راهکارهایی برای کاهش استرس و اضطراب در کودکان

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
راهکارهایی برای کاهش استرس و اضطراب در کودکان
کودکان نیز مانند بزرگسالان نیاز به تعامل و ارتباط با دیگر افراد دارند. زمانی که فرصت‌های تعامل آن‌ها جای خود را به استفاده از موبایل، بازی‌های کامپیوتری و... دهد؛ در واقع کودک بیشتر در دنیای خود فرو رفته و از آموزش مهارت‌های زندگی کودکان باز می‌ماند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شاید از شنیدن عبارت اضطراب کودک تعجب کنید اما واقعا کودکان هم مضطرب می شوند وگاهی شدت این اضطراب آنقدر زیاد است که می تواند به آنها آسیب برساند. متاسفانه بر اساس تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز، اغلب بزرگسالان از میزان و تاثیر اضطرابی که کودکانشان با آن دست و پنجه نرم می کنند بی اطلاعند!

اضطراب مزمن می تواند در کودک موجب ابتلا به اختلال خواب، بیماری های پوستی، افزایش احتمال ابتلا به بیماری های عفونی، حتی ابتلا به بیماری های وخیم تری مثل آسم و دیابت و بیش فعالی شود.

یکی از اولین قدم ها برای کاهش اضطراب کودکان، شناسایی علایم و دلایل ایجاد اضطراب است. که مهمترین آنها عبارتند:

  • مشکلات خانوادگی مثل طلاق، نبود یکی از والدین و مشکلات مالی
  • رفتن به مدرسه یا مهدکودک جدید
  • اخبار و حوادث جهانی مثل حملات تروریستی، جنگ و دزدی

هرچه زودتر مهارت های مدیریت اضطراب را به فرزندتان آموزش دهید؛ در درازمدت کودک سالم تری خواهید داشت. این مهارت ها به افزایش هوش هیجانی فرزند شما کمک زیادی می کند.

راهکارهایی برای کاهش اضطراب در کودکان

اگر علائم اضطراب را در فرزند خود مشاهده می کنید؛ علاوه بر روش های درمانی، خود نیز باید با توجه به نکات تربیتی فرزندان، روش هایی را برای کاهش اضطراب کودکان به کار گیرید. در ادامه به 10 روش ساده اما موثر اشاره کرده ایم که می تواند به شما کمک کند.

1- فرزند خود را آرام کنید

سعی کنید از همان ابتدای روز با مهیا کردن برخی شرایط اضطراب زا را از کودکتان دور کنید. صبح های پرهرج و مرج منجر به ادامه ناآرامی به باقی روز می شود. پس هر آن چه که موجب ناراحتی می شود را حذف کنید. آماده نبودن صبحانه، اتاق نامرتب، کثیف بودن وسایل مدرسه یا مهد، ناتوانی در پیدا کردن وسایل مورد نیاز و... از جمله مواردی هستند که سبب افزایش اضطراب در کودکان می شوند. پس با مرتب و آماده کردن احتیاجات کودک می توانید تا حد زیادی به کاهش اضطراب فرزندتان کمک کنید.

2- از او بخواهید بیشتر بخوابد

نداشتن خواب کافی و با کیفیت از جمله عواملی است که سبب ایجاد اضطراب در کودکان و همچنین در بزرگسالان می شود. سعی کنید با بیان فواید و تاثیراتی که خواب کافی در سلامت کودک دارد، او را متقاعد به زود خوابیدن کنید. بهره بردن از روش زور و اجبار نتیجه عکس خواهد داد و شما باید نکات تربیتی لازم را در این خصوص رعایت کنید.

3- کاهش اضطراب کودکان با حرف زدن

همیشه سعی کنید اوقاتی از روز را به صحبت با کودکتان بگذرانید. صحبت های روزانه باعث می شود تا از تمامی اتفاقات روزمره او آگاهی داشته و اقدامات به موقعی صورت دهید. حافظه کودکان و ناتوانی در مهارت های ارتباطی به آن ها اجازه نمی دهد تا مسائل مهم را با شما به اشتراک بگذارند، بنابراین با گفت وگوهایی که در طول روز با او می کنید به بسیاری از مسائل پی خواهید برد. توجه کنید که صحبت هایتان حالت بازجویی به خود نگیرد؛ به طور مثال از او بخواهید که درباره اتفاقاتی که افتاده تعریف نماید. این کار به طور غیر مستقیم به او کمک می کند تا خودش راه حلی برای مشکلاتش پیدا کند.

4- تمرین آرام سازی را یاد بگیرید و آموزش دهید

استفاده از روش های آرام سازی که برای بزرگسالان انجام می شود به کودکان نیز کمک می کند. با استفاده از تکنیک های تنفسی برای کاهش اضطراب می توانید آرامش را به خود و کودکتان بازگردانید. می توانید این تکنیک ها را با زبان ساده تر برای او توضیح دهید. همچنین استفاده از جملات مثبت روزانه به او کمک زیادی می کند. به این صورت روش های آرام سازی و مثبت اندیشی را نیز به کودکتان یاد داده اید.

5- کارهای اضافه را حذف کنید

بسیاری از افراد بر این باورند که "مشغله زیاد برابر است با خوشحالی". مشغول نگه داشتن روش غیر سالمی برای مقابله با چالش های زندگی است. این فلسفه به صورت غیر ارادی به فرزندان نیز انتقال پیدا می کند. فعالیت های (ورزشی، آموزشی و...) بیش از حد، یعنی داشتن زمانی کمتر برای حضور در خانه؛ پس سعی کنید فعالیت های فرزندتان را در حد متعادل نگه دارید و از زمان شام و نهار برای کاهش اضطراب و ارتباط بیشتر خانوادگی بهره ببرید.

6- کاهش اضطراب کودکان با برقراری ارتباط

ارتباط خود را دیگر مراقبان فرزندتان حفظ کنید. شما با استفاده از نظرات و مشاهدات معلمان، مربیان، پرستار و یا حتی اقوام می توانید به برخی از مشکلات فرزندتان که از چشم شما پنهان مانده پی ببرید. این گونه فرزندتان نیز پشتیبانی و حمایت شما را حتی در مکان هایی که حضور ندارید احساس خواهد کرد.

7- سرمشق فرزندتان باشید

اگر خودتان دچار مشکلات اضطراب و یا دیگر اختلالات روانی (مثل افسردگی، اختلال شخصیت و...) باشید، به احتمال زیاد نمی توانید مانع انتقال بسیاری از ناراحتی ها و اضطراب به کودک خود شوید. پس اگر سختی کار، اختلافات با همسر، وضعیت مالی و... باعث می شود که نتوانید آن طور که باید به فرزندتان رسیدگی کنید؛ هر چه زودتر برای رفع مشکلات خود اقدامات جدی انجام دهید چرا که فرصت شما برای شکل دهی شخصیت فرزندتان در دوران کودکی خیلی زود از دست می رود.

8- بدگویی نکنید

بد گویی در فرزند شما نوعی ترس ایجاد می کند، پس هرگز از دیگر افراد حتی اگر با آن ها خصومت و مشکل دارید مقابل فرزندتان بدگویی نکنید. اگر کسی موجب ناراحتی فرزندتان و یا خود شما شده باشد، با بدگویی درباره آن فرد حس عدم امنیت به فرزندتان می دهید چرا که سخنان شما به او این پیغام را می دهد که آن فرد، شخصی خطرناک و غیر قابل اعتماد است.

9- استفاده از فناوری را محدود کنید

کودکان نیز مانند بزرگسالان نیاز به تعامل و ارتباط با دیگر افراد دارند. زمانی که فرصت های تعامل آن ها جای خود را به استفاده از موبایل، بازی های کامپیوتری و... دهد؛ در واقع کودک بیشتر در دنیای خود فرو رفته و از آموزش مهارت های زندگی کودکان باز می ماند (کودکان با سپری کردن زمان در کنار خانواده و مشاهده دیگر افراد بسیاری از مهارت ها را در خود نهادینه می کنند).

10- کاهش اضطراب کودکان با دریافت کمک

اگر اضطراب فرزندتان در حدی است که نمی تواند مانند دیگر هم سن و سالان خود عملکرد مناسبی داشته باشند، حتما باید از کمک تخصصی روانشناسان کودک بهره بگیرید. در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه کودک این امکان را فراهم کرده است که از هر نقطه ای در ایران بتوانید از خدمات این مرکز به صورت تلفنی و اینترنتی برخوردار باشید. همچنین برای دوستانی که در تهران حضور دارند امکان مشاوره حضوری و شرکت در کارگاه های این مرکز وجود دارد.

علاوه بر این می توانید در کنار مشاوره کودک در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، مشاوره شغلی، تحصیلی و ... از خدمات مرکز بهره مند شوید. مرکز حامی هنر زندگی با گردهم آوری جمعی از متخصصین توانسته خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد و با سابقه چندین ساله خود کمک شایانی به حل مشکلات و اختلالات کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (218 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (169 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....