بهترین زمان برای تزریق واکسن فلج اطفال

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
بهترین زمان برای تزریق واکسن فلج اطفال
متخصصان بهداشتی معتقدند که واکسن پولیو باید در دوران کودکی دریافت شود. در کشورهایی نظیر آمریکا پروتکل‌های بهداشتی به این صورت است که واکسن در دوزها و مراحل مختلف به کودک تزریق می‌شود. اولین تزریق در 2 ماهگی و سایر آن‌ها در سنین 4 ماهگی، 6 تا 18 ماهگی و نهایتاً در 4 الی 6 سالگی انجام می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فلج اطفال برای جلوگیری از یک عفونت خاص ویروسی به نام پولیو ویروس (فلج اطفال) استفاده می شود. پولیو ویروس عمدتاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً توسط تماس فرد به فرد و همچنین با مصرف غذا یا آب آلوده گسترش می یابد. اکثر افراد مبتلا به فلج اطفال علائم خفیف یا بدون علائم هستند. با این حال، برخی از عفونت ها می تواند بسیار جدی باشد و باعث فلج بخشی از بدن مانند بازوها، پاها یا عضلات تنفسی می شود. هیچ درمانی برای عفونت فلج اطفال وجود ندارد، اما می توان از طریق واکسیناسیون آن را پیشگیری کرد. فلج اطفال با افزایش ایمنی بدن در برابر ویروس فلج اطفال کار می کند.
معمولاً پولیو یا فلج اطفال یک برنامه واکسیناسیون روتین برای نوزادان و کودکان است؛ همچنین ممکن است این برای بزرگسالانی که واکسینه نشده اند و در معرض خطر ابتلا به عفونت فلج اطفال قرار می گیرند (مثلاً برای افرادی که به کشورهایی با شیوع بیماری فلج اطفال مسافرت می کنند)، تجویز می شود.

نحوه استفاده از واکسن فلج اطفال

تا قبل از سال 2000 در بیشتر نقاط جهان واکسن فلج اطفال به صورت خوراکی به کودک داده می شد. شکل خوراکی این واکسن که OPV نام دارد، در واقع شکل ضعیف شده ویروس پولیو است که وارد شدن مقدار اندکی از آن به بدن می تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با آن تقویت کرده و در ادامه از ابتلا به این ویروس پیشگیری نماید. از سال 2000 به بعد بیشتر کشورها استفاده از شکل تزریقی این دارو را در دستور کار خود قرار دادند. واکسن های تزریقی فلج اطفال که IPV نام گرفته اند شامل فرم غیر فعال ویروس پولیو هستند که معمولاً در بازو یا پای کودک تزریق می شوند. در ایران هردو شکل خوراکی و تزریقی این واکسن وجود دارد و طبق برنامه های بهداشتی کشور همه کودکان باید قطره فلج اطفال و شکل تزریقی آن را در بازه های زمانی خاص دریافت کنند.

بهترین زمان برای دریافت واکسن فلج اطفال

متخصصان بهداشتی معتقدند که واکسن پولیو باید در دوران کودکی دریافت شود. در کشورهایی نظیر آمریکا پروتکل های بهداشتی به این صورت است که واکسن در دوزها و مراحل مختلف به کودک تزریق می شود. اولین تزریق در 2 ماهگی و سایر آن ها در سنین 4 ماهگی، 6 تا 18 ماهگی و نهایتاً در 4 الی 6 سالگی انجام می شود. در کشور ما شکل تزریقی این واکسن در 4 ماهگی برای کودک تجویز می شود و در کنار آن والدین باید شکل خوراکی این دارو را نیز در بدو تولد، دو ماهگی، 4 ماهگی و 6 ماهگی به کودک بدهند.

عوارض جانبی

همانند همه داروها واکسن ها نیز ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند. این عوارض معمولاً خفیف یا متوسط هستند و بدون نیاز به مداخله حرفه ای به طور خود به خود از بین می روند. مشاهدات بالینی نشان می دهد برخی از کودکانی که IPV دریافت می کنند در ناحیه تزریق این واکسن دچار درد می شوند. به غیر از این مسئله مشکلات جدی خاصی در پی مصرف این دارو دیده نشده است.

واکسن فلج اطفال و موارد منع مصرف

در برخی شرایط استفاده از واکسن فلج اطفال مجاز نمی باشد و در واقع برای فرد منع مصرف دارد. از جمله مهم ترین شرایطی که در این باره به پزشکان هشدار می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- اگر کودک هنگام مصرف یک دوز از دارو دچار واکنش های آلرژیک شود مصرف ادامه دوزها باید قطع شود.

- در صورتی که کودک به آنتی بیتویک هایی نظیر استرپتومایسین و پلی میکسین بی، حساسیت دارد نباید این واکسن را دریافت کند.

- در شرایطی که کودک در حال حاضر با بیماری نظیر سرماخوردگی دست و پنجه نرم می کند باید تزریق و مصرف این دارو تا بهبود یافتن کامل او به تعویق افتد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (490 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (255 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (122 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (16 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...