برگه طلاق نامه چیست؟

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
برگه طلاق نامه چیست؟
طلاق نامه ، سندی است که در آن مشخصات زوجین اعم از زن و مرد ، نوع طلاق ، تاریخ وقوع طلاق ، شرح طلاق و شروط ضمن آن و مسائلی از این قبیل قید شده است . صدور برگه نامه طلاق از طریق دفتری است که طلاق در آن به ثبت رسیده است که دفترخانه به تقاضای زوجین اقدام به صدور نمونه و فرم طلاق نامه می نماید که این برگه نامه طلاق اعتبار قانونی دارد.

در حال حاضر ، طلاق گرفتن یا جدا شدن زن و شوهر از همدیگر ، بر خلاف گذشته که صرفا با خواندن یک صیغه طلاق انجام می گرفت ، نیازمند انجام تشریفاتی می باشد ؛ یعنی اینکه ابتدا باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و پس از اینکه دادگاه حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش صادر نمود ، با مراجعه به دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق ، اقدام به ثبت نمودن طلاق کرد. پس از اینکه مدارک لازم برای ثبت طلاق در محضر ارائه شده و طلاق در دفترخانه انجام شد ، می توان سند طلاق یا طلاق نامه را دریافت نموده و در مواردی که لازم است از سند یا برگه طلاق استفاده کرد . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که برگه طلاق نامه یا سند طلاق چیست و نمونه فرم و برگه نامه طلاق شامل چه محتویاتی است؟ لذا در ادامه به این مطالب می پردازیم که برگه طلاق نامه چیست و برگه طلاق نامه چگونه صادر می شود و در انتها نیز نمونه برگه طلاق نامه را ارائه خواهیم نمود .

طلاق

طلاق واجد آثار شرعی و قانونی میان زوجین می باشد به گونه ای که پس از طلاق و گذشت زمان عده ی طلاق، زن و شوهر به یک دیگر محرمیتی ندارند ، از یک دیگر نیز ارث نمی برند و موظف به مواردی چون پرداخت نفقه از سوی مرد و تمکین از سوی زن نیازی نیست . امروزه هنگام طلاق گرفتن باید تشریفاتی انجام شود که در زیر به توضیح ان می پردازیم.

  • ابتدا به دادگاه خانواده مراجعه می کنندو دادگاه حکم طلاق یا گواهی عدم سازش را صادر می کند و به آن ها می دهد.
  • مدارک لازم را برای ثبت طلاق تهیه می کنند سپس به دفتر طلاق مراجعه می کنند.
  • با جاری شدن صیغه ی طلاق زن و شوهر به یک دیگر نامحرم می شوند سپس پس از ثبت طلاق در دفتر می توانند برگه ی طلاق نامه یا سند طلاق را دریافت کنند.

مدارک لازم برای طلاق:

  1. اصل یا کپی یا رونوشت عقد نامه
  2. اصل و کپی شناسنامه زوجین
  3. اصل یا کپی کارت ملی زوجین
  4. برگه ای برای توافق یا مشخص نمودن مهریه ، نفقه ، جهیزیه، و حضانت فرزند
  5. گواهی عدم بارداری

برگه طلاق نامه چیست؟

طلاق ، امری است که واجد آثار شرعی و قانونی فراوانی در روابط میان زوجین است ؛ به این معنا که پس از طلاق و سپری شدن مدت زمان عده طلاق ، زن و شوهر هیچ گونه رابطه محرمیت و زوجیتی دیگر با هم ندارند ، از هم ارث نمی برند ، لزومی به تمکین در مقابل شوهر و یا پرداخت نفقه به زن نبوده و هر یک از زن و مرد می توانند اقدام به ازدواج مجدد نمایند. علاوه بر این ، تاهل یا مجرد بودن هر یک از زوجین ممکن است در برخورداری از حقوق اجتماعی همچون استخدام موثر باشد و یا نیاز باشد که در مواردی ، ازدواج یا طلاق فرد مورد استعلام قرار گیرد . بنا به هر یک از دلایلی که می توان متصور بود ، لازم است موقعی که زن و مردی قصد دارند از هم طلاق بگیرند ، این موضوع در روی برگه و سند و فرم مخصوصی نوشته شود تا اگر زمانی نیاز شد ، بتوان به این برگه یا سند طلاقنامه استناد نمود. به عنوان نمونه ، در بسیاری از موارد دیده می شود که فردی که قبلا طلاق گرفته است و قصد تعویض شناسنامه یا گرفتن شناسنامه المثنی دارد ، از وی خواسته می شود تا رونوشت یا برگه طلاق نامه خود را ارائه نماید . لذا در این قسمت قصد داریم به بررسی اینکه برگه یا سند طلاق نامه چیست بپردازیم. به طور کلی ، زمانی که زن و شوهر می خواهند از هم طلاق بگیرند و حکم دادگاه یا اجازه دادگاه برای طلاق را دریافت کردند ، می بایست این حکم را به همراه سایر مدارک لازم برای ثبت طلاق در محضر ، به یکی از دفاتر ثبت طلاق ارائه نمایند تا دفتردار اقدام به ثبت طلاق نماید . البته باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ، ثبت طلاق الزامی است و عدم ثبت آن ، ممکن است منجر به اعمال ضمانت اجرای عدم ثبت طلاق شود. در هر حال ، پس از اینکه دفترخانه اقدام به ثبت طلاق نمود ، می بایست برگه یا سند طلاق نامه ای را به طرفین ارائه نماید تا در صورت لزوم ، بتوانند از آن استفاده نمایند . بنابراین ، علاوه بر اینکه طلاق ، در شناسنامه طرفین درج شده و در ثبت احوال نیز به ثبت می رسد ، در ضمن یک برگه یا سندی نیز ثبت و به طرفین ( معمولا زوجه ) ارائه می گردد که نمونه طلاق نامه را در قسمت بعد ارائه می نماییم. بنابراین ، در پاسخ به این سوال که سند طلاق نامه یا برگه نامه طلاق چیست ، باید گفت که مشخصات طرفین ، نوع طلاق آنها و سایر موارد و شرایطی که در خصوص طلاق طرفین وجود دارد ، ضمن سندی نوشته می شود و تحویل آنها می شود که در ادامه ، در خصوص صدور برگه و فرم طلاق بیشتر توضیح می دهیم .

برگه طلاق نامه چگونه صادر می شود

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد ، طلاق زن و شوهر معمولا در سندی تحت عنوان سند طلاق یا طلاق نامه درج شده و تحویل آنها می شود . اما سوال این است که برگه طلاق نامه چگونه صادر می شود ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که معمولا سند طلاق نامه را به بانوان تحویل می دهند ؛ اما در صورتی که آقایان نیز بخواهند سند طلاق را بگیرند نیز در همان موقع می توانند اقدام به دریافت سند طلاق نمایند. در این صورت ، دفترخانه مندرجات مربوط به سند طلاق را بر روی برگه ای به صورت خلاصه ، نوشته و آن را به عنوان برگه طلاق نامه تحویل وی می دهند . البته ، اگر مدت زمان زیادی هم از طلاق و جدا شدن زوجین گذشته باشد ، مرد می تواند با مراجعه به همان دفترخانه ای که طلاق در آن به ثبت رسیده است ، رونوشت یا برگه و فرم طلاق نامه را تحویل بگیرد. حتی در صورتی هم که خانم ، سند طلاق خود را گم کرده باشد ، می تواند با مراجعه به همان محل ، برگه طلاق نامه جدیدی دریافت دارد ؛ مثل حالتی که سند ازدواج گم شده است و برای نداشتن سند ازدواج برای طلاق نیز می بایست به دفترخانه ای که ازدواج در آنجا به ثبت رسیده است مراجعه نمود. بنابراین ، نحوه صدور سند طلاق نامه به این صورت است که باید برای دریافت سند طلاق نامه ، به همان دفترخانه ای که طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نمود و با پرداخت هزینه های مربوطه ، برگه طلاق نامه دریافت داشت . این برگه طلاق نامه ، به لحاظ قانونی کاملا معتبر است و برای استفاده از آن در زمان صدور شناسنامه المثنی و مواردی از این قبیل ، هیچ منعی وجود ندارد. البته در نظر داشته باشید که قرار است در آینده نزدیک ، سند طلاق به صورت الکترونیکی صادر شده و در واقع ، افرادی که قصد دریافت سند طلاق و برگه طلاق نامه را دارند ، بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق الکترونیکی اقدام به دریافت سند طلاق نمایند .

نمونه برگه طلاق نامه

در قسمت های قبل به توضیح اینکه برگه طلاق نامه چیست و نحوه صادر شدن آن پرداختیم . با این حال ، در این قسمت قصد داریم نمونه برگه طلاق نامه را برای آشنایی مخاطبان محترم ارائه نماییم . در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که برگه طلاق نامه و سند طلاق نامه به چه صورت است و اینکه چه مواردی در نمونه فرم سند طلاق نامه قید شده است. هر نمونه سند و فرم طلاق نامه ، معمولا شامل چند صفحه است که صفحه اول ، صفحه جلد طلاق نامه می باشد .

صفحه اول طلاق نامه
در صفحه بعدی ، مشخصات مجوز طلاق قید شده است ؛ چرا که در حال حاضر برای طلاق گرفتن نیاز به اجازه دادگاه در قالب صدور حکم طلاق و یا گواهی عدم سازش هستیم . لذا مرجع صادر کننده حکم طلاق یا شعبه دادگاه خانواده ، شماره دادنامه یا رای طلاق ، نوع طلاق ، تاریخ وقوع طلاق ، شماره ثبت طلاق ، نوبت طلاق و مواردی از این قبیل درج شده است .
پوستر دفترچه طلاق
سپس مشخصات طلاق دهنده درج می شود و در صورتی که برای فرایند طلاق از وکیل استفاده شده باشد ، مشخصات وکیل طلاق دهنده درج می شود .

پوستر دفترچه طلاق

در صفحه بعدی ، مشخصات طلاق داده شده و نشانی وی درج می شود و نیز مشخصات وکیل وی . همچنین شرح طلاق و شروط ضمن عقد نیز بر اساس حکمی که در دادگاه صادر شده است درج می شود و یا اگر طلاق توافقی بوده است ، توافق نامه طلاق توافقی قید می شود و به امضای طرفین می رسد .

پوستر دفترچه طلاق

در صفحه انتهایی نیز مشخصات شهود طلاق که عبارتند از دو مرد عادل ، قید شده و نیز به امضای آنها می رسد .

پوستر دفترچه طلاق

همچنین ، مشخصات مجری صیغه طلاق یا شخصی که صیغه طلاق را خوانده است نوشته شده و ذیل آن امضا می شود .

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (160 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (12 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (9 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود
رونمایی از خونه زندگی شاه نشین و مجلل عادل فردوسی پور با 15 میلیارد قیمت/ خونه نگو کاخ بگو😍
امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد!
درچه شرایطی انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟