روش های خشک کردن سیر در منزل

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش های خشک کردن سیر در منزل
سیر گیاهی است که به دلیل داشتن خواص زیاد برای بدن و همچنین کاربردهای پزشکی اهمیت زیادی دارد . نگهداری اصولی سیر بسیار مهم میباشد زیرا باعث خراب نشدن ، ماندگاری بسیار طولانی تر و حفظ خواص آن خواهد شد .

سیر یکی از خوراکی های بسیار مفید ضد باکتری و میکروب کش است که خواص زیادی دارد فصل سیر تازه که می شود افراد معمولا از آن دسته دسته می خرند و در غذاهایشان و یا ترشیجات استفاده می کنند اما با حجم زیاد سیر باید چه کنیم و چگونه سیرها را همواره تازه نگه داریم در ادامه مطلب ما قصد داریم روش های نگهداری از سیر تازه و همچنین روش خشک کردن سیر رابرایتان به اشتراک گذاریم.

“سیر” یکی از مفیدترین و پرمصرف ترین ادویه ها در آشپزی است. در بسیاری از غذاهای ایرانی می توان از سیر تازه، سیر داغ، سیر خشک و یا پودر سیر استفاده نمود که انتخاب هر یک از این موارد علاوه بر سلیقه شخصی، به دستور پخت آن غذا نیز بستگی دارد.برای مثال برای تهیه میرزا قاسمی شمالی خوشمزه باید از سیر تازه استفاده کرد زیرا پودر سیر، آن هم از نوع بازاری توقع شما را از عطر سیر برآورده نمی کند.

اما از طرفی، برای پخت بسیاری از خورشت ها و خوراک ها می توان از پودر سیر به مقدار دل خواه استفاده کرد تا غذای شما علاوه بر داشتن یک عطر ملیح از سیر، آنقدری بو نداشته باشد که اطرافیان را آزار دهد.سیر تازه طعم تند و بوی بسیار زیادی دارد اما پس از سرخ شدن این تندی و بوی بسیار زیاد تا حدی کاهش می یابد. با این حال بسیاری از افراد از استفاده از این گیاه بسیار مفید و پرخاصیت به دلیل داشتن بوی زیاد فراری هستند و خود را از خواص بی شمار این گیاه محروم می کنند.

روش های خشک کردن سیر با پوست و بدون پوست

اگر در این فصل که سیرتازه به وفور وجود دارد، سیر زیادی خریداری کرده اید ، سیرها را به روش های زیر خشک کنید تا به مدت طولانی سیرتازه در اختیار داشته باشید.

خشک کردن سیرتازه به صورت سنتی

برای خشک کردن سیرتازه می توانید سیرها را پوست گرفته و حلقه حلقه برش بزنید. سپس پارچه تمیزی روی زمین و در زیر آفتاب پهن کنید و این ورقه های سیر را روی آن پهن کرده و تا کاملا خشک شوند. برای خشک کردن سیر می توانید، سیرهایی که به تازگی چیده اید را بشویید و آنها را به مدت یک هفته در یک محل تاریک و بدون رطوبت خشک کنید.

خشک کردن سیرتازه با آویزان کردن

سیر تازه درست مثل پیازچه می باشد و ساقه هایی را دارد ، شما برای خشک کردن این نوع سیر می توانید ، سیر را از ساقه های آن آویزان کنید تا خشک شود.

خشک کردن سیرتازه با دستگاه خشک کن

شما می توانید سیر تازه را با استفاده از دستگاه میوه خشک کن ، خشک نمایید ، به این طریق که پوست سیر را جدا کنید. سپس سیرها را نازک برش بزنید و برش های سیر را داخل دستگاه میوه خشک کن قرار دهید و بگذارید تا خشک شود. برش های سیر خشک را در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید.

خشک کردن سیر تازه با پوست توسط بخاری یا شوفاژ

برای خشک کردن سیرتازه می توانید سیرها را دانه دانه کنید و با پوست در سینی آلومینیومی یا روحی بچینید و سینی را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا سیرها به تدریج در خانه و بدون آلودگی خشک شوند.

خشک کردن سیر تازه با استفاده از فر

برای خشک کردن سیر می توانید سیرها را پوست بگیرید و ورقه ورقه کنید و کف سینی فر و یا یک توری مناسب پهن کنید و بعد آن ها را به مدت 1.5 الی 2 ساعت با دمای 110 درجه سانتی گراد داخل فر قرار دهید. بهتر است در زمانی که سیرها در فر قرار دارند، هرازگاهی سیرها را چک کنید. زمان خشک شدن سیرها در فر به نوع فر و برش های سیر بستگی دارد اما شما برای اینکه دریابید سیرها خشک شده اند یا نه یک سیر را تکه کنید اگر کاملا خشک شده بود و مغز آن نیز خشک بود یعنی آماده است.

خشک کردن سیر تازه با نخ کشیدن سیر

شما برای خشک کردن سیر می توانید سیرها را از هم جدا کنید و ریشه سیرها را روی اجاق گاز بسوزانید. این کار باعث می شود سیرها رشد نکنند و پوک نشوند. سپس سیرها را با دستمال پاک کرده و باسوزن به نخ میندازیم و آویزان می کنیم تا سیرها خشک شوند.

نگهداری سیر در دمای اتاق

اگر می خواهید سیرتازه را طولانی مدت تر نگهداری کنید ، آن را در یخچال قرار ندهید زیرا این کار باعث می شود رطوبت به سیر اضافه شود و می تواند باعث رشد کپک شود.سیر را در یک اتاق با دمای حدود 16 درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (93 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن