بهترین شیوه برای تازه نگه داشتن سیر در خانه

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
بهترین شیوه برای تازه نگه داشتن سیر در خانه
برای آنکه سیر را در تمام فصول سال تازه نگه دارید بایستی شرایط مناسبی برای نگه داشتن آن در منزل فراهم کنید شرایطی که در ادامه خواهید خواند.

سیر به عنوان یک گیاه علفی شناخته می شود اما در واقع سیر خوراکی پیاز گیاه سیر است که طعم خاص و قوی ای نزدیک به طعم پیاز خوراکی دارد. از سیر برای پخت انواع غذا و گاهی برای اهداف دارویی استفاده می شود. سیر تازه را می توانید از فروشگاه مواد غذایی محلی یا در باغچه خود تهیه کرده و اگر روش نگهداری سیر را به درستی بدانید می توانید آن را برای مدت طولانی ذخیره کنید.

5 روش ساده برای نگهداری از سیر

بهترین روش های نگهداری سیر عبارتند از: قرار دادن آن در یخچال، منجمد کردن در فریزر ،خشک کردن، سرخ کردن، ترشی انداختن، یا نگهداری آن در روغن های طعم دهنده.

نگهداری در یخچال

اگر شما این راه را برای نگهداری سیر انتخاب کرده اید، اول آنها را در شیشه قرار دهید، چرا که این امر باعث کاهش رطوبت می شود. حتما می دانید که رطوبت خطر بزرگی برای فاسد شدن سیر محسوب می شود. رطوبت، سیرها را تحریک می کند و کیفیت آنها را برای پخت و پز کاهش می دهد. شما باید حبه های سیر را خُرد کنید و آنها را در یخچال قرار دهید. خُرد کردن سیرها مانع فرآیند جوانه زنی مجدد می شود.

منجمد کردن در فریزر

این روش یکی از محبوب ترین روش ها برای نگهداری طولانی مدت سیر است، اما حتما باید آن را به پوره تبدیل کنید یا آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. بدین منظور می توانید سیر شسته شده را به مکعب های کوچکتر خرد کنید. سپس آنها را در یک ظرف یا کیسه های مخصوص نگهداری کنید تا آماده ی مصرف باشند.

نگهداری ایمنی سیر در روغن

در مورد نگهداری سیر در روغن اختلاف نظرهایی وجود داشته است، زیرا نگه داشتن روغن آغشته به سیر در دمای اتاق با رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم همراه است که می تواند باعث یک بیماری کشنده به نام بوتولیسم شود. با این حال، اگر روغن سیر در فریزر ذخیره شود، خطر ایجاد این باکتری از بین می رود.

می توانید حبه های سیر جداگانه را پوست بگیرید، آن ها را بشویید و اجازه بدهید کاملا خشک شوند. سپس سیرها را در یک ظرف شیشه ای یا یک ظرف پلاستیکی بریزید و روی آن ها را با روغن کاملا بپوشانید. بعد درب شیشه یا ظرف را محکم ببندید و سریع داخل یخچال قرار بدهید. در صورت نیاز برای مصرف با قاشقی تمیز و خشک سیر را بیرون بیاورید.

روش دیگر این است که سیر را به صورت حریره ی سیر تهیه کنید. به این صورت که سیر را پوست بگیرید و بشویید. اجازه بدهید آب آن کاملا برود و سیرها خشک شوند. سپس سیرها را با روغن داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید. حدودا 2 قسمت روغن و 1 قسمت سیر احتیاج دارید. می توانید روغن مایع یا روغن زیتون را کم کم اضافه کنید. نباید مواد حریره سیر شما خشک باشد.زمانی که کاملا پوره شد و غلظت آن به حد مورد نیازتان رسید. مقداری نمک به آن اضافه کنید. این به ماندگاری سیرهای شما کمک می کند. سپس آن را در ظرف یا شیشه ای تمیز و خشک بریزید و در آن را محکم ببندید و در یخچال قرار بدهید. این روش سرعت کار آشپزها را بالا می برد و در حین غذا پختن لازم نیست، سیر پوست بگیرند و رنده کنند. روش بالا و روش منجمد کردن را برای تهیه ی غذا و پخت سیر استفاده می کنند.اگر مدت زمان زیادی می خواهید پوره ی سیر را نگه دارید آن را داخل فریزر قرار بدهید. روغن موجود در آن از منجمد شدن روغن و پوره جلوگیری می کند.

نگهداری سیر در سرکه

(به صورت سیر ترشی) حبه های سیر را پوست بگیرید و در سرکه بریزید و تا چهار ماه در یخچال نگهداری کنید. می توانید از سرکه ی قرمز یا سفید استفاده کنید. برای نگهداری سیر به روش ترشی، ابتدا حبه های سیر را پوست بگیرید بشویید و اجازه بدهید خشک شوند سپس ظرف شیشه ای را با آن پر کنید.

روی آن را با سرکه بچوشانید. باید سیرها کاملا در سرکه قرار بگیرند. اگر پوست آن را کامل بگیرید و سرکه سفید و مقداری نمک روی آن بریزید رنگ ترشی سیر شما سفید می شود و اگر از سرکه قرمز استفاده می کنید یک لایه پوست روی سیرها باقی بگذارید و بعد آن ها را داخل شیشه بریزید و روی آن را کاملا سرکه قرمز و نمک بریزید این نو سیر ترشی قهوه ای می شود.در شیشه را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.سیر ترشی را می توانید مدت ها در یخچال نگهداری کنید. اما اگر علائمی از کپک روی آن مشاهده کردید باید محتویات آن را دور بریزید. هنگام استفاده از سیر ترشی، از یک قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.هرگز سیر ترشی را در دمای اتاق نگهداری نکنید، زیرا روی آن خیلی سریع کپک ایجاد می شود.

خشک کردن سیر

یکی دیگر از راه های آسان برای نگهداری سیر خشک کردن آن است. سیر خشک متراکم می شود، بنابراین حتی اگر مقدار زیادی سیر خشک شده داشته باشید، فضای بسیار کمی اشغال می کند. وقتی سیر خشک شده را در پخت و پز استفاده می کنید، آب را جذب می کند و عطر و طعم عالی خود را به غذای شما می دهد.برای خشک کردن سیر، ابتدا آن ها را به دو نیم تقسیم کنید. سپس سیر ها را روی سینی فر قرار دهید و در دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰ درجه سانتی گراد) به مدت دو ساعت بپزید. بعد حرارت را به ۱۳۰ تغییر دهید و صبر کنید تا سیر کاملا خشک شود.

درست کردن سیر نمکی

از سیر خشک میتوانید سیر نمکی درست کنید . سیر را داخل مخلوط کن یا غذا ساز کاملا پودر کنید . به ازای هر قسمت یا پیمانه سیر ۴ پیمانه نمک اضافه کنید . به مدت ۱ تا ۲ دقیقه مخلوط کن را روشن کنید . بیشتر از ۲ دقیقه نمک و سیر را مخلوط نکنید . سیر نمکی را در ظرف سر بسته و در مکانی تاریک نگهداری کنید .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (88 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن