ایرادات و معایب خودروی دنا پلاس توربوشارژ

  دوشنبه، 06 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ایرادات و معایب خودروی دنا پلاس توربوشارژ
دنا پلاس توربوشارژر، درمجموع یکی از بهترین خودروهای ایرانی ساخته‌شده تا به امروز است و طرفداران خاص خود را در بازار دارد؛ اما این به معنای بی‌نقص بودن این خودرو نیست. ما در این مقاله با بررسی معایب دنا پلاس توربو شارژر به مهم‌ترین و پرتکرارترین مشکلات این خودرو ازنظر کارشناسان، اشاره می کنیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ایرانخودرو دنا پلاس توربو – IKCO Dena Plus Turbo یک سال پس از عرضه ی دنا پلاس، یعنی در سال 1396 عرضه شد. دنا پلاس توربو نسخه ی قوی تر دنا پلاس می باشد که طراحی جدید تر، امکانات رفاهی بیشتر و حالا با موتور توربوشارژ قدرت بالاتری نیز دارد. از تغییرات آن نسبت به دنا پلاس می توان به رینگ های 16 اینچی آلومینیومی پنج پیچ جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با آرم توربو با نوار قرمز و تغییر طراحی دسته دنده درکنار استفاده از موتور توربو شارژ اشاره کرد.

تصویر
طراحی ظاهری دنا پلاس توربوشارژ

مشخصات فنی دنا پلاس توربوشارژ

کمی بعد از معرفی دنا پلاس، نسخه توربو آن با نام دنا پلاس توربو شارژر نیز در سبد محصولات ایران خودرو قرارگرفت. اضافه شدن توربو شارژر به موتور EF7 تنها تفاوت نسخه جدید با دنا پلاس نبود و دنا پلاس توربو شارژر کمی بعد در نسخه اتوماتیک نیز در دسترس خریداران قرار گرفت. موتور 4 سیلندر توربو شارژ EF7 با حجم 1.7 لیتری در دنا پلاس توربوشارژر، 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این نیرو از طریق گیربکس 5 دنده دستی یا 6 سرعتِ اتومات با حالت اسپرت و برفی به چرخ های جلو منتقل می شود.

به لطف حضور توربو و گیربکس اتومات، شتاب دنا پلاس توربوشارژر اتومات به حدود 9.5 ثانیه رسیده است. به این ترتیب این خودرو سریع ترین خودروی ایرانی با موتور EF7 در بازار است. علاوه بر مشخصات فنی، در مشخصات ظاهری نیز دنا پلاس توربوشارژر با امکاناتی مانند رینگ 16 اینچی، فرمان چرمی و چند المان جزئی دیگر، از دنا پلاس و دنا معمولی متمایز می شود.

بررسی جزئیات معایب دنا پلاس توربو شارژ

دنا در زمان عرضه معایب زیادی داشت. تعدادی از این معایب، مانند شتاب پایین و کمبود امکانات رفاهی با عرضه دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژر برطرف شدند. بااین حال، هنوز هم معایب دنا پلاس توربو شارژر می توانند بسیاری از خریداران را ناامید و مشتریان بالقوه را از خرید منصرف کنند. در ادامه، معایب دنا پلاس توربو شارژر را با دقت بیشتری بررسی می کنیم.

تصویر
طراحی داخلی دنا پلاس توربوشارژ

کیفیت ساخت

به طورکلی همه خودروهای ایرانی و خودروهای مونتاژ ایران با یک مشکل اساسی روبه رو هستند: کیفیت ساخت پایین. این مشکل از طراحی ضعیف خودرو، کیفیت نامناسب قطعات تولیدی و بی دقتی در هنگام مونتاژ قطعات ناشی می شود. دنا پلاس توربوشارژر نیز مانند سایر خودروهای ایرانی از کیفیت ساخت ضعیفی رنج می برد. کیفیت قطعات به هیچ عنوان در حد و اندازه ی بهترین و لوکس ترین خودرو ملی ایران نیستند. به همین دلیل، خیلی زود با مشکلاتی همچون انواع و اقسام صداهای آزاردهنده درون کابین تا خرابی های گاه وبی گاه قطعات مختلف روبه رو خواهید شد.

علاوه بر این، در مونتاژ خودرو نیز ضعف های زیادی دیده می شود. از همان لحظه سوارشدن به خودرو با سخت باز و بسته شدن درها مواجه می شوید، که نشان دهنده همین ضعف مونتاژ است. به جز این، موارد زیادی از ضعف مونتاژ این خودرو گزارش شده است،که از بین آن ها می توان به درزبندی ها و مشکلات درب صندوق عقب نیز اشاره کرد. به این ترتیب کیفیت ساخت یکی از اصلی ترین معایب دنا پلاس توربو شارژر به حساب می آید.

استهلاک بالا

در ادامه همان مشکل کیفیت ساخت، باید مسئله استهلاک بالا را نیز به معایب دنا پلاس توربو شارژر اضافه کنیم. کیفیت ساخت و ماندگاری ضعیف، باعث می شود نیاز به تعویض قطعات در خودرو افزایش پیدا کند. استفاده از سیستم تعلیق و فنربندی قدیمی به همراه جلوبندی ضعیف نیز با منتقل کردن بیشتر کوبش ها، بیش تر باعث پایین آمدن عمر قطعات خودرو می شود.

در کنار کیفیت ساخت و ماندگاری نامطلوب قطعات، باید به توربو بودن موتور این خودرو نیز توجه کنید. موتورهای توربوشارژر اساساً به نگهداری و مراقبت بیشتری نسبت به موتورهای معمولی نیاز دارند. به این ترتیب، اگر وضعیت نامناسب بنزین تولیدی و مشکلات ذاتی موتور EF7 را نیز در نظر بگیریم، آن وقت استهلاک بالا مسئله ای قابل پیش بینی خواهد بود. استهلاک بالا، خصوصاً با افزایش شدید قیمت لوازم یدکی خودرو، می تواند یکی از معایب دنا پلاس توربوشارژر به حساب بیاید.

مشکلات کابین

کابین دنا پلاس توربوشارژر نسبت به سایر خودروهای ایرانی، حداقل در طراحی داشبورد وضعیت بهتری دارد و در مقایسه با سایر خودروهای به اصطلاح اقتصادی، راضی کننده تر است؛ اما مشکلات زیادی نیز در آن دیده می شود. کیفیت قطعات استفاده شده در کابین ناامیدکننده است. کیفیت نامناسب قطعات باعث می شود خیلی زود شاهد بروز مشکلات مختلفی همچون خرابی و یا شکستن قطعات کابین خودرو باشیم. همچنین، همان طور که اشاره کردیم، شنیده شدن صداهای آزاردهنده یک مورد عادی در این خودرو است.

علاوه بر این، طراحی کابین نیز مشکلات زیادی دارد. داشبورد، بیش ازحد بزرگ طراحی شده است و فضای کافی را در اختیار سرنشینان جلو قرار نمی دهد. این کاهش فضا در صندلی های جلو، خصوصاً در مسافرت و رانندگی های طولانی مدت، می تواند مشکلاتی را برای سرنشینان جلو و حتی سرنشینان عقب ایجاد کند. این مسئله در پیاده و سوارشدن سرنشینان جلو نیز آزاردهنده است. به طورکلی افراد قدبلند چندان از رانندگی با دنا پلاس توربوشارژر لذت نخواهند برد. طراحی نامناسب در بخش های جزئی تر همچون محل قرارگیری سوئیچ و دسترسی به تنظیمات برقی صندلی های جلو نیز قابل مشاهده است.

نامشخص بودن وضعیت ایمنی

همچون سایر خودروهای ایرانی، وضعیت ایمنی دنا پلاس توربوشارژ نیز نامشخص است. ایران خودرو ادعا کرده در ساخت دنا پلاس توربوشارژر تلاش کرده است تا بدنه مستحکم تری را طراحی کند. علاوه بر این، وجود ایربگ های جانبی در کنار ایربگ راننده و سرنشین جلو می تواند به امنیت بیشتر دنا پلاس توربوشارژر کمک کند. بااین حال پلتفرم مشترک این خودرو با برادر بزرگ تر یعنی سمند، نشان می دهد که همچنان نباید امید زیادی به امنیت این خودرو داشته باشید. مشکل هندلینگ و فرمان پذیری از دنا به دنا پلاس و دنا پلاس توربو به ارث رسیده است و همچنان می تواند مشکلات زیادی در کنترل خودرو ایجاد کند.

نکته دیگر، افزایش شتاب خودرو در نسخه جدید، بدون بهبود وضعیت ترمزهای خودرو است. این موضوع می تواند روی کنترل خودرو و امنیت آن نیز تأثیرگذار باشد. شاید این مورد به صورت عام در همه خودروهای تولید داخل و بسیاری از خودروهای چینی بازار نیز دیده شود؛ اما بازهم به عنوان یکی از معایب دنا پلاس توربو شارژر باید موردتوجه قرار بگیرد. بنابراین، بهتر است به 3 ستاره کیفی اهدایی سازمان استاندارد به این خودرو بسنده نکنید.

موتور Ef7 توربو

موتور Ef7 توربو قرارگرفته در قلب دنا پلاس توربوشارژر، همچون یک شمشیر دو لبه عمل می کند. از یک سو این موتور با قدرت و گشتاور بیشتری که تولید می کند سبب شده است تا دنا پلاس توربو شارژ سریع ترین خودروی ایرانی با موتور EF7 در بازار باشد. شتاب بیشتر و حتی کمی مصرف سوخت بهتر، از دیگر نتایج استفاده از این موتور است. در مقابل، مشکلات دیگری نیز وجود دارد. دمای بالای موتور، اولین مسئله ای است که می تواند دردسرساز باشد.

هرچند با تغییرات مثبتی که ایران خودرو در موتور دنا پلاس اعمال کرده است، مشکلات EF7 تاحدودی کاهش یافته؛ اما همچنان داغ شدن موتور، مشکلی است که می تواند عواقب بدی را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، طبق نظر کارشناسان، کیفیت آلیاژ و متریال استفاده شده در موتور، آن چنان که باید خوب نیست و همین موضوع باعث سروصدای زیاد توربو می شود. با توجه به عایق بندی نامناسب، این سروصدا در کابین آزاردهنده خواهد بود. درنهایت، همان طور که در قسمت استهلاک اشاره کردیم، استفاده از توربو به معنای افزایش هزینه های نگهداری، کمبود قطعات یدکی و همچنین در دسترس نبودن تعمیرکارهایی است کار با این موتور را بلد باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (219 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (38 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
از فحاشی به ایرانیان مقیم خارج پای صندوق های رای تا واکنش مردم به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 10 تیر 1403
وزیر علوم: علم قابل خرید و فروش نیست، ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم
پیام پزشکیان خطاب به زنان و دختران ایرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات
بار مسکن از چه زمانی روی دوش مردم سنگین شد؟
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند