بهترین زمان مصرف زعفران و میزان اندازه مجاز مصرف آن

  سه شنبه، 28 آذر 1402   زمان مطالعه 2 دقیقه
بهترین زمان مصرف زعفران و میزان اندازه مجاز مصرف آن
طبق آمار و تاریخچه ایران زعفران یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در میان مردم این مرز و بوم است که عطر و رنگ بی‌نظیری به غذاها می‌بخشد. عطر زعفران شیرین و طعم آن کمی گس و تلخ است.  زعفران بوی قوی و طعمی تلخ دارد، باعث تحریک اعصاب شده، اثر مسکن دارد و دارای خاصیت آرام بخشی و خواب آور است.

توصیه متخصصان طب سنتی برای اینکه همیشه شاد و خندان باشید، استفاده از زعفران در طبخ غذاها و نوشیدن چای و دمنوش زعفران است.

برای آشنایی با زمان مناسب برای مصرف و مقدار مجاز آن در ادامه این مطلب با موراتوس همراه باشید.

بهترین زمان مصرف زعفران

بهترین زمان مصرف زعفران اگر قصد خرید زعفران نگین و استفاده از دمنوش یا چای زعفران را دارید بهتر است آن را درست قبل از زمان خواب مصرف کنید. یکی از فواید زعفران آرام‌بخش بودن آن است و مصرف این ماده پیش از خواب باعث آرام شدن مغز و بدن شما می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید این ماده را در طول روز نیز مورد استفاده قرار دهید.

مقدار مصرف مجاز زعفران در روز

زعفران یکی از افزودنی‌هایی است که می‌توان آن را به‌صورت روزانه مورد استفاده قرار داد؛ اما باید دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. اگر شما نیز از افرادی هستید که به‌صورت روزانه از زعفران استفاده می‌کنید، بهتر است مراقب عوارض مصرف بیش از اندازه این گیاه باشید. با مصرف بیش از حد ممکن است جان خود را به خطر بیندازید. در برخی موارد استفاده زیاد از این ماده باعث مرگ افراد شده است.

شما می‌توانید در طول شبانه‌روز یک بار از دمنوش زعفران بهره ببرید. همچنین تلاش خود را به کار بگیرید تا به‌صورت هم‌زمان از غذاهای حاوی زعفران و دمنوش استفاده نکنید. اگر قصد استفاده از زعفران در غذا را دارید، خوردن دمنوش را به روز دیگری موکول کنید. بهتر است روزانه کمتر از 0.1 گرم زعفران استفاده کنید تا خطری برای شما پیش نیاید. البته شما می‌توانید دوز مصرف زعفران را کم‌کم بالا ببرید و بر اساس سیستم بدن خود آن را تا 1 گرم در روز نیز افزایش دهید.

مقدار مصرف مجاز زعفران در روز

نکات مهم هنگام مصرف زعفران

  • همانطور که خوردن برخی غذاها، نمی تواند مفید باشد، مصرف چای زعفران همان قدر که خوش عطر و طعم و مفید است اگر کنار برخی ادویه های گرم مصرف شود می تواند به ضرر بدن مخصوصا کبد تمام شود. ابتدا باید بدانید که طبع شما چگونه است.

  • اگر طبع گرمی داشته باشید به ازای مصرف چیزهای گرم مثل دارچین و زعفران و غیره باید نوشیدنی ها و خوراکی های سرد را در برنامه خود داشته باشید.

  • با توجه به آن چه گفته شد، سعی داشته باشید که ترکیبات زعفران و چای را با دیگر ادویه‌جات گرم مخلوط نکنید.

افرادی که مجاز به مصرف زعفران نیستند

حال که با میزان مصرف این ماده آشنا شدید، بهتر است بدانید برخی افراد به علت وجود برخی شرایط خاص یا بعضی بیماری‌ها نمی‌توانند از زعفران استفاده کنند. افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، بهتر است از زعفران استفاده نکنند. این مسئله به علت اشتهاآور بودن این ماده است که باعث ایجاد پرخوری می‌شود.

همچنان بانوان باردار به‌هیچ‌وجه نباید در سه ماهه اول بارداری خود از زعفران استفاده کنند. استفاده از زعفران در زمان بارداری باعث ایجاد صدمات بسیاری به جنین می‌شود و ممکن است سلامت مادر را نیز به خطر بیندازد. در برخی موارد نیز ممکن است اندام‌های جنین به علت استفاده از زعفران توسط مادر تشکیل نشوند. همچنین افرادی که کف دست‌هایشان مدام عرق می‌کند نیز نباید از این ماده استفاده کنند. استفاده از زعفران در این افراد باعث افزایش تعریق کف دست آن‌ها می‌شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (632 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان