معرفی برج دختر استانبول

  چهارشنبه، 19 آبان 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی برج دختر استانبول
این برج بر روی صخره‌اي صاف و بزرگ در آب‌های دریای سیاه ساخته شده است یکی از مکان‌های رمانتیک استانبول است و متعلق به قرن 12 میلادی است. این برج در زندگی عامه داستان‌های غم‌انگیز زیادی دارد.

برج دختر استانبول (به ترکی استانبولی: Kız Kulesi)، برجی است که دربارهٔ آن روایت ها و افسانه های زیادی گفته شده و در قسمت سالاجاک (Salacak) تنگه استانبول واقع در دریای مرمره بر روی جزیره ای کوچک قرار گرفته است. این برج که به شکل نمادی از منطقه اسکدار (Üsküdar) درآمده تنها اثر باقی مانده از دوره بیزانس در منطقه اسکدار است. قدمت این برج به سال ۲۴ قبل از میلاد می رسد و بر روی جزیره ای کوچکی واقع در جایی که آب های دریای سیاه به دریای مرمره می رسد بنا شده است. بعضی از مورخان و تاریخ شناسان اروپایی به آن برج لئاندر (Leander) می گویند. روایت ها و افسانه های بسیاری دربارهٔ برج دختر وجود دارد.

تاریخچه برج دختر استانبول

اولیا چلبی جهانگرد معروف دربارهٔ آن می گوید: ” برجی است داخل دریا به فاصله پرتاب یک تیر از خشکی، چهارگوش که به طور ماهرانه ای ساخته شده. بلندای آن دقیقاً ۸۰ اَرَش (ذرع) است. مساحت سطح آن ۲۰۰ قدم است. در دو طرف آن در وجود دارد. “ زیر ساخت و قسمت اعظمی از زیرزمین برج امروزی، در زمان پادشاهی " محمد دوم " ملقب به " محمد فاتح " ساخته شده است. روی برج بر روی لوحه ای مرمرین توسط خطاط سلطان محمد دوم طغرایی با تاریخ ۱۸۳۲ نوشته شده است. ضلع دیگر برج که به سمت امین اونو (Eminönü) است کمی پهن تر و یک مخزن آب در آن قرار دارد.این جزیره ابتدا در زمان یونانی ها به عنوان قبرستان استفاده می شد، بعدها در زمان بیزانس ها بنای دیگری در جزیره بنا شد که به عنوان ایستگاه گمرک مورد استفاده قرار می گرفت. در زمان عثمانی ها برج برای مقاصد مختلف از جمله جایگاه نمایش و سخنرانی، برج دفاعی، محل تبعید، مرکز قرنطینه و موارد دیگر مورد استفاده قرار گرفت اما در این میان هیچگاه کاربرد اصلی خود را به عنوان نجات دهنده و راهنمای کشتی ها در شب به عنوان یک فانوس دریایی از دست نداد.

بازسازی برج دختر استانبول

این برج زیبا در سال ۲۰۰۰ بازسازی و هم اکنون به شکل رستوران درآمده است. از اورتاکوی (Ortaköy) و سالاجاک (Salacak) از طریق قایق های کوچک می توانید به برج دختر (Kız Kulesi) دسترسی داشته باشید. برج دختر (Kız Kulesi) که دارای قدمت زیادی است روزگاری برای گرفتن مالیات از کشتی های در حال عبور ساخته شده و زنجیری بزرگ از برج تا قسمت اروپایی کشیده شد تا قایق ها و کشتی ها از قسمت آناتولی (Anadolu Yakası) عبور کنند بعد از مدتی برج زیر بار زنجیر تاب نیاورد و به سمت قسمت اروپایی فرو ریخت. حتی امروز هم اگر از بالای برج به داخل دریا نگاه کنید به راحتی آوار باقی مانده از آن قابل مشاهده است. در دوران باستان به نام های Arkla به معنای برج کوچک و Damialis به معنای گوساله و بعدها به نام "Tour de Leandros" به معنای برج لئاندروس معروف بود اما امروزه با نام برج دختر (Kız Kulesi) معروف است و همه آن را به این نام می شناسند.

آشنایی با برج دختر استانبول

اگر بخواهیم درباره تاریخچه ی برج دختر استانبول و داستانی که دارد صبحت کنیم، در ابتدا باید بگوییم که این برج ساختمان کوچکی بر روی جزیره ای میان تنگه بسفر است که تبدیل به یکی از جذاب ترین جاذبه های استانبول شده است. این برج با نام های دیگری نظیر لیندر و دامالیس هم در طول شناخته می شده است.قدمت برج دختر استانبول به ۱۰۰۰ سال پیش، درست در زمان حکومت بیزانس ها بر ترکسه برمی گردد. این برج در طول کاربردهای مختلفی داشته و یکی از آن ها محلی برای دریافت عوارض بوده و در زمانی دیگر از آن به عنوان برج دفاعی و زمانی به عنوان یک فانوس دریایی نیز استفاده می شده است. در قرن نوزدهم میلادی از برج دختر استانبول به عنوان یک بیمارستان موقت و ایستگاه رادیویی نیز استفاده می کرده اند. در قرن فعلی که (قرن ۲۱) باشد هم از برج دختر استانبول به عنوان یک موزه که درونش رستورانی نقلی وجود دارد نیز استفاده می کنند و در صنعت گردشگری استانبول نقش پررنگی دارد.درست در بالای تنها اتاق برج نیز گنبدی سنگی به چشم می خورد که در مرکز آن میله ای مرتفع قرار گرفته است. امروزه ارتفاع کلی برج با احتساب میله به ۲۳ متر می رسد و بدنه برج نیز از بتن ساخته شده است.

برج دختر استانبول

داستان شاهزاده و مار

یکی از داستان هایی که درباره برج دختر وجود دارد، درباره شاهزاده و مار است! در روایاتی می گویند پادشاه قسطنطنیه دختر زیبارویی داشته که بسیار به وی عشق می ورزیده، روزی از روزها یک غیب گو درباره خبر ناگواری را به پادشاه مبنی بر اینکه شاهزاده خانم شما در سن ۱۸ سالگی بر اثر گزش مار از دنیا خواهد رفت را به پادشاه می دهد. از همین رو پادشاه دستور می دهد که برجی در منطقه بسفر بسازند که در خشکی باشد و هم در ارتفاعات که دخترک از گزند مار رها شود. سال های می گذرد و در روز تولد ۱۸ سالگی دخترک پادشاه با سبدی پر از میوه به نزد شاهزاده خانم می رود، دختر که با خوشحالی تمام سبد میوه را که باز می کند ماری افعی درون میوه ها پنهان شده بوده که همان با نیش زدن دختر در برابر چشمان پدر جان می بازد. همین خود دلیلی شده تا به این برج نام دختر داده شود.

نقاشی شاهزاده و مار

افسانه هیرو و لیندر

یکی دیگر از افسانه هایی مربوط به برج دختر استانبول می شود، افسانه هیرو و لیندر است. داستان این دو به این ترتیب است که روزی از روزها یک دهتر زیبارو و پاکدامن به نام هیرو قسم می خورد که برای پاکدامنی خود تا اخر عمرش از همگان دور بماند. اما یکی از همین روزها مردی به نام لیندر با قایقی از کنار این برج عبور می کند و یک دل نه صد دل عاشق دخترک می شود. وی برای اینکه بتواند پاسخ مثبتی از دختر بگیرید هر شب به سمت جزیره برج دختر شنا می کرد تا هیرو را ببینید. در پس این تلاش ها عاقبت هیرو به لیندر دلبسته می شود و دیری نمی گذشت که ماجرای عشقی این دو به یک تراژدی تمام عیار تبدیل گشت. روزی روزگاری طبق رسم هر شب که لیندر دل به دریا می زد تا به سمت هیرو برود در دریا شنا را آغاز کرد، هوای آن شب طوفانی و موج های خشمگینی تمام دریا دربر گرفته بود، هیرو در برج منتظر معشوق خود بود و فانوسی را در بالای برج روشن کرده بود تا لیندر مسیر حرکت خود را در تاریکی شب بدانید، طوفان بی رحم که چیزی از عشق این دو نمی داست فانوس بالای برج را خاموش کرد و لیندر در دریا با هر موج مسیرش را گم می کرد. در پس این شب سخت صبح هیرو از خواب بیدار شد و به دنبال لیندر به بیرون از برج رفت که ناگهان با جسد بی جان و سرد لیندر در پایین صخره ها مواجه شد هیرو این غم را تاب نیاورد و از بالای برج خودش را به پایین پرت کرد.

نقاشی افسانه هیرو و لیندر

افسانه دلاوری به نام بطال

دیگر افسانه ای که از این برج در کتب تاریخی موجود است، مربوط به دلاوری به نام بطال است. در قرن هشتم میلادی فردی به نام بطال که یک قهرمان عرب در دوره اموی بوده است. داستان نویسان در بسیاری از افسانه های ترکی پای وی را باز کرده اند که یکی از آن ها به ترتیب زیر است.در زمان حکومت عثمانی سرزمین گشایی های بسیاری انجام می شد به طوری که بیشتر بخش های سرزمین های امپراتوری روم شرقی از آن عثمانی ها شده بود. آوازه ی دلاوری های فردی به نام بطال به گوش امپراتوری روم رسیده بود و همین سبب ترس وی نیز شد؛ برای این منظور وی خانواده و دختر جوان را در برجی میان تنگه بسفر فرستاد، بطال که عاشق دختر امپراتور بود به محض اینکه متوجه شد به سمت برج رفت و دختر امپراتور را سوار بر اسب جنگی اش کرد و تمام کشتی ها را به آتش کشید. دیری نگذشت که بطال فرسنگ ها از منطقه بسفر فاصله گرفت و داستان بطال و دختر پادشاه همیشه در یادها و افسانه های برج دختر استانبول به ثبت رسید.

 نقاشی بطال

حضور برج دختر استانبول در فیلم ها و بازی های کامپیوتری

این برج در بین مردم منطقه دارای شهرتی بسیار زیاد است و داستان های تراژدیک مربوط به گذشته آن تنها عامل بخشی از این شهرت بوده و در روزگار معاصر نیز رویدادهایی سبب بیشتر شدن آوازه و نام برج دختر شده اند. در یکی از نسخه های مجموعه مشهور جیمز باند که در سال ۱۹۹۹ ساخته شده و با نام «The World Is Not Enough» شناخته می شود، بخش هایی از فیلم در این برج تصویربرداری شده و همچنین در بازی مشهور کامپیوتری «Assasin’s Creed: Revelations» برخی از مراحل و بخش های بازی با این برج سر و کار دارد. در بخشی از این بازی شخصیت اصلی ماجرا یعنی نیکولو پولو «Niccolo Polo» باید در بخش پائین این برج؛ سازه ای پیچیده جهت پنهان کردن کلید مشهور به «Masyaf key» ایجاد کند.

 برج دختر استانبول

رستوران و کافه برج دختر استانبول

در برج دختر استانبول مکان های بسیار جذابی برای صرف صبحانه، ناهار و شام وجود دارد که می توانید برای صرف هر کدام به سمت آن ها بروید. توجه داشته باشید برای رفتن به این کافه ها زمان های خاصی مشخص شده است که می بایست قبل از رفتن از آن ها اطلاع داشته باشید.لازم به ذکر است که بگوییم حتما قبل از رفتن به هر کدام از رستوران های برج دختر استانبول به منظور صرف ناهار، شام یا صبحانه حتما زمان رفتنتان را رزرو نمایید.

برگزاری انواع جشن در برج دختر استانبول

این برج به اندازه ای در بین گردشگران و اهالی خود شهر استانبول محبوب است که از آن به عنوان محلی برای برگزاری عروسی هم استفاده می کنند. شما می توانید تمامی هماهنگی های مربوط به خاص ترین روز زندگیتان را بر عهده ی مسئولان برج دختر استانبول قرار دهید و یک تجربه رویایی و منحصر به فرد برای خود به ارمغان بیاورید.ظرفیت پذیرش برج دختر ۲۲۰ نفر است و آماده ارائه خدماتی نظیر ناهار و شام از انواع غذاهای ترکی و بین المللی می باشد.

برج دختر استانبول

اطلاعات بازدید برج دختر استانبول

برج دختر استانبول از لحاظ موقعیتی در بخش آسیایی و منطقه اوسکودار استانبول نیز قرار گرفته است. به منظور بازدید از برج دختر استانبول می بایست به سمت اسکله کالاتاش بروید و پس از آن با قایق هایی که در این منطقه وجود دارد بدون هیچ هزینه ای به سمت این برج تاریخی یا به عبارتی سمبل شهر استانبول بروید. این قایق ها از ۹ صبح تا ۹ شب سرویس دارند و معمولا هر یک ربع یا نیم ساعت یک بار حرکت می کنند. به منظور برگشت هم به راحتی می توانید از طریق همین قایق ها برگردید.

و در پایان....

برج دختر استانبول یا برج میدن یکی از جذاب ترین و شاخص ترین جاذبه های گردشگری استانبول به شمارمی رود. استانبول سومین شهر توریستی جهان با بیشینه تاریخی بسیار غنی است. همچنین استانبول مرکز اقتصادی و فرهنگی ترکیه نیز به شمار می آید. بسیاری برج دختر را به عنوان سمبلی از شهر استانبول می شناسند و به ترکی استانبولی به آن Kız Kulesi می گویند. برج استانبول بر روی جزیره ای کوچک در میان تنگه بسفر جای گرفته است. برج دختر یا قلعه دختر به شکل نمادی از منطقه اسکودار (Üsküdar) درآمده و تنها اثر باقی مانده از دوره بیزانس در منطقه اسکودار است. قرار گرفتن در موقعیت مناسب و زیبایی منحصر به فرد این برج سبب شده است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند. تاریخچه عظیم برج دختر استانبول یکی از مهم ترین دلایل معروفیت این برج است. منظره زیبای برج دختر در میان آب های استانبول به خصوص هنگام غروب آفتاب بسیار دیدنی است و مانند نیلوفر دریایی در میان آب های تنگه بسفر چشم هر بیننده ای را مبهوت خود می کند.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (501 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان