بکپکینگ یا کوله گردی چگونه سفری است؟

  پنجشنبه، 08 آبان 1399   زمان مطالعه 13 دقیقه
بکپکینگ یا کوله گردی چگونه سفری است؟
کوله گردی یا کوله پشتی گردی اصطلاحی است که برای کسانی که با استفاده از یک کوله و با پای پیاده به سفر می روند و این سفر هم تقریبا طولانی است و در یک کوله لوازم و وسایل سفر خود را حمل می کنند که شامل مواد غذایی و تجهیزات مورد نیاز برای سفر کوله گردی یا بک پکینگ و نمونه دانستنی های کوله گردی می باشد به کار می رود.

کوله گردی یا بک پکینگ چیست؟

کمپ زدن و استفاده از کوله پشتی برای سفر از سال های قبل در کشور های اروپایی و امریکایی برای مثال از سال 1914 شروع شد و مدت این گونه سفر ها بستگی به بودجه و توانایی و هدف سفر کوله گردان دارد. از نکات کوله گردی بدانید که هدف این است که از هزینه ها کاسته شود که این هزینه ها حتی مکان اقامت را هم شامل می شود که در یک سفر کوله گردی به جای اقامت در هتل ها و اقامت گاه های گران قیمت در مهمانسرا های ارزان قیمت اقامت می کنند البته بیشتر چادر برپا می کنند تا هزینه سفرشان کمتر شود. اکثر اوقات کوله گردی در فصل های گرم سال انجام می شود البته در هر فصلی می توان به کوله گردی پرداخت و همان طور که گفتیم هدف اصلی این گونه سفر ها آسیب رساندن کمتر به محیط زیست و کاستن هزینه سفر می باشد. از نکات کوله گردی بدانید که می تواند سفری مفرح و هیجان انگیز باشد و حتی از کشور های خارجی افراد زیادی تجربه چنین سفری را در کشور ما انجام می دهند. در سفر کوله گردی سفرتان با یک کوله پشتی شروع می شود و با همان کوله پایان می پذیرد. و در طول این گونه سفر ها تجربیات زیاد عاید کوله گرد می گردد.

تصویر

مزایای بک پکینگ

مهم ترین مزیت این نوع سفر ارزان و اقتصادی بودن آن است و این که تا حد قابل توجهی هزینه ها را کاهش می دهد. برای مثال شما در این سفر از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی برای حمل و نقل استفاده می کنید. زیرا یکی از اصول کوله گردان حفاظت از طبیعت برای وارد آمدن حداقل آسیب به آن است. برای اقامت نیز بسته به شرایط و موقعیت خودتان می توانید کمپینگ در طبیعت یا ماندن در هاستل و مسافرخانه ای ارزان یا حتی خانه افراد محلی را انتخاب کنید. همه این ها و خیلی موارد دیگر مخارج شما را به حداقل می رساند. ضمن این که در این نوع سفر حسابی کسب تجربه می کنید و مستقل و مسئولیت پذیر می شوید.

برای شروع چه کنیم

یک دوست و همراه برای خود برگزینید البته این دلیل نمیشود که بگوییم تنها یک نفر را همسفر خود کنید، ممکن است شما چندین نفر را در این راه برای خود برگزینید، اما داشتن یک همسفر که علاقمند و تجربه کافی از این نوع سفرها را داشته باشد نعمتی بزرگ است. اما اگر نتوانستید با کسی یا گروهی همراه شوید، نگران نباشید میتوان گفت اکثر بک پکرها یا کوله گردها به تنهایی سفر خود را آغاز میکنند و کتاب، نقشه و جی پی اس همراهیشان میکنند.

یک مسیر برای بک پکینگ انتخاب کنید

انتخاب مسیر کوله گردی به چند عامل بستگی دارد. ازجمله:
میزان زمانی که در اختیار دارید: ممکن است فقط آخر هفته ها بتوانید به کوله گردی بروید؛ این مقدار زمان البته برای اولین سفرتان کافی است.
سطح آمادگی جسمانی تان: تناسب اندام و آمادگی بدنی خودتان را ارزیابی کنید و قبل از کوله گردی حتما تمرین کنید.
فاصله: ببینید طی یک روز چند کیلومتر و چند ساعت می توانید بک پکینگ کنید؛ به ویژه وقتی کوله ای سنگین تر از حد معمول بر دوش تان است. اگر تازه کار هستید، برای شروع بین پنج تا دوازده کیلومتر خوب است (اگر همراه بچه ها به کوله گردی می پردازید یا کوله تان سنگین است، مسافت های کوتاه تر را انتخاب کنید).
بلندی و ارتفاع جاده: تا چه حد می توانید سنگینی کوله را روی شیب جاده ها تحمل کنید؟ اگر قبلا کوله گردی کرده اید، حتما این را می دانید. فقط یادتان باشد که اگر وزنی زیادتر از معمول را در جاده های پرفرازونشیب بر دوش بکشید، سرعت تان کند می شود. اگر هم تجربه ی کوله گردی ندارید بهتر است مسیر مسطحی را انتخاب کنید.
فصل و آب و هوا: اگر در زمانی از سال، مثل پاییز، به کوله گردی می پردازید که خورشید زود غروب می کند از قبل مسیر را تعین کنید یا قبل از غروب راه بیفتید که در تاریکی نمانید. همیشه قبل از راه افتادن وضعیت آب و هوا را بررسی کنید و اگر طوفانی در راه بود حتما سفرتان را به روز دیگری موکول کنید.
لجستیک: حتما مشخص کنید که چه مسیری را می خواهید طی کنید، و آیا قرار است مقداری از این مسیر را بروید و دوباره به نقطه ی شروع برگردید؟ یا دوست دارید به صورت نقطه به نقطه مسیر را طی کنید؛ بدین معنی که مقداری از راه را کوله گردی کرده، کمی استراحت کنید و دوباره به راه ادامه دهید. اگر روش نقطه به نقطه را انتخاب کنید، می بایست برای رفتن به نقاط شروع و پایان ماشین بگیرید. همچنین باید زمانی که صرف رفتن به نقطه ی شروع مسیر می شود را درنظر داشته باشید تا قبل از تاریکی در آنجا چادر بزنید.

لوازم کوله پشتی تان را انتخاب کنید

حتما لوازم ضروری برای کوله گردی را بشناسید و همراه خود ببرید. حتما با همسفران خود راجع به اینکه چه کسی چه چیزی به همراه می آورد، گفت وگو کنید و به توافق برسید. قبل از اینکه خانه را ترک کنید، یک بار دیگر وسایل تان را بررسی کنید. به این فکر کنید که در نیمه های راه می خواهید برای دم کردن چای، آتش روشن کنید، چه حسی خواهید داشت اگر ببینید هیچ کس فندک نیاورده یا همه تان فیلتر آب را فراموش کرده اید؟

لوازم مورد نیاز برای کوله گردی گروهی

یکی از مزایای اصلی کوله گردی همراه با کوله گرد یا کوله گردان باتجربه این است که آنها به احتمال زیاد لوازم ضروری را برای کوله گردی گروهی، نظیر لوازم پخت و پز و چادر (دو یا سه نفره) همراه خود خواهند آورد (اگر گروه تان بزرگ تر از سه نفر است، بهتر است چند تا اجاق و البته چادر با خود داشته باشید).

علاوه بر این، همسفران باتجربه می توانند به شما بگویند که آوردن چه چیزهایی لازم نیست تا بدین ترتیب بار دوش تان سبک تر شود. چند تا نکته برای کوله گردی گروهی را باید رعایت کنید که عبارت اند از:

چادر: چادرهای کوله گردی بسیار سبک تر از چادرهای کمپ ماشینی هستند؛ به این دلیل که فشرده تر هستند و از مواد و ستون های بسیار سبکی ساخته شده اند. البته این مزایا قیمت آنها را هم افزایش داده است. مثلا به این نکته توجه کنید: یک چادر سه نفره نسبت به سه چادر تک نفره سبک تر و البته ارزان تر است. اگر گروه شما تصمیم دارد که چند روز چادر بزند، چادر بزرگ تر با ارتفاع بیشتر ارزش حمل کردن وزن بیشتر را هم دارد.

اجاق گاز: یک اجاق گاز فشرده، آب را زودتر به جوش می آورد و برای تهیه ی غذا برای یک گروه کوله گرد عالی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب جوش را به غذاهای فریزشده اضافه کنید و ده دقیقه منتظر بمانید. اگر گروه شما بیشتر از سه نفر است، دو تا اجاق گاز بیاورید. این گونه کسی برای جوش آمدن ظرف غذا، در گرسنگی انتظار نمی کشد.

تصفیه آب: برخی از کوله گردان آب موردنیاز چند روز خود را همراه خود می برند و البته کوله خود را خیلی سنگین می کنند، اما می توان با همراه بردن فیلتر تصفیه آب، آب رودخانه ها و برکه ها را تصفیه کرد تا کوله سنگین نشود. بسته به نوع فیلتری که استفاده می کنید، احتمالا باید بطری های آب یا مخزن آب، همراه با لوله های نوشیدن را همراه خود بیاورید.

لوازم پخت و پز: اگر از سیستم اجاق منسجم استفاده می کنید، دیگر نیازی به کتری ندارید چراکه کتری در این اجاق ها تعبیه شده است. در غیراین صورت، حداقل به یک کتری یا ظرف برای جوشاندن آب نیاز خواهید داشت. هر نفر به یک ماگ، ظرف و قاشق و چنگال نیاز خواهد داشت. می توانید یک ظرف بسازید که تمام لوازم ضروری را داشته باشد: یک اسپاتول (یا قاشقک آزمایشگاهی ابزاری کوچک با دراختیار داشتن یک تیغه ی انعطاف پذیر، هموار و گسترده است که به منظور مخلوط کردن، پخش کردن و بلند کردن مواد به کار گرفته می شود.) برای سرخ کردن کتلت و پن کیک و نظیر آنها، یک چاقو، نمک و فلفل و سایر ادویه جات در بسته ها یا بطری های کوچک، یک لگن، مایع ظرف شویی و اسفنج هم برای شستن ظرف ها به دور از رودخانه و کمپ همراه داشته باشید.

تصویر

لوازم شخصی برای بک پکینگ

در ادامه چند تا از لوازم ضروری برای کوله گردی ذکر می شوند که باید آنها را همراه داشته باشید؛ خواه تنها یک شب به کوله گردی می پردازید یا یک هفته (برای کوله گردی اول می توانید چند تا از لوازم نظیر کیسه خواب، کوله پشتی و بالش را کرایه کنید یا قرض بگیرید تا ببینید به چه چیزهایی بیشتری نیاز دارید و دفعات بعدی همان ها را بخرید).

لباس های مخصوص کوله گردی: لباس هایی را انتخاب کنید که زود خشک می شود. از بردن لباس های کتان خودداری کنید، چراکه وقتی خیس شدند، به مدت زمان زیادی برای خشک شدن نیاز خواهند داشت. حساب لباس هایتان از سایر لوازم بک پکینگ شما جداست؛ برای آماده کردن آنها موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • زیرپوش ها: در دماهای خنک تا سرد اهمیت زیادی دارند؛
  • لباس های پیاده روی:شلوارهای نایلونی (حتما زیپ داشته باشند)، تی شرت، عرق گیر و کلاه لبه دار؛
  • لباس های عایق:ژاکت پف دار، پلیور پشمی سبک، کلاه و دست کش گرم؛
  • لباس های ضد آب برای هوای بارانی: حتما همراه خود ژاکت ضدآب بیاورید؛ اینکه شلوار ضدآب هم همراه بیاورید به پیش بینی هواشناسی بستگی دارد (لباس های ضدآب همچنین برای جلوگیری از نیش پشه مفید هستند)؛
  • لباس های خواب: برای خواب یک جفت جوراب و زیرانداز تمیز داشته باشید.

کفش های مخصوص کوله گردی: ازآنجایی که پاها برای یک سفر موفقیت آمیز اهمیت زیادی دارند، باید کفش مناسبی را، البته به سلیقه ی خود انتخاب کنید. برخی از کوله گردها بوت هایی را ترجیح می دهند که تا روی قوزک پاها را می پوشاند و برخی دیگر کفش های سبک مخصوص دویدن را انتخاب می کنند. البته انتخاب کفش به نوع جاده هم بستگی دارد؛ مثلا باید بسته به اینکه آیا جاده هموار است یا سنگلاخ، کفش را انتخاب کنید.

به هرحال هر کفشی که انتخاب می کنید باید برای طی مسافت های طولانی راحت باشد. جوراب های پشمی به پا کنید و در نیمه ی روز توقف کنید و پاهایتان را از کفش درآورید و بگذارید هوا بخورند و جوراب هایتان را هم عوض کنید. برخی از کوله گردها با خود صندل هم می آورند تا اطرف چادر یا برای رد شدن از رودخانه به پا کنند.

کوله پشتی: وقتی برای اولین کوله گردی خود کوله قرض می گیرید، حتما از راحتی اش مطمئن شوید. کوله باید ظرفیت ۴۵ تا ۶۰ لیتر را داشته باشد. آن را پر از بطری های آب کنید و تا ۱۳ کیلوگرم لوازم در آن قرار دهید. سپس برای امتحان، دل به جاده ای طولانی دهید و کوله گردی کنید. اگر روی شانه هایتان احساس راحتی کردید، دفعات بعدی هم از آن استفاده کنید. اگر می خواهید کوله بخرید، یک متخصص کوله تنه ی شما را اندازه گیری و کوله ای متناسب با تنه ی شما به شما پیشنهاد کند.

بالش: یک بالش خوب، که داخل آن به خوبی عایق بندی شده، برای داشتن خوابی آسوده ضروری است. اگر می خواهید بالش بخرید، سه نوع بالش را می توانید انتخاب کنید: بالش ساخته شده از فوم سلول بسته، بالش هایی که خودشان باد می شوند و بالش های هوایی. برای اینکه ببینید چه نوع بالشی برای تان مناسب است، اندازه ی بسته بندی شده و وزن عایق بالش را بررسی کنید (عایق بالش در تابستان بسیار اهمیت دارد).

غذا: بسیاری از کوله گردان برای اینکه وزن کوله ی خود را سبک نگه دارند، غذا را به صورت فریز شده و خشک همراه خود می آورند تا فقط با افزودن آب جوش از آنها استفاده کنند. اگر وزن زیادی برای تان مسئله ای نیست، می توانید مواد اولیه را برای طبخ غذا همراه خود بیاورید. اسنک هایی با کالری و پروتئین زیاد همراه خود بیاورید تا سطح انرژی تان در طول مسیر بالا بماند.

کیسه خواب: حتما یک کیسه خواب سبک و قابل تا کردن همراه خود داشته باشید. البته می توانید آن را قرض هم بگیرید. اما اگر می خواهید کیسه خواب بخرید، خوب تحقیق کنید و مزایا و محاسن کیسه خواب های مختلف را، به ویژه در آب و هوا و دماهای مختلف جاده بررسی کنید.

ایمنی و سلامت شخصی

برای حفظ ایمنی و سلامت، فقط به آوردن جعبه کمک های اولیه بسنده نکنید. بخشی از حفظ ایمنی و سلامت خود در طول مسیر، تمیز نگه داشتن دست ها هنگام دست زدن به مواد غذایی است. حداقل می توانید یک ژل ضدعفونی کننده (یا دستمال کاغذی های مرطوب و تمیز کننده) همراه خود داشته باشید تا بعد از قضای حاجت و قبل از غذا خوردن از آنها استفاده کنید.

خانم های کوله گرد هم به لوازم بهداشتی مختص خود نیاز خواهند داشت. اگر درحال قاعدگی به کوله گردی می روند، باید نوار بهداشتی همراه خود داشته باشند و به طور کارآمد از آن استفاده کنند.

غذاهایی که باید در سفرهای کوله گردی همراه داشته باشیم

خوب یکی از مهمترین مواردی که در هیچ سفر نباید آن را دست کم بگیرید غذا است. این موضوع در سفرهای بک پکری کمی متفاوت است و دلیل آن هم میزان کالری مصرفی افراد در این نوع سفرها می باشد. به طور معمول هر فرد خدود ۶۸۰ تا ۱۲۰۰ گرم در طول روز باید مصرف کند. بدیهی است که اگر کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد در فعالیت های روزانه وی تاثیر خواهد گذاشت.

از همین رو لازم است تا همراه خود غذاهای حجم اما پر کالری را داشته باشید تا بتوانید به سفرتان با انرژی کافی ادامه دهید.

پیشنهاد ما برای برنامه غذایی افراد در سفرهای بک پکینگ عبارتند از:

چای کیسه ای، نسکافه، قهوه فوری، پودر شیر ساندویچ های نان و پنیر، کره و مربا، کره بادام زمینی، گردو و … تخم مرغ

میوه تازه، برگه های میوه

آبمیوه های انرژی زا غذاهای تازه مثل کتلت، کوکو غذاهای خشک مثل: ماکارونی، نودل، سوپ آماده، برنج آماده غذاهای کنسروی

اجاق گاز سفری، گامی مثبت در حفظ محیط زیست

لازم به ذکر است که همراه داشتن یک اجاق سفری که بتوانید با استفاده از آن آب را جوش بیاورید و غذاهای خود را سریع آماده کنید می تواند گزینه خوبی برای سفرتان باشد، اما اگر فکر می کنید که کوله شما سنگین می شود می تواند در طبیعت آتش درست کنید که البته به دلیل صدماتی که به محیط زیست وارد می شود پیشنهاد ما این است که اکیدا و شدیدا از آن پرهیز نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصاویر کمتر دیده شده از دوران دانشجویی استاندار شهید آذربایجان شرقی تصویر عکاس تبریزی از هلی کوپتر رئیس جمهور شهید بر صفحه اول روزنامه گاردین انگلستان فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو
تیتر امروز   
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)