بهترین راهکارهای جلوگیری از جوانه زدن پیاز

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
بهترین راهکارهای جلوگیری از جوانه زدن پیاز
در آشپزی ایرانی، کمتر غذای اصیلی ایرانی را می‌توان یافت که پیاز یکی از اجزای اصلی آن نباشد. به همین دلیل معمولا ما ایرانی‌ها به مقدار زیاد پیاز می‌خریم و همیشه به دنبال روش‌های جلوگیری از جوانه زدن پیاز هستیم.

برای جلوگیری از جوانه زدن پیاز آن ها را در اتاقی سرد، خشک، تاریک و با تهویه مناسب از قبیل انباری، سرداب، زیرزمین و یا گاراژ نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که «رطوبت» می تواند سبب جوانه زدن پیاز شود.مانند دیگر سبزیجات ریشه ای، پیاز را نیز می توان به مدت طولانی نگهداری کرد. اما اگر به درستی نگهداری نشود، ریشه و ساقه در آن شروع به جوانه زدن می کنند. از آنجا که پیاز گل قرار است تبدیل به گیاهی جدید شود، جوانه زدن امری طبیعی است. پیاز های گل در حالت نهفته باقی می مانند تا زمانی که شرایط مناسب برای جوانه زدن فراهم شود، سپس شروع به رشد می کنند. زمانی که پیاز های گل جوانه بزنند، سریع پوسیده خواهند شد. به یاد داشته باشید که رطوبت می تواند سبب جوانه زدن پیاز شود. در این مقاله به راه های جلوگیری از جوانه زدن پیاز اشاره خواهیم کرد.

نشانه های شروع جوانه زدن پیاز

اگر شما بتوانید سریع تر نشانه های جوانه زدن یک پیاز را تشخیص دهید، می توانید به راحتی با جدا کردن آن یک دانه پیاز، کل پیازها را از جوانه زنی نجات دهید. اولین نشانه های جوانه زنی نرم شدن لایه های پیاز است که در پیازهای سفید یا زرد رنگشان نیز تیره تر می شود. به مرور زمان که قارچ ها رشد می کنند، بوی بسیار بدی را نیز در فضای آشپزخانه ایجاد می کنند که به شدت تند هست. در این حالت مطمئن باشید که یکی یا چندتا از پیازهایتان شروع به جوانه زنی کرده اند. به محض دیدن این پیازها باید آن ها را جدا کرده و پیازهای دیگر را شست وشو داده و کاملاً خشک کنید.

مراحل جلوگیری از جوانه زدن پیاز

  1. پیاز های تازه برداشت شده را در یک ردیف و در محلی خشک و گرم قرار دهید. سه هفته صبر کنید تا پیاز ها خشک یا گردن پیاز های گل کاملا خشک شود.
  2. پیاز های خشک شده را درون یک کیسه توری یا سبد سیمی بریزید.از ظروف پلاستیکی یا هر وسیله دیگری که امکان گردش هوا در آن وجود ندارد، استفاده نکنید زیرا عدم گردش هوا منجر به ایجاد رطوبت و سپس، جوانه زدن یا گندیدگی پیاز می شود.
  3. پیاز ها را در مکانی خشک و با درجه حرارت ۳۲ تا ۴۰ درجه فارنهایت (۰ تا ۴ درجه سانتی گراد) قرار دهید. انباری، زیرزمین و گاراژ بهترین مکان ها با چنین شرایطی هستند. دمای گرم می تواند منجر به جوانه زدن و گندیدگی پیاز شود. از قرار دادن پیاز در مکان هایی که درجه حرارت آنها زیر صفر است نیز اجتناب کنید. در این شرایط پیاز زرد ۲ تا ۳ ماه، و پیاز قرمز ۲ تا۶ ماه سالم می ماند.
  4. میوه و سبزیجات رسیده و پخته را دور از پیاز نگهداری کنید. میوه های رسیده با تولید گاز اتیلن به جوانه زدن پیاز کمک می کنند.
  5. همچنین از قراردادن پیاز در نزدیکی سیب زمینی نیز خودداری کنید. البته این بار برای نگهداری بهتر از سیب زمینی!
  6. متاسفانه در بین ما ایرانی ها این کار رواج دارد که سیب زمینی و پیاز را نزدیک هم نگهداری می کنیم. اما باید بدانید سیب زمینی رطوبت پیاز را می گیرد و موجب جوانه زدن سیب زمینی می گردد.

محیط مناسب نگهداری پیاز

پیاز انواع مختلفی دارد که همواره در دسترس نیستند، اما پیازهای معمولی در طول سال در تمام فصول در دسترس می باشند. بهترین شرایط برای نگه داری این سبزیجات ریشه ای اتاقی سرد، خشک و با تهویه مناسب است. پس می توان گفت انباری ها، زیرزمین ها و یا گاراژها بهترین محیط های نگه داری پیاز می باشند.

همان طور که گفتیم رطوبت دشمن پیاز است. برای همین همواره باید سعی کنید که آن ها را در محیطی خشک با دمای مناسب نگه داری کنید تا جوانه نزنند؛ اما زمانی که شما پیاز را داخل یخچال می گذارید برخلاف تصورتان که محیطی سرد و تاریک برایش فراهم نموده اید، باید بدانید داخل یخچال علاوه بر سرما، رطوبت هم هست؛ بنابراین پیازها به راحتی این رطوبت را جذب نموده و جوانه می زنند. همچنین ممکن است سریعاً دچار گندیدگی شوند.

نکته مهم: با اینکه عمر پیاز با پوست در یخچال کوتاه می گردد، اما پیاز پوست کنده را می توان تا دو هفته و پیاز خردشده را 7 الی 10 روز در یخچال نگه داری کرد.

نحوه نگهداری از پیاز در حالت های مختلف

شما می توانید با توجه به نکاتی که در ادامه شرح خواهیم داد پیاز را به شکل های مختلفی برای مدت طولانی تر نگه داری کنید.

1. نحوه نگه داری پیاز پوست کنده

برخلاف پیازی که دارای پوست است، پیاز پوست کنده را می توانید در یخچال به مدت 10 الی 14 روز نگه داری کنید. برای ماندگاری بهتر باید پیازها را در ظرفی درب دار قرار دهید. زیرا پیاز پوست کنده به سرعت آلودگی و انواع ویروس های محیطی را به خود جذب می نماید.

2. نگه داری پیاز خردشده در فریزر

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که پیازهایتان عظیم بوده و همه آن را برای یک وعده غذا لازم ندارید؛ بنابراین برای صرفه جویی و جلوگیری از دور انداختن مابقی پیاز می توانید به راحتی آن را در یک کیسه فریزر گذاشته و تا 10 روز در یخچال و 3 الی 6 ماه در فریزر نگه داری کنید.

3. نگه داری پیاز سرخ شده در فریزر

پیاز سرخ شده را می توان 3 الی 5 روز در یخچال نگه داری کرد. روش نگه داری پیاز داغ در خانه به این صورت است که چند ساعت بعد از سرخ کردن که خوب خنک شدند، آن ها را درون یک ظرف درب دار قرار داده و در یخچال بگذارید. ماندن طولانی مدت پیازها در محیط آشپزخانه باعث جذب باکتری می گردد و برای سلامتی خطرناک است. اگر پرمشغله هستید و از پیازداغ برای غذاهای مختلف استفاده می کنید، می توانید یک بار زمان گذاشته و تا سه ماه آن ها را در فریزر نگه داری کنید.

4. ترشی انداختن پیاز

یکی از روش های نگه داری پیاز تبدیل آن به ترشی است. البته در پخت بسیاری از غذاها نمی توان از ترشی پیاز استفاده کرد اما برای بهره بردن از خواص پیاز و استفاده به عنوان چاشنی روش مناسبی است. برای ترشی انداختن پیاز باید آن ها را پوست کنده و کاملاً خشک کنید سپس درون یک ظرف شیشه ای استریل شده قرار دهید و آن را با ترکیبی از سرکه، نمک، شکر و ادویه جات مناسب و مورد سلیقه خودتان پرکنید و در یک مکان خنک و تاریک نگه داری نمایید. برای استریل کردن ظرف هم بهتر است آن را به مدت 20 دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس با یک دستمال تمیز خشک کنید.

5. نحوه خشک کردن پیاز

یک روش مناسب برای افزایش عمر مفید پیاز، خشک کردن آن است. برای این کار باید پیازها را به صورت خلالی و نازک برش زده و روی یک سینی بافاصله بریزید. سپس سینی را 2 الی 3 روز زیر آفتاب قرار دهید. بعد از آن پیازها را به مدت 10 دقیقه در دمای 90 درجه فر قرار داده تا کاملاً خشک شوند. از این نوع پیاز به عنوان طعم دهنده ای عالی در کنار پودر سیر استفاده می گردد.

با پیازی که جوانه زده باید چه کرد؟

جوانه های پیاز را جدا کنید (اگر قرار است از این پیاز در غذا استفاده کنید، قبلش مزه اش را بچشید تا ببینید مناسب مصرف هست یا نه) . پیاز را دو نیم کنید و بقایای جوانه و ریشه را جدا کنید. البته چک کنید که پیاز فاسد نشده باشد. اگر پیاز جوانه زده باشد و آثار کپک در آن مشاهده شد، چه باید کرد؟ تنها استثنایی که اینجا برای مصرف پیاز وجود دارد در مواقعی است که پیاز واقعاً کپک زده باشد یا پوسیده شده باشد. به هیچ عنوان پیاز کپک زده را مصرف نکنید؛ اما اگر فقط به قسمت کوچک کپک زده باشد، آن قسمت را جدا کنید و بقیه اش را مصرف کنید.

چگونه باید پیاز را نگه داشت؟

همان طور که قبلاً هم گفتیم در محیط های خنک، تاریک و خشک پیاز را نگه دارید. باید جریان هوای کافی به پیاز برسد. پیاز را جدای از سایر میوه ها و سبزیجات نگهداری کنید. چون میوه های رسیده گاز اتیلن تولید می کنند که باعث جوانه زدن پیاز می شوند. این را به یاد بسپارید که اگر پیاز جوانه زد، به سرعت فاسد می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (93 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن