بردن و باختن چه چیزهایی را به کودکان می آموزد؟

  دوشنبه، 26 مهر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
بردن و باختن چه چیزهایی را به کودکان می آموزد؟
اگر کودکتان فکر می کند زندگی در همیشه «بردن» و «پیروز شدن» و هرگز «نباختن» و «شکست نخوردن» خلاصه می شود وقت آن است که به او یاد دهید زندگی برد و باخت دارد.با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بحث کنیم.

کودکان باید در انجام هر کاری مهارت داشته باشند. همان طور که هنگام پیروزی خانواده ها او را تشویق می کنند در مواقع شکست هم باید به کودک بیاموزند در چنین مواقعی سرخورده نشود و این شکست پایان دنیا نیست و شانس های دیگری هم در زندگی وجود دارد.این اعتماد به نفس باعث می شود تا کودک بداند هر آن چه را بخواهد می تواند انجام دهد. تجربه برنده شدن به کودکان کمک می کند تا انگیزه خود را در برداشتن گام های بعدی برای دستیابی به اهداف بزرگتر بردارند.

روانشناسان معتقدند که والدین باید به یاد داشته باشند که در هر پیروزی، درس های زیادی نهفته است. هر بازی یا مسابقه تجربه معاشرت برای کودکان است. شرکت در مسابقات مهد کودک، مدرسه یا فوتبال می تواند به والدین کمک کند تا کودکان خود را در مورد اهمیت کار تیمی، تعهد به یک کار، همکاری و احترام به حریف مطلع سازند.

همچنین هر بازی فرصتی برای کودکان است تا بتوانند طبق قوانین بازی کنند حتی اگر این قوانین برای او خودسرانه به نظر برسد. کودکان باید یاد بگیرند که این قوانین اهداف خاصی را دنبال می کند.احساس شکست و ادامه دادن مسیر، مهارت خاصی است که کودکان باید برای مقابله با تجربیات منفی زندگی در بزرگسالی بیاموزند. هنگام شکست والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که هرکس استعداد های خاص خودش را دارد و نباید بیش از حد توانایی، سعی در خوب بودن داشت.

کودکان از پیروزی چه چیزی می توانند بیاموزند؟

برنده شدن و حس پیروزی در یک بازی یا بهترین بودن در یک کلاس ، حس خوبی به کودک می دهد و باعث افتخار او شده و اعتماد به نفسش را افزایش می دهد. این به آن ها نشان می دهد که در کاری که باعث افزایش اعتماد به نفسش شده مهارت دارد .این اعتماد به نفس باعث می شود تا کودک بداند هر آن چه را بخواهد می تواند انجام دهد. چنانچه در این بخش اشاره شده است تجربه برنده شدن به کودکان کمک می کند تا انگیزه خود را در برداشتن گام های بعدی برای دستیابی به اهداف بزرگتر بردارند.

اما گاهی اوقات پذیرش شکست این توانایی را به آن ها می دهد تا برای موقعیت های مختلف زندگی خودشان را آماده کنند . برای موفقیت های بیشتر ، رقابت مفید است زیرا آن ها جزئی از جامعه خواهند بود که با افراد زیادی مواجه می شوند .احساس برنده شدن ، کودکان را برای تفکر استراتژیک آماده می کند. او باید بداند که برای برنده شدن نیاز به پیروی از قوانینی دارد که لازمه تفکر استراتژیک است . تاکید بر تفکر استراتژیک برای برنده شدن ، با یادگیری پیروی از قوانین به کودکان کمک می کند تا برنده شوند.

بازی فقط پیروزی نیست روان شناسان معتقدند که والدین باید به یاد داشته باشند که در هر پیروزی ، درس های زیادی نهفته است. هر بازی یا مسابقه تجربه معاشرت برای کودکان است . شرکت در مسابقات مهد کودک ، مدرسه یا فوتبال می تواند به والدین کمک کند تا کودکان خود را در مورد اهمیت کار تیمی ، تعهد به یک کار، همکاری و احترام به حریف مطلع سازند . همچنین هر بازی فرصتی برای کودکان است تا بتوانند طبق قوانین بازی کنند حتی اگر این قوانین برای او خودسرانه به نظر برسد . کودکان باید یاد بگیرند که این قوانین اهداف خاصی را دنبال می کند .

برد و باخت کودک

کودکان از شکست چه چیزی می آموزند؟

احساس شکست و ادامه دادن ، مهارت خاصی است که کودکان باید برای مقابله با تجربیات منفی زندگی در بزرگسالی بیاموزند . شاید برای بچه ها عادلانه به نظر نرسد که یک بچه می تواند کاری را فراتر از توانش انجام دهد اما والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که هرکس استعداد های خاص خودش را دارد و نباید بیش از حد توانایی، سعی در خوب بودن داشت .

تحقیقات نشان داده است که شکست برای بچه ها مفید است زیرا به آن ها می آموزد تا با تجربه آن کنار بیایند. کریستین کارتر، که کتاب هایی را در زمینه والدین منتشر کرده است، می گوید :وقتی کودکان در مقابل همسالان خود شکست می خورند لازم است که بتوانند باخت را تمرین کنند .

کودکانی که باخت را تجربه نمی کنند، ممکن است مضطرب شوند زیرا آن ها عدم پیروزی را به عنوان نوعی آسیب درک می کنند و نمی توانند با شرایطی که مطابق میل آن ها نیست مقابله کنند.شکست خوردن در یک بازی یا مسابقه تنها راهی است که کودکان می توانند از اشتباهات خود عبرت بگیرند و به راهکارهای بهبود فکر کنند . وقتی بچه ها مهارت خود را ارتقا می دهند ، نه تنها دفعه بعد برنده می شوند بلکه درس جدیدی نیز می آموزند . یادگیری درس های جدید اعتماد به نفس کودکان را افزایش می دهد و آن ها به توانایی های خود افتخار می کنند.

هنگام شکست ، کودکان همچنین هنر همدلی کردن با دیگران را می آموزند . به عبارتی ، تجربه شکست به کودکان کمک می کند تا نسبت به سایر کودکان در همان موقعیت ، همدلی نشان دهند . کودکی که شکست را در زندگی تجربه نکرده است معنای تلاش را هم در زندگی را درک نخواهد کرد .سرانجام شکست به کودک نشان می دهد تا برای رسیدن به موفقیت باید سخت کار کند زیرا با تلاش به آن ها خواهد رسید . این شرایط همچنین به آن ها کمک می کند تا در مقابل دیگران به عنوان یک بازنده عادل دیده شوند .

واکنش والدین به شکست خوردن کودکان

شکست خوردن یکی از موضوعاتی است که هر فردی در زندگی خود بارها آن را تجربه می کند. برخی افراد در مواجه با آن دچار یاس و ناامیدی شده و از ادامه مسیر خود منصرف می شوند اما برخی دیگر شکست را پلی برای پیروزی تلقی کرده و مصصم تر به مسیر خود ادامه می دهند. میتوان گفت نقش والدین در این امر بسیار مهم است چرا که پدر و مادر با آموزش شیوه صحیح مواجه با شکست به فرزندانشان از دوران کودکی روحیه پذیرش شکست را در او تقویت کرده تا بدون یاس و ناامیدی و باپشتکار بیشتری مسیر موفقیت خود را طی کند. در ادامه این مطلب با واکنش ها و رفتارهای صحیحی که والدین می توانند نسبت به شکست خوردن کودکان خود داشته باشند، آشنا خواهید شد.

روحیه شکست پذیری کودکتان را تقویت کنید

باید باور کودک را در پذیرفتن شکست تقویت کنید. به او بیاموزید شکست جزئی از هر رقابت است و قبول آن نشانه ضعف نیست. البته که کسی مایل به شکست خوردن نیست اما می توان آن را پلی برای رسیدن به موفقیت دانست. به او بیاموزید شکست موجب رشد انسان شده و طعم پیروزی بعدی را شیرین تر خواهد ساخت. برخلاف بسیاری از والدین که هنگام شکست به فرزند خود اجازه گریه کردن یا ابراز ناراحتی نمی دهند به کودک خود اجازه دهید پس از شکست گریه کند و حتی عصبانی یا افسرده و ناراحت شود. باید به او فرصت دهید خود را از لحاظ عاطفی تخلیه کند و به نحو درست به احساسی که از شکست پیدا کرده پاسخ دهد.

به واکنش کودک خود توجه داشته باشید

هنگامی که کودکتان با شکست روبرو می شود به واکنش او در اینباره توجه کنید ببینید آیا به خاطر شکست عصبانی است و خود را سرزنش می کند یا اینکه از تلاش خود راضی بوده و شکست را پذیرفته است؟ متناسب با واکنش فرزندتان برای او ایجاد انگیزه نمایید تا دوباره به تلاش پرداخته و دچار یاس وناامیدی نشود.

ذهن کودک را بر آینده متمرکز کنید

بجای اینکه با کودک درباره شکست صحبت کنید به او بگویید تلاش خود را بیشتر کرده تا دفعه بعد بتواند کارش را بهتر و با انگیزه بیشتر انجام دهد. به کودک بیاموزید این شکست درس و تجربه مهمی برای او بوده و اینکه در آینده چطور با چنین مشکلاتی کنار بیاید.

به رفتار خود توجه کنید

نیاز است تا والدین نیز هنگام شکست خوردن کودکان به رفتار و واکنش خود توجه داشته باشند. آیا با او گرم و دوستانه برخورد کرده اند یا به سرزنش و انتقاد منفی از او پرداخته اند؟ آیا رفتاری حمایت کننده داشته اند و نصیحت کننده خوبی بوده اند؟ آیا صحبت های آنها با کودکشان در وی ایجاد انگیزه کرده یا موجب ناامیدی فرزند شده است؟

به تشویق کودک بپردازید

مدتی پس از شکست با کودکتان راجع به گذشته به گفتگو بپردازید و از او بخواهید تا به شما بگوید به انجام چه چیزی علاقمند است و اینکه دوست دارد آن کار را چطور انجام دهد؟ چه چیز را دوست دارد و انجام چه چیزی را در کارش(مانند رقابت، بازی کردن و…) دوست ندارد یا اینکه تصور می کند با انجام چه کاری دفعه بعد نتیجه بهتری خواهد گرفت. او را مورد تشویق و حمایت خود قرار دهید تا انرژی خود را در جهت تعیین استراتژی به سوی آینده به کار بندد و تمرکز او بیشتر روی رضایت و جذابیت از یادگیری باشد تا برنده شدن.

از ترحم کردن بپرهیزید

سعی کنید کودک خود را در مواجه با شکست آرام نموده و از هر گونه رفتار ترحم آمیز بپرهیزید زیرا این واکنش شما در او احساس ناتوانی ایجاد نموده و او تصور می کند فرد توانمندی نیست. به طور مثال به جای ابراز تاسف از عدم توانایی وی در انجام کار به او کمک کنید تا اشتباه و نقطه ضعف خود را شناخته و به دنبال راه حل برای غلبه بر شکستش باشد. به کودکتان بگویید که شکست در یک کار دلیل بر این نیست که او در انجام کارهای دیگر نیز با شکست روبرو می شود و این نتیجه تعیین کننده نبوده و چیزهای بسیاری وجود دارد که او می تواند به خوبی آن ها را انجام دهد. با کودک درباره شکست هایتان به صحبت بپردازید و بگویید برای تغییر نتیجه در دفعات بعد چطور عمل کرده اید و اعتماد به نفس خود را از دست نداده اید. به کودک قوت قلب داده که هر انسانی ممکن است اشتباه کند و دچار شکست شود.

به انجام کاری سرگرم کننده بپردازید

با کودکتان به انجام کاری که در آن مهارت دارد و به آن علاقه دارد پرداخته تا هم به طریقی او را از مشکل دور سازید و هم حس اعتماد بنفس و عزت نفس را در او تقویت کنید. با فاصله گرفتن از مشکل می توان به او کمک کرد تا ذهنش را روی ایده های جدید برای مواجه بهتر با مشکل در دفعه بعد متمرکز کند.

اشتباه کودک را درست نکنید

هنگام اشتباه کردن کودک در کاری مانند بازی سعی نکنید خودتان اشتباه او را درست کنید اجازه دهید چند بار تلاش کند تا راه حل مشکل را پیدا کند یا اینکه او را راهنمایی کنید تا راه درست را پیدا نموده و خودش به این درک برسد که می تواند با تلاش بیشتر بر شکست خود غلبه کند.کودکان باید بیاموزند که چگونه شجاعت مواجه شدن با مشکلاتی مانند گذشته را داشته باشند و هرگز از واقعیت فرار نکنند.

همواره عشق خود را به کودکتان ابراز کنید

به کوکتان اطمینان دهید که همواره حامی او هستید و آماده شنیدن افکار و احساستش درباره اشتباهاتی که انجام داده هستید. اطمینان حاصل کنید که او از عشق شما به خودش باخبر بوده و چنانچه اشتباهی مرتکب شود به حمایت شما اعتماد دارد. کودک باید مطمئن شود که برد یا باخت او کوچکترین خدشه ای در حمایت همیشگی شما وارد نمی کند و شما همواره پشتیبان او هستید. به کودک امید بدهید چراکه سنگ بنای هر موفقیتی امید است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (128 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (89 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (86 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (69 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (59 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه