ساعدنیوز
ساعدنیوز

بیدخوردگی فرش و راه های جلوگیری از آن

  سه شنبه، 04 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
بیدخوردگی فرش و راه های جلوگیری از آن
حشرات جزء دشمنان اصلی فرش شما هستند و لازم است از فرش دستبافتان در برابر آنها محافظت نمایید. حشراتی چون موریانه، بید و سوسک فرش می­توانند صدمات زیادی به فرش وارد کنند. در این میان بید زدگی یکی از بدترین آسیب­هایی است که فرش­ها با آن مواجه می‌شوند.در این مقاله درباره لزوم جدی گرفتن بید زدگی و راهکارهای پیشگیری از آن با شما صحبت می­کنیم.

امروزه بحث انبارداری و جلوگیری از بید خوردگی از مباحث کاملا تخصصی در حوزه فرش می باشد برای همین در این مقاله قرار است به انواع حشره فرش و جلوگیری از بید خوردگی فرش بپردازیم. با توجه به اینکه حشرات فرش خیلی ریز می باشند بنابراین تار و پود فرش محل مناسبی برای رشد و زندگی این گونه از حشرات می باشد این حشرات انواع زیادی دارند و بسته به نوعش از تار و پود فرش یا از بقایای مانده رو فرش تغذیه می کنند که در گذر زمان باعث نابودی و آسیب بافت فرش می شود.

بید زدگی چیست؟

بسته به شرایط آب و هوایی، در مناطق گوناگون حشرات مختلفی وجود دارند که ممکن است به فرش خسارت بزنند. موریانه، جیرجیرک، ملخ، سوسک فرش و بید از جمله این حشرات هستند. از بین آنها بید از همه خطرناکتر است. این حشره از پروتئین موجود در الیاف پشمی فرش دستباف تغذیه میکند. به آسیب دیدن فرش­ها توسط بید، بید زدگی یا بید خوردگی می­گویند. اگر نسبت به بید زدگی اقدامی صورت نگیرد، این حشره تمام فرش را از بین برده و تنها چله قالی آن را باقی می­ گذارد.

انواع حشره فرش

همینطور که گفتیم حشرات فرش انواع مختلفی را شامل می شوند و برای جلوگیری از بید خوردگی فرش ابتدا باید نوع حشرات را تشخیص و راه های مقابله با آن را طی کنید.

ماهی نقره فام

این نوع از حشرات که کاملا ریز هستند در حدود ۱۲ الی ۱۹ میلی متر اندازه دارند و به رنگ نقره ای می باشند.غذای این حشرات شامل کربوهیدرات ، الیاف مصنوعی ،ابریشم و حتی خاک می باشد علائم حضور این حشره سوراخ شدن فرش یا کاغذ دیواری بوده و لکه هایی زرد اطرف سوراخ مشاهده می شود.

پروانه فرش

این حشرات فرش که پیدا کردن آنها در فرش به دلیل ریز بودن خیلی دشوار است در زمان کرم ها الیاف فرش و تمام آشغال های فرش را می خورند.اما بعد از اینکه از تخم بیرون می آیند و پیرتر میشوند رنگ آنها قهوه ای یا بژ شده و دیگر آسیبی به فرش نمی رسانند.برای شناسایی این حشره باید به دنبال پیله یا کرم در لابلای فرش باشید.

ساس

ساس از جمله حشراتی است که به فراوانی در بین فرش و چوب یافت می شود.محل اسکان این حشره در لبه فرش و با در بین تار و پود می باشد و تخم ریزی انجام می دهد که اگر سریع متوجه این حشره نباشید جلوگیری از بید خوردگی فرش دشوار خواهد شد . نشانه های وجود این حشره آثار مدفوع و یا تخم آن می باشد و همچنین لکه های قهوه ای در ملافه یا دیوار نشان از وجود این حشره است.اگر به وجود ساس شک کردید یک ملافه سفید روی فرش پهن کرده و نیمه شب چراغ ها را روشن کنید اگر ساس در فرش باشد بر روی ملافه آمده و شما آنها را مشاهده خواهید کرد.

سوسک فرش

این حشره دارای بدن بیضی شکل و پوستی براق به رنگ های قهوه ای و سیاه است و رنگ بال هایشان متفاوت است. این سوسک ها نیز مانند پروانه فرش در حالت عادی از فرش تغذیه نمی کنند مگر هنگامی که از تخم بیرون بیایند و هرچیزی اطرافشان باشد را می خورند.علائم وجود این حشرات مدفوع آنها و همچنین کرم این حشرات می باشد که روی فرش دیده می شود .مایت و کک از دیگر حشرات هستند که خیلی ریز بوده و حتی از پوست مرده انسان نیز تغذیه می کنند. بنابراین نظافت اتاق ها و باز کردن پنجره ها برای جابجایی هوا امری ضروری در مبارزه با این حشرات خواهد بود .

آیا بید زدگی همه ی فرش­ها را تهدید می­کند؟

بید تنها از الیاف پشمی تغذیه می­کند. بنابراین فرش­ ماشینی یا فرش­های دستباف ابریشمی دچار بید زدگی نمی­شوند. پس برای آنها نگران نباشد. بید به سراغ فرش­های دستباف پشمی می­رود. البته تابلوفرش­های پشمی آویخته به دیوار یا لباس و سایر منسوجات پشمی نیز در معرض تهدید بید قرار دارند.

بید خوردگی چطور ایجاد می­شود؟

پروتئین کراتین که منبع تغذیه بید است تنها در الیاف پشمی وجود دارد. الیاف مصنوعی مانند آکریلیک یا پلی استر و … فاقد این پروتئین هستند. اما برخی عوامل مانند رطوبت به تشدید بید زدگی یا رشد سایر حشرات کمک می­کنند. برای مثال بید زدگی در شهرهای شمالی ایران بیشتر اتفاق می­افتد چون رطوبت بیشتری در محیط وجود دارد.

عامل بعدی تاریکی و ندیدن نور و هوای کافی است. توصیه می­شود حتی قالی­های انبار شده هر از گاهی از حالت لوله در آورده و در معرض نور و هوای آزاد قرار داده شوند. مانند سایر حشرات بیدها نیز در دمای بالا و محیط­های گرم بیشتر رشد می­کنند.

همچنین در صورت ریختن آبمیوهای شیرین یا شیر بر روی فرش، باید آن را به درستی و در اولین زمان تمیز کرد. چرا که آلودگی­هایی از این دست به ایجاد بید زدگی یا افزایش آن کمک می­کنند.

تشخیص بید زدگی فرش به چه صورتی است؟

بید زدگی فرش را از روی برخی نشانه­ ها می­توان تشخیص داد. از جمله این نشانه ­ها عبارت است از:

  • وجود حشراتی کوچک بر روی فرش که حرکت سریعی دارند.
  • وجود تارهای بسیار ریز اطراف بافت فرش. بید هنگام خوردن الیاف فرش دور آن تار می­زند.
  • وجود لکه­ های سفید روی فرش که به مرور عمیق شوند. بید برای نفوذ به بافت فرش دالان­هایی ایجاد می­کند.
  • وجود لاروهای سفید رنگ ریز.
  • وجود ذرات خاکستری کوچک بر روی سطح فرش. این ذرات می­توانند نشانه لارو بید باشد.
  • خورده شدن گره­های پشت فرش. بید نفوذ خود را از پشت فرش آغاز کرده و ابتدا گره­های فرش را می­خورد.
  • از بین رفتن بافت زمینه­ی بخشی از فرش. بید از انتهای الیاف شروع به خوردن می­کند. به طوری که الیاف ناحیه خورده شده به راحتی با دست کشیدن یا جارو کردن کنده می­شوند.

راهکار جلوگیری از بید خوردگی فرش

عبارت پیشگیری بهتر از درمان است همیشه کاربرد دارد پس بهتر است چند نکته را رعایت کنید تا اصل جلوگیری از بید خوردگی فرش را رعایت کرده و فرش هایتان را در امان نگه دارید.

  1. برای انبار کردن فرش پس از غبارگیری باید فرش ها ضدعفونی شوند. سپس با بلورهای بیدکش پارادی کلروبنزن (نفتالین) پیچیده شوند. گلوله های نفتالین برای بازدهی بیشتر باید خرد شوند.
  2. هر قالی به جای پلاستیک باید در کاغذ پیچیده شود تا نگه داری آن به صورت بسته بهتر و راحتر باشد. سپس در مکان امنی دور از رطوبت، مواد مضر و از محل زندگی در منزل، به دلیل بو و بخار نفتالین موجود در آن نگه داشته شود.
  3. خوشه های سدر که به منظور محافظت از فرش و قالی به کار می روند محافظت کامل از حشرات را میسر نمی کنند. موارد دیگر که پیشگیری را تقویت می کنند کاغذ روزنامه، کلر، بنزن، کافور و فلفل می باشند (به جای نفتالین و سدر می شود از مواد یاد شده استفاده کرد).
  4. قراردادن و باقی ماندن پرها در قالی به عنوان طعمه به منظور منحرف کردن بیدها کار عاقلانه ای نیست و مشکلات بیشتر را سبب می شود.
  5. توسل به محصولات جدید ضد بید کردن پشم که با گستردن آنها روی پشم، آن را غیر قابل خوردن می کند و مانع عمل بید زدگی می شود نیز بی فایده نیست.
  6. خرابی فقط به رطوبت، حشرات و انبارداری قالی محدود نمی شود.قالی های نگه داشته شده در منازل که در آن ها تراکم رفت و آمد کم است یا قسمتی از فرش که زیر مبلمان قرار گرفته در معرض حمله بید و سوسک قرار دارند.بهترین راه برای جلوگیری و از بین بردن بیدها زدودن گرد و غبار از میان پرزهای فرش است. بنابراین حداقل هفته ای یک بار تمام فرش ها و همه جای آن ها را با درجه مکش مناسب جاروبرقی کاملا جارو بزنید.
  7. قالی ها و بافت هایی که روی دیوار آویزان می شوند مخصوصاً مستعد حمله بیدها هستند. در اتاق های پر تراکم نیز حشرات باید نابود شوند.
  8. اگر خرابی یا شواهدی از خرابی روی فرش ظاهر شد، قالی ها را با محلول های ضد بید شستشو دهید.
  9. منجمد کردن قالی ها در یک یخچال صندوقی به دلیل پایین بودن درجه حرارت تضمین خوبی برای کشته شدن حشرات ندارد.
  10. حشره کش ها (پیف پاف) برای کشتن حشرات موثر هستند. مخصوصاً اگر به مدت طولانی با استفاده از جارو برقی و مواد ضد بید اضافی استفاده شوند. قیمت این مواد زیاد نبوده و به آسانی در دسترس می باشند.
  11. هنگام استفاده از بخار مواد ضد بید برای فرش های نفیس باید احتیاط لازم به عمل آید و دقت شود که قالی ها صاف و پهن شوند و با بخار مواد ضد بید اسپری شوند تا تمام حشرات به کلی نابود گردند.
  12. فرش ها از گرد و غبار نیز آسیب خواهند دید. اگر ذرات گرد و غبار از میان فرش خارج نشوند هنگام شستشو با آب ترکیب شده و تشکیل لایه ای شبیه گل در انتهای پرز فرش می دهند که پس از مدتی پوسیدگی زودرس فرش را سبب می شوند. بنابراین قبل از عمل شستشوی فرش، کاملا خاک فرش را تکانده وغبار آن را خارج کنید.

اگر روی فرش آثار بید خوردگی مشاهده کردیم، چه کار کنیم؟

هنگامی که نشانه ­های بید زدگی یا موارد مشکوک را روی فرش مشاهده کردید، سریع دست به کار شوید. محل مورد نظر را محلول­های ضد بید بشویید. شاید استفاده از اسپری­های حشره کش نیز مفید باشد و مانع رشد حشرات موذی شود. بهتر است از دستکش استفاده کرده و برای مدتی محل را ترک نمایید. سپس فرش را به یک رفوگر حرفه ای بسپارید. اگر بید زدگی سطح زیادی از فرش را تحت تاثیر قرار داده، ابتدا لازم است تمام فرش سم پاشی گردد. سپس به یک قالیشویی معتبر جهت شستشو داده شده و در ادامه به رفوگر سپرده شود.

برای مبارزه با بیدها روش­های دیگری نیز وجود دارد. مثلا می­توان روزهای متوالی فرش را در هوای گرم و خشک روبروی نور خورشید یا در هوای بسیار سرد پهن کرد. خشکی و سرما به نابودی بیدها کمک می­کنند.

آیا ترمیم بید زدگی امکان پذیر است؟

هم بله، هم خیر. اگر بید خوردگی در قسمت­های مشخص و محدودی از فرش صورت گرفته باشد، قابل ترمیم است. اما اگر سطح بید زدگی گسترده و زیاد باشد، گرچه قابل ترمیم است ولی به صرفه نیست. چرا که هم هزینه­ های رفو کردن و تعمیر آن بسیار زیاد می­ شود. هم اینکه ممکن است از نظر زمان زیاد مورد نیاز برای رفوگر نیز صرف نداشته باشد. ترمیم بید زدگی فرش­ های دستباف حتما باید توسط رفوگرهای با تجربه انجام شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (290 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (231 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (96 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (80 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (59 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (47 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دیالوگ 18+ پژمان جمشیدی و ژاله صامتی در اپیزود منشوری زیرخاکی/ دیگه نمیشه با خانواده تلویزیون هم تماشا کرد شوخی جالب و خنده دار ابراهیم رئیسی با محافظانش داخل سیل+ویدیو داغ بسیار بزرگ بر دل رابعه اسکویی/ خانم بازیگر عزادار مرگ پرفسور خانواده شان شد+عکس خوشگذرانی سر صبحی سام درخشانی با بچه هاش در خانه ویلایی زیبای جزیره قشم/ عجب جایی، از هر هتلی جذابتره! کادوی تولد جالب و بدردبخور عمو پورنگ برای تولد مادرش+عکس/ وظیفه پسری رو در حق مادرش تموم کرده (عکس)یک تاکسی پر از گلهای تازه؛ خلاقیت راننده تاکسی برای نشاط مسافران خونه‌ی مینیمال و شیک فریده‌ی سریال بزنگاه (سوسن پرور)/ فقط حیوانات خونگی با ابهتش! عوارض زیاده روی در رابطه جنسی ! (عکس) پاسخ هوشمندانه و فوق العاده خنده دار یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی!/حرف راست رو از بچه بشنو! (ویدئو)کنسرت جنجالی همسر ستاره سادات قطبی مجری معروف با پیژامه/خوانندگی شهرام شکیبا با تیپ خاص و جنجالی (فیلم) خاطره تلخ و غم انگیز میترا رفیع از شنیدن خبرفوت پدرش حین بازی در گیلدخت! (عکس)تیپ خاص و استایل کژوال مجری معروف!! / ابراز علاقه علی ضیاء برای مهاجرت به شیراز (عکس) قهقهه شبنم قربانی در مقابل جواد عزتی در فوتوکال اکران عمومی فیلم تمساح خونی / چقد این پسر قند و نمکه آخه ... (تصاویر)غار قاتل در ایران کجاست؟ | خطرناک ترین غار ایران بازخوانی بی عیب و نقص آهنگ ساقی بیا استاد شجریان توسط مربی عصر جدید+ویدیو/ اگه این صدا بهشتی نیست پس چیه😍 ترس مهران مدیری از بازی نعیمه نظام دوست در یک ژانر ترسناک+ویدیو/ فقط یا خدا گفتناش از استرس😂 نگاهی به کیک تولد خاص سوگل طهماسبی بازیگر سریال کیمیا با نردبان/ مبارکا باشه+ عکس ساقدوشی رحمان و رحیم در عروسیِ هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت+عکس/چقد هم به خودشون رسیدن ... خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟+عکس (عکس)یک تاکسی پر از گلهای تازه؛ خلاقیت راننده تاکسی برای نشاط مسافران خونه‌ی مینیمال و شیک فریده‌ی سریال بزنگاه (سوسن پرور)/ فقط حیوانات خونگی با ابهتش! عوارض زیاده روی در رابطه جنسی ! (عکس) پاسخ هوشمندانه و فوق العاده خنده دار یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی!/حرف راست رو از بچه بشنو! (ویدئو)کنسرت جنجالی همسر ستاره سادات قطبی مجری معروف با پیژامه/خوانندگی شهرام شکیبا با تیپ خاص و جنجالی (فیلم) خاطره تلخ و غم انگیز میترا رفیع از شنیدن خبرفوت پدرش حین بازی در گیلدخت! (عکس)تیپ خاص و استایل کژوال مجری معروف!! / ابراز علاقه علی ضیاء برای مهاجرت به شیراز (عکس) قهقهه شبنم قربانی در مقابل جواد عزتی در فوتوکال اکران عمومی فیلم تمساح خونی / چقد این پسر قند و نمکه آخه ... (تصاویر)غار قاتل در ایران کجاست؟ | خطرناک ترین غار ایران ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده