باید و نبایدهای استفاده از کرم و عطر در دوران بارداری

  چهارشنبه، 12 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
باید و نبایدهای استفاده از کرم و عطر در دوران بارداری
زنان باردار در این دوران به دلیل حساسیت های خاص بایستی در استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند. برای استفاده از کرم های دوران بارداری و کرم های بهداشتی و زیبایی نظر پزشک بسیار مهم است. در ادامه بیشتر در این باره بحث خواهیم کرد.

شاید حساس ترین دوران در زندگی هر خانمی دوران بارداری او باشد. فیزیک بدن یک زن در طول ماه های بارداری او مرتباً در حال تغییر است. بخش عمده این تغییرات روی پوست خانم باردار تأثیر می گذارد، چراکه جنین درحال رشد و تکامل مدام بزرگ تر شده و فشار وارده بر روی مادر به خصوص پوست ناحیه شکم بیشتر می شود. برخی تغییرات هورمونی هم در بدن یک زن باردار سبب خشک شدن پوست دست و صورت می گردد. پس رسیدگی و استفاده از کرم در بارداری از مهم ترین فعالیت او در مراقبت از پوست خود است.

همواره زنان از انواع کرم ها و لوسیون ها برای سلامتی و نشاط پوست خود استفاده می کنند. در این بین زنان باردار به هنگام استفاده از این کرم ها، بیشتر باید به مواد به کاررفته درون آن ها توجه کنند تا برای جنینشان خطرناک نباشد. مقصود از سلامت یک کرم، همان مواد به کاررفته در تولید آن کرم است . همان طور که می دانید کلیه مواد استفاده شده توسط مادر، از مواد غذایی گرفته تا کرم ها آغشته به پوست، به راحتی می تواند از طریق بدن مادر به جنین منتقل شود. پس دقت در مصرف هر ماده ای توسط مادرباردار بسیار مهم است. برخی از مواد به کار رفته درکرم ها به راحتی از طریق پوست وارد بدن شده و می توانند تأثیر مستقیمی بر سلامت جنین بگذارند. به همین علت پزشکان توصیه می کنند یک خانم در دوران بارداری خود به شکلی جدی مراقب استفاده از موادی نظیر کرم ها و رنگ مو و غیره باشد. پس باید از کرم هایی برای پوست استفاده کرد که شامل ترکیبات خطرناک برای جنین نباشند و علاوه بر آن همواره در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند.

هر ضدآفتابی را استفاده نکنید

در دوران بارداری و شیردهی قطعاً باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب برای همه، از جمله زنان باردار مهم است. این محصول از پوست شما در برابر انواع سرطان پوست، پیری زودرس، چین و چروک، لکه های تیره و سوختگی محافظت می کند.وست شما در مراحل اولیه بارداری نسبت به اشعه آفتاب بسیار حساس است. در دوران بارداری، سلول های تولیدکننده رنگدانه به نام ملانوسیت ها بیش از حد فعال می شوند و پوست شما را هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، مستعد تغییر رنگ (از کک و مک گرفته تا ملاسما) می کنند.

در دوران بارداری بهتر است حتی برای انتخاب کرم ضد آفتاب خود، دقت بیشتری به خرج دهید و تا جایی که ممکن است سراغ ضدآفتاب های شیمیایی نروید تا مواد شیمیایی کمتری جذب پوست تان شود و در نتیجه خطر کمتری هم متوجه جنین تان شود. بهترین انتخاب، ضدآفتاب های فیزیکی است که کمتر جذب پوست می شوند و با فیلترهای فیزیکی درون خود از پوست در برابر آفتاب محافظت می کنند.

دور این کرم ها خط قرمز بکشید

مواد موجود در داروهای موضعی از طریق پوست جذب بدن می شوند و اگر برای جنین مضر باشند، ممکن است موجب بروز نقایص مادرزادی و یا حتی مرگ جنین شوند. بنابراین بهتر است در دوران بارداری حسابی حواس مان به کرم ها و لوسیون های موضعی باشد؛ مثلا کرم‏های حاوی ترتینویین که معمولا برای لایه‏برداری و جوانسازی پوست، درمان جوش‏ها و جای جوش ها تجویز می‏شوند، در دوران بارداری ممنوع است، چراکه به راحتی جذب پوست می شوند و مواد درون آنها می تواند در رشد جنین اختلال ایجاد ‏کند.

از طرفی کرم‏های اسید میوه یا AHA که به عنوان لایه بردار شناخته می شوند، چندان مشکلی در دوران بارداری ندارند. البته بعد از استفاده از چنین کرم هایی محافظت پوست در مقابل آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می کند، چراکه پوست مادر باردار بیشتر مستعد بروز لک است و پوست لایه برداری شده هم در صورت مواجهه با آفتاب به راحتی لک می شود.

مواد شیمیایی دیگری هم مانند هیدروکینون و رزورسینول که برای درمان لک به کار می روند، نباید در دوران بارداری مصرف شوند و از همین روست که برای خانم هایی که دچار لک حاملگی شده اند به هیچ وجه چنین کرم هایی تجویز نمی شود. آنها بهتر است در دوران بارداری برای از بین بردن لک ها، از محلول یا کرم ویتامین ث و ضدآفتاب‏های فیزیکی استفاده کنند.توصیه کنیم که خانم‏ها در دوران بارداری و شیردهی از تزریق بوتاکس یا سایر ژل‏ها، فیلرها و پرکننده‏ها خودداری کنند

کرم زدن

لایه بردارها را فراموش کنید

به طور کلی کرم‏های مرطوب‏کننده معمولی دارای مواد لایه‏بردار نیستند، بنابراین استفاده از آنها مشکلی ایجاد نمی کند، ولی کرم‏هایی که پوست را تحریک کرده و پوسته‏ریزی ایجاد می کنند و لایه برداری مختصری انجام می‏دهند، ممکن است دارای میزانی ترتینویین یا رتینول باشند. بنابراین بهتر است از آنها استفاده نشود. بهتر است خانم‏های باردار در مورد تمام کرم‏های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.

با خدمات زیبایی خداحافظی کنید

تولیدکنندگان بوتاکس و ژل ها توصیه می‏کنند خانم‏ها در دوران بارداری از این مواد استفاده نکنند چراکه اگر به هر دلیلی مشکلی برای جنین ایجاد شود، اولین متهم، کارخانه سازنده این محصولات تزریقی زیبایی است که مسلما آنها را بدنام می‏کند، اما خیلی وقت ها تزریق دوز مناسب بوتاکس استاندارد و باکیفیت در خانمی که از بارداری خود اطلاعی نداشته، مشکلی ایجاد نکرده است. اما با این حال بهتر است ریسک نکنیم و توصیه کنیم که خانم‏ها در دوران بارداری و شیردهی از تزریق بوتاکس یا سایر ژل‏ها، فیلرها و پرکننده‏ها خودداری کنند.

محصولات حاوی سویا استفاده نکنید

بیشتر افراد فکر می کنند مواد گیاهی فقط فایده دارند و هیچ ضرری برای بدن ندارند. هر چند در حالت عادی، محصولات مراقبت پوست که حاوی عصاره سویا هستند برای بدن خطری ندارند و حتی گاهی هم توصیه می شوند، اما مصرف این مواد در دوران بارداری باعث تشدید ماسک بارداری (لکه های تیره روی پوست صورت) می شوند. البته استفاده از روغن ترنج هم در دوران بارداری دقیقا همین کار را می کند و این اثر احتمالا به دلیل حالت استروژنی سویاست. بنابراین توصیه می شود اگر دچار لک های بارداری یا ملاسما شده اید، برای جلوگیری از تشدید رنگ این لک ها، سراغ مصرف محصولات حاوی سویا نروید.

مواد آرایشی و کرم های خطرناک دوران بارداری

اول از همه باید یادتان باشد برای انتخاب و استفاده از مواد آرایشی - بهداشتی در دوران بارداری حتما سراغ پزشک متخصص خود بروید و با مشورت او از لوازم آرایشی استفاده کنید. از طرف دیگر تمام تحقیقات علمی و پزشکان متخصص هم عقیده اند که استفاده زیاد از مواد آرایشی و بهداشتی- به خصوص در سه ماهه اول بارداری- اصلا به صلاح نیست، البته هنوز قطعیتی درباره میزان استفاده از این مواد وجود ندارد، اما در این دوران احتیاط بیشتر، شرط عقل است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید استفاده از مواد آرایشی - بهداشتی با برندهای تاییدشده است که مواد مضر و سمی در آنها وجود ندارد. همچنین سراغ محصولاتی بروید که برچسب مواد تشکیل دهنده دارند تا اگر ماده ای خطرساز برای جنین در آن وجود دارد از مصرف آن خودداری کنید. این مواد خطرساز عبارتند از:Lead(یک نوع ماده سرب)، Salicylic acid (سالسیلیک اسید)، Phthalates(فتالات)، Retinol A و Parabens.

باید یادتان باشد برای آرایش صورت تان از محصولات عاری از مواد سرطان زا استفاده کنید. همچنین اگر آکنه دارید و فکر می کنید، باید از لوازم آرایشی مخصوص پوست های آکنه دار کمک بگیرید سخت در اشتباهید، زیرا این محصولات حاوی رتینول و سالسیلیک اسید هستند که همان طور که گفته شد در دوران بارداری خطرناکند.

کرم های ضد جوش در دوران بارداری

در دوران بارداری تغییرات هورمونی رخ می دهد و همین مسئله تعادل میان هورمون های زنانه و مردانه را بهم می زند. به هم خوردن تعادل هورمون ها یکی از دلایل ایجاد جوش است.بیشتر کرم های ضد جوش که در بازار وجود دارند شیمیایی بوده و موادی که در ساخت آن ها استفاده شده شامل موارد زیر می شوند:

  • تتراسایکلین
  • ترتینوئین

این مواد برای جنین بسیار خطرناک بوده و حتی می تواند باعث نقص های هنگام تولد در جنین شوند.توصیه می کنیم به جای استفاده از کرم های ضد جوش شیمیایی، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و آب به مقدار کافی در طول روز بنوشید. رعایت این نکات از تشدید جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری می کنند.اگر مجبور شدید برای درمان جوش های دوران باردای از محصولات ضد جوش استفاده کنید، تا جایی که ممکن است لوازم آرایش مخصوص بارداری و محصولات گیاهی را انتخاب کنید.

کدام عطر و اسپری؟

استفاده از عطر و اسپری در دوران بارداری خطری جدی به بار نمی آورد. تنها مشکل بارداری با مواد معطر این است که به دلیل حساسیت بیشتر خانم ها به بو ها در این دوران ممکن است به آنها حالت تهوع، سرگیجه و سردرد دست بدهد. بنابراین اگر می خواهید در این دوران چنین دردسرهایی نداشته باشید، بهتر است عطر و اسپری نزنید و برای رفع بوی بد قسمت هایی از بدن تان که زیاد عرق می کنند، هر چند ساعت یک بار آنها را بشویید.

چه میزان عطر و اسپری می توان در بارداری استفاده کرد؟

درمورد مقدار مجاز استفاده از عطر در بارداری، بهترین کار این است که در این دوران جانب احتیاط را رعایت کنید. چرا که پیشگیری همواره بهتر از درمان است! محدود کردن مصرف روزانه عطرها و اسپری ها در دوران بارداری در حفظ سلامت خود و جنینتان ایمن تر است. بنابراین استفاده از عطرها، اسپری ها و همچنین انواع کرم ها و لوسیون های آرایشی را در این دوران به حداقل رسانده و فقط در صورت ضرورت از آنها استفاده کنید. همچنین تا حد امکان از آزمودن محصولات جدید در این دوران خودداری کنید. و در آخر اینکه می توانید به جای عطرها و اسپری های تجاری از انواع روغن های طبیعی مانند روغن مرکبات که برای سلامت خود و جنینتان ایمن تر است استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد (1 نظر) سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ... (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
چهره تازه «ماه کاووس» سریال نون خ کنار پدرش در 37 سالگی+ عکس نقاشی قدیمی از بهترین فرماندهانِ کاریزماتیکِ جهان باستان/ کوروش کبیر در مقام اول انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم