راهکارهایی برای جدا خوابیدن کودک  

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهایی برای جدا خوابیدن کودک  
گاهی ترس و کابوس های شبانه کودک باعث می‌شود که از تنها خوابیدن دوری کنند. دیدن برخی فیلم‌ها که مناسب مراحل رشدی آن‌ها نیست می‌تواند این ترس‌ها را بیشتر کند. در این موارد والدین باید علت ترس‌ها را شناسایی و برای حل آن اقدام کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در هر مرحله از زندگی کودک، والدین با چالش هایی رو به رو هستند که هر کدام آن را به شیوه خود حل می کنند؛ از شیر گرفتن، آموزش دستشویی رفتن و بالاخره جدا خواباندن کودک، برای بسیاری از پدر و مادرها یک مشکل بزرگ تلقی می شود و گاهی حل کردن آن غیرممکن به نظر می رسد.

اما شاید جدا کردن اتاق خواب کودک آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نباشد و درنهایت کودک چاره ای جز سازگار شدن با شیوه تربیتی والدین نداشته باشد. حیدر حسینی، مشاور و روانشناس کودک معتقد است داشتن اطلاعات مفید و آگاه بودن از کم آسیب ترین شیوه های سازگار کردن فرزندان با این شرایط، می تواند والدین را در گذراندن این مرحله یاری دهد.

کودکان بالای سه سال معمولاً در برابر جدا شدن جای خواب شان از والدین واکنش هایی نشان می دهند به همین دلیل یکباره و ناگهانی نمی توان جای آنها را از اتاق والدین جدا کرد؛ طبیعی است که وقتی کودک با محیطی انس بگیرد و مفهوم ترس و تاریکى را متوجه شود به سختی می توان او را به اتاقی فرستاد که در آن تنها باشد و تنها بخوابد.

از چه سنی کودک را جدا بخوابانیم؟

زمان جدا کردن محل خواب نوزاد برای کودکان مختلف متفاوت است و بسته به ویژگی های نوزاد، میزان اضطراب یا آسیب پذیری و الگوهای رفتاری مادر دارد. براساس آکادمی روانپزشکی کودک آمریکا به دلیل اینکه کودک در ماه های اول نسبت به برخی خطرات آسیب پذیرتر است، بهتر است نوزاد تا یکسال و یا حداقل 6 ماه در اتاق پدر و مادر و یا نزدیکی آن ها بخوابد، اما در تخت جدا باشد. از دلایل آن نیاز کودک به شیر خوردن یا عوض شدن پوشک در طول شب است که اگر نزدیک مادر باشد بهتر اتفاق می افتد. دلیل دیگر این که احتمال مرگ ناگهانی نوزاد در زیر 6 ماه بیشتر است و کودکانی که در اتاق جدا یا دورتر بخوابند احتمال خواب عمیق و آسیب پذیری به این مساله در آن ها بیشتر می شود.

براساس تحقیقات صورت گرفته شده جدا نکردن اتاق کودک تا 1 سالگی بیشتر از حد نیاز کودک است. اگر جدا کردن محل خواب کودک را به تعویق بیاندازید، این مسئله می تواند اضطراب در مورد خواب را در کودک تان بیشتر کند و خواب او را بیشتر مختل نماید. بنابراین بهتر است محل خواب کودک خیلی دیر جدا نشود زیرا در این صورت فرآیند جدایی می تواند سخت تر باشد.

تاثیر محل خواب بر احساس ایمنی کودک

از آنجایی که 6 تا حدود 18-24 ماهگی برای نوزادان دوره بسیار حساسی برای ایجاد احساس ایمنی در کودک است و به دلیل تحول اضطراب جدایی در این دوره، کودک نسبت به جدا شدن از والدین آسیب پذیرتر است. اگر تا قبل از 6 ماهگی محل خواب نوزاد جدا نشد، این جدایی یکباره در این دوره اتفاق نیافتد و تا حدود 18 ماهگی به تعویق انداخته شود و به تدریج انجام دهید زیرا جدایی ناگهانی دراین دوره می تواند کودک را نسبت به اختلالات اضطرابی به خصوص اضطراب جدایی آسیب پذیر کند.

به طور کلی بهتر است که کودک تا حدود 2 سالگی از والدین جدا بخوابد. اما توجه به این نکته مهم است که زمان مناسب جدا خوابیدن کودک علاوه بر روش های تربیتی، به خود کودک هم بستگی دارد. برخی کودکان به طور کلی زودتر آرام شده و راحت تر می خوابند. برخی کودکان بیشتر ناآرامی و گریه می کنند و جدا بودن از والد برایشان سخت تر است. بهتر است برای جدا خواباندن کودک به شرایط روانی کودک کاملا توجه شود.

مشکلات جدا خوابیدن کودک

اگر جدایی محل خواب کودک تا 2 سالگی اتفاق نیافتد، احتمالا مشکل قابل بررسی وجود دارد و بهتر است در صورتی که در جدا کردن کودک از خود موفق نیستند با یک مشاوره خانواده مشورت کنید. دلایل مختلفی می تواند در جدا خوابیدن کودک مشکل ایجاد کند که شامل موارد زیر است.

_ برخی کودکان اضطراب جدایی دارند. در مورد این کودکان جدا کردن ناگهانی یا تحت فشار می تواند اضطرابش را بیشتر کند. برای این کودکان باید جدا خوابیدن کودک به صورت تدریجی و با در نظر گرفتن شرایط کودک باشد.

_ گاهی والدین اتاق کودک را تبدیل به فضایی برای تنبیه می کنند و به این ترتیب کودکان از محیطشان فراری می شوند.

_ گاهی ترس و کابوس های شبانه کودک باعث می شود که از تنها خوابیدن دوری کنند. دیدن برخی فیلم ها که مناسب مراحل رشدی آن ها نیست می تواند این ترس ها را بیشتر کند. در این موارد والدین باید علت ترس ها را شناسایی و برای حل آن اقدام کنند.

_ در برخی موارد وابستگی و مشکل در جدا خوابیدن کودک به دلیل وابستگی خود والد است. در واقع خیلی اوقات مادران وابستگی متقابل به کودک دارند و دور شدن از کودک آن ها را شدیدا دچار اضطراب می کند. معمولا این حس به کودک انتقال پیدا می کند و والدین بدون آنکه بدانند وابستگی کودک را بیشتر می کنند.

زمان و راهکارهای جدا خوابیدن کودک

برای جدا خوابیدن کودک همانطور که گفته شد بهتر است تدریجی صورت بگیرد. در اینجا به برخی راهکارها اشاره کرده ایم.

_ مدتی در اتاق خواب او حضور داشته باشید تا به خواب برود.

_ سعی کنید از خوابیدن در کنار کودک اجتناب کنید. بهتر است کنارش بنشینید و قصه ای بگویید تا بخوابد.

_ اگر کودک دوست داشت می توانید عروسک خاص یا پتویی را به او بدهید تا با داشتن آن احساس ایمنی کند.

_ اگر ترس از تاریکی کودک وجود دارد، تا حدی نور به فضا بدهید. همچنین در طول روز در اتاقش بیشتر با او بازی کنید تا اتاقش محیط امن و جالبی برایش باشد. با ارائه این نکات می توانید پاسخی برای زمان و راهکارهای جدا خوابیدن کودک داشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (519 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (342 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...