باورهای اشتباه و بی اساس درباره روغن موتور !

  یکشنبه، 24 دی 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه

مهمترین علت استفاده از روغن در موتور خودروها روان شدن عملکرد موتور و جلوگیری از اصطکاک قطعات آن و همچنین جلوگیری از فرسودگی قطعات است. اما این که چه مواردی اشتباه بین مردم جا افتاده است که در ادامه بیان می شود.

باورهای اشتباهی که در مورد روغن موتور در میان مردم رواج دارد!


تعویض روغن یکی از نیازهای مهم و ضروری هر خودرو محسوب می‌شود، بنابراین آشنایی با نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد، می‌تواند کمک کند تا شما راننده بهتری باشید و همچنین موتور خودروی شما عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری داشته باشد.

روغن موتور خود را در هر 4800 کیلومتر عوض کنید


افراد زیادی بر این باور هستند که روغن موتور اتومبیل باید هر 4800 کیلومتر عوض شود، اما باید بدانید که این موضوع صحت ندارد. امروزه کارشناسان اعتقاد دارند که فناوری موتور و کیفیت روغن‌ها طوری طراحی شده است که نسبت به 30 سال گذشته پیشرفت زیادی کرده و در اکثر مواقع لازم نیست قبل از اینکه ماشین شما 12000 تا 16000 کیلومتر طی کند، روغن موتور ماشین خود را تعویض کنید. از طرفی در برخی از اتومبیل‌ها نیز این میزان تا 24000 کیلومتر نیز می‌رسد.

روغن موتور ماشین شما نیاز به تعویض ندارد


اینکه عوض کردن روغن موتور نیازی به تعویض کردن در هر 4800 کیلومتر ندارد، به این معنا نیست که نباید آن را تعویض کنید. با گذشت زمان روغن موتور ماشین شما توانایی خود را از دست می‌دهد و این موضوع می‌تواند موجب بروز اختلال در عملکرد ماشین شود. در این شرایط قطعات شروع به ساییده شدن می‌کنند و احتمال آسیب و شکستگی در آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل باید در زمان مشخص حتماً اقدام به تعویض روغن‌ موتور ماشین نمایید.

علامت W روی روغن موتور مربوط به وزن است


زمانی که قصد خرید روغن موتور جدید را دارید، ممکن است شما هم مثل بسیاری از مردم با علائم روی روغن موتور آشنا نباشید و به اشتباه فکر کنید که حرف W روی بسته آن مربوط به وزن است، در حالی اگر روی بسته روغن موتور این حرف حک شده باشد، نشان دهنده این است که این روغن موتور مخصوص استفاده در زمستان است و این W نشان دهنده ویسکوزیته روغن در هوای سرد است.

اگر یک بار از روغن مرکب استفاده کنید دیگر نمی‌توانید روغن دیگری مصرف کنید


آشنایی با نکاتی در مورد تعویض روغن موتور ماشین گاهی به شما کمک می‌کند تا روال درست‌تری را در پیش بگیرید. شاید شما هم این افسانه را شنیده باشید که اگر یک بار از روغن موتور مرکب استفاده کنید، دیگر نباید از روغن عادی استفاده کنید؛ اما باید بدانید که این موضوع هم صحت ندارد و تا زمانی که روغن مناسبی استفاده می‌کنید، هیچ مشکلی در استفاده از نوع آن نخواهید داشت.

برای تعویض روغن حتماً به نمایندگی رجوع کنید


این مورد را خیلی از ما شنیده‌ایم که برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به گارانتی، بهتر است که روغن موتور را از نمایندگی بخرید. در حالی که این موضوع در واقع هیچ تفاوتی برای شما نخواهد داشت و تا زمانی که اطلاعات مربوط به روغن موتور به درستی ثبت شود، مسائل مربوط به گارانتی نیز هیچ مشکلی نخواهد داشت.

روغن تیره به معنای این است که باید روغن موتور خود را تعویض کنید


روغن تازه معمولاً رنگی کهربایی دارد و برخی افراد گمان می‌کنند زمانی که رنگ روغن ماشین تیره شد، باید آن را تعویض کنید. اما سیاه شدن روغن به معنای خرابی آن نیست. سیاه شدن روغن دلیل بر کار کردن درست روغن است و تعویض روغن تنها با بروز علائمی که در دستورالعمل‌های روغن ماشین و اتومبیل شما ذکر شده است، لازم است.

روغن مرکب گزینه بهتری برای ماشین است


از دیگر نکاتی در مورد تعویض روغن که باید بدانید این است که روغن‌های مرکب و مصنوعی معمولاً نسبت به روغن‌های نفتی چسبناک‌تر هستند و از برخی جهات برتری دارند، اما تفاوت عمده‌ای بین این دو نوع روغن وجود ندارد و تنها قیمت روغن‌ها مرکب هزینه بیشتری به دنبال دارد. از طرفی هنوز این موضوع تائید نشده است که استفاده از روغن‌های مرکب نسبت به سایر روغن‌ها راندمان سوخت را بهبود می‌بخشد و نسبت به روغن‌های عادی برتری دارند.

قبل از سفر کردن حتماً روغن موتور را عوض کنید


این ایده خوبی است که قبل از یک سفر جاده‌ای طولانی، روغن‌ها را بررسی کنید، اما به هیچ عنوان لازم نیست که حتماً روغن موتور را عوض کنید. بهتر است قبل از سفر تنها روغن موتور را بررسی کنید و اگر مشکلی ندارد، لازم نیست که آن را عوض کنید.

روغن موتور

سخن پایانی


در مورد تعویض روغن خودرو باید بدانید که شایعات و باورهای اشتباهی وجود دارد. آشنایی با نکات استفاده درست و به موقع از روغن موتور می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت نیاز در اسرع وقت اقدام به تعویض روغن موتور نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان