بارداری با وجود کیست سینه

  پنجشنبه، 11 اسفند 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
بارداری با وجود کیست سینه
بروز کیست سینه و بارداری به طور همزمان برای مادران بسیار نگران کننده است. اما خبر خوب این است که راه‌های تشخیصی و درمانی بدون آسیب رساندن به جنین وجود دارد.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز همراه ما باشید.

بیشتر خانم‌ها در طول زندگی خود شاهد برجستگی‌های بی خطری در سینه‌های خود هستند که به آن کیست سینه گفته می‌شود. وجود کیست در سینه، طی یک خودآزمایی یا از طریق معاینه توسط پزشک مشخص می‌شود. کیست سینه نسبتاً شایع است و بیشتر این توده‌ها خوش خیم بوده و سرطانی نیستند.کیست سینه در خانم‌های باردار یا شیرده نیز مشاهده می‌شود. آدنوم شیردهی یا تومور ناشی از هورمون‌های بارداری و شیردهی، شایع‌ترین دلیل کیست سینه در زنان باردار و شیرده است. در ادامۀ این مطلب به بررسی کیست سینه و بارداری می‌پردازیم.

کیست سینه توده‌ای درون سینه است که یک دیوارهٔ نازک بوده و مایعی شفاف و یکدست درون آن قرار دارد. توده در سینه معمولاً کوچک است. اما ممکن است برخی افراد دارای کیست‌های بزرگی در سینه باشند. بزرگ بودن کیست، دلیلی بر خطرناک بودن آن نیست و اندازهٔ کیست هیچ تأثیری بر خوش خیم یا بدخیم بودن آن ندارد.

بعضی افراد تصور می‌کنند کیست سینه نیز مانند کیست تخمدان ارثی است و به طور وراثتی فرد را درگیر می‌کند. اما حقیقت این است که کیست سینه، ساختار متفاوتی از کیست تخمدان دارد و این تصور کاملاً اشتباه است. دلیل اصلی به وجود آمدن کیست سینه، تغییرات هورمونی تخمدان است. به همین خاطر تشکیل کیست سینه در افراد، بیشتر در سنین باروری ایجاد می‌شود.

به بیانی ساده‌تر، تخمدان‌ها در سنین 30 تا 35 سالگی فعالیت منظم‌تری دارند و زنان در این سنین، در دوران اوج باروری هستند. بنابراین در این دوران بیشتر در معرض ابتلا به کیست سینه خواهند بود. از سن سی سالگی به بعد، سینهٔ خانم‌ها بیشتر در معرض کیست سازی است و احتمال ابتلا به کیست سینه تا سن 50 سالگی نیز وجود دارد.

کیست سینه

توده‌های پستان، کیست و بارداری

ممکن است در دوران بارداری توده‌های پستانی تولید شده و رشد کنند. شایعترین توده‌های پستان در زنان باردار عبارتند از:

  • کیست سینه - کیسه‌های پر شده با مایع

  • گالاکتوسل - کیسه‌های پر شده با شیر

  • بافت فیبروآنتیوم

تغییر در اندازه توده‌های پستانی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. اگرچه اکثر توده‌های پستانی در زنان باردار خوش خیم هستند، اما در صورت مشاهده آن‌ها بایستی با پزشک خود در میان بگذارید. تصورنکنید که ایجاد توده پستانی یک تغییر طبیعی در بارداری است، و اجازه ندهید که پزشک بدون معاینه و بررسی بیشتر از آن بگذرد.

پزشک باید اندازه و موقعیت توده، نرمی یا سختی آن و اینکه آیا توده حرکت می‌کند یا نه، را بررسی کند. توده پستانی می‌تواند یک کیست پر از مایع یا یک توده جامد باشد. اگر متحرک باشد و به دیواره قفسه سینه متصل نباشد، ممکن است یک کیست یا تومور خوش خیم بنام فیبروآنتیوم باشد.

کیست سینه و بارداری

برخی از افرادی که به کیست سینه مبتلا می‌شوند، از باردار شدن واهمه دارند. زیرا تصور می‌کنند که ممکن است کیست سینه برای خود آنها یا جنین خطرساز باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر بعد از سونوگرافی، پزشک متخصص تشخیص دهد که کیست سینه از نوع کیست ساده است، باردار شدن و شیردهی هیچ عارضه‌ای برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.

توجه داشته باشید که احتمال دارد، در دوران بارداری با تغییر میزان هورمون‌های بدن، اندازهٔ کیست سینه نیز تغییر کند. اگر در پی تغییرات هورمونی در طول بارداری، کیست سینه بزرگتر شود، درد بیشتری را به دنبال خواهد داشت. اما از آنجایی که هورمون‌ها بیشتر از سایر عوامل بر روی تعداد و اندازهٔ کیست سینه تأثیر می‌گذارند، پس از پشت سر گذاشتن بارداری و پایان شیردهی، هنگامی که هورمون‌ها به حالت قبلی خود باز می‌گردند، وضعیت کیست‌ها نیز به حالت اول بر می‌گردد.

کیست سینه

کیست سینه در شیردهی

اگر کیست در نوک سینه وجود داشته باشد، برای شیر خوردن نوزاد مشکل به وجود می‌آورد و مانعی برای مکیدن سینه، توسط نوزاد خواهد بود.همچنین مادر ممکن است هنگام شیر خوردن نوزاد احساس درد داشته باشد. اما این مسئله چندان نگران کننده و پیچیده نیست. زیرا با روشی ساده توسط پزشک می‌توان کیست سینه را تخلیه کرد.

پیشگیری از ابتلا به کیست سینه

کیست سینه در اثر تغییرات هورمون‌های تخمدان به وجود می‌آید. بنابراین؛ از آنجایی که ترشح هورمون یک اتفاق طبیعی در بدن است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت، بسیاری از خانم‌ها در طول زندگی به کیست سینه مبتلا می‌شوند. اما توصیه می‌شود برای تشخیص به موقع و درمان سریع کیست سینه، خانم‌هایی که کیست سینه ندارند حداقل سالی یک بار و افرادی که سابقهٔ کیست سینه دارند هر شش ماه یک بار معاینه شوند و در صورت لزوم سونوگرافی انجام دهند.

همچنین افرادی که سابقهٔ ابتلا به کیست سینه در آنها بیشتر از سایر افراد است، باید هر سه ماه یک بار معاینه شوند و سونوگرافی انجام دهند. توصیهٔ مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که هر فرد باید ماهی یک بار در منزل سینه‌های خود را معاینه کند که به این عمل خودآزمایی یا بررسی سینه گفته می‌شود. اگر پس از خودآزمایی سینه، تغییرات خاصی را بافت سینه احساس کردید، باید هرچه سریع‌تر به یک متخصص خوب در این زمینه مراجعه کنید تا این موضوع دقیق‌تر بررسی شود.

سخن آخر

اگر در دوران بارداری تشخیص داده شد که سرطان سینه دارید، خبر خوب این است که احتمالا هیچ تاثیر مخربی روی جنین ندارد. مواردی از انتقال سلول‌های سرطان پستان بین مادر و جنین گزارش نشده است. گزینه‌های درمان نیز به پیشرفت سرطان بستگی دارد که در زمان بارداری تشخیص داده می‌شود. درمان در سه ماهه دوم و سوم بارداری شبیه به بیمارانی که باردار نیستند انجام می‌شود و معمولا شامل جراحی و شیمی درمانی است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW