دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علت بیرون زدگی رگ پیشانی و راه درمان آن 

چهارشنبه، 08 تیر 1401
در حالی­که بیرون زدگی­ رگ­‌های وسط پیشانی به طور معمول بعلت افزایش سن در افراد سالخورده دیده می شود،عواملی دیگری از جمله ژنتیک، فشار و استرس بیش از حد نیز می­تواند منجر به بروز رگ­‌های وریدی در مرکز پیشانی و یا نزدیک شقیقه‌­ها شود.

بیرون زدگی رگ ها در هر نقطه از بدن از جمله پیشانی می تواند رخ دهد. رگ ها می توانند در اثر فشار و استرس منبسط شوند. تغییرات پوستی همراه با پیری ممکن است باعث شود رگ های پیشانی بزرگتر از آنچه هستند، به نظر برسند. عوامل ژنتیکی یا سالخوردگی می توانند باعث شوند که شخص رگ های بزرگی روی پیشانی خود داشته باشد. با افزایش سن، پوست نازک تر می شود و همین امر باعث می شود رگ ها نسبت به گذشته برجسته تر یا بزرگتر شوند. رگه های بزرگ شده می توانند در مرکز پیشانی یا دو طرف صورت، در نزدیکی گیجگاه ظاهر شوند. رگ های متورم شده در پیشانی به ندرت نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی پزشکی است.

برجسته شدن رگ پیشانی

رگهای خونی شکسته که به آنها رگهای عنکبوتی نیز گفته می شود هنگامی رخ می دهند که درست زیر سطح پوست بزرگ شوند. این منجر به ایجاد خطوط قرمز و کوچکی که در پیشانی پخش می شوند. آنها می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر در صورت و پاها مشاهده می شوند. در حالی که رگهای خونی بی خطرهستند اگر ناخودآگاه می توانند آزار دهنده باشند. اما خبر خوب این است که رگ های عنکبوتی به طور معمول قابل درمان هستند. ابتدا باید علت اصلی آن را کشف کنید

علت بیرون زدگی رگ وسط پیشانی

علت بیرون زدگی رگ وسط پیشانی در تعداد زیادی از افراد می تواند به ساختار بدن آنها، ژنتیک و بالا رفتن سن ارتباط داشته باشد. با بالا رفتن سن، پوست شروع به نازک شدن می نماید و به این ترتیب رگ های زیر سطح پوست نمایان خواهند شد. بالا رفتن سن می تواند ریسک بروز مشکلات مرتبط با عروق را افزایش دهد. افرادی که رنگ پوست آنها روشن است می توانند حتی رگ های کوچک آبی رنگ زیر پوست خود را نیز مشاهده نمایند. رگ های زیر پوست در افرادی که لاغر هستند یا وزن کمی دارند به خوبی قابل مشاهده است. افرادی که خیلی لاغر هستند یا در بدن آنها چربی بسیار کمی وجود دارد معمولاً رگ های وسط پیشانی و سایر نقاط بدن آنها به خوبی دیده می شود. سایر علل بیرون زدگی رگ وسط پیشانی به شرح زیر می باشد:

فشار یا کشیدگی

کشیدگی یکی از مهمترین علل بیرون زدگی رگ پیشانی است. حتی خندیدن نیز باعث می شود که رگ وسط پیشانی بیشتر به چشم بیاید. هنگامی که یک فرد می خندد فشار داخل قفسه سینه او افزایش پیدا می کند و این امر باعث بیرون زدگی رگ وسط پیشانی خواهد شد. این مسئله در شرایطی که فرد ورزش می کند یا عطسه می کند یا استفراغ می کند نیز صدق می نماید. کشیدگی چشم و سردردهای تنشی نیز می تواند باعث افزایش فشار داخل سر و رگ شوند. با این حال در صورتی که بیرون زدگی رگ وسط پیشانی با سرگیجه، سردرد و مشکلات بینایی ارتباط داشته باشد باید فوراً به پزشک مراجعه کرد.

بارداری

در دوران بارداری بدن انسان دستخوش تغییرات هورمونی بسیار زیادی خواهد شد و سطح تولید هورمون های استروژن و پروژسترون افزایش پیدا می کند که این امر باعث ضعیف و گشاد شدن رگ ها می شود. افزایش گردش خون نیز باعث بزرگ شدن رگ و تجمع خون درون بدن می شود. این امر منجر به بیرون زدگی عروق صورت خواهد شد. به این ترتیب می توان گفت که بارداری یکی از علل شایع بیرون زدگی رگ وسط پیشانی است.

بالا بودن فشار خون

فشار خون یا بالا بودن فشارخون نیز یکی از علل بیرون زدگی رگ وسط پیشانی است. هر عاملی که باعث افزایش فشار خون در ناحیه سر شود از قبیل فشارخون بالا می تواند منجر به بیرون زدگی رگ پیشانی گردد. این امر می تواند به علت مشکلات قلبی رخ دهد. در مواردی که بیرون زدگی رگ وسط پیشانی با درد قفسه سینه یا سایر علائم و نشانه های غیرعادی همراه شود باید فرد فوراً به پزشک مراجعه نماید.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

رگ های عنکبوتی به رنگ قرمز، ارغوانی یا آبی دیده می شوند. این رگ ها علاوه بر پیشانی روی بینی و گونه به ویژه در افراد مسن و زنانی که رنگ پوست آنها روشن است دیده می شود. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی یا آفتاب سوختگی مداوم می تواند باعث بیرون زدگی رگ های عنکبوتی روی صورت شود و به این ترتیب رگ های پیشانی بیرون بزند. از آن جایی که آفتاب می تواند باعث بزرگ شدن عروق خونی شود رگ ها بیرون می زنند و بافت پوست اطراف آنها ضعیف خواهد شد. قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور آفتاب باعث می شود که از جمع شدن رگ ها و برگشت آنها به حالت عادی جلوگیری گردد.

برجستگی رگ پیشانی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر رگ های برآمده همراه سردرد و سرگیجه باشند، باید با متخصص عروق خود مشورت کنید. شاید بتوانید رگهای برجسته را در خانه شناسایی کنید، اما ممکن است برای تأیید به پزشک خود مراجعه کنید. متخصص واریس همچنین می تواند از نظر درمانی شما را در مسیر درست قرار دهد. اگر تعداد زیادی رگ عنکبوتی دارید، پزشک ممکن است داروهای تجویز شده یا راه حل های مراقبت سرپایی را به شما توصیه کند.

درمان بیرون زدگی رگ های پیشانی

اگرچه بیرون زدگی رگ های پیشانی یک مسئله بسیار شایع است اکثر افراد از ظاهر آنها ناراحت هستند. روش های متعددی برای درمان بیرون زدگی رگ های پیشانی وجود دارد تا از شدت بیرون زدگی آنها کاسته شود. بررسی روش های موجود برای درمان بیرون زدگی رگ های وسط پیشانی کاملاً ضروری است تا شما بتوانید با کمک پزشک خود بهترین روش را انتخاب نمایید. در برخی موارد رگ های پیشانی به صورت خود به خود بهبود پیدا می کند اما گاهی اوقات برای رفع آنها به درمان نیاز خواهید داشت. برای درمان بیرون زدگی رگ های پیشانی می توان از الکتروسرجری، اسکلروتراپی، جراحی لیزر و جراحی معمولی استفاده کرد.

  • الکتروسرجری یک روش کم تهاجمی است که پزشک جریان الکتریکی را به کمک یک سوزن مخصوص به رگ های خونی ارسال می کند تا از بین بروند. الکتروسرجری یک روش سریع اما دردناک است.
  • در اسکلروتراپی یک محلول مخصوص به درون عروق بزرگ ارسال می شود که باعث جمع شدن، چروکیده شدن و بستن آنها خواهد شد تا توسط بدن جذب شوند. اسکلروتراپی یک روش کاملاً پیچیده برای درمان رگ های صورت است که با عوارض جانبی جدی همراه است.
  • جراحی لیزر یک روش کم تهاجمی محسوب می شود که از نور لیزر برای بستن عروق استفاده می شود تا در نهایت از بین بروند.
  • در جراحی معمولی پزشک به خارج کردن رگ ها می پردازد. این روش برای درمان رگ های بزرگتر بسیار عالی است.

از آن جایی که شرایط هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد بیرون زدگی رگ پیشانی نیز در افراد مختلف دلایل متعددی دارد و پزشک برای همه بیماران از یک روش درمانی استفاده نخواهد کرد. باید قبل از شروع درمان در خصوص شدت بیرون زدگی رگ وسط پیشانی با پزشک خود صحبت کنید تا یک برنامه مناسب را برای شما انتخاب کند.

داروهای طبیعی برای از بین بردن رگهای برجسته پیشانی

درمان های طبیعی اغلب اولین دوره درمانی است که افراد برای رگ های عنکبوتی و برجسته پیشانی و صورت انجام می دهند. تا زمانی که به هر ماده ای حساسیت نداشته باشید، درمان های طبیعی معمولاً عاری از خطرات قابل توجه هستند. این داروهای خانگی را برای رگهای برجسته امتحان کنید:

  • سرکه سیب: سرکه سیب می تواند با کاهش قرمزی و سایر ویژگی های مربوطه، ظاهر رگ های عنکبوتی را کاهش دهد. با استفاده از پنبه از سرکه به جای تونر روزانه استفاده کنید.
  • شاه بلوط هندی: این گیاه برای انواع بیماری های پوستی استفاده می شود.
  • شستن صورت با آب گرم: از آنجا که گرما می تواند باعث شکستگی رگ های خونی شود، فقط صورت خود را به آرامی با آب گرم نیز بشویید.

پیشگیری از بیرون زدگی رگ پیشانی

در حالی که درمان رگهای خونی شکسته صورت ممکن است در اولویت باشد، اقدامات پیشگیرانه برای رگهای عنکبوتی آینده را در نظر بگیرید. اگر در حال حاضر تحت درمان هستید، برنامه خود را رعایت کنید و اگر پوست شما هیچ بهبودی ایجاد نکرد، به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی، می توانید با جلوگیری از رگ های عنکبوتی روی صورت خود کمک کنید:

  • قرار نگرفتن در معرض آفتاب : جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب به ویژه در ساعات اواخر صبح و اوایل بعد از ظهر بسیار مهم است. برای محافظت بیشتر هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • پرهیز از گرمای شدید هوا: آبگرم و سونا همه می توانند باعث گشاد شدن رگ های خونی شوند.

چه زمانی باید به متخصص عروق مراجعه کرد؟

در صورت وجود علائم زیر باید با پزشک مشورت کنید:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • تاری یا دوبینی
  • درد یا حساسیت در ناحیه گیجگاه، دهان یا فک

حتی اگر فردی علامتی نداشته باشد، باید باز هم با پزشک در مورد گزینه های احتمالی درمان رگ های برآمده پیشانی مشورت کند. افراد باید قبل از تصمیم گیری، تمام مزایا و خطرات مربوط به درمان های جراحی و غیر جراحی را با دقت در نظر بگیرند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تبدیل پایان نامه به مقاله !
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی