بلوغ فکری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

  دوشنبه، 23 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
بلوغ فکری چیست و چه نشانه هایی دارد؟
همه ما دوست داریم که به بلوغ فکری رسیده و در بیشتر بخش های زندگی خود موفق و سربلند باشیم. اما رسیدن به این پختگی ذهنی چندان آسان نیست و به تمرین و ممارست طولانی‌مدت نیاز دارد.ما در این مطلب نشانه های بلوغ فکری را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

همه ما دوره ای را داشته ایم که چیزی میان کودکی و بزرگسالی بوده است. این دوره با توجه به این که اطرافیان به ما گفته اند دوره ی بلوغ است، دارای تفاوت ها و دگرگونی های برای ما بوده است. در این دوره بسیاری از فانتزی ها و تفکرات تغییر کردند، همچنین بیشتر آن ها به صورت فیزیکی و جسمانی بود. تغییرات فیزیکی بیشتر برای ما مشهود بودند، زیرا آن ها را به عینه مشاهده می کردیم. اما چیز دیگری هم وجود داشت که آن را بلوغ فکری می نامیدند.بلوغ فکری از جمله مواردی است که قابل لمس نیست و حتی همچون تغییرات فیزیکی که در یک دوره خاص اتفاق می افتند، زمان معین چندانی ندارند. این بلوغ ممکن است در افراد مختلف در سنین متفاوتی به وقوع بپیوندد.

بلوغ فکری چیست؟

در پاسخ به اینکه بلوغ فکری چیست، ممکن است تحلیل ها و تشریح ها متفاوت باشد. اما اگر بخواهیم به صورت کلی این موضوع را بیان کنیم، بایستی بگوییم زمانی که شخص بتواند در مواقع مختلف، تصمیم هایی بر پایه عقل و منطق بگیرد و این تصمیم ها کاملا سنجیده و فارغ از احساسات باشد، می توان گفت که شخص به بلوغ فکری رسیده است.از طرفی دیگر عده ای هم این سوال برایشان به وجود می آید که بلوغ عاطفی چیست؟ به توانایی فرد در کنترل عواطف و احساسات خود در شرایط مختلف و همچنین مدیریت این احساسات و ادراکات بلوغ عاطفی می گویند. بلوغ فکری و عاطفی از جمله مهم ترین ابعاد بلوغ یک انسان محسوب می شوند که زمان وقوع آن ها با بلوغ جسمانی کاملا متفاوت است.

بلوغ دختران و پسران دارای سن مشخصی است که البته این سن مربوط به بلوغ جسمانی است. اما بلوغ فکری و عاطفی دارای سن دیگری است که کمتر کسی به آن پرداخته است. در دختران میانگین سن بلوغ فکری 23 سال است. اما به توجه به اینکه پسران از نظر بلوغ جسمانی دیرتر از دختران بالغ می شوند در بلوغ عاطفی و فکری هم از دختران عقب ترند. معمولا پسران در 25 سالگی به بلوغ عقلانی می رسند که در زمینه های مختلف بایستی به این سن توجه کنند.

تصویر سازی سر انسان و چراغ تفکر

نشانه های بلوغ فکری

مهمترین ویژگی که در افرادی که به بلوغ فکری رسیده اند این است که نقاط ضعف و قوت خود را می شناسند و انتظاراتی که از خود دارند در حد توانایی آنان و منطقی و معقول است.این افراد اهداف خود را در زمینه های مختلف زندگی مشخص کرده اند و برای رسیده به آنها برنامه دقیق و واضحی دارند و در صورت نرسیدن به اهدافشان برنامه شان را تغییر می دهند و برای رسیدن به موفقیت در مقابل تغییر مقاومتی ندارند.توانایی پذیرش تعهد و مسئولیت را در زندگی خود دارند و در قبال تصمیمات و رفتارهایی که انجام می دهند بالغانه و مسئولانه عمل می کنند.توانایی تصمیم گیری صحیح و بدون وابستگی و مشورت با افراد آگاه و با تجربه را دارند. پیروی بی چون و چرا از دیگران ندارند و استقلال فکریشان را حفظ می کنند و مسائل را تجزیه و تحلیل می کنند. در ادامه دیگر نشانه های بلوغ فکری را بررسی می کنیم.

قدرت در بلوغ فکری

قوی بودن یکی از نشانه های کلیدی هر فرد بالغ است. آن ها سرشان را بالا نگه می دارند و شجاع در حل مشکلات با راه حل های منطقی هستند. آن ها از چالشی عقب نشینی نمی کنند و می دانند چطور برای خودشان و دیگران بایستند.این به این معنا نیست که یک فرد بالغ تحت آزمایش ها قرار نمی گیرد این به این معنی است که آن ها دوباره بلند می شوند و هرگز تسلیم نمی شوند و می دانند که این سختی ها نیز از بین خواهند رفت. آن ها هرگز نیاز به همدردی با اطرافیان ندارند و به جای آن به راه خود ادامه می دهند و به خود می بالند.

کاهش خود بزرگ بینی و غرور

افرادی که به این بلوغ نرسیده اند، در صورتی موفقیتی جزئی یا اکتشاف راه حلی پیش پا افتاده به هیجان و غرور افتاده و گمان می کنند کار بزرگی را به ثمر رسانده اند! این افراد خود را بر همه ارجح دیده و توقع دارند که همه ی اطرافیان برای رفاه آن ها بسیج شوند. اما هنگامی که این افراد به بلوغ فکری مناسب برسند، خود را جزئی از جمع دانسته و بیشتر به دنبال کارهای تیمی هستند تا تک روی جویای نام بودن!

روی پای خود ایستادن و تحمل بیشتر

در دوران ناپختگی افراد از اینکه دیگران در کارهایشان به آن ها کمک کند، باکی ندارند. چرا که شخصیت این افراد شکل نگرفته است و از متکی بودن هراسی ندارند. اما زمانی بلوغ فکری حاصل شود، این اشخاص دیگر نمی خواهند وابسته باشند. همچنین به دنبال استقلال هستند و همواره در وهله ی اول به دنبال حل مشکلات به صورت فردی هستند.همین عامل باعث می شود تا تحملشان افزایش یافته و در مواجهه با اولین شکست خود را نبازند. افکار آن ها به قدری رشد کرده است که دیگر همچون بچه ها به دنبال تسلیم شدن نباشند.

صبر در بلوغ فکری

افراد بالغ آگاه هستند که به ندرت نتایج فوری دریافت می کنند. آن ها درک می کنند چیزهای خوب زمان می برد. به این ترتیب ، آن ها خوشحال هستند که صبر کنند تا نتایج مثبتی از تلاش هایشان دریافت کنند. همچنین مایل هستند زمان خود را صرف چیزهای عالی کنند تا چیزی که ارزش ندارد و زود تمام می شود.این به این معنی است که یک فرد بالغ با دیگران صبور است. آن ها درک می کنند هر کسی زندگی، افکار و احساسات خود را دارد و بنابراین همیشه آنطور که انتظار دارند عمل نمی کند. به همین دلیل ، افراد بالغ، اطرافی نشان را به خاطر دلایل خود می بخشند.

قدردانی در بلوغ فکری

قدردانی یکی از زیباترین و ویژگی های فروتنی است که فرد بالغ می تواند داشته باشد. به جای عصبانیت در دنیا برای چیزی که ارزش ندارد، فرد بالغ همیشه از نعمت های و چیزهای خوب در زندگی، چه بزرگ و چه کوچک ، سپاسگزار است.فرد بالغ قادر است بهترین چیزها را در زندگی خود در زمان سختی ببیند آن ها قدردان این هستند که زندگی بهتری نسبت به دیگران در دنیا دارند و کاری را که می توانند برای کمک به کسانی که نیاز دارند انجام می دهند.

بردباری و ذهن باز در بلوغ فکری

فردی که بالغ است دارای دیوارهای ذهنی نیست که مانع از دیدن جهان از طریق چشم افرادی که تجربیات متفاوتی دارند شود . آن ها درجه ای از لیبرالیسم دارند که به آن ها اجازه می دهد نسبت به دیگران مدارا کنند.این لزوما به این معنا نیست که فرد بالغ همیشه با آنچه دیگران فکر می کنند یا باور دارد موافق است. تنها به این معنی است که آن ها ظرفیت احترام به تفاوت ها را دارند. آن ها می دانند که آن ها در جایگاه قضاوت دیگران نیستند در نتیجه یک ذهن باز دارند. این منجر به بحث های محترمانه و عقلانی می شود.

دلسوزی و مراقبت دیگران در بلوغ فکری

یکی از مهم ترین بخش های بلوغ خود محور نبودن است. افراد بالغ در مورد تجربیات اطرافیان خود نگران و نسبت به دیگران دلسوز هستند. آن ها به دنبال کمک به انسانیت و یا بهتر کردن زندگی دیگران به هر شیوه ای که قادر باشند هستند.فرد بالغ مشکل ندارند که دیگران را قبل از خود قرار دهد. آن ها درک می کنند که جهان نباید در اطراف آن ها بچرخد. در عوض، لحظاتی هستند که می توانند به دیگران کمک کنند و از آن تنفر نداشته باشند.

خوش بینی متعادل در بلوغ فکری

فرد بالغ به روش واقع گرایانه فکر مثبت دارند. آن ها می توانند بدون افراط خوشبین و مثبت بمانند. در حالی که می دانند چیزها همیشه با توجه به برنامه پیش نمی روند و چیزهای خوب نمی تواند به طور مداوم در زندگی اتفاق بیفتد، آن ها ذهن را مثبت نگه می دارند و احتمالات آینده را می بینند.این افراد بالغ بد بینی و منفی بودن را رد می کنند ، چون این یک مسیر سریع برای ناراحتی و ناامیدی است. آن ها زمان برای هدر دادن چیزهای منفی ندارند.

نشانه هایی دیگر از فردی که به بلوغ فکری رسیده است

  • فرد بالغ با اخلاق است؛ و این به این معنی است که یک سلسله اصول اخلاقی را درونی کرده و تحت هر شرایطی خود را ملزم به رعایت آنها می داند.
  • او مسائل زندگی اعم از شخصی، اجتماعی و سیاسی را درک و با آنها عاقلانه برخورد می کند، نه احساسی و هیجانی.
  • به هیچ وجه بدون دلیل و کورکورانه از دیگران تقلید نمی کند.
  • توانایی فرضیه سازی دارد و تلاش می کند برای هر اتفاقی، توضیحی منطقی پیدا کند.
  • برای وقت خود ارزش زیادی قائل است و آن را با رفتارهای سبک و سفیهانه مثل دخالت در کار دیگران، هدر نمی دهد.
  • با اخلاق است؛ و این به این معنی است که یک سلسله اصول اخلاقی را درونی کرده و تحت هر شرایطی خود را ملزم به رعایت آنها می داند.
  • در قبال خودش و خانواده اش مسئولیت پذیر و در صورت اشتباه کردن نیز انتقادپذیر است.
  • خودخواه و خودمحور نیست و توانایی تطبیق با شرایط و محیط پیرامونش را دارد.
  • او قادر به کنترل تکانه های هیجانی خود است؛ یعنی می تواند احساسات و هیجانات خود را مدیریت کند.
  • فردی که بالغ است چیزی را که نیاز دارد با دروغ و نیرنگ بدست نمی آورد درعوض باور دارد صداقت بهترین چیز است هم چنین مخفی کردن صداقت را بیهوده می داند این گونه افراد در مورد خود صادق هستند و از آن چه هستند رضایت دارند و نقش دیگری را بازی نمی کنند.
  • فرد بالغ همیشه از تاثیرات عمل خود اگاه است می دانند هر چیزی نتیجه ای دارد مثبت یا منفی و هیچ استثنایی ندارد ونظرات بی غرضی دارند و می بینند چگونه دیگران رفتار و عمل آنها را درک می کنند ؛ یعنی افراد بالغ توانایی این را دارند که وقتی اشتباه می کنند ازخود حساب بکشند آنها آماده پذیرش مسئولیت و جبران خطاهایشان هستند.
  • افراد بالغ تمام این خصوصیات را تمرین می کنند و می دانند چیزهای زیادی را از دست داده اند و می دانند دانش و آگاهی آنها برای پاسخ به تمام چیزهای جهان محدود است و همیشه مشتاق یادگیری چیزهای جدید هستند.
  • یکی از راه هایی که در آن در حدی مثبت بمانید انعطاف پذیری به اندازه ممکن در شرایطی که با آن روبرو هستید است .کله شق نیستند، عقاید شان جای تغییرات را دارند و غیرقابل پیش بینی بودن را به عنوان بخشی از زندگی قبول می کنند. می توانید فکر کنید و با چیزهایی سازگار شوید

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو آروزی متفاوت و زیبای یک دختر بچه در مراسم تشییع رئیس جمهور عکس خوابیدن 3 دختربچه خسته در تشییع پیکر رییس جمهور شهید و همراهانش رئیس مجلس دومای روسیه وارد تهران شد +ویدئو آخرین عکس از رییس جمهور شهید قبل از پرواز آسمانی برای تشییع پیکرت همین یک عکس کافیست ...+عکس/ جهان گریست با این قاب (تصویر) کدام یک از مقامات به مراسم تشییع رئیس جمهور آمدند؟ آخرین تصویر از چهره آیت الله آل هاشم در تابوت +عکس/ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود شعری که شهید ابراهیم رئیسی آن را دوست داشت+ویدیو (ویدئو) بغض آیت الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین نماز شهید رئیسی و آیت الله آل هاشم و استاندار جوان در یک روستا پیش از شهادت+عکس اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای خانه ابدی شهید حسین امیرعبداللهیان در کنار محافظ حاج قاسم سلیمانی+ویدیو شغل شهید امیرعبداللهیان قبل از ورود به وزارت خارجه در جوانی+عکس قابی سنگین از داغداری دختر سردار سلیمانی و شهید رئیسی/ اشک های جگرخراش دختر برای پدر چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور آماده سازی محل خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس آیت الله علم الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید رئیسی+عکس اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو
تیتر امروز   
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
حواشی داغ امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد