بهترین راهکارها برای گرفتن پستانک از کودکان

  یکشنبه، 09 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
بهترین راهکارها برای گرفتن پستانک از کودکان
گرفتن پستانک از کودک حتما برای شما کار بسیار سختی است. می‌دانیم که خیلی خوب است که یک پستانک می‌تواند معجزه کند و کودک شلوغ و پر سر و صدای شما را آرام کند اما اگر کودک به پستانک وابسته شود، گرفتن پستانک از کودک کار دشواری می‌شود. در این مطلب راهکارهایی را برای گرفتن پستانک از کودک ارائه می دهیم.

شما هم خوشحال می شوید وقتی پستانک کودک بهانه گیر شما را آرام می کند، اما آیا هرگز فکر می کردید که پستانک کم کم به بهترین دوست او تبدیل شود؟ رویکردهای زیادی برای ترک دادن پستانک وجود دارد که در بخش زیر چند پیشنهاد امتحان پس داده از طرف والدین برای شما آورده شده است.

به زمان ترک پستانک دقت کنید.

زمان ایده آل برای از پستانک گرفتن به ترجیح شخصی شما، تمایل خود کودک و چند عامل دیگر ارتباط دارد. به عنوان مثال، طبق گفتهٔ برخی کارشناسان طب اطفال، اگر از زمان نوزادی به کودکتان پستانک داده اید، به دلایل ایمنی خواب می توانید برای ممنوعیت استفاده از پستانک حداقل تا یک سالگی کودک صبر کنید. همچنین اگر کودک شما در حال تجربه ٔ تغییری بزرگ، مانند شروع رفتن به مهدکودک، به دنیا آمدن یک خواهر یا برادر، جدایی والدین از یکدیگر، نقل مکان از خانه ای به خانهٔ دیگر یا هر تغییر دیگری است، بگذارید فعلاً به خوردن پستانک خود ادامه دهد، چون پستانک می تواند در این تغییرات چالش برانگیز به کودک کمک کند تا خودش را تسلی دهد. از طرف دیگر، پزشک فرزندتان ممکن است پیشنهاد کند که از شر پستانک خلاص شوید، اگر:

  • کودک شما شش تا ۱۲ ماهه است و مستعد عفونت گوش است، چون مکیدن پستانک می تواند منجر به تجمع مایعات در گوش میانی شود.
  • کودک شما مرتب و با شدت و ولع پستانک می مکد و شروع به نشان دادن مشکلات دندان و دهان کرده است.
  • به نظر می رسد که فرزندتان دچار مشکلات گفتاری و زبانی شده است، زیرا پستانک می تواند این مشکلات را بدتر کند.

چه مواردی را در نظر بگیرید.

کودکان می توانند به پستانک های خود بسیار وابسته شوند. مکیدن یک پستانک می تواند آنها را راحت و آرام کند. پستانک ها همچنین می توانند به کودکان خردسال کمک کنند تا استرس روزمره خود را کنترل کنند. زمانی که شما در کنار آنها نیستید، کودکان با استفاده از پستانک خود را آرام می کنند. با این حال مصرف پستانک معایبی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، ممکن است کودک شما در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار شود و به دنبال پستانک خود بگردد. بعضی اوقات کودکان به صورت خودجوش تصمیم می گیرند دیگر از پستانک استفاده نکنند. این در حالی است که در بیشتر مواقع، این والدین هستند که باید در خصوص از پستانک گرفتن کودک ، تصمیم بگیرند.

شما به عنوان والدین، فرزند خود را بهتر می شناسید. شما بهترین کسی هستید که در خصوص آمادگی کودک برای ترک پستانک می تواند تصمیم بگیرد. سعی کنید تحت تاثیر واکنش های خانواده، فرزندان دیگر یا حتی غریبه ها عجله نکنید و کودک خود را تحت فشار نگذارید. احتمالا فرزند شما به راحتی نمی تواند از پستانک خود جدا شود. بنابراین اگر احساس می کنید وقت آن است که پستانک را کنار بگذارد، منصفانه ترین و آسان ترین روش را انتخاب کنید.

راهکارهایی برای از پستانک گرفتن کودک

ابتدا به خود یادآوری کنید که مکیدن پستانک هرگز به یک عادت مادام العمر در کودکان تبدیل نمی شود و به این شکل مقداری از فشارهای روحی خود را کاهش دهید. بسیاری از کودکان خودشان پستانک را رها می کنند. با این حال روش هایی وجود دارند که می توانند به شما در انجام این کار کمک کنند.

دست کودک در حال گرفتن پستانک

گرفتن پستانک از کودک را هرچه زودتر انجام دهید بهتر است.

پزشکان می گویند موثرترین استراتژی برای گرفتن پستانک از کودک این است که او هرچه زودتر عادت پستانک خوردن را ترک کند. کودکان روش های مقتدرانه خودشان را برای مقابله با پایان دادن به عادت های مورد علاقه شان مانند پستانک خوردن دارند. اما زمانی که فرزند شما هنوز برای ابراز نارضایتی خود خیلی کوچک است یا هنوز بلد نیست آن طور که باید صحبت کند و منظور خود را برساند، می توانید راحت تر و آسان تر عادت پستانک خوردن او را ترک دهید.

با کودک صحبت کنید.

اولین و مهمترین مرحله صحبت با کودک است. اگر کودک به مرحله ای رسیده که توانایی درک دارد، به او توضیح بدهید که دیگر باید پستانکش را دور بیندازد چون همانطور که در اطرافش می بیند هیچ کودک نوپایی یا آدم بزرگی پستانک نمی خورد. پستانک برای نی نی کوچولوهاست ولی او کم کم دارد بزرگ می شود و دیگر یک نی نی کوچولو نیست. ولی مواظب باشید که این کار را یک شبه و بدون تصمیم قبلی انجام ندهید. و هرگز کودک خود را به خاطر استفاده از پستانک مسخره نکنید.

آن را یک دفعه کنار بگذاید.

شما پدر یا مادر کودکتان هستید و قدرت گرفتن پستانک را دارید، حداقل در تئوری که این طور است. پس با توجه به شناخت شما از فرزندتان، اگر فکر می کنید بهترین روش برای او و برای حفظ سلامت روان خودتان این است که فقط خیلی مستقیم آن را بردارید و «نه» بگویید، پس همین روش را انتخاب کنید.

پستانک را بدمزه کنید.

شاید شما هم با ایده ٔ متوقف کردن جونده های ناخن با رنگ کردن ناخن هایشان با طعمی ناخوشایند آشنا باشید. به همین ترتیب، می توانید روش مشابهی را برای جدا کردن بچه از پستانکش امتحان کنید. برای این کار می توانید از مواد مختلفی استفاده کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

پستانک را به تدریج بگیرید.

گرفتن پستانک در فرایندی آهسته و ملایم می تواند تغییر را برای فرزندتان آسان تر کند. محدود کردن پستانک به زمان های خاص، مانند زمان خواب شب یا مکان های خاص، مانند تخت او می تواند اولین قدم باشد.

نکتهٔ احتیاطی: بعضی از والدین پیشنهاد می کنند نوک پستانک را هر از گاهی کمی کوتاه کنید و آن را کوتاه و کوتاه تر کنید تا جایی که دیگر چیزی باقی نماند و به دردی نخورد. با این حال، سازندگانشان، پستانک ها را به این شکل تست نمی کنند یا آن را برای این نوع استفاده نمی سازند. به خاطر ایمنی، بهتر است از این روش خودداری کنید.

آن را به پری پستانک بدهید یا یک شی دیگر را جایگزین کنید.

بچه ها عاشق داستانند. با گفتن یک داستان تخیلی به او کمک کنید که پستانکش را کنار بگذارد. مثلا می توانید تشویقش کنید که یک شب پستانکش را زیر بالشش بگذارد تا "فرشته ها" آن را با خود ببرند و به کودکی بدهند که خیلی بیشتر از او به آن پستانک نیاز دارد. شما حتماً پری دندانی را می شناسید! پری پستانک یک موجود جادویی است که ممکن است به بچه ٔ شما کمک کند تا از مرحله ٔ آویزان بودن به پستانک به مرحلهٔ زندگی بدون پستانک منتقل شود. این تکنیک چیزی شبیه به روش هدیه دادن پستانک است.

کودک شما از پستانکش برای تسکین دادن خود استفاده می کند. بنابراین، اگر می خواهید آن را بردارید، فراهم کردن یک جایگزین مانند یک شی آرامش بخش منطقی است.

پری پستانک

پستانک را گم کنید.

این روش ممکن است مثل یک معجزه عمل کند. دفعهٔ بعد که دیوانه وار به دنبال پستانک گرانبهای فرزند خود می گردید، دست نگه دارید. اگر گم شده است، بگذار گم بماند. این کار را می توانید به دفعات انجام دهید و آنها را عمداً گم کنید. این راهکار برای مادرها و پدرها مستأصل مفید بوده است.

سوراخ های ریزی بر روی پستانک ایجاد کنید.

بعضی از والدین با استفاده از یک قیچی و ایجاد سوراخ های ریز یک میلی متری بر روی پستانک در عرض چند هفته به نتایج خوبی رسیده اند. با این کار کودک دیگر از مکیدن پستانک لذت نبرده و پس از مدتی آن را کنار خواهد گذاشت. در صورت انتخاب این راه حل مواظب باشید که برش ها تمیز بوده و احتمال کنده شدن تکه ای از آن و بلعیدنش توسط کودک وجود نداشته باشد.

شروع کنید و محکم بمانید.

هر کدام از این روش ها را که انتخاب می کنید، به آن متعهد باشید. هدف نهایی را در ذهن داشته باشید و تسلیم نشوید. در غیر این صورت، کودک شما یاد می گیرد که راه رسیدن به خواسته هایش این است که تا می تواند بهانه گیری و سروصدا کند. مطمئناً، در طول عبور از این مرحله ٔ انتقالی، شما باید کودکتان را درک کنید و از راه های دیگری او را تسلی دهید.

پستانک های اضافه را دور بریزید.

وجود پستانک های متعدد در خانه باعث می شود که به محض دیدن ناراحتی یا بی قراری کودک در تصمیم خود سست شده و پستانکش را به او بدهید. پس فقط یکی از پستانک ها را در خانه نگه دارید و آن را هم همه جا همراه خود نبرید.

از موقعیت های مناسب استفاده کنید.

اگر فکر می کنید کودکتان با قرار گرفتن در موقعیت یا مناسبتی خاص راحت تر می تواند پستانکش را کنار بگذارد سعی کنید در صورت پیش آمدن چنین فرصتی از آن استفاده کنید و با این شیوه به کودک نوپایتان کمک کنید که با کنار گذاشتن پستانکش وارد "دنیای بزرگتر ها" شود.

تشویقش کنید.

از همه مهمتر اینکه تشویق را از یاد نبرید، چون هیچ چیز موثرتر از تشویق نیست. یک تقویم روز شمار تهیه کنید و به ازای روزهایی که کودک از پستانکش استفاده نمی کند یک برچسب به آن بچسبانید. این جایزه کوچک باعث می شود که کودک احساس غرور کند. علاوه بر آن روز آخر هنگامی که کودک پستانکش را برای همیشه کنار گذاشت می توانید "جایزه بزرگ و اصلی اش" را به او بدهید.

از دیگران کمک بگیرید.

گاهی اوقات پذیرفتن نظر شخصی غیر از خودتان برای کودک بسیار آسان تر است. شاید اگر دندانپزشک و یا پزشک اطفال به کودکتان توضیح بدهد که چرا باید پستانکش را کنار بگذارد او راحت تر بتواند با این قضیه کنار بیاید. علاوه بر آن می توانید از یکی از قهرمان های مورد علاقه اش کمک بگیرید، مثلاً می توانید از یکی از دوستانتان خواهش کنید که برای این کار لباس های مرد عنکبوتی را بپوشد!

در موردش کتاب بخوانید.

ساعت قصه خوانی زمان بسیار خوبی است برای اینکه در کنار بچه های خود دراز بکشید و عشق به کتاب و مطالعه را در آنها تشویق کنید. یکی دیگر از مزایای کتاب خواندن در مورد هر چیزی برای کودکتان این است که شما می توانید از کتاب ها برای القای رفتاری که دوست دارید از بچه هایتان ببینید و کمک به آنها در مقابله با تغییرات زندگی و رویایی با آنها بهره بگیرید و یکی از این تغییرات، تغییر و چالش ناشی از کنار گذاشتن پستانک در میان کودکان است.

تصویر مادر و کودک

به عقب برنگردید.

فراموش نکنید که نباید به عقب بازگردید وگرنه باید همه کارها را از نو شروع کنید. محکم و مصمم باشید. این کار باید به تدریج عملی شود و ناراحتی و بی قراری کودکتان در این مدت کاملاً طبیعی است. بنابراین او را آرام کرده و به او دلگرمی بدهید، ولی به هیچ وجه برای اینکار دوباره از پستانک استفاده نکنید. چون این کار فقط باعث عقب افتادن نتیجه می شود و هر بار مجبور می شوید دوباره از نو شروع کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان