباط کلامی هیجانی و درست
  4. کاهش رابطه جنسی

همسر بی حوصله

کسی را می شناسید که در زندگی اش لحظات بی حوصلگی و ناراحتی نداشته باشد؟خود شما تا به حال نشده که احساس کنید از زمین و زمان شاکی هستید?یا دلتان بادلیل و حتی بی دلیل گرفته باشد و حوصله کسی را نداشته باشید؟این احساس ها و رفتارهایی مشابه این حالات، در زندگی روزمره خیلی ها اتفاق می افتد. وقتی زیر یک سقف زندگی می کنید، داشتن حال خوب و حال بد انگار جنبه مسری پیدا می کند پس باید «حال» همدیگر برای تان مهم باشد.

مهم ترین نکته در این شرایط بین شما و همسرتان این است که نسبت به بی حوصلگی یکدیگر بی توجه نباشید و از خودتان واکنش درست و سازنده ای نشان بدهید. با صبوری کنارش بمانید تا دوباره همه چیز مثل قبل و حتی بهتر از قبل شود.اگر با بی حوصلگی همسرتان مواجه هستید دانستن چند نکته الزامی است .اول اینکه نوع رفتار و بازخورد شما در رابطه با همسرتان بسیار اهمیت دارد و دوم اینکه باید به دنبال یافتن دلیل این ناامیدی و بی حوصلگی باشید.

یادمان نرود که ازدواج کرده ایم تا با همسرانمان در همه موارد شریک بوده و همپای آنان باشیم بنابراین باید همواره در کنار آنان باشیم و به حرف های آنان گوش بدهیم پس شرایطی را فراهم بیارید که این کسالت ها رفع شود.البته ممکن است نشانه هایی که شما دلیل بر بی حوصلگی می داید ویژگی شخصیتی همسرتان باشد یعنی به طور کل همسر شما از ابتدا فرد درون گرایی بوده است که اگر چنین باشد این یک مساله جداست.بی حوصلگی همسرتان می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که حتی مربوط به خود شما شود. اما اگر نحوه ی رفتار خود را مورد بررسی های صحیح قرار دادید و سببی در زندگی مشترکتان برای این بی حوصلگی نیافتید باید علت را در حفره های شخصیتی او بیابید.

در مباحث روان شناسی، زخم روحی این افراد ، حس رها شدگی است. خواه این حس واضح و آشکار باشد مانند از دست دادن یکی از والدین در دوران کودکی و یا ناآشکار به طوری که کودک از لحاظ عاطفی حس می کند رها شده و به او توجهی نمی شود و در اکثر موارد باز هم والدین مسبب این امرند.داشتن پدری است که اکثر اوقات دور از خانواده است و یا مادری که خانه را ترک کرده. این موارد باعث ایجاد غمی احساس نشده اند. در دوران جوانی این افراد به خود جرأت نمی دهند که قدم در روندی احساسی بگذارند و دوباره حس رهاشدگی را بازسازی می کنند.

این کار را با نادیده گرفتن و رها کردن احساسات خود و یا احساسات شما، انجام می دهند. این کودکان وقتی بزرگ می شوند سعی می کنند تا تجربه تلخ رها شدگی از طرف والدین را به دیگران بچشانند. بنابراین برای آن ها فقط این ارزش دارد که بتوانند در کارها و فعالیت های مختلف، موفق باشند وبرای احساس نکردن دردشان خود را با کارهای دیگر سرگرم می کنند.

با همسر بی حوصله خود چه کنیم؟

شوهر بی حوصله و خسته یکی از عمده شکایات خانم هاست. تمام انسان ها در زندگی خود دچار خستگی و بی حوصلگی زودگذر شده اند.خانم ها احساس می کنند که همسرشان آنها را دیگر دوست ندارد. اما بی حوصلگی همسرشان ویژگی های متعددی دارد. خانم ها همیشه نیاز به توجه و محبت دارند. به همین دلیل در جستجوی توجه، محبت و بهتر شدن روابط از سمت آقایون هستند. در ادامه نحوه رفتار با این مردان را بررسی می کنیم.

به تفاوت هایش احترام بگذارید

همسر شما قطعا تفاوت هایی با شما دارد که باید به آن احترام بگذارید. شاید او واقعا فرد بی حوصله و خسته ای نباشد ولی روحیاتش با شما متفاوت باشد. بی حوصلگی یک امر نسبی است! شاید همسر شما علایقی داشته باشد که از نظر شما باعث شود فکر کنید او بی حوصله است اما فردذی که روحیاتش شبیه اوست چنین نظری نداشته باشد! بنابراین در درجه اول مطمئن باشید دچار سوء تفاهم نشده اید. خیلی از زوج ها پس از کمک گرفتن از روانشناس متوجه می شوند می توانند با پذیرش علایق و سلایق یکدیگر و مدیریت آن اوقات خوشی را کنار هم تجربه کنند.

چک آپ جسمی

شاید برایتان عجیب باشد اما درصد بالایی از خستگی های روحی و جسمی ناشی از کمبود ویتامین ها و عصب رسانه های خاصی در بدن است. از طرف دیگر برخی از قرص ها و داروها موجب خستگی جسمی و روحی در برخی از افراد می شود که اگر چنین اثری روی همسرتان داشته باشد باید با پزشکش مشورت کند. خیلی اوقات با یک رژیم غذایی سالم و مصرف ویتامین ها می توان بر خستگی جسمی و حتی روحی غلبه کرد! البته هرگز بدون آزمایش و مشورت پزشک به مصرف خودسرانه دارو حتی ویتامین های ساده روی نیاورید.

چک آپ روانی

چک آپ روانی اهمیت بسیار زیادی دارد اما متاسفانه توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار نمی گیرد. افرادی که از مشکلات روحی رنج می برند اما آن را پیگیری نمی کنند مانند کسی هستند که خونریی داخلی دارند و نشانه هایش را می بینند اما به پزشک مراجع نمی کنند! احتمالا کمتر با چنین شخصی روبرو شوید زیرا هر فردی از بروز کوچکترین نشانه جسنی وخیمی می ترسد و به پزشک مراجعه می کند اما متاسفانه با وجود علائم جدی روحی از نزد روانشناس رفتن سر باز می زند! در زیر برخی از اختلالاتی که اغلب همراه با بی حوصلگی و خستگی است برایتان آورده ایم.

  • افسردگی
  • اضطراب
  • وسواس
  • اختلالات شخصیتی
  • کمال گرایی
  • اختلالات خواب

تغییر سبک زندگی

برخی زوج ها سبک زندگی شان ناخودآگاه به سمت خستگی ، روزمرگی و بی حوصلگی می رود. سرگرمی خاصی ندارند، بیشتر مشغول کار هستند و دو نفره هایشان خالی و دور از هم است. شاید بگویید وقتی یک نفر بی حوصله است ناخودآگاه نفر دوم هم گرفتار این بی حوصلگی خواهد شد، بله این حرف بسیار درست است اما مطمئن شوید این سبک زندگی تان نبوده که همان یک نفر را به این سمت و سو برده است! گاهی ذوق و شوق طرف مقابل به خاطر اینکه شما دائم مشغول کار هستید یا سرتان توی گوشی است و … کور می شود و به تدریج بی حوصله می شود. این موضوع را ریشه یابی کنید تا اگر موضوع به سبک زندگی تان بر میگردد به فکر تغییر تدریجی آن باشید.

لزوم حل مشکلات در زمان و مکان مناسب

برای حل مشکلتان باید درایت داشته باشید! در زمان و مکان مناسب با همسرتان صحبت کنید و احساساتتان را بیان کنید، زمانی که او در اوج بی حوصلگی است احتمالا شما هم در اوج ناراحتی از این رفتارش هستید پس وقت مناسبی برای ابراز احساسات منفی تان نیست، بگذارید در شرایطیکه حال هردویتان خوب است و رابطه خوبی دارید این مضووع را مطرح کنید تا نتایج مثبت تری بگیرید.

توافق کنید

شاید شما و همسرتان خلق و خوی مشابهی ندارید و در گذراندن اوقات فراغتتان توافهم ندارید! این موضوع نباید شما را به بن بست یا طلاق عاطفی برساند، حال که تفاهم ندارید می توانید توافق کنید! هر دو یکدیگر را درک کنید، یک قدم از خواسته هایتان عقب نشینی کنید تا هر دو بتوانید با موافقت یکدیگر نیازهای یکدیگر را تامین کنید، یعنی هم شما همسرتان را درک کنید که گاهی بی حوصلگی و خستگی تجربه کند هم او شما را درک کند که همیشه نمی تواند این روند را ادامه دهد و باید گاهی پا به پای شما به این رباطه رسیدگی کند. این توافق با لجاجت به دست نمی آید، هر دو با نیت کمک به رابطه و بدون پیش کشیدن گذشته گفتگو کنید تا به توافق برسید.

انگ نزنید

هیچ ویژگی منفی شوهر شما مستحق انگ زدن نیست! چرا که شما و او در یک تیم هستید، نه تنها نباید اجازه دهید کسی انگی به او بزندبلکه خودتان نیز هرگز نباید دست به چنین کاری بزنید! اگر همسر شما ویژگی منفی دارد باید به او کمک کنید کنارش بگذارد نه اینکه به او انگ بزنید، برچسب زدن به همسرتان یعنی من هم مانند دیگران هستم و فرقی با بقیه ندارم! در صورتی که شما یک فرق بسیار مهم دارید و آن این است که همسر او هستید و باید کنار نقاط ضعفش باشید. پس هرگز او را با الفاظی که موجب رنجشش شود صدا نزنید زیرا نه تنها کمکی به برطرف کردن اصل مشکل او نمی کند بلکه از یکدیگر دورتان می کند و این بی حوصلگی شدت بیشتری پیدا می کند.

مقایسه نکنید

همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه از دو جهت برای رابطه شما مضر است، اول اینکه خودتا را ناراحت و نا امید می کند و نسبت به همسرتان احساس خشم و کینه پیدا می کنید که چرا شبیه به بقیه نیست، دوم اینکه همسرتان از محبت و علاقه شما نا امید می شود و احساس مردانگی اش در کنار شما خدشه دار می شود! یک مرد نیاز دارد بداند قهرمان شماست و به او افتخار می کنید در غیر این صورت یکی از دلایل مهم بی حوصلگی اش همین عدم اعتمادی است که به او دارید و دیگران را از او برتر می دانید. این به زبان ساده یعنی” قهرمان من فرد دیگری غیر از توست که حسرتش را دارم”!

مشکلات رابطه تان را حل کنید

شاید بتوان گفت مهم ترین دلیل بی حوصلگی یک یا دو زوج در زندگی مشترک، وجود مشکلات ریز و درشتی است که حل نشده باقی مانده است و آن دو را از یکدیگر دور کرده است. نگذارید مشکلاتتان مانند آب زیر آتش رابطه شما را به پرتگاه برساند، به یکدیگر کمک کنید نقاط ضعف و قوت رابطه تان را بشناسید و در جهت ریشه یابی و رفع آنها قدم بردارید تا به تدریج حوصله ای که بابت رابطه و مشکلاتتان از بین رفته است باز گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (591 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان