بعد از تصادفات رانندگی چه باید کرد؟

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
بعد از تصادفات رانندگی چه باید کرد؟
در تصادفاتی که خسارات جانی دارند و اصطلاحاً منجر به جرح هستند، از مهم‌ترین اقدامات بعد از تصادف ، تماس با اورژانس است. در خصوص خودتان نیز اگر شدت تصادف بالا است، نسبت به علائم هشیار باشید و به سلامت ظاهری خود اکتفا نکنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، خونسردی بعد از تصادف بیش و پیش از آنکه یک اقدام روانی باشد، یک اقدام حیاتی برای کنترل اوضاع است. دست وپاچه شدن شما می تواند نه تنها باعث بهبود شرایط نشود، بلکه در جهت وخیم تر شدن آن ها نیز عمل کند. در نظر داشته باشید، فارغ از مقصر، اتفاق رخ داده است. درباره علل و سبب آن بعداً بحث کنید.

اینکه خودرو بی کیفیت بوده، جاده ناایمن بوده، شما دقت کافی را نداشته اید و یا حتی طرف مقابلتان بی احتیاطی کرده، محل مناقشه در صحنه تصادف نیست. در مقابل دادوفریادها خود را کنترل کنید. شاید این یک تکنیک باشد که طرف مقابل برای تقصیرکار نشان دادن شما استفاده می کند.

در حوادث منجر به جراحت، همین خونسردی شما می تواند جان یک نفر را نجات دهد. اطلاع از دستورالعمل کمک های اولیه و احیا، در کنترل جو روانی افراد بسیار مؤثر است.

از درگیری فیزیکی را راننده مقابل حتی اگر مطمئن هستید که او خاطی است، پرهیز کنید. یک تصادف با آسیب فیزیکی غیرجانی به خودروها را از طریق بیمه نامه می توان حل وفصل کرد ولی ضرب وجرح ناشی از منازعه خیابانی شاید دردسرش بیش از این ها باشد.

با چشمان باز به اطراف نگاه کنید. شاید خودروی شما در آستانه آتش سوزی باشد. شاید نشتی بنزین موجب حوادث بعدی شود. شاید در ظاهر خودرو آسیب خاصی ندیده باشید ولی زیر کاپوت اتفاقات بدتری در شرف وقوع باشند. موارد زیادی از بروز یک تصادف عادی گزارش شده که یکی از رانندگان بعد از حرکت از محل تصادف متوجه مشکل در روغن ریزی و یا ترمزگیری شده است.در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 اقدام ضروری بعد از تصادف بپردازیم تا بدانیم بعد از تصادف چه کنیم . لطفا در ادامه، با ما همراه باشید.

1.ترک نکردن صحنه بعد از تصادف

اگر دقیقا نمی دانیم بعد از تصادف چه کنیم ، اولین اقدام ضروری، این است که هرگز از صحنه تصادف، حتی تصادفات جزئی، دور نشویم. این اقدام، درصورتی که مقصر هم نباشیم، در روند رسیدگی به پرونده اختلال ایجاد می کند. درصورتی که از صحنه تصادف دور شویم، امکان شکایت نخواهیم داشت. پس بهتر است با خونسردی توقف کنیم و با بررسی وضعیت خودرو، نسبت به شرایط تصمیم بگیریم.

2. بعد از تصادف با پلیس تماس بگیرید.

یکی دیگر از اقدامات مهم و ضروری بعد از وقوع تصادف، تماس با پلیس است. با پلیس تماس بگیرید و نشانی و موقعیت محل تصادف را اعلام کنید تا نزدیک ترین واحد راهنمایی و رانندگی و کارشناس تصادف به محل شما اعزام شود. تا پیش از رسیدن پلیس، در خصوص مقصر بودن یا نبودن صحبت نکنید. اجازه بدهید افسر پلیس با حضور در صحنه و بررسی وضعیت، نظر خود را اعلام کند.

3. خیابان یا جاده را نبندید.

درست است که شما تصادف کرده اید و دچار آسیب مالی شده اید، اما نباید خودروی آسیب دیده شما، مانع عبور دیگران شود. در بسیاری از مواقع، عدم جابه جایی خودرو های تصادف کرده، علاوه بر ایجاد ترافیک و کندی سرعت، باعث تصادف خودروهای دیگر می شود. پلیس قادر به تشخیص مقصر خواهد بود؛ نگران نباشید.

اگر خودروی شما باعث راه بندان شده باشد، پلیس به محض رسیدن و پیش از تعیین مقصر، هر دو خودرو را جریمه خواهد کرد. پس برای جلوگیری از پرداخت هزینه و هم چنین ایجاد مزاحمت برای سایر خودروها، اتومبیل خود را به کنار خیابان یا جاده هدایت کنید.

البته دقت داشته باشید، در تصادفاتی که میزان خسارات و آسیب جزئی است، این امر امکان پذیر است. در خصوص تصادفات منجر به جرح، قضیه متفاوت است و بهتر است تا رسیدن پلیس، صحنه تصادف را به هم نزنید. در چنین شرایطی، در هنگام شب یا در جاده های بیرون از شهر، با نشانه گذاری و علامت، سایر خودرو ها را از تصادف مطلع سازید.

4. تماس با اورژانس

در تصادفاتی که خسارات جانی دارند و اصطلاحاً منجر به جرح هستند، از مهم ترین اقدامات بعد از تصادف ، تماس با اورژانس است. در خصوص خودتان نیز اگر شدت تصادف بالا است، نسبت به علائم هشیار باشید و به سلامت ظاهری خود اکتفا نکنید.

در لحظات اولیه تصادف، به علت ترشح آدرنالین، بدن واکنش مناسبی به آسیب های وارده نشان نمی دهد. حتی برخی آسیب ها مانند ضربه به سر، ممکن است نمود بیرونی نداشته باشند؛ اما منجر به ضربه مغزی شوند. ازاین رو، نسبت به درد های کوچک، سر، کوفتگی قفسه سینه، یا خراش های سطحی بی تفاوت نباشید. همین نشانه های اندک، می تواند در ساعاتی بعد، منجر به صدماتی جبران ناپذیر شود.

در چنین شرایطی، ضمن تماس با نیرو های امدادی، نسبت به سلامت خود نیز اطمینان حاصل کنید. در تصادفات منجر به جرح، اگر مقصر هستید به دنبال رفع ورجوع موقتی نباشید؛ چراکه بی احتیاطی و عدم رسیدگی به موقع به شخص مصدوم، می تواند منجر به کابوسی بزرگ تر در چند ساعت آتی برای شما شود.

5. خونسرد باشید.

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، اغلب اوقات حتی با درنظرگرفتن تمامی موارد ایمنی، باز هم برخی اوقات وقوع تصادف اجتناب ناپذیر است؛ پس با درک این موضوع، هنگام تصادف خویشتن دار باشید. چه مقصر هستید چه خیر، از ایجاد تنش و درگیری بعد از تصادف بپرهیزید.

هنگام وقوع تصادف، پیش از پیاده شدن از خودرو، چند نفس عمیق بکشید و سپس با آرامش، وضعیت موجود را بررسی کنید. خودسرانه در خصوص تصادفاتی که مقصر حقیقی مشخص نیست، تصمیم نگیرید و به جای متهم کردن دیگران، تا رسیدن پلیس و کارشناس تصادف به صحنه صبور باشید.

6. هرگز فرار نکنید.

در تصادفاتی که گمان می کنید مقصر هستید، هرگز فرار نکنید؛ زیرا خودروی مقابل، شماره پلاک شما را یادداشت خواهد کرد و شما با فرار، عملاً امکان هر گونه دفاع از خود را خواهید گرفت؛ چه بسا که اصلاً شما مقصر نباشید. در تصادفات منجر به جرح، ترک محل حادثه و رهاکردن مصدوم، ممکن است منجر به مرگ وی شود که امری غیرانسانی و غیراخلاقی است. خونسردی خود را حفظ کنید و مسئولیت اتفاق رخ داده را بپذیرید.

7. بر یادآوری جزئیات سانحه تمرکز کنید.

هنگام ورود پلیس به صحنه تصادف، آنچه را اتفاق افتاده است، در آرامش برای افسر پلیس شرح دهید. بر اساس حدس و گمان حرفی نزنید و تنها در خصوص مواردی که کاملاً به آن اطمینان دارید، صحبت کنید. در خصوص تصادفات شدید، اگر از شما سؤال شد که آسیب دیدید یا خیر، بگویید که مطمئن نیستید. همان طورکه کمی قبل تر به آن اشاره شد، گاهی درد و جراحات ناشی از تصادفات، ساعاتی پس از برخورد واقعی آشکار می شود. پس در این مورد، کمی محتاط باشید تا حقی از شما ضایع نشود.

8. از تصادف و خودروی آسیب دیده عکس بگیرید.

از سری اقدامات بعد از تصادف که ضرورت دارد، عکاسی است. در صورت آسیب دیدگی خودرو، با گوشی همراه خود، از وضعیت هر دو خودرو پیش از جابه جایی عکس بگیرید. در چنین شرایطی، می توانید کاملاً مطمئن باشید که با تغییر صحنه تصادف، حقی از شما ضایع نمی شود. دقت داشته باشید اگرچه از صحنه تصادف عکس تهیه کرده اید، اما حق ندارید در روند تحقیقات پلیس مستقیماً دخالت کنید. تنها از عکس ها به عنوان شاهدی برای تائید صحبت خود استفاده کنید.

9. صحنه تصادف را تمیز کنید.

پس از حضور پلیس و تمام شدن تحقیقات وی، نسبت به پاک سازی محیط تصادف اقدام کنید. قطعات شکسته خودرو و شیشه خرده ها باعث آسیب رساندن به خودرو های دیگری که در آن منطقه تردد می کنند، می شود؛ پس تا پیش از رسیدن مأموران شهرداری، مسئولیت پاک سازی محل حادثه را شخصا بر عهده بگیرید.

10. مراجعه به بیمه

پس از حضور پلیس و مشخص شدن مقصر، اقدام لازم برای دریافت خسارت، مراجعه به بیمه است. اگر در تصادف مقصر باشید، باید خسارت طرف مقابل را پرداخت کنید. در چنین موقعیتی، پلیس پس از تکمیل گزارش، دو مدرک شامل کارت بیمه و کارت خودروی مقصر را به طرف خسارت دیده می دهد. کارت ماشین شخص خسارت دیده نیز تحویل مقصر می شود و بر اساس توافق طرفین، زمانی برای مراجعه به بیمه مشخص می شود. در تصادفات منجر به جرح، خودروی طرفین به پارکینگ هدایت می شود تا پس از دستورات قضایی لازم، به بیمه ارجاع شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان