بهترین زمان برای تزریق واکسن فلج اطفال

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
بهترین زمان برای تزریق واکسن فلج اطفال
متخصصان بهداشتی معتقدند که واکسن پولیو باید در دوران کودکی دریافت شود. در کشورهایی نظیر آمریکا پروتکل‌های بهداشتی به این صورت است که واکسن در دوزها و مراحل مختلف به کودک تزریق می‌شود. اولین تزریق در 2 ماهگی و سایر آن‌ها در سنین 4 ماهگی، 6 تا 18 ماهگی و نهایتاً در 4 الی 6 سالگی انجام می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فلج اطفال برای جلوگیری از یک عفونت خاص ویروسی به نام پولیو ویروس (فلج اطفال) استفاده می شود. پولیو ویروس عمدتاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً توسط تماس فرد به فرد و همچنین با مصرف غذا یا آب آلوده گسترش می یابد. اکثر افراد مبتلا به فلج اطفال علائم خفیف یا بدون علائم هستند. با این حال، برخی از عفونت ها می تواند بسیار جدی باشد و باعث فلج بخشی از بدن مانند بازوها، پاها یا عضلات تنفسی می شود. هیچ درمانی برای عفونت فلج اطفال وجود ندارد، اما می توان از طریق واکسیناسیون آن را پیشگیری کرد. فلج اطفال با افزایش ایمنی بدن در برابر ویروس فلج اطفال کار می کند.
معمولاً پولیو یا فلج اطفال یک برنامه واکسیناسیون روتین برای نوزادان و کودکان است؛ همچنین ممکن است این برای بزرگسالانی که واکسینه نشده اند و در معرض خطر ابتلا به عفونت فلج اطفال قرار می گیرند (مثلاً برای افرادی که به کشورهایی با شیوع بیماری فلج اطفال مسافرت می کنند)، تجویز می شود.

نحوه استفاده از واکسن فلج اطفال

تا قبل از سال 2000 در بیشتر نقاط جهان واکسن فلج اطفال به صورت خوراکی به کودک داده می شد. شکل خوراکی این واکسن که OPV نام دارد، در واقع شکل ضعیف شده ویروس پولیو است که وارد شدن مقدار اندکی از آن به بدن می تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با آن تقویت کرده و در ادامه از ابتلا به این ویروس پیشگیری نماید. از سال 2000 به بعد بیشتر کشورها استفاده از شکل تزریقی این دارو را در دستور کار خود قرار دادند. واکسن های تزریقی فلج اطفال که IPV نام گرفته اند شامل فرم غیر فعال ویروس پولیو هستند که معمولاً در بازو یا پای کودک تزریق می شوند. در ایران هردو شکل خوراکی و تزریقی این واکسن وجود دارد و طبق برنامه های بهداشتی کشور همه کودکان باید قطره فلج اطفال و شکل تزریقی آن را در بازه های زمانی خاص دریافت کنند.

بهترین زمان برای دریافت واکسن فلج اطفال

متخصصان بهداشتی معتقدند که واکسن پولیو باید در دوران کودکی دریافت شود. در کشورهایی نظیر آمریکا پروتکل های بهداشتی به این صورت است که واکسن در دوزها و مراحل مختلف به کودک تزریق می شود. اولین تزریق در 2 ماهگی و سایر آن ها در سنین 4 ماهگی، 6 تا 18 ماهگی و نهایتاً در 4 الی 6 سالگی انجام می شود. در کشور ما شکل تزریقی این واکسن در 4 ماهگی برای کودک تجویز می شود و در کنار آن والدین باید شکل خوراکی این دارو را نیز در بدو تولد، دو ماهگی، 4 ماهگی و 6 ماهگی به کودک بدهند.

عوارض جانبی

همانند همه داروها واکسن ها نیز ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند. این عوارض معمولاً خفیف یا متوسط هستند و بدون نیاز به مداخله حرفه ای به طور خود به خود از بین می روند. مشاهدات بالینی نشان می دهد برخی از کودکانی که IPV دریافت می کنند در ناحیه تزریق این واکسن دچار درد می شوند. به غیر از این مسئله مشکلات جدی خاصی در پی مصرف این دارو دیده نشده است.

واکسن فلج اطفال و موارد منع مصرف

در برخی شرایط استفاده از واکسن فلج اطفال مجاز نمی باشد و در واقع برای فرد منع مصرف دارد. از جمله مهم ترین شرایطی که در این باره به پزشکان هشدار می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- اگر کودک هنگام مصرف یک دوز از دارو دچار واکنش های آلرژیک شود مصرف ادامه دوزها باید قطع شود.

- در صورتی که کودک به آنتی بیتویک هایی نظیر استرپتومایسین و پلی میکسین بی، حساسیت دارد نباید این واکسن را دریافت کند.

- در شرایطی که کودک در حال حاضر با بیماری نظیر سرماخوردگی دست و پنجه نرم می کند باید تزریق و مصرف این دارو تا بهبود یافتن کامل او به تعویق افتد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (116 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (62 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403