ساعدنیوز
ساعدنیوز

با شوهر بیکار و ورشکسته خود چگونه رفتار کنیم؟

  چهارشنبه، 13 مرداد 1400   زمان مطالعه 22 دقیقه
با شوهر بیکار و ورشکسته خود چگونه رفتار کنیم؟
بیکاری یا ورشکستی یک مرد متاهل می تواند مشکلات زیادی را در زندگی مشترک ایجاد کند اما همسر یک شوهر بیکار می تواند با رفتارهای مناسب و حفظ روحیات همسر از این مشکلات جلوگیری کند. با ما همراه باشید تا بگوییم با شوهر بیکار و ورشکسته خود چگونه رفتار کنید.

فرد بیکار کسی است که به واسطه اخراج از کار، ورشکستگی یا تغییر شغل برای گذران زندگی خود و خانواده اش درآمدی ندارد و تا مدت زمانی نامعلوم قادر نیست نان آور خانواده اش باشد. معمولا چنین فردی همیشه به دنبال کار است و در بیشتر مواقع نیز ناموفق بوده و نمی تواند خیلی سریع شغلی مناسب برای خود پیدا کند. این تجربه برای خانواده بسیار آسیب زاست، چه بسا مردان روی کارشان تکیه می کنند و به موجب آن نیز احساس مفید بودن می کنند. خانه نشینی کار آسانی نیست و شاید شایسته هیچ مردی هم نیست.

وقتی مردی نتواند خود را به طرز مفیدی مشغول کند یا از پس مخارج زندگی اش برنیاید، بی گمان در مقابل همسر و فرزندانش سرافکنده شده و احساس حقارت خواهد کرد، حتی در موارد شدیدتر ممکن است تا به مرز افسردگی نیز پیش برود. فشار روانی، استرس و تحمل تنش های بسیار، عدم رضایت از خویشتن، احساس خود کم بینی و بی ارزشی کردن، ناامیدی، حس تنهایی و طرد شدن، مورد سرزنش و تحقیر قرار گرفتن، آلوده شدن به اعتیاد و جدایی از جمله پیامدهای منفی بیکاری بر مرد خانه است.چرا که از نگاه مردان، بیکاری چنین تعبیری دارد: «خانه من بر ستون ها و زندگی ام بر کارم استوار شده است که با برداشتن ستون ها خانه و با بیکاری زندگی ام از من گرفته خواهد شد.»

علل بیکاری

۱_ مهاجرت از روستا به شهر
۲_ نقص در تولید و توسعه و عدم سرمایه مالی
۳_ سطح درسی و آموزشی
۴_ زشت و ناپسند بودن برخی از کارهای دستی مانند فروشندگی
۵_ عدم ارتباط مراکز آموزشی با برخی الزامات بازار کار
۶_ انصراف دولت از برخی خدمات کارگران از صندوق بین المللی و خصوصی سازی
۷_ اختلال در ساختار اقتصاد ملی کشور
۸_ برتری جنسیت و قومیت در برخی مکان ها بین افراد گوناگون
۹_ رشد جمعیت بیش از تولید داخلی
۱۰_ کار و تجارت خارج از کشور
۱۱_ افزایش ترکیب ارگانیک سرمایه

با شوهر بیکار و یا ورشکسته شده چطور برخورد کنیم؟

بیکاری به عنوان یکی از وقایع استرس زا و اضطراب ذهنی در زندگی به شمار می رود که متاسفانه آمار آن در برخی شهرها رو به افزایش است. با این حال، فرد بیکار علاوه بر پیامد های شدیدی که در جامعه دارد؛ در صورت متاهل بودن اثرات آسیب زایی نیز بر خانواده خواهد گذاشت. همسر یک شوهر بیکار در این شرایط سعی می کند تا کمک حال باشد در حالی که خودش را دچار آسیباتی می کند.در این قسمت راهکارهایی درباره این که چگونه با شوهر بیکار خود رفتار کنید، ذکر شده است:

موقعيتي سخت براي مرد خانه

در فرهنگ ما، بخش بزرگي از شخصيت و هويت هر مردي به عنوان پدر و همسر در خانواده در چارچوب نقش نان آور خانه و تأمين كننده هزينه هاي خانواده شكل گرفته. حالا كه همسر شما به هر دليلي درگير مشكلات مالي شده، بيكار يا ورشكست شده، بخش بزرگي از شخصيت او دچار آسيب و خدشه شده است. مرور گذشته و عواملي كه باعث به وجود آمدن اين شرايط شده، تلاش براي حل مشكل، سرزنش خود، نااميدي، احساس شكست، نگراني از وضعيت آينده خانواده و هزاران فكر ديگر در اين موقعيت، افكار همسر شما را احاطه كرده و به معناي واقعي او را مستاصل كرده است.

در چنين شرايطي قطعا او بدخلق، افسرده، بي حوصله، تحريك پذير و عصباني خواهد شد و با كوچك ترين اتفاقي از كوره در خواهد رفت. مهم ترين كاري كه شما در اين شرايط مي توانيد بكنيد، درك شرايط و مراعات حال اوست. سعي كنيد رفتار و موقعيت او را درك كنيد و به جاي اينكه با رفتار و گفتار و غرولند و... باري روي بارهاي او شويد، در كنار او باشيد و لااقل براي مدتي رفتارهاي عصبي، بي حوصلگي و بدخلقي هاي او را با مهرباني و مدارا تحمل كنيد.

جیب خالی

دنيا هنوز به آخر نرسيده!

بله، همسر شما از كار بيكار شده يا دچار مشكلات شديد مالي شده، شما ديگر نمي توانيد مثل گذشته پول خرج كنيد، ديگر از لباس هاي رنگ و وارنگ و رستوران رفتن و خريدهاي اضافي خبري نيست. ممكن است ناچار شويد بخشي از سرمايه هاي زندگيتان را بفروشيد، جمع و جورتر خرج كنيد يا حتي زير بار قرض برويد. همه اين شرايط نبايد باعث شود فكر كنيد كه دنيا به آخر رسيده و ديگر اميدي نيست.

هنوز هم موارد زيادي براي شكرگزاري و سپاسگزاري از نعمت هاي خدا در زندگي شما وجود دارد. همين كه همسرتان را دوست داريد، همين كه همسرتان به شما عشق مي ورزد، اينكه سالم هستيد، اينكه خدا به شما فرزنداني داده و آنها هنوز در كنار شما سالم و سلامت هستند، همه نعمت ها و زيبايي هايي است كه با وجود همه مشكلات در زندگي شما وجود دارد.

انسان هاي زيادي هستند كه آرزوي داشتن همين شرايط به ظاهر سخت شما را دارند. نااميد نشويد و مراقب باشيد كه دچار سياه بيني و افسردگي نشويد، فراموش نكنيد در زندگي دنيايي همه چيز، به جز مرگ و بيماري كه ما قدرتي در برابر آن نداريم، با تدبير و مديريت و تلاش و صبر و البته توكل قابل تغيير و در دسترس است. سعي كنيد زيبايي هاي زندگي را به خاطر داشته باشيد و به همسرتان هم گوشزد كنيد. ابراز رضايت از داشته ها و ديدن زيبايي هاي زندگي از طرف شما و صبرو توكل تان تا حدود زيادي روي همسرتان هم اثر مي گذارد و تحمل و تدبير او براي حل اين بحران را بيشتر مي كند.

شرايط را مديريت كنيد

بزرگ ترين كمكي كه در اين شرايط مي توانيد به خود و همسرتان بكنيد، تلاش براي مديريت دقيق تر و صرفه جويانه در زندگي است. اين كاري است كه شما به عنوان خانم و مادر خانه مي توانيد از جايگاهي بسيار مناسب آن را انجام دهيد. در واقع اگر مرد خانه بخواهد در اين شرايط مديريت مالي صرفه جويي ها را بر عهده بگيرد، بايد به عنوان تأمين كننده معاش خانواده دائما سرافكنده شود و خجالت بكشد و از شما و بچه ها بخواهد كه كمتر هزينه كنيد، شما اما از جايگاه مادري و همسري مي توانيد با صرفه جويي و دقت در هزينه ها، همراهي و درك درست خود را از شرايط نشان داده و باعث آرامش همسرتان شويد.

سعي كنيد هزينه ها را مديريت كنيد. خريد لباس براي خود و بچه ها را حتي الامكان عقب بيندازيد و هنگام خريد هم سعي كنيد گزينه هاي ارزان تر را در سبد خريدتان بگنجانيد. جست وجو كنيد و مركز خريدهاي ارزان تر را پيدا كنيد.هزينه هاي تفريحي و فانتزي مثل خوردن غذا در بيرون از خانه و رفتن به رستوران و كافي شاپ و... را حذف كنيد يا به حداقل برسانيد. اگر اعضاي خانواده وعده ظهر را در خارج از خانه هستند، به جاي تهيه غذا از بيرون، سعي كنيد غذاي خانگي مهيا كنيد. مهماني هاي پرهزينه را با نگاهي تازه و به صورت ساده و صميمي برگزار كنيد. دقت كنيد كه در اين شرايط شما نقش مهمي هم در مديريت تقاضاهاي مالي بچه ها داريد و بايد سعي كنيد شرايط خانواده را به آنها هم منتقل كرده و هزينه هاي مربوط به آنها را نيز كاهش دهيد.

توكل داشته باشيد

اينكه نگاه شما و همسرتان به مسائل مالي و سختي هاي زندگي چگونه است، نقش مهمي در عكس العمل شما دارد. خداوند در سوره طلاق فرموده: « و او را از راهي كه گمان نمي برد روزي مي دهد و كسي كه بر خدا توكل نمايد او برايش كافي است مسلّما خداوند رساننده فرمان و تحقق بخشنده اراده خويش است همانا خداوند براي هر چيزي اندازه اي قرار داده است». اگر بپذيريد كه روزي ما در اين زندگي بر عهده خداست و او ما را فراموش نمي كند و باز اگر بپذيريد اوست كه با سختي ها و رنج ها ما را در اين دنيا آزمايش مي كند و مانند آهني كه چكش مي خورد و شكل مي گيرد، زير بار مشكلات و سختي ها تربيت مي كند، آنگاه سختي و بحراني را كه براي شما پيش آمده بسيار راحت تر تحمل مي كنيد. به خدا توكل كنيد و براي گذراندن اين سختي و ابتلا و امتحاني كه در معرض آن قرار گرفته ايد از خود او كمك بخواهيد. حتما از راه حل هايي مثل نذر هم استفاده كنيد. لازم نيست نذر شما از نظر ريالي زياد باشد، مهم نيت و نوع نگاه شماست. همچنين از صدقه دادن غافل نشويد، پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند:«صدقه بر روزي صدقه دهنده مي افزايد.»

حامي مردتان باشيد

به دليل مشكل بزرگ مالي و كاري كه براي همسر شما به وجود آمده، او اكنون به شدت تنها، خسته، آسيب پذير و عصبي است. در اين شرايط سخت، شما به عنوان شريك زندگي بايد سعي كنيد با تمام وجود و بدون مضايقه از همسرتان حمايت كنيد و اين را به او اثبات كنيد كه در هر شرايطي در كنار و همراه او هستيد. توصيه هاي خاله زنكي اطرافيان و باورهاي غلط را كنار بگذاريد. اگر پس انداز نقدي داريد، طلا يا سكه اي را براي روز مبادا كنار گذاشته ايد، الان همان روز مباداست. بدون مضايقه آن را در اختيار همسرتان بگذاريد و اجازه دهيد بخشي از مشكلات يا هزينه هاي زندگي را با آن رفع و رجوع كند.

بايد دقت كنيد كه در اين شرايط همسر شما به شدت حساس است و كوچك ترين رفتار حاكي از ترحم، گوشه و كنايه يا فخر فروشي از طرف شما با پاسخ شديد و غيرمنتظره او همراه خواهد شد. توصيه ما اين است كه اگر درآمدي داريد و حتي اگر پيش از اين نحوه هزينه كردن آن را خودتان مديريت مي كرديد حالا همان ابتداي ماه كل پول را در اختيار همسرتان بگذاريد و اجازه بدهيد او خودش اين مبلغ را مديريت و هزينه كند. همچنين دقت كنيد كه دليل اين شرايط هرچه كه باشد، حتي اگر شما آن را قبلا پيش بيني كرده باشيد يا به همسرتان گوشزد كرده باشيد، الان وقت طعنه و يادآوري و سركوفت زدن در اين زمينه نيست. سرزنش و تكرار مكررات گذشته كمكي به حل شرايط نمي كند و تنها رابطه شما و همسرتان را تيره و تار مي كند.

اين نيز بگذرد

مطمئن باشيد شرايط به همين منوال نمي ماند. بالاخره مشكلات از هر راهي كه آمده باشند، از همان راه هم مي روند و اوضاع خوب مي شود؛ شايد حتي بهتر از قبل. در اين ميان قوي بودن شماست كه مي ماند. بسياري از كساني كه به موقعيت هاي شغلي و مالي بسيار خوب رسيده اند از بستر يك شكست بزرگ، ورشكستگي يا بيكاري برخاسته اند و شروعي دوباره داشته اند. مهم اين است كه شما در كنار همسرتان و با مديريت بحراني كه براي خانواده تان به وجود آمده، شرايط را براي اينكه همسرتان براي يك شروع جديد مهيا شود هرچه سريع تر آماده كنيد. هرچقدر همراهي و همكاري شما بيشتر باشد، همسرتان سريع تر مي تواند خودش را پيدا كند و به شرايط عادي برگردد و تدبير و انرژي لازم را براي يك شروع تازه به دست بياورد. چند سال ديگر را درنظر بگيريد. زماني كه در موقعيتي آرام و ايمن، به گذشته خود و خانواده تان نگاه مي كنيد و سختي هاي امروز، به خاطره هاي ديروز تبديل شده اند. ايمان داشته باشيد كه به زودي اين نيز بگذرد.

مشكل همسرتان را در بوق نكنيد

اين كاملا قابل درك است كه شما هم تحت فشار بوده و نگران آينده و مسائلي كه پيش روي خانواده قرار دارد باشيد و حتما وسوسه مي شويد تا گوشي تلفن را برداريد و مادر و خواهرتان را در جريان مشكلات همسرتان بگذاريد. ممكن است دلتان بخواهد دوست صميمي تان را از مشكلات تان باخبر كنيد يا وسوسه هاي ديگري از اين دست. در چنين شرايطي باخبر شدن خانواده و اطرافيان نه تنها كمكي به شما نمي كند بلكه تنها فشار رواني روي همسرتان را افزايش مي دهد. پس لطفا خودتان را كنترل كنيد و با رازداري و عدم اطلاع دادن اين مشكل به اطرافيان فرصت مناسب براي تدبير و مديريت شرايط بحراني را براي خانواده و همسرتان فراهم كنيد. مگر اينكه مطمئن باشيد منتقل كردن مشكل مورد نظر به خانواده ها مي تواند در عبور از بحران به شما و همسرتان كمك كند و فقط يك درد دل نخواهد بود.

مواظب کلام و رفتارتان باشید

مراقب کلام و رفتارتان باشید، کلام و رفتار شما باید به نحوی باشد که همسرتان احساس تنهایی و درک نشدن نکند. استفاده از کلمات ناامیدکننده، ابراز خشم و عصبانیت از احوال پیش آمده، تغییر خلق در ارتباط با همسر، طعنه و کنایه زدن، انتقاد و سرزنش های مدام، تحقیر و... سبب می شود او دریابد شما تنها رفیق لحظه های خوش او هستید.

فرد بیکاری که همسرش شاغل باشد ممکن است به دلیل خانه نشینی، احساس حقارت، کم بینی و حسادت ساز ناسازگاری بنوازد و انتقادها و ایرادهای غیرمنطقی بگیرد. این خانم ها باید صبور بوده و رفتاری کاملا مثبت داشته باشند،مقابله به مثل نکنند و از سرزنش، انتقادهای مکرر و تحقیر بشدت بپرهیزند.

همچنین آنها نباید خستگی کار سنگینشان را که با بیکار شدن همسر بیشتر شده، بر سر همسر یا فرزندان خالی کنند یا اگر درآمد بالایی دارند، سرکوفت آن را به همسر بزنند.

بدانید که زندگی ترکیبی از روزهای خوب و بد است

مهم ترین کاری که باید انجام دهید آن است که اذعان کنید همانطور که روزهای خوبی با یکدیگر داشته اید روزهای بد نیزخواهید داشت. در روزهای بد به فکر روزهای خوب باشید، کنار همدیگر باشید، ورزش کنید، به یکدیگر انرژی مثبت دهید، دعا کنید و مطمئن باشید روزهای بد سپری خواهند شد.مسئول باشید و تمامی امور را دوتایی انجام دهید چه کار منزل چه جستجو برای کار جدید و تا حد ممکن روال را حفظ کنید.

مطمئن باشید که زندگی ادامه دارد

روزهای هفته را با یکدیگر سپری کنید و مسئولیت های اجتماعی خود را ادامه دهید. فراموش نکنید که همانند گذشته روحیه یکدیگر را تقویت کنید. فعالیت هایی را با دوستانتان برنامه ریزی کنید تا به همسرتان در تقویت روحیه کمک کند.بیرون بروید و از هوای خوب لذت ببرید، دوچرخه سواری کنید، به پیک نیک بروید و این زمان را به دور از نگرانی های شغلی سپری کنید. ارتباطات آگاهانه با دوستان اثرت افسردگی را کاهش می دهد و اعتماد به نفس را ارتقا خواهد بخشید.

همسرتان را توانمند کنید

تغییرات و تحولات روزافزون دنیای امروز، فراگیری برخی از فنون و مهارت ها را اجتناب ناپذیر کرده است. فقدان مهارت هایی چون عدم آشنایی با کامپیوتر، ندانستن زبان خارجی، عدم شناخت از تکنیک های جدید مورد استفاده در هر حرفه ای و … مانع از یافتن شغل مناسب می شود، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم همسرتان را در زمینه شغلی که سابقا داشته، به روز کنید یا در زمینه برخی از مهارت هایی که فاقد توانایی کافی در آنهاست، به او اطلاعات بدهید و برای کسب آنان نیز، حمایت و تشویقش کنید.

ابراز رضایت کنید

در صورت بیکار شدن همسرتان ممکن است از لحاظ مالی بشدت تحت فشار و مضیقه باشید، اما ناراحتی خود را نشان ندهید بلکه به همسرتان بفهمانید که هنوز عاشق او و زندگی تان هستید و برای حفظ زندگی مشترکتان از انجام هیچ کاری دریغ نخواهید کرد و احساس رضایت و خشنودی خود از زندگی زناشویی تان را ابراز کنید تا او دریابد مانند قبل برایتان ارزشمند و قابل احترام است و بیکاری او سبب کاهش ارزشش نزد شما نشده است.

وقتی کار نیست

همسرتان در به در دنبال کار می گردد، اما به هر دری می زند با در بسته مواجه می شود، انگار هیچ کاری نیست و یافتن شغل، چون پیدا کردن لنگه کفش در بیابان است! در این شرایط، مواظب رفتار و کلام تان باشید، مردتان حساس تر از قبل است، از سر محبت و دلداری هم شده حرفی نزنید که مردتان بی انگیزه شود و احساس شکست و ناتوانی کند.

مثلا ممکن است بگویید: نگران نباش، دوباره شاغل میشی، دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره؛ شوهر فلان دوستم هم بیکار شد، اما بالاخره بعد از مدتی دوندگی، توانست کار پیدا کند، گرچه مثل کار سابقش نیست، اما به هر حال کاچی بهتر از هیچی است!از سوی دیگر، مواظب جابه جایی نقش ها باشید. چه خانه دار باشید چه شاغل، هرگز اجازه ندهید همسرتان به علت بیکاری، مشغول به انجام کارهای خانه شود، بویژه کارهایی که قبلا انجام نمی داده، مثلا پخت و پز و گردگیری کند و ….

بهترین و مفیدترین اقدام شما این است که به همسرتان امید بدهید و برای یافتن شغلی مناسب با توجه به موقعیت جدید وی، برنامه ریزی کنید. این رفتار مدبرانه شما باعث می شود همسرتان استرس های ناشی از این اتفاق ناخوشایند را براحتی تحمل و کنترل کند. فراموش تان نشود همدلی و همکاری شما نقش بسزایی در کاهش استرس و مدیریت این بحران مهم زندگی دارد، بی شک باید بپذیرید میزان بالای تنش و استرس باعث ایجاد بی میلی و عدم تمایل مرد به پیدا کردن کار می شود و ایشان را به بیان عباراتی چون کار نیست ، نمی توانم ، خسته ام و… عادت می دهد.

به بچه ها هم بگویید

شما به عنوان بانوی مدبر خانه، مساله بیکاری پدر را باید یک مشکل خانوادگی بدانید و با در جریان گذاشتن دیگر اعضای خانواده، آنان را به همراهی دعوت کنید. به همین منظور، باید به فرزندان تان اطمینان دهید و آنها را توجیه کنید که موقعیت پیش آمده موقتی است و برای کنار آمدن با آن لازم است آنها هم با شما همکاری داشته باشند تا اندکی با رعایت و کاهش توقعات و انتظارات گاه نابجا، پدرشان را بیش از این به زحمت نیندازند. بی شک فرزندان با درک موقعیت، بهتر و عاقلانه تر می توانند با این وضعیت مواجه شوند، به همین دلیل، بهتر است باتوجه به سن و سال فرزندانتان، شرایط را برایشان توضیح دهید، توقعات و انتظارات خود را بیان کنید و صریحا به آنها بگویید برای سازگاری چه باید و چه نباید انجام دهند .

اوقاتی برای فراغت داشته باشید

با عزلت نشینی و قنبرک زدن، راه به جایی نخواهید برد. بهتر است شرایط فعلی تان را بپذیرید، اما سعی کنید ریلکس باشید و از همسرتان نیز بخواهید خود را با این وضعیت جدید وفق دهد. برای تغییر حال و هوایتان و تقویت روحیه همسرتان توصیه می کنیم به دیدار دوستان و آشنایان بروید یا برای صرف شام و ناهار به پارک نزدیک خانه تان بروید و… یادتان باشد هر چقدر از جامعه عقب بکشید، از واقعیت دور خواهید افتاد و موقعیت تان بدتر خواهد شد.

به روان شناس مراجعه کنید

با عزلت نشینی و قنبرک زدن، راه به جایی نخواهید برد. بهتر است شرایط فعلی تان را بپذیرید، اما سعی کنید ریلکس باشید و از همسرتان نیز بخواهید خود را با این وضعیت جدید وفق دهد. برای تغییر حال و هوایتان و تقویت روحیه همسرتان توصیه می کنیم به دیدار دوستان و آشنایان بروید یا برای صرف شام و ناهار به پارک نزدیک خانه تان بروید و… یادتان باشد هر چقدر از جامعه عقب بکشید، از واقعیت دور خواهید افتاد و موقعیت تان بدتر خواهد شد.

برخورد با مردهای تنبل که تن به کار نمی دهند

برخی از آقایان متاسفانه تن به کار نمی دهند و تنبل هستند و بنابر دلایل شخصیتی، تربیتی، خانوادگی یا اجتماعی، از تن دادن به مسئولیت های شغلی سر باز می زنند و با توسل به بهانه های مختلف، یا بر سر یک کار نمی مانند و مدام تغییر شغل می دهند یا سراغ هیچ کاری نمی روند.این مردان تنبل از همسرشان توقع دارند با اندک پس اندازشان زندگی را بگذراند و یا او بر سر کار رفته و زمام زندگی را به دست گیرد. طریقه برخورد با این مردان به شیوه زیر است:

به صحبت های او گوش دهید

به همسرتان اجازه صحبت کردن بدهید، از او سوالاتی بپرسید و برای شنیدن پاسخ آنها، از خود شور و هیجان نشان دهید. همچنین به علاقه مندی های همسرتان توجه نشان دهید یا برای یافتن آنها، از او پرسش کنید تا اگر تمایل داشت راجع به آنها با شما سخن بگوید. شما موظفید با جان و دل به حرف های همسرتان گوش دهید، چرا که به این طریق هم می توانید با افکارش آشنا شوید و احساساتش را از صدایش درک کنید و هم به او ثابت کنید چقدر دوستش دارید و برای او دلسوزی می کنید. درگیر شدن با این موضوع گاهی می تواند چاره ای بر سر راه شما قرار دهد تا با توسل بر آن، همسرتان را در جهتی هول دهید که تمایل و انگیزه کار کردن در آن مورد را دارد.

با او از انصاف سخن بگویید

بدون منت و به دور از سرزنش و توبیخ، او را متوجه فعالیت هایی کنید که تاکنون برای پایداری و دوام زندگی مشترک تان انجام داده اید، بی تردید با این کار حس انصاف همسرتان را تحریک کرده و او را مجبور می کنید به شما و کارهایتان بها داده و به پاس احترام به شما هم شده این حس را به همراه حس قدردانی و تشکر، در رفتارش به نمایش بگذارد.

مسئولیت پذیرش کنید

برای کاهش شدت تنبلی همسرتان لازم است او را مسئولیت پذیر کنید. شما نباید به طور تمام وقت کار کنید یا تمام بار زندگی را به دوش بکشید؛ دیگر وقت آن رسیده است همسر شما نیز مسئولیت پذیر شود، اگر این اصل مهم را بپذیرید، بی گمان تا نصفه راه پیش رفته اید!

موثرین پیشنهاد برای حل چنین مشکلی این است که فهرستی از کارها تهیه کنید و هر آن چیزی را که نیاز دارید هر روز همسرتان آنها را انجام دهد، یادداشت کنید؛ سعی کنید این فهرست را با جزئیات بنویسید. البته برای شروع بهتر است با یک برنامه ریزی مشخص پیش بروید و برنامه ای را برای او تنظیم کنید که ابتدا از سبک ترین کارها آغاز شده و سپس به مرور زمان سنگین تر شود. نگران بدقلقی ها یا ابراز ناراحتی های همسرتان نباشید، چون این کار شما، عاقبت سهل انگاری و کم کاری خود اوست و حال شما با وجود میل باطنی تان مجبورید برای مسئولیت پذیر کردن همسرتان بسان یک کودک با او رفتار کنید.

یادتان باشد هر وقت همسرتان کارهایی ر ا که به او محول کرده اید، بدرستی انجام داد سریعا از او تشکر و قدردانی کنید، چه بسا اگر چنین نکنید ممکن است همسرتان به پیگیری این برنامه تنظیم شده رغبتی نشان ندهد و از ادامه انجام آن سرباز زند. به همین منظور آنجا که می توانید سعی و تلاش همسرتان را در نظر بگیرد و به گونه ای به او القاء کنید که روز خیلی سخت اما هدفمندی را پشت سر گذاشته اما کارهایی را انجام داده که خیلی ارزشمند بوده است و شما شاکر این محبت او هستید چرا که نمی توانستید به خاطر مشغله کاری یا خستگی زیاد آنها را انجام دهید، اما مراقب باشید که در این کار افراط نکنید.

از سوی دیگر، ممکن است همسرتان برخی از کارها را پشت گوش بیندازد یا آنها را ناقص انجام دهد اما حواستان باشد از ابراز هر گونه اعتراض یا گوشزد کردن های افراطی بشدت پرهیز کنید، به جای اعتراض یا ابراز ناراحتی از انجام نامطلوب وظایف، بر کارهایی که بدرستی انجام شده تاکید کرده و آنها را مورد تعریف و تحسین قرار دهید، مسلما به این طریق ایشان به انجام دادن کارها رغبت بیشتری نشان خواهد داد. البته به خاطر داشته باشید برای مسئولیت پذیر کردن همسرتان لازم است به حذف بعضی از کارهای خود اقدام کنید، کارهایی که از روی عادت برای همسرتان انجام می دهید تا او را راضی نگاه دارید، مثل خرید مایحتاج خانه و….

او را تشویق کنید

مدام به او متذکر شوید اگر در رفتارش تجدیدنظر یا برای اصلاح یا تقویت آنها تلاش کند، قطعا به این شکل هم به خودش کمک کرده و هم رضایت خاطر شما را جلب کرده است، مثلا به او بگویید اگر کار بیشتری بکند، شما شادتر خواهید بود و او را بیش از قبل دوست خواهید شد و این چیزی است که احتمالا برای او نیز ارزشمند است.

محبت های خود را بشمارید

از او بخواهید به محبت و لطف های عاشقانه شما جواب بدهد. به او بگویید چقدر دوستش دارید و برای زندگی با او چه کرده اید و چه خواهید کرد. این درست نیست همیشه سکوت کنید و به قولی خوبی کنید و آن را به دجله بیندازید ، گاهی لازم است با یادآوری و ذکر کارهایی که برای همسرتان کرده اید، او را متوجه این امر کنید که او چه دینی نسبت به شما دارد. بهتر است به او نشان دهید چقدر کار می کنید و برای سلامت زندگی تان تلاش می کنید و از خود مایه می گذارید.

از روان شناس کمک بگیرید

اگر با تدابیر گفته شده نتوانستید همسرتان را برای انجام کاری تشویق کنید، توصیه می کنم حتما در اسرع وقت با یک روان شناس مجرب درباره این مشکل سخن بگویید، شناسایی علت واقعی این مساله، نیمی از درمان را به همراه دارد. شما می توانید با تجارب و راهنمایی تخصصی و حرفه ای یک متخصص برای برطرف کردن بیکاری همسرتان، آگاهانه گام بردارید و به گونه ای کاملا اصولی پیش بروید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (70 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (32 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (22 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (20 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای جشن تولدش/ خونه نگو کاخ بگو😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق با کندن دیوار حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو
تیتر امروز   
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...