دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / رزومه تحصیلی /

بدون مقاله چگونه در مصاحبه دکتری شرکت کنم؟ 

یکشنبه، 20 مهر 1399
یکی از اصلی ترین ملاک های پذیرش در مصاحبه دکتری داشتن قوی ترین امتیاز پژوهشی یا همان مقاله میباشد که داوطلبان حتما باید در نظر داشته باشند که قبل از شرکت در جلسه مصاحبه دکتری رزومه خود را تکمیل کنند. اما اگر موفق به اخذ پذیرش از مجلات معتبر نشده باشیم و مقاله ای در اختیار نداشته باشیم چه کنیم؟

مصاحبه دکتری یک جلسه آشنایی می باشد و در این جلسه بایستی دانشجو خود را به هیئت داوری دانشگاه مربوطه معرفی کند. شما در این جلسه هر چقدر معقول تر و با سواد تر به نظر برسید احتما پذیرش بالاتر خواهد رفت و همیشه به داوطلبان دوره دکتری توصیه می کنیم به فکر تقویت رومه خود باشند. بعد از آزمون کتبی فرصت محدود است و نمی توانید مقالات و کتابهای امتیاز آور را گردآوری کنید. به داوطلبان عزیز توصیه می کنیم ابتدا با شرایط امتیاز دهی در مصاحبه دکتری آشنا شوند و سپس سعی کنند رزومه خود را مطابق با اصول مشخص شده تکمیل کنند در این مطلب سعی کرده ایم هر آنچه که برای تقویت رزومه احتیاج دارید را برای شما گردآوری کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل در مصاحبه دکتری شرکت کنید.

چند مقاله و کتاب برای مصاحبه دکتری نیاز است؟

در بخش پژوهشی بالاترین امتیاز متعلق به مقالات و کتب می باشد. برای مقالات حداکثر 21 امتیاز و برای کتب حداکثر 4 امتیاز می باشد. هر چقدر در روز مصاحبه متقاضی تعداد مقالات و کتب با کیفیت تری داشته باشد از بخش مصاحبه امتیاز بیشتری دریافت می کند. اکثر متقاضیان در مصاحبه دکتری در بخش مقاله و کتاب ضعف دارند.
مقالات چاپ شده در مجلات ISI بالاترین امتیاز و مجلات چاپ شده در همایش ها و کنفرانس ها کمترین امتیاز را در این زمینه دارند. البته باید به این نکته نیز توجه نمایید که همه مجلات به زبان انگلیسی مجلات ISI نیستند زیرا دارای ضریب تاثیر نمی باشند.

اگر تا روز مصاحبه دکتری موفق به اخذ پذیرش مقاله از مجلات معتبر نشده اید توصیه می کنیم هر چه سریعتر یکی از امتیازات پژوهشی را جایگزین کنید. داوطلبانی که از نظر آنها نگارش یک مقاله علمی پژوهشی دشوار می باشد توصیه می کنیم از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود یکی یا چند مقاله اسخراج کنند. مقالاتی که از پایان نامه استخراج شوند اعتبار کافی جهت انتشار در مجلات علمی پژوهشی خارجی معتبر را دارند.

سالهاست استخراج مقاله از پایان نامه به عنوان یکی از روش های مرسوم تقویت رزومه شناخته می شود و اهمیت به سزایی دارد. اگر زمان کمی تا روز مصاحبه فرصت دارید توصیه می کنیم سریعا استخراج مقاله از پایان نامه را در اولویت فعالیت های پژوهشی خود قرار دهید و سریعا آنرا با هماهنگی و مشاوره یکی از مشاورین مجرب به مجله ای سابمیت کنید. البته با توجه به اینکه زمان داوری مجلات مختلف متفاوت می باشد می توانید از خدمات استخراج کتاب از پایان نامه استفاده کنید که زیر یکماه کتاب را چاپ کنید.

امتیاز مقاله و کتاب در مصاحبه دکترا

ازجمله مواردی که در غالب مصاحبه های دکتری برای داوطلبان امتیاز به همراه دارد، شامل آیتم های زیر است:

  • مقالات علمی-پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی
  • مقالات علمی-ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی
  • مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی)
  • تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی
  • نحوه امتیازدهی به هر یک از این موارد بسته به نظر اساتید ممکن است متغیر باشد.
  • به خاطر داشته باشید ممکن است اساتید از متن کتاب و مقالاتتان نیز از شما سوال کنند. بنابراین، تسلط لازم را داشته باشید.

نداشتن مقاله در مصاحبه دکتری چقدر مهم است؟

هر ساله این سوال برای داوطلبان مطرح است که آیا بدون رزومه پژوهشی و مقاله هم امکان قبولی در دوره دکتری وجود دارد؟

این سوال جواب ثابتی ندارد، چرا که به متغیرهای مختلفی بستگی دارد.

مثلاً اگر شما تازه از مقطع ارشد فارغ التحصیل شده باشید، قاعدتاً اساتید از شما انتظار ندارند که با کوله باری از رزومه پژوهشی در مصاحبه دکتری حضور پیدا کنید.

و یا مثلاً ممکن است رشته شما به صورتی باشد که اساساً نوشتن مقاله چندان کار ساده ای نباشد.

علاوه بر مواردی که گفته شد، یادتان باشه مصاحبه فقط مقاله نیست! معیارهای زیادی در مصاحبه دکترا وجود دارد که می تواند قبولی یا عدم قبولی شما را به دنبال داشته باشد و مقاله تنها یکی از آنهاست.

بنابراین، پاسخ به سوال فوق و همین طور این سوال که برای مصاحبه دکتری چند مقاله لازم است، جواب یکسانی ندارد. حتی احتمال قبولی دکتری بدون مقاله هم ممکن است وجود داشته باشد.

قبولی دکتری چه باید کرد؟

درست است که تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری مهم است، اما همان طور که در بالا گفته شد، تنها معیار قبولی در مصاحبه دکتری نیست. بنابراین برای قبولی در مصاحبه دکتری، لازم است در ابعاد مختلف خود را به بهترین شکل ارائه کنید.

در کنار اینها در مصاحبه دکتری اعتماد بنفس داشته باشید و تلاش کنید با احترام، تواضع و البته محکم به سوالات اساتید پاسخ مناسب بدهید.

همانطور که می بینید مقاله با اینکه آیتم بسیار مهم در مصاحبه دکتری شناخته می شود اما به این صورت نیست که تنها آیتم باشد و موارد مهم دیگری نیز در مصاحبه دکتری وجود دارد. اگر تاکنون اقدام به چاپ مقاله نکرده اید می توانید با استخراج مقاله هر چه سریعتر امتیاز چاپ مقاله را کسب نمایید و همچنین می توانید با کمک موسسه آرمان مقاله خود را به صورت فوری به چاپ رسانید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله !
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟