ساعدنیوز
ساعدنیوز

برای شادابی‌پوست چه بخوریم؟

  شنبه، 23 مهر 1401 ID  کد خبر 226182
برای شادابی‌پوست چه بخوریم؟
ساعدنیوز: پوست شاداب چیزی است که بسیاری از مردم برای داشتن آن تلاش می کنند. برای عده ای داشتن پوست درخشان نشانه ظاهری سلامت است، در حالی که برخی دیگر از جنبه زیبایی می خواهند که به شادابی پوست برسند.

راه های زیادی برای بهبود درخشندگی پوست وجود دارد. افراد می توانند با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، سلامت پوست خود را بهبود بخشند. همچنین بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و آرایشی در داروخانه وجود دارد که می توانند ظاهری درخشان به پوست بدهند.

در این مقاله، به طور جامع به این می پردازیم که به چه پوستی شاداب می گوییم، چه عواملی بر شادابی پوست تأثیر می گذارند و چه چیزهایی باعث شادابی پوست صورت می شود. همچنین به این سوال پُر تکرار و رایج پاسخ می دهیم که برای جوان سازی پوست صورت چی بخوریم. پس برای رسیدن به جواب این سوالات تا پایان ما را همراهی کنید.

تصویر

ویژگی های پوست شاداب

پوست درخشان برای هر فردی معنای متفاوتی دارد. بسیاری از مردم از این واژه برای اشاره به پوستی استفاده می کنند که به جای ظاهر خشک، کدر یا بافت ناهموار، سالم و سرحال به نظر می رسد. برای عده ای دیگر، پوست سالم منجر به درخشش طبیعی یا شفافیت می شود.

پوست شاداب چیزی است که بیشتر افراد می توانند برای رسیدن به آن تلاش کنند. به طور معمول، پوست شاداب و با طراوت سه ویژگی اصلی تعریف می شود:

  • صاف و بدون جوش
  • به اندازه کافی هیدراته شده، نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است
  • رنگ نسبتاً یکنواخت به جای قرمزی یا ملتهب

توجه به این نکته ضروری است که پوست سالم لزوما پوست بی عیب و کامل نیست. پوست کامل قابل دستیابی نیست. پوست می تواند سالم و درخشان باشد، در حالی که ویژگی های طبیعی زیر را دارد:

  • منافذ پوستی
  • خطوط ظریف و چین و چروک سطحی
  • لک های قهوه ای

عوامل موثر بر شادابی پوست

پوست افراد با هم متفاوت است. برخی افراد ممکن است به طور طبیعی به دلیل مجموعه ای از عوامل، پوست شاداب تری نسبت به بقیه داشته باشند.

عوامل موثر بر شادابی پوست عبارتند از:

ژنتیک: یک فرد ممکن است به دلیل ژن های خود پوست خشک یا کدری داشته باشد. برخی از بیماری های پوست خشک، مانند درماتیت آتوپیک، به ژنتیک وابسته هستند.

هورمون ها: تغییرات هورمونی می تواند باعث بروز آکنه شود و میزان چرب یا خشکی پوست را تغییر دهد. این امر برای همه افراد به ویژه در دوران بلوغ، خانم ها در دوران بارداری و سنین یائسگی صادق است.

شرایط بهداشتی و داروها: اگر شخص شرایط سلامتی ویژه ای داشته باشد یا دارو مصرف کند، این مسئله می تواند روی شادابی پوست او تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، قرص های ضد بارداری می تواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

محیط: قرار گرفتن در معرض نور خورشید، درجه حرارت شدید، هوای خشک، دود سیگار و قلیان و آلودگی هوا همگی می توانند تاثیر منفی بر پوست داشته باشند.

سبک زندگی: مصرف آب، رژیم غذایی، خواب، استرس و ورزش می تواند روی پوست تاثیر بگذارد.

محصولاتی که یک فرد روی پوست خود استفاده می کند نیز می تواند به شادابی و جوانی پوست کمک کرده یا دچار اختلال کند.

کنترل همه این عوامل ممکن نیست، اما اقدامات بسیاری وجود دارد که فرد می تواند به منظور افزایش حس شادابی و طراوت پوست انجام دهد. در بخش های بعدی به برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

تصویر

برای پوست صورت چی خوبه؟

بسیاری از افراد برای طراوت بخشیدن به پوست خود در قدم اول با محصولات مراقبت از پوست شروع می کنند. اما این کار ممکن است پیچیده به نظر برسد، زیرا برندهای مختلفی وجود دارند که ادعا می کنند محصولاتشان به پوست درخشان و با طراوت کمک می کند.

با این حال، متخصصان پوست تاکید می کنند که مراقبت از پوست نباید پیچیده یا گران قیمت باشد. بسیاری از افراد با یک روتین ساده شامل پاکسازی، مرطوب کردن و محافظت در برابر آفتاب است به پوست شاداب و شفاف دست پیدا می کنند.

بسته به مشکلات پوستی که فرد با آن مواجه است محصولات دیگری وجود دارد که به داشتن پوست سالم و با طراوت کمک می کند. به عنوان مثال، لایه بردارهای شیمیایی محصولات محبوبی هستند که سلول های مرده پوست را از بین برده و راه را برای بازسازی و تغذیه سلول های جدید زیرین باز می کنند.

برای زیبایی صورت چه بخوریم؟

اگر به این فکر می کنید که برای جوان سازی پوست صورت چی بخوریم پس این بخش را از دست ندهید.

پیروی از رژیم غذایی سالم برای کل بدن از جمله پوست مفید است. حتی اگر فرد روتین مراقبت از پوست خوبی داشته باشد، اما تغذیه مناسبی نداشته باشد، ممکن است پوستش سالم و شاداب به نظر نرسد.

از غذاهایی که قند، چربی اشباع شده و نمک زیاد دارند خودداری کنید. در عوض، روی خوراکی های زیر تمرکز کنید:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین بدون چربی
  • چربی های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل

برخی از مواد مغذی برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. این مواد مغذی شامل موارد زیر می باشند:

ویتامین A: منبع ضروری برای رشد و حفظ سلول های پوست سالم. از سرطان پوست پیشگیری می کند. جگر گاو، سیب زمینی، اسفناج، هویج، طالبی

ویتامین B2: (ریبوفلاوین) به حفظ سطح کلاژن در پوست کمک می کند. کمبود ویتامین B6 (پیریدوکسین) می تواند باعث بثورات پوستی و ترک هایی در پوست اطراف دهان شود. جگر گاو، غلات صبحانه غنی شده، لبنیات، قارچ، بادام

ویتامین C: نوعی آنتی اکسیدان است که به تشکیل سد پوست و کلاژن کمک می کند، از آسیب های خورشید محافظت می کند و خطر ابتلا به برخی از بیماری های پوستی را کاهش می دهد. مرکبات، فلفل دلمه ای، کیوی، کلم بروکلی، توت فرنگی.

ویتامین D: در بهبود زخم، محافظت در برابر آسیب نور خورشید و کاهش التهاب نقش مهمی داشته باشد. روغن کبد ماهی، غذاهای دریایی، قارچ های در معرض اشعه ماوراء بنفش، شیر لبنیات غنی شده و شیرهای گیاهی، غلات صبحانه غنی شده

ویتامین E: نوعی آنتی اکسیدان است که به محافظت از منبع مطمئن در برابر آسیب خورشید کمک می کند. روغن جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، بادام، روغن آفتابگردان، کره بادام زمینی.

اسیدهای چرب امگا 3: ممکن است به برخی از بیماری های پوستی کمک کند و از آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت کند. روغن بذر کتان، دانه چیا، گردو، سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی.

زینک: به یکپارچگی پوست و التیام زخم ها کمک می کند. صدف، گوشت گاو، لوبیا پخته، غلات صبحانه غنی شده، تخمه کدو، نخود از منابع غذایی سرشار از زینک می باشد. چنانچه به طور روزانه از این منابع مصرف نمی کنید می توانید از مکمل های زینک مانند یونی زینک برای تامین زینک بدن بهره مند شوید.

پوست بیشتر تحت تاثیر عواملی مانند افزایش سن، آلودگی ها و تغذیه قرار دارد. اما ماده ای که تمام این عوامل بر آن تاثیر گذار است چیزی نیست جز کلاژن.

وقتی سطح کلاژن بالا باشد، پوست نرم، صاف و سفت می شود. کلاژن به سلول های پوست کمک می کند تا خود را بازسازی و ترمیم کنند. هم سطح و هم کیفیت کلاژن روی پوست تاثیر می گذارد.

تصویر

کلاژن سازی پوست در خانه

بسیاری از مردم به دنبال راه هایی برای افزایش کلاژن پوست برای جلوگیری از چین و چروک و شادابی پوست هستند. در اینجا چند راهکار است که محققان بررسی کرده اند.

1- مکمل های کلاژن

افراد برای سلامت مفاصل و پوست خود از مکمل های کلاژن استفاده می کنند. اساساً کلاژن سازی به معنای جوانسازی و جلوگیری از چین و چروک های سطحی پوست است. با این حال تولید کلاژن با افزایش سن و عوامل دیگری مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و رفتارهای مرتبط با سبک زندگی کاهش می یابد.

یک بررسی به این نتیجه رسید که مکمل های کلاژن هیدرولیز شده در طول 90 روز می توانند چین و چروک ها را کاهش داده و خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را بهبود بخشند. برای خرید کلاژن ساز می توانید به داروخانه های آنلاین و حضوری مراجعه کنید.

2- ماسک های کلاژن ساز

تولید کلاژن با افزایش سن تحت تاثیر قرار می گیرد که در نهایت منجر به علائم پیری می شود که به شکل خطوط و پوست ظاهر می شوند. این دو ماسک صورت کلاژن ساز طبیعی در خانه را برای جوان نگه داشتن پوست شما افزایش می دهد.

ماسک عسل: عسل یک ماده عالی است که به حفظ رطوبت پوست بدون ایجاد چربی کمک می کند. علاوه بر این، برای مصارف بهداشتی مانند پاکسازی آکنه، التیام زخم ها و صاف کردن رنگ پوست، ارزشمند است.

برای بهره مندی از فواید کافی است مقداری عسل و دارچین اضافه کنید، خوب مخلوط کنید، مخلوط را به مدت 1 دقیقه در مایکروویو گرم کنید، آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید 8 تا 10 دقیقه روی صورتتان بماند. سپس آن را با آب گرم کاملاً بشویید و پوست خود را خشک کنید.

ماسک خیار و آووکادو: خیار حاوی مقادیر زیادی آب است به این معنی که پوست را آبرسانی می کند، همچنین حاوی ویتامین C است که به کاهش جوش کمک می کند. از سوی دیگر، آووکادو حاوی روغن هایی است که به حفظ بافت متعادل پوست کمک می کند و التهاب را نیز کاهش می دهد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که نصف فنجان از پوره آووکادو را بردارید و آن را با خیار رنه شده مخلوط کنید. ماسک را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود 10 تا 15 دقیقه بماند و پس از آن می توانید صورت خود را با آب ولرم بشویید.

سخن پایانی

پوستی که به طور طبیعی شاداب است، معمولاً پوستی است که سالم و هیدراته باشد. افراد می توانند با اجرای تدریجی یک روتین مراقبت از پوست، و همچنین با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود در صورت لزوم، برای این هدف تلاش کنند. سیگار، الکل و اشعه ماوراء بنفش همگی می توانند به سلامت پوست آسیب برسانند، بنابراین تا جایی که ممکن است از این موارد اجتناب کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (71 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (32 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (21 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (21 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس
تیتر امروز   
(تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...