ساعدنیوز
ساعدنیوز

به نوزادان و کودکان چه نوع شیری بدهیم؟

  پنجشنبه، 17 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
به نوزادان و کودکان چه نوع شیری بدهیم؟
شیر گاو خواص و مزایای بسیاری برای سلامت بدن به همراه دارد، اما برای برخی از والدین سوال است که آیا شیر گاو برای کودکان نوپا و نوزادان هم مفید است؟ و از چه زمانی به آنها شیر دهیم؟ برای یافتن پاسخ خود با ما همراه باشید.

احتمالا می دانید که بعد از پایان 12 ماهگی یا همان یکسالگی می توانید شیر پاستوریزه را به تغذیه روزانه کودک اضافه کنید. بیشتر والدین سوال می کنند که درمیان انواع شیرهای موجود در بازار، بهتر است که چه نوع شیری به کودکان بدهیم؟ یک کودک در روز چقدر باید شیر بخورد و ... با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالاتتان را دریابید.

چه نوع شیری به کودکان بدهیم؟

تمام پدر و مادرها کودکی سالم و قوی می خواهند. از وقتی کودک درآغوش شماست به فکر غذاهای مقوی متفاوتی برای او هستید. البته تا ۶ ماه باید کودک را از شیر خود تغذیه کنید. اما پس از آن چه؟ این سوالی است که اغلب مادران می پرسند. همراه با غذاهای دیگر، شیر بخشی از تغذیه کودک است. می دانید که شیر برای کودک لازم است. اما می دانید دلیل اصرار پزشکان و بزرگ ترها به مصرف شیر برای کودکان نوپا چیست؟ اگر نمی دانید مقاله زیر را بخوانید تا از اهمیت شیر برای کودکان بیشتر مطلع شوید.

اهمیت شیر برای کودکان نوپا

حتما در دوران کودکی مادر یا مادربزرگ به شما می گفتند هر روز شیر بنوشید. احتمالا شما هم از این کار طفره می رفتید. اما هر طور شده یک لیوان شیر به شما می دادند و می گفتند برای بدن تان لازم است. شیر برای رشد کودک ضروری است. به همین دلیل باید به کودک خود هر روز شیر بدهید. شیر مزایای دیگری هم دارد. کسب آگاهی درباره این موضوع اهمیت زیادی دارد.

1. استحکام استخوان ها

شیر منبع اصلی کلسیم و چربی مورد نیاز برای رشد کودک نوپاست. کلسیم به رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها کمک می کند. بعلاوه مولکول های کلسیم در انقباض ماهیچه ها و تحریک اعصاب نیز کاربرد دارد.

2. از مشکلات استخوانی جلوگیری می کند

علاوه بر کلسیم، شیر حاوی مقادیر زیادی ویتامین D نیز هست. این ماده مغذی استخوان ها را تقویت کرده و از اختلالات استخوانی مانند راشیتیسم یا نرمی استخوان جلوگیری می کند.

3. وزن سالم

شیر سرشار از پروتئین است. به علاوه پروتئین لبنیات حاوی اسیدهای آمینه ای است که در سنتز ماهیچه ها استفاده می شود. اثر سیرکنندگی پروتئین از خوردن زیاد نیز جلوگیری می کند. همچنین مصرف مقدار سالم لبنیات می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند. مطالعات نشان داده است ادامه مصرف لبنیات، با پیشگیری از چاقی در بزرگسالی ارتباط دارد.

آیا می توان از شیر پاستوریزه برای نوزادان استفاده کرد؟

در 6 ماه اول زندگی، نوزاد به غیر از شیر مادر یا شیر خشک هیچ ماده غذایی دیگری نباید دریافت کند. در واقع دادن هر چیزی غیر از شیر مادر و شیر خشک می تواند برای کودک آسیب زا و خطرناک باشد. چرا که معده نوزاد هنوز برای هضم مواد غذایی دیگر آماده نیست. مصرف شیر پاستوریزه در این دوران می تواند منجر به اسهال، استفراغ و واکنش های آلرژیک در فرزندتان شود.

شیر خوردن نوزاد

چگونه می توان شیر گاو مناسب برای نوزادان انتخاب کرد ؟

برخی مادران به دلیل مصرف داروهای خاص و یا اعتیاد به برخی مواد نمی توانند از شیر خود برای تغذیه نوزاد استفاده کنند. در این شرایط تنها گزینه استفاده از شیر خشک است و نباید شیر پاستوریزه جایگزین شیر مادر شود.

پاستوریزه و استریل شده

پاستوریزاسیون زمانی است که شیر برای مدتی در دمای بالا گرم می شود و سپس به سرعت خنک می شود تا باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های موجود در شیرکم شود.

استریل کردن فرایندی است که کلیه میکروارگانیسم های موجود در شیر را از بین می برد و همین امر باعث می شود شیر استریلیزه بهترین گزینه برای نوزادان باشد. می توانید شیر پاستوریزه را در صورت عدم دسترسی به شیر استریل استفاده کنید.

تقویت شده

شیر به خودی خود حاوی مواد مغذی زیادی است اما مواد مغذی اضافه شده می توانند ارزش غذایی آن را بالا برد که چنین فرآیندی تقویت نامیده می شود. شیر گاو غنی شده با ویتامین ها را انتخاب کنید به خصوص ویتامین دی. تقویت کردن شیر به کودک کمک می کند تا مواد غذایی ضروری در رژیم غذایی خود را دریافت کند.

کودک به چه میزان می تواند از شیرگاو مصرف کند؟

متخصصان کودکان بیش از 946 میلی لیتر شیر گاو را در روز برای نوزادان توصیه نمی کنند. مصرف بیش از حد شیر باعث افزایش کالری کودک شده و فضای کمی برای سایر غذاهای جامد مورد نیاز کودک باقی می گذارد. اگر کودک شما بیش ازاین مقدار نیاز دارد می توانید گزینه های دیگری مانند شیر مادر و یا شیرخشک به آن ها بدهید.

از چه زمانی می توانیم به کودک شیر پاستوریزه بدهیم؟

در 6 ماهه دوم زندگی، کودکان می توانند مصرف شیر پاستوریزه را شروع کنند. اما مقدار آن باید محدود باشد. دادن شیر پاستوریزه را به تدریج شروع کرده و ترجیحاً آن را با مواد غذایی دیگر ترکیب کنید. برای مثال درست کردن فرنی برای فرزندتان یک غذای مکمل سالم محسوب می شود که در آن از شیر پاستوریزه نیز استفاده خواهد شد. درواقع از 6 ماهگی تا یک سالگی کودک هنوز به شیر مادر احتیاج دارد و مصرف شیر پاستوریزه باید در کنار شیر مادر صورت بگیرد.

بهترین نوع شیر برای بچه ها چه نوع شیری است؟

هنگامی که کودک یک ساله شد می توانید شیر کامل یا چربی کم (۲٪) را به او بدهید. اینکه چه مقدار شیر باید ارائه شود باید با پزشک متخصص اطفال در میان گذاشته شود. در این مقدار غذای جامد کودک شما مصرف می شود. دادن شیر زیاد در رژیم غذایی کودک می تواند او را پر کند و احساس گرسنگی کافی برای خوردن انواع غذا های جامد دیگر را در او ایجاد نکند.

شیر پرچرب به فرزندمان بدهیم یا کم چرب؟

برخی از خانواده ها ترجیح می دهند پس از ۲ سالگی به فرزندان خود شیر کم چربی بدهند. این تصمیمی است که باید با پزشک متخصص اطفال شما در میان گذاشته شود. شما باید ترجیحات فرزند خود (و خانواده) را در نظر بگیرید و همچنین در نظر بگیرید که بقیه رژیم های معمول کودک شما چه غذا هایی را تشکیل می دهند. به خاطر داشته باشید که کودک از ۴ تا ۵ سالگی باید حدود یک سوم کالری خود را از چربی دریافت کند.

شیر پر چرب برای چه کودکانی مناسب است؟

شیر پر چرب گزینه خوبی برای کودکان بالای 12 ماه است که از شیر مادر تغذیه نمی شوند. آنها برای رشد و نمو مغز به کالری چربی نیاز دارند و این به خصوص در 2 سال اول زندگی اهمیت دارد. یکی دیگر از مزایای شیر پر چرب نسبت به شیر کم چرب این است که بسیاری از مردم فکر می کنند که طعم بهتری دارد؛ بنابراین برای کودکانی از شیر کم چرب استفاده نکرده اند و از خوردن آن امتناع می کنند، ممکن است شیر پر چرب تنها راهی باشد که میل به نوشیدن شیر پیدا کنند. اگر کودک شما بدغذا است، دارای اضافه وزن نیست و به سادگی چربی و کالری اضافی را از سایر غذاها دریافت نمی کند، شیر پر چرب می تواند برای او بهتر باشد. با این حال، شما نمی خواهید همه کالری مورد نیاز کودک از شیر بدست آید، پس با پزشک اطفال درباره یک رژیم غذایی مناسب صحبت کنید.

شیر کم چرب برای چه کودکانی مناسب است؟

اگرچه شیر پر چرب برای کودکان نوپایی که اضافه وزن ندارد مفید است، گفته می شود که بعد از 2 سالگی شما می توانید آن را با شیر کم چربی که بقیه اعضای خانواده مصرف می کنند، جایگزین کنید.

شیر کم چرب چه فایده ای برای کودک دارد؟

تغییر از شیر کامل به شیر کم چرب می تواند یک تغییر بزرگ باشد. اگر فرزند شما شیر کامل را ترجیح می دهد اما به دلیل سلامتی یا ترجیح خانواده نمیتوانید به او شیر کم چرب بدهید، سعی کنید تغییر تدریجی را به سمت شیر کم چرب تغییر دهید. ممکن است کودک ۲ ساله علاقه زیادی به نوشیدن شیر داشته باشد اما بهتر است شیر کم چرب را جایگزین شیر پرچرب قرار دهید.

نکته هایی در مورد نگهداری شیر در شیشه

شیرهای پودری را بدون هیچ نگرانی می توانید در زمان نیاز کودک، به صورت مایع درآوريد و استفاده كنيد؛ اما در مورد شیرهای مایع که آماده مصرف هستند، بعد از باز کردن در آن ها، می توانید بقیه شیر را مدت 48 ساعت در دمای بین صفر تا دو درجه سانتی گراد و در قسمت بالای یخچال نگهداری کنید. به این نکته نیز توجه کنید که اگر یک بار شیر مایع را گرم کنید، دیگر نمی توانید آن را نگه دارید.

نتیجه گیری

اگر فرزندتان شیر گاو نمی خورد سایر غذا های لبنی مانند کفیر، ماست و پنیر می توانند در وعده های غذایی و میان وعده های کودک قرار بگیرند. از شیر می توان در مواردی مانند اسموتی ها و سوپ های خامه ای برای افزودن مواد مغذی نیز استفاده کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (265 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (45 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس