بررسی مزایا و معایب خودروی دنا پلاس

  پنجشنبه، 12 تیر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
بررسی مزایا و معایب خودروی دنا پلاس
به گفته مسئولین ایران خودرو، دنا پلاس برای تست های ایمنی به کشور آلمان ارسال شد و در تست های ایمنی که در این کشور گذرانده است موفق به اخذ ۴ ستاره ایمنی شده است

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،ایران خودرو حدود دو سال پس از عرضه دنا، نخستین فیس لیفت آن را با نام «دنا پلاس» در پاییز 1395 معرفی کرد و تولید آن از زمستان همان سال ولی با مدل 1396 آغاز شد. تغییرات ظاهری دنا پلاس عمدتاً در چراغ های جلو و عقب متفاوت، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگ تر و خطوط جانبی تازه روی درها خلاصه می شود. ایران خودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری پسندی مانند سانروف، مانیتور بزرگ تر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دی لایت های جدید و چراغ خوش آمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود. البته از اواسط سال 97 بعضی از این آپشن ها (ایربگ جانبی و سانروف) مجددا از خانواده دنا پلاس حذف شدند! مهم ترین حذفیات این خودرو مواردی مانند ایربگ های جانبی، سانروف، جاعینکی و سیستم پشتبانی نویگیشن است.

در قسمت فنی نیز دنا پلاس، تفاوتی با دنا معمولی ندارد. کیفیت ساخت آن نیز اندکی بهتر از دناست اما همچنان از تندر پلاس، کمتر است. حال به سراغ دومین عوض خانواده دنا، یعنی نسخه «پلاس توربو» برویم؛ خودرویی که تولید آن از اواسط سال 96 آغاز شد اما اولین سری آن در سال 97 بدست مشتریانش رسید. به لحاظ فنی، تفاوت پلاس توربو با پلاس معمولی مانند تفاوت سورن توربو با سورن معمولی است؛ یعنی ایران خودرو فقط سیستم توربوشارژ را به پیشرانه EF7 این خودرو افزوده و چندین تغییر فنی جزیی در آن اعمال کرده. البته به لحاظ تجهیزات ظاهری نیز دنا پلاس توربو با چندین ویژگی متفاوت تر به تولید رسیده است مثل: رینگ بزرگتر با طراحی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز رنگ و سر دنده جدید. اما سومین عضو خانواده دنا، نسخه «پلاس اتومات» است که از گیربکس 6 سرعته اتومات بهره می برد و به همین دلیل نیز وزن خالصش حدود 70 کیلوگرم بیشتر شده. پلاس اتومات که اولین تحویل آن در بهار 99 بوده، در تجهیزات دقیقا مانند پلاس دنده ای است.

طراحی ظاهری :

سه تغییر در طراحی ظاهری این دو ایجاد گردیده ( دنا و دنا پلاس ) که بسیار خوب و نوید بخش است، تغییراتی که برای بار نخست در خودرو های تولید ملی مورد استفاده قرار گرفته است، اما به هر حال قالب اصلی و شکل و شمایل کلی دنا پلاس تغییر فاحشی با فیس لیفت سابق خود نداشته است و به مانند خیلی از فیس لیفت های دیگر ایرانی ما بیشتر شاهد اسپرت کردن هستیم تا فیس لیفت.

تصویر
طراحی ظاهری دنا پلاس
  1. اولین آن سقف سانروف است که برای بار اول در ایران برای خودرو های تولید ملی مورد استفاده قرار می گیرد، که بی شک با توجه به عبور آب در جک s5 از سانروفش به علت مونتاژ بد (البته شاید ایران خودرو مانند کرمان موتور سانروف را ضعیف مونتاژ نکند اما خوب این ترس به علت عملکرد برخی خودروسازان وجود دارد)امید است که این مورد در دنا پلاس دیده نشود.
  2. دومین مقوله مورد تغییر نسبت به فیس لیفت قبلی دنا بی شک استفاده از دوربین دنده عقب است که این آیتم هم برای بار نخست در یک خودروی تولید داخل مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. سومین تغییر و آخرین تغییر در بخش طراحی ظاهری دنا پلاس نسبت به فیس لیفت قبلی آن، چراغ ال ای دی دید روز یا day light است که، در چراغ های جلویی دنا پلاس مورد استفاده قرار گرفته است، بی شک کمپانی ایرانی، ایران خودرو با الگو قرار دادن برندهای خوب و مطرح جهانی مثل بنز و بی ام و، چراغ های نئون را نیز به چراغ های جلو و عقب دنا اضافه کرده است تا این خودرو از نظر زیبایی بیرونی با دنا متفاوت عمل کند.
تصویر
طراحی ظاهری دنا پلاس

طراحی داخلی دنا پلاس:

بیشتر منتقدان معتقد هستند که، دنا از لحاظ کیفیت ساخت (هرچند از لحاظ مونتاژ در آنچه ارائه گردید، شاهد ایراد بودیم ) از دیگر محصولات داخلی بالاتر و بهتر است، باید گفت که وقتی طراحی داخلی دنا و دنا پلاس را کنار هم قرار می دهیم، هیچ تغییری را نمیبینیم، لذا طراحی داخلی دنا و دنا پلاس یکسان است، شاید در مقاله معایب و محاسن دنا که توسط اول خودرو نوشته شد مشاهده کردید که یکی از معایب دنا متریال مورد استفاده در آن است که این متریال مورد استفاده در این خودروی ملی از جنس مناسبی نیست، پس این حرف در دنا پلاس هم صادق است، و باید گفت که، در هر دو ماشین ( دنا و دنا پلاس ) کیفیت خوب و قابل قبولی را شاهد نیستیم، که این بی کیفیتی در این دو قسمتی از معایب آنها به شمار می آید، ولی با توجه به بی کیفیتی دیگر محصولات هم قیمت، باید بپذیرید که بهتر از دنا پلاس هم با این قیمت پیدا نخواهید کرد، اما یکی از محاسن دنا بی شک صندلی های آن است، چرا که در خودرو دنا ما شاهد فرم صندلی ها اسپرت و راحتی بودیم، صندلی هایی که به خوبی با بدن همراه می شود و بدن فرد را در بر میگیرد . عایق بندی صدا هم در خودرو دنا خوب است و این مقدار ایزوله بودن با توجه به بررسی ها در ماشین دنا پلاس هم رعایت شده است و کابین ماشین آرامش و حس خوبی را نسبت به رقبایش خلق می کند .

تصویر
طراحی داخلی دنا پلاس

مشخصات فنی یکسان دنا و دنا پلاس:

باید گفت که دنا پلاس از لحاظ فنی مانند دنا است، چرا که، موتور دنا پلاس همان موتور معروف EF7 است، که قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار دارد و همان طور که در مقاله مربوط به دنا عنوان کردیم، اگربه وزن دنا که ۱۲۷۷ کیلوگرم است، دقت کنیم بی شک نمی توان انتظار شتاب خیلی خوبی را از آن داشت. ولی خوشبختانه دنا با دارا بودن، پدال گاز برقی و ضرایب خوب دنده ها، حس شتاب گیری بهتری نسبت به سمند EF7 و سمند SE را داشته است، اما بدون تردید آنچه ازموتور معروف EF7 که موتور ملی است مشاهده شده است، چند ایراد است که عبارتند از: ۱) صدای وحشتناک موتور ۲) عدم هماهنگی موتور و جعبه دنده که باعث می شود در دنده ۵ گژکاری وجود داشته باشد ۳) زود جوش بودن آن است.

در آخر بخش فنی…

در آخر این بخش باید گفت که، این موتور حجم ۱۶۴۶ سی سی (۱۷۰۰ سی سی اسمی)، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد. حداکثر قدرت خروجی موتور دنا پلاس ۱۱۵ اسب بخار است که در ۶۰۰۰ دور در دقیقه به دست می آید. استاندارد آلایندگی دنا و دنا پلاس یورو۴ است.

شتاب گیری و مصرف سوخت دنا پلاس:

همان طور که گفته شد وزن بالا کمی از شتاب گیری دنا و دنا پلاس کاسته است که به طور دقیق دنا پلاس با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۲.۰۳ ثانیه با رقبایش به رقابت خواهند پرداخت، و در صورت رانندگی با آن ماکزیمم سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه خواهید کرد، ضمن اینکه مصرف سوخت ترکیبی این دو خودروی تولید ایران خودرو ۸.۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر است.(در تصویر زیر تفاوت بین دنا و دنا پلاس مشخص است)

نام خودرو طول عرض ارتفاع شتاب ۰-۱۰۰ ماکزیمم سرعت قیمت
دنا پلاس ۴۵۸۸ میلی متر ۱۹۴۴ میلی متر ۱۴۶۰ میلی متر ۱۲.۳ ثانیه ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۴۹ م.ت
پژو پارس ELX ۴۴۹۸ میلی متر ۱۷۰۴ میلی متر ۱۴۱۰ میلی متر ۹ ثانیه ۱۹۵ کیلومتر در ساعت ۳۹ م.ت
سمند سورن ELX سال ۴۵۳۴ میلی متر ۱۷۴۴ میلی متر ۱۴۶۰ میلی متر ۱۱.۹ ثانیه ۱۸۵ کیلومتر در ساعت ۳۶ م.ت

هندلینگ و کیفیت سواری دنا پلاس:

بی شک با بررسی دقیق در این بخش و مقایسه اجمالی با خودروی دیگر ایران خودرو یعنی سمند با من هم عقیده خواهید شد که، هندلینگ این خودروی فیس لیفت شده یعنی ( دنا پلاس ) نسبت به سمند تا حد زیادی بهبود داشته است، و به اعتقاد خیلی ها خوب ارزیابی می شود، امری که در دنا هم شاهد آن بودیم، سواری دنا و دنا پلاس هم مشابه هم هستند و با کمی چاشنی اسپرت به راننده ی ماشین، سواری مناسبی را می دهند، در تکمیل این سخنان باید گفت که، سواری دنا از نظر نرمی کمی به علت اسپرت بودن فرم سواری خشک احساس می گردد که البته در حرکت نرمی خاصی هم احساس می گردد که تجربه سواری با دنا و دنا پلاس را نسبت به دیگر ماشین های تولید داخل خاص و متمایز می کنند، به نحوی که اگر سوار خودرو های رقیب و هم قیمت شده باشید با مقایسه با آن ها حس دلنشینی به شما بخشیده می شود، اما بد نیست درباره ترمز های دنا پلاس بگویم که در هنگام سواری ترمز گیری با این خودرو برتری خاصی نسبت به رقبا خود دارد، فرمان این دو ماشین یعنی دنا و دنا پلاس هم نرمی خوبی دارد و شامل دقت خوب و قابل قبولی است چرا که از سطح مسیر هم حس خوب و اطلاعات دقیقی به دستان راننده منتقل می شود و تقسیم وزن ماشین هم با توجه به بالا بودن وزن ماشین مناسب است.

ایمنی دنا پلاس:

به گفته مسئولین ایران خودرو، دنا پلاس برای تست های ایمنی به کشور آلمان ارسال شد و در تست های ایمنی که در این کشور گذرانده است موفق به اخذ ۴ ستاره ایمنی شده است، همیچنین این محصول با طراحی و نصب کیسه های هوای جانبی، با چهار ایربگ وارد بازار خواهد شد، که نکته قابل ذکر درباره ی کیسه های هوا این است که، دو عدد از روبرو باز می شوند و دو عدد دیگر این کیسه های هوا هم، به صورت جانبی از صندلی های جلو ماشین خواهند شد، و از جان سرنشینان خودرو بدین نحو محافظت می کنند.

امکانات رفاهی دنا پلاس:

با علم به اینکه دنا نسبت به رقبا در بخش امکانات رفاهی بالاتر بود، و با توجه به این نکته که، دنا پلاس در ظاهر خود امکانات رفاهی خوبی چون سانروف و… را شاهد است، باید بگویم که، دنا پلاس در بخش امکانات رفاهی تمام رقبای خود را کنار خواهد زد و سربلند از این بخش بیرون خواهد آمد، به طوری که این امکانات را که به امکانات ایمنی اضافه کنیم، نتیجه خوب و قابل اعتماد می شود.

یی ها)


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس