برای پاک کردن آرایش صورت صابون بهتر است یا شیر پاک کن؟

  یکشنبه، 11 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
برای پاک کردن آرایش صورت صابون بهتر است یا شیر پاک کن؟
اولین نکته ای که باید هنگام شستشوی صورت به آن توجه کنید، انتخاب شوینده مناسب است. شوینده صورت باید متناسب با نوع پوست انتخاب و مصرف شود تا بدون این که به چربی طبیعی پوست آسیب برساند، آلودگی و باقی مانده آرایش را از روی آن پاک کند.

استفاده از صابون ها به عنوان پاک کننده سطحی بسیار رایج است و بسیاری از ما صابون ها را به عنوان یکی از پاک کننده های مناسب می دانیم غافل از اینکه صابون پاک کننده چندان مناسبی نیست و دارای معایب فراوانی است که از آن میان می توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  • نیاز به آب
  • زدودن بیش از حد چرب از سطح پوست
  • ایجاد خشکی و کشیدگی در پوست
  • قلیایی نمودن پوست (این مسئله باعث جداسازی سلول های لایه های خارجی پوست از سلول های مجاور می شود.)

در هر حال از صابون ها و سایر دترژانت های معمولی برای شستشوی پوست استفاده نکنید. حتی آب معمولی نیز در اثر شستشوی بی رویه می تواند باعث خشکی پوست شود. بیش از ۱ تا ۲ بار در روز صورت خود را نشویید و حتماً بعد از شستشو از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

اولین نکته ای که باید هنگام شستشوی صورت به آن توجه کنید، انتخاب شوینده مناسب است. شوینده صورت باید متناسب با نوع پوست انتخاب و مصرف شود تا بدون این که به چربی طبیعی پوست آسیب برساند، آلودگی و باقی مانده آرایش را از روی آن پاک کند. به طور کلی می توان گفت که یک شوینده خوب نباید آن قدر ضعیف باشد که مجبور شوید چند بار صورت تان را بشویید و نباید آن قدر قوی باشد که خشکی پوست را به دنبال داشته باشد. البته نحوه شستشوی صحیح صورت تنها به انتخاب شوینده خلاصه نمی شود؛ شما باید نکات دیگری را نیز رعایت کنید که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت:

دمای مناسب آب

یکی از مهمترین نکات در شستشوی صورت، دمای آب است. دمای آب نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. برخی افراد بر این باورند که آب گرم منافذ پوست را باز تر و آب سرد، آن را بسته تر می کند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. دمای آب نباید به حدی بالا باشد که چربی طبیعی صورت را پاک کند. بهترین دمای آب برای شستشوی صورت، ولرم است.

نحوه صحیح آبکشی صورت

یکی دیگر از نکاتی که همواره مورد غفلت قرار می گیرد، نحوه صحیح آبکشی صورت است. باقی ماندن مواد شوینده در سطح پوست به خصوص خط رویش مو می تواند موجب بروز حساسیت های پوستی شود. اگر می خواهید از انواع حساسیت های پوستی در امان باشید، حتما حین شستشوی صورت از پاک شدن کامل صورت از مواد شوینده اطمینان حاصل کنید.

نحوه صحیح خشک کردن صورت

پس از این که صورت خود را به خوبی شستشو دادید، برای گرفتن آب اضافی آن از حوله نرم استفاده کنید. پوست پس از شستشو حساس تر از شرایط عادی شده و حوله زبر می تواند به آن آسیب برساند. همچنین نباید حوله را به صورت خشن روی پوست بمالید؛ بهتر است برای این کار از ضربه های آهسته حوله کمک بگیرید.

استفاده از مرطوب کننده مناسب

همه انواع پوست باید از مرطوب کننده مناسب استفاده کنند؛ به خصوص افراد دارای پوست خشک و حساس. البته افراد دارای پوست چرب نیز می بایست از کرم های مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنند. استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از شستشوی صورت می تواند برای محافظت از پوست بسیار تاثیرگذار باشد.

شیرپاک کن (cleansing milk):

در طول فعالیت روزانه عوامل آلوده کننده مختلفی مثل دود و گردوغبار و همین طور مواد آرایشی و نیز ترشحات پوستی مثل چربی و املاح باعث آلودگی پوست می شوند. ازآنجایی که شستشوی دائمی با صابون هم سخت است و هم در موارد زیادی باعث خشکی پوست و ایجاد حساسیت می شود می توان از شیرپاک کن استفاده کرد. می توان گفت شیرپاک کن سازگارترین پاک کننده برای انواع پوست است و به ندرت ایجاد حساسیت یا خشکی می کند و ضمناً اثر پاک کنندگی بسیار خوبی دارد و بدون آنکه به پوست آسیب برساند موجب تمیزی و شفاف شدن پوست می شود. در پوست هایی که به همه پاک کننده ها حساس هستند شیرپاک کن، بهترین پاک کننده است.

وقتی از شیرپاک کن استفاده می کنیم نیازی به استفاده از صابون نیست. کافی است روزی دو تا سه بار یا حداقل شب قبل از خواب صورت را با شیرپاک کن کامل پاک کنند که معمولاً به کمک پنبه یا گاز استریل این کار انجام می شود و بعدازآن صورت را با آب می شویند. استفاده مرتب از شیرپاک کن باعث شفافیت و طراوت پوست شده و تا حدودی از ایجاد جوش و عفونت های پوستی نیز جلوگیری می کند. باید شیرپاک کن را به صورت دورانی روی صورت ماساژ داد و بعد با آب شست. شیر پاک اسنشیال ایکسی، شیرپاک کن روشن کننده بایوسکرین از این دست محصولات است.

توصیه های پس از پاک کردن آرایش

فراموش نکنید بهتر است یک پاک کننده آرایش خوب تهیه کنید. این از آن مواردی است که خرج کردن پول بیشتر به نفع سلامت پوستتان خواهد بود. مارک های معروف تجاری لوازم آرایش به طور معمول پاک کننده های خوبی نیز به بازار عرضه می کنند.برای پاک کردن آرایش چشم، از مواد پاک کننده آرایش که ویژه چشم است، استفاده کنید. چشمان شما بسیار حساسند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

آرایش صورت شما مانند کرم پودر و رژ لب براحتی به وسیله پاک کننده های آرایشی که پایه آبی دارند، از روی پوستتان پاک می شوند ولی آرایش چشم مثل سرمه، ریمل و خط چشم نیاز به مواد پاک کننده قوی تری دارند. این مواد پاک کننده باید پایه روغنی داشته باشند تا این مواد آرایشی سمج را از چشمان شما پاک کنند. برای پاک کردن آرایش چشمانتان، از حرکات ملایم تر دستتان روی پوست اطراف چشم استفاده کنید چون پوست این نواحی بسیار حساس است و امکان آسیب دیدن و چروک خوردن آن زیاد است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (224 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (163 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (128 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (125 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (73 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (66 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (49 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (27 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (23 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای مرگبار فداکاری جوان خوش چهره سنندجی/ مرگ آرمان بنفشی در هنگام نجات صاحب باغ و فرزندانش که شما را شوکه میکند +تصاویر
(ویدئو) بهترین و خنده دارترین سکانس منشوری شب آهنگی /حامد آهنگی میگه این قسمت منتشر نمیشه
شیائومی قدرتمندترین گوشی جهان را می‌سازد
(ویدیو) لحظه عاشق شدن احمد مهران‌فر، ارسطو سریال "پایتخت"، و شبنم مقدمی به سبک دهه شصتی در سینمایی "خجالت نکش 2"/ چه گریم‌های دلبری!
شنبه و یکشنبه را تعطیل کنید؛ پای جان مردم در میان است
دستگیری 20 تروریست ازجمله 2 سرکرده داعش توسط وزارت اطلاعات
عجیب‌ترین دلایل طلاقِ بین ایرانی‌ها / شوکه‌ می‌شوید!
گفت‌وگوی سلبریتی مدعی «زن،زندگی،آزادی» با سر بریده همسرش
گمانه‌زنی‌ها درباره پست احتمالی علی لاریجانی در دولت مسعود پزشکیان
ممنوعیت ورود دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه فرهنگیان
راه‌اندازی سامانۀ یکپارچه بین وزارت علوم و دانشگاه‌ها
از سوءقصد به جان احمدی‌نژاد تا معاون اولی لاریجانی در حواشی داغ امروز پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
ویدیو/ چرا "نرود میخ آهنی در سنگ؟"
جنجالی ترین بازی فوتبال تاریخ المپیک در پاریس با قربانی شدن آرژانتین به پایان رسید
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "چهره‌های پنهان" را که در این "دهکده" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....